Verkeersbesluit tot het aanwijzen van parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen in de gemeente Pijnacker-Nootdorp (verzamelbesluit 64 locaties)

Logo Pijnacker-Nootdorp

17INT14069

Van toepassing zijnde wetsartikelen

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

De te plaatsen verkeerstekens en maatregelen ter regeling van het verkeer zijn gebaseerd op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990).

Gevolgde procedure

Voor dit verkeersbesluit volgen we de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb. Op 26 oktober 2017 is het ontwerp van dit verkeersbesluit bekend gemaakt. Het ontwerp heeft 6 weken ter inzage gelegen, waarbij belanghebbenden een zienswijze konden indienen. Binnen 12 weken na bekendmaking van het ontwerpbesluit is op grond van de zienswijzen het definitieve verkeersbesluit ongewijzigd genomen. Hiertegen kunnen in beginsel alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend in beroep gaan. De bezwaarmogelijkheid vervalt.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse. De politie Eenheid Den Haag heeft positief geadviseerd.

Doelstelling(en) van dit besluit

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Overwegende dat:

  • Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;

  • Het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto (vierwielig);

  • Elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • Gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

  • Gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • Het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • De gemeente de Visie op Duurzame Mobiliteit heeft vastgesteld waarin elektrisch rijden een belangrijk speerpunt is en het parkeren van elektrische auto’s prioriteit krijgt ten opzichte van meer vervuilende auto’s;

  • De gemeente op dit moment beschikt over ongeveer 30 openbare laadpalen;

  • Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • Daarom een plankaart openbare laadinfrastructuur (Plankaart) is opgesteld waarin nog 64 laadlocaties zijn bepaald waar, op basis van een (geldige) aanvraag en/of behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • De laadlocaties in de Plankaart zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2020) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet (in samenwerking met de netbeheerder);

  • Daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

  • De gemeente een concessieovereenkomst is aangegaan met een bedrijf (de concessiehouder) voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer;

  • De concessiehouder op aanvraag van gebruikers van elektrische voertuigen laadpalen mag plaatsen op de locaties van de Plankaart;

  • Het voor zowel de gebruiker als voor de concessiehouder van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

  • De gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • De oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

  • Er daarvoor bij iedere paal van de Plankaart twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • Door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle locaties van de Plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;

  • De uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “opladen elektrische voertuigen”;

  • Het verzamelverkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle daarin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, aangezien de uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden;

  • Bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op één van de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • Bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De openbare laaddienst uitsluitend wordt verzorgd met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland.

Gelet op het bovenstaande,

Besluiten wij:

  • 1.

    Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties zoals opgenomen in de bijlage 1 ‘Lijst met mogelijke laadlocaties’ en bijlage 2 ‘Plankaart Openbare Laadinfrastructuur’ en daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaatsen te markeren met een wit kruis en E-tegel in het wegdek,

    maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

    • a.

      het verkeersbesluit voor een locatie pas in werking treedt als de concessiehouder voor laaddiensten een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;

    • b.

      het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;;

    • c.

      bij voldoende gebruik van de laadvoorziening, en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;

  • 2.

    Voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2020. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie – door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord “opladen elektrische voertuigen” vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.

Beroepsmogelijkheden

Na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, kan een belanghebbende binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht. Let op, dit kan alleen als de belanghebbende tegen het ontwerpbesluit een zienswijze heeft ingebracht. Ook kan gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift een voorlopige voorziening worden aangevraagd. De rechter zal het verzoek om een voorlopige voorziening alleen inwilligen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het adres van de rechtbank is postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoonnummer 088 – 3622200.

Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met dhr. R. de Ruijter van de afdeling Wijkzaken, Stafbureau team Verkeer, telefoonnummer 14015.

Pijnacker, 16 januari 2018

Hoogachtend,

het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

het hoofd van de afdeling Wijkzaken,

C.W. van Wijk

 

Bijlage(n):

 

Bijlage 1 bij verkeersbesluit 17INT14069: Lijst met mogelijke laadlocaties

Idnr 1 - Burgemeester Schölvinckplein ter hoogte van nr 8 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 2 - Fellowshiplaan ter hoogte van nr 67 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 4 - Zestienhovenlaan ter hoogte van Gilze-Rijenhof nr 182 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 5 - Welschaplaan ter hoogte van Startbaan nr 166 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 6 - Cuyperspad achterzijde, ter hoogte van nr 3 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 8 - Sytwinde ter hoogte van nr 64 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 9 - Hagelaan ter hoogte van nr 1 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 11 - Sytwinde ter hoogte van nr 164a (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 12 - Veenakker ter hoogte van Veenkamp nr 19 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 13 - Turfakker ter hoogte van Trapveld nr 26 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 14 - Margriet, parkeerterrein achter nr 6a (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 15 - Daslook ter hoogte van Pinksterbloem nr 30 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 16 - Valeriaan ter hoogte van Zwolse Anjer nr 32 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 17 - Jeneverbes ter hoogte van Sleutelbloem nr 46 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 18 - Koningsvaren ter hoogte van nr 15 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 19 - Keizerskroon ter hoogte van Kievitsbloem nr 62 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 20 - Hof van Wassenaer ter hoogte van Hof van Naeltwijck nr 29 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 21 - Hof van Leiden ter hoogte van nr 42 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 22 - Thorbeckelaan ter hoogte van Tilanussingel nr 2 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 23 - Nobellaan ter hoogte van nr 28 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 24 - Nightingalelaan ter hoogte van Albert Schweitzerlaan nr 8 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 25 - Weigelialaan ter hoogte van Vuurdoornlaan nr 39 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 26 - Vogelkerslaan ter hoogte van nr 1 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 27 - Acacialaan ter hoogte van nr 4 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 28 - Mr. Doctor van den Helmlaan ter hoogte van Seringenlaan nr 1 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 29 - Stationsstraat, parkeerterrein ter hoogte van nr 34 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 31 - Prins Hendrikstraat, parkeerterrein naast nr 28 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 32 - Mandenmeesterstraat ter hoogte van Willem de Zwijgerlaan nr 63 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 33 - Anna van Saksenstraat ter hoogte van nr 24 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 34 – Rivierenlaan ter hoogte van nr 1 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 35 - Liora ter hoogte van Parklaan nr 53 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 36 - Mare ter hoogte van Parklaan nr 54 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 37 - Ade ter hoogte van nr 19 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 38 - Dijkerwaal ter hoogte van nr 1 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 39 - Rivierenlaan ter hoogte van nr 164 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 40 - Schellingstraat, parkeerterrein tegenover nr 1 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 41 - Noordeindseweg, parkeerterrein achterzijde nr 20 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 42 - Wieldraaierstraat ter hoogte van Zuidpoldersingel nr 59 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 43 - Slagturverstraat ter hoogte van Warmoezenierstraat nr 49 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 44 - Baljuwstraat ter hoogte van Heemraadstraat nr 1 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 45 - Ingelandenstraat ter hoogte van Dijkgraafstraat nr 41 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 46 - Hoedenmakerstraat ter hoogte van Zuidpoldersingel nr 109 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 47 - Chirurgijnstraat ter hoogte van Letterzethof nr 39 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 48 - Maria van Wilsveenhof ter hoogte van nr 54 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 50 - Kamille-erf ter hoogte van nr 32 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 51 - Hagelaan ter hoogte van Meidoornlaan nr 22 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 52 - Spaerwoude, parkeerterrein ter hoogte van nr 10 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 53 - Leyenburg ter hoogte van nr 2 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 54 - Anne Franklaan ter hoogte van nr 33 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 55 - Nienke van Hichtumstraat ter hoogte van Belle van Zuylenlaan nr 13 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 56 - Beemdgras ter hoogte van nr 411 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 66 - Vleermuiszoom ter hoogte van nr 2 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 69 - Ridderspoor ter hoogte van Koningsvaren nr 2 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 70 - Gaardenierstraat ter hoogte van nr 2 (bijlage 2, kaart Delfgauw)

Idnr 72 - Roggeakker ter hoogte van nr 15 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 73 - Goudplevierweide ter hoogte van Salamanderweide nr 30 (bijlage 2, kaart Pijnacker-2)

Idnr 74 - Troelstralaan tegenover Thorbeckelaan nr 56 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 75 - Operatie Mannahof ter hoogte van nr 32 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 77 - Stationsplein ter hoogte van nr 62 (bijlage 2, kaart Pijnacker-1)

Idnr 78 - Hof van Leiden ter hoogte van Hof van Naeltwijck nr 3 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 79 - Lauwers parkeerterrein ter hoogte van nr 7 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 80 – Robbengat, parkeerterrein ter hoogte van nr 35 (bijlage 2, kaart Nootdorp-2)

Idnr 83 - Berkenhof ter hoogte van Sytwinde nr 8 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Idnr 84 - Sytwinde tegenover nr 112 (bijlage 2, kaart Nootdorp-1)

Id-nummers corresponderen met de kaarten in bijlage 2

Bijlage 2 bij verkeersbesluit 17INT14069: Plankaart Openbare Laadinfrastructuur (losse bijlage)

 

Naar boven