Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Staatscourant 2018, 39520 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Staatscourant 2018, 39520 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Putten zijn op grond van artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
OVERWEGINGEN EN MOTIVERING TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
dat wij gelet op het streven naar een integraal verkeers- en vervoerbeleid in samenhang met de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam veilig, een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) hebben ontwikkeld waarin de verschillende wensstructuren voor het autoverkeer, het fietsverkeer, de voetgangers en het openbaar vervoer zijn samengevoegd tot een integrale verkeers- en vervoerstructuur;
dat in het kader van duurzaam veilig, de gebiedsvisie, de akoestische randvoorwaarden en de functie van de weg, het wegontwerp zoals dat is toegepast op het 1e gedeelte van de Henslare, in de vorm van een binnen de bebouwde kom gesitueerde gebiedsontsluitingsweg (met een maximumsnelheid van 50 km/u) met 2 door een middeneiland gescheiden rijbanen en vrij liggende fietspaden, wordt doorgezet tot de geprojecteerde rotonde op de kruising Stationsstraat/Nijverheidsweg;
dat het bij de planvorming voor het 2e gedeelte van de Henslare uitgangspunt is om de bedrijfsaansluitingen Stenenkamerseweg 20-22 op de Stenenkamerseweg te laten vervallen en in de plaats hiervan een rechtstreekse aansluiting op de Henslare te realiseren in de vorm van een uitwisselpunt met middengeleider, die als zodanig ook is bedoeld voor het aan de oostzijde van de Henslare gevestigde bedrijf en woningen;
dat de beschikbare alternatieve routes voor het vrachtverkeer, voor de bewoners van de Stenenkamerseweg, voor de aan de Stenenkamerseweg gevestigde bedrijven en voor de via de Henslare te ontsluiten bedrijven niet onredelijk bezwarend zijn en dat er niet meer dan 1000 meter hoeft te worden omgereden;
dat bij de planvorming voor het 2e gedeelte van de Henslare de huidige aansluiting van de Nijverheidsweg op de Stationsstraat is komen te vervallen en in de plaats hiervan in het verlengde van de Henslare (2e gedeelte) een nieuwe toegang (via een rotonde) naar het industrieterrein wordt gerealiseerd;
dat in het kader van de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de aan de Stationsstraat (gedeelte spoorwegovergang-Industrieweg) gesitueerde woningen is gekozen voor 2 op de rotonde doodlopende parallelwegen, waarbij alleen voor de fietsers en voetgangers een door-gaande verbinding beschikbaar is;
dat in het kader van de planvorming voor het 2e gedeelte van de Henslare, duurzaam veilig en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan de maximumsnelheid op de Stationsstraat (gedeelte spoorwegovergang-rotonde Industrieweg) en het binnen de bebouwde kom gesitueerde gedeelte van de Zuiderzeestraatweg) wordt verlaagd naar 30 km/u, zodat er zo nodig snelheidsrem-mende maatregelen kunnen worden toegepast;
dat in aansluiting op Henslare II conform het GVVP in overleg met de aanwonenden kan worden gewerkt aan een verkeersveiligheidsplan voor het oostelijke gedeelte van de Stationsstraat (van de rotonde Industrieweg tot de rotonde Nijkerkerstraat), waarbij de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km/u, zodat de rijbaan kan worden versmald en er snelheidsremmende maatregelen kunnen worden toegepast;
dat het bij de planvorming voor het 2e gedeelte van de Henslare uitgangspunt is om de Rimpelerweg nabij de rotonde aan te sluiten op de Stationsstraat, waarbij de Rimpelerweg zal worden vormgegeven als een fietsstraat in combinatie met een fysieke maatregel ter hoogte van Rimpelerweg nummer 43/45 om motorvoertuigen te weren;
dat met de geprojecteerde fietsstraat het een praktische oplossing is om de Rimpelerweg ter hoogte van nummer 43/45 over een afstand van 30 meter door middel van bord G11 (in combinatie met bord G12) aan te wijzen en als zodanig (in overleg met de hulpverleningsdiensten) in te richten als een verplicht fietspad, zodat de bromfietsers conform de uitgangspunten van bromfietsers op de rijbaan de route van de auto’s moeten volgen;
dat wij van mening zijn dat mogelijke nadelige gevolgen voor het (vracht)verkeer, voor de bewoners van de Stenenkamerseweg, voor de aan de Stenenkamerseweg gevestigde bedrijven, voor de bewoners van de Rimpelerweg en de aangrenzende straten, voor de bewoners van de Stationsstraat, voor de aan de Stationsstraat gevestigde bedrijven en voor de via de Henslare te ontsluiten bedrijven vanwege de beschikbare alternatieve routes waarbij niet meer dan 1000 meter hoeft te worden omgereden, niet dermate groot zijn dat zou moeten worden gekomen tot het oordeel dat er sprake is van onevenredig nadeel voor genoemde categorieën in verhouding tot het met de verkeersmaatregelen te dienen doel in de vorm van een veilige verkeersafwikkeling op een nieuwe verkeersader en de aangrenzende wegen;
dat wij tegen deze achtergrond van plan zijn om een verkeersbesluit te nemen voor de noodzakelijke bebording/aanduidingen op het wegdek bij de binnen de bebouwde kom aan te leggen rotonde op de kruising Henslare/Stationsstraat/Nijverheidsweg (inclusief de aansluitende parallelwegenstructuur) en wel voor de borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), D1 (rotonde: verplichte rijrichting), D2 op middengeleider (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), G11 (verplicht fietspad), L2 (voetgangersoversteekplaats), de haaientanden en de voetgangersoversteekplaatsen, zoals aangegeven op bijgevoegde overzichtstekening;
dat wij tegen deze achtergrond van plan zijn om een verkeersbesluit te nemen voor de noodzakelijke bebording/aanduidingen op het wegdek van het aan te leggen 2e gedeelte van de Henslare en wel voor de borden B1 (voorrangsweg), B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), G11 (verplicht fietspad) en de haaientanden, zoals aangegeven op de bijgevoegde overzichtstekening;
dat wij van mening zijn dat mogelijke nadelige gevolgen voor belanghebbenden, in verband met het aanwijzen van de noodzakelijke bebording/aanduidingen voor de binnen de bebouwde kom aan te leggen verkeersader Henslare (inclusief rotonde Henslare/Stationsstraat/Nijverheidsweg) met vrij liggende fietspaden, niet dermate groot zijn dat zou moeten worden gekomen tot het oordeel dat er sprake is van onevenredig nadeel in verhouding tot het met bij verkeersbesluit aanwijzen van de noodzakelijke bebording/aanduidingen te dienen doel in de vorm van een veilige verkeersafwikkeling;
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende verkeerstekens:
Op grond van voorgaande overwegingen besluiten wij om de volgende verkeerssituaties aan te passen en daarbij conform aan bijgevoegde tekeningen de verkeersborden, markeringen en verkeerstekens als hiervoor genoemd te (ver)plaatsen, aanbrengen en verwijderen:
op de Stationsstraat (gedeelte spoorwegovergang-rotonde Industrieweg) en het binnen de bebouwde kom gesitueerde gedeelte van de Zuiderzeestraatweg door middel van bord A1 in zone uitvoering een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen en het verkeersbesluit waarbij voorrangskruispunten zijn ingesteld op dit gedeelte van de Stationsstraat in te trekken (met uitzondering van de aansluiting bij het station, de Cleenhorsterweg en de te realiseren rotonde bij de nieuwe Nijverheidsweg);
een verkeersbesluit te nemen voor de noodzakelijke bebording/aanduidingen op het wegdek van de binnen de bebouwde kom aan te leggen rotonde op de kruising Henslare/Stationsstraat/Nijverheidsweg (inclusief de aansluitende parallelwegenstructuur) en wel voor de borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), D1 (rotonde: verplichte rijrichting), D2 op middengeleider (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), G11 (verplicht fietspad), L2 (voetgangersoversteekplaats), fietssymbolen op de fietsstroken, de haaientanden en de voetgangersoversteekplaatsen, zoals aangegeven op bijgevoegde overzichtstekening;
een verkeersbesluit te nemen voor de noodzakelijke bebording/aanduidingen op het wegdek van het aan te leggen 2e gedeelte van de Henslare en wel voor de borden B1 (voorrangsweg), B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), G11 (verplicht fietspad) en de haaientanden, zoals aangegeven op de bijgevoegde overzichtstekening;
Tegen deze beslissing kunnen belanghebbenden binnen zes weken na datum van verzending van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Voorts kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dat vereist. Het vragen van een voorlopige voorziening is mogelijk indien binnen de genoemde termijn ook een bezwaarschrift wordt ingediend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-39520.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.