Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Zwaanshoek – Boseilanden

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: tijdelijke verkeersmaatregelen nieuwbouw Het Kasteel

Nummer: X.2018.02924

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

      • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

‘Het Kasteel’, gelegen in het gebied ‘de Boseilanden’ in Zwaanshoek, is een nieuwbouwlocatie. Het bouwplan wordt in de definitieve eindsituatie voor autoverkeer via het Duinpad aangesloten op de Spieringweg. Het Duinpad is momenteel een fietspad en wordt tijdens de bouw gebruikt als route voor aan– en afvoer van bouwmateriaal. Hiervoor wordt het gedeelte van het Duinpad tussen de toegangsweg van het Kasteel en het fietspad naar de Bennebroekerweg tijdelijk afgesloten voor alle verkeer en wordt het Duinpad tussen de toegangsweg van het Kasteel en de Spieringweg alleen toegankelijk voor bouwverkeer. Hierdoor ontstaat op het deel van het Duinpad tussen de Spieringweg en de toegangsweg naar het kasteel een verkeersveilige route voor aan – en afvoer van bouwmaterialen.

Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van een tijdelijk fietspad die tussen de bomen parallel aan de bouwweg wordt aangelegd. De verkeersveiligheid wordt verder ondersteund door het wijzigen van de voorrangsregeling op de kruising Duinpad/Spieringweg in een stopkruising, waarbij het bouwverkeer op het Duinpad moet stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer op de Spieringweg. Voor een stopkruising is gekozen omdat er bij het uitrijden van de bouwweg dan bewuster de weg wordt opgereden, dat komt de verkeersveiligheid ten goede. Daarnaast wordt de maximum snelheid op de Spieringweg, nabij de aansluiting, omlaag gebracht naar 30 km/u. Op de bouwweg zelf wordt ook een maximum snelheid ingesteld van 30 km/u. Het parallel gelegen tijdelijke fietspad wordt aangeduid als verplicht fietspad en ter hoogte van de aansluiting wordt een voorrangsregeling ingesteld.

De bouwwerkzaamheden zullen in één keer worden opgeleverd waardoor er geen eventuele verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan tussen bouwverkeer en de toekomstige bewoners. Zodra de werkzaamheden gereed zijn wordt daarom de bouwweg omgevormd tot de permanente toegangsroute van het Kasteel voor autoverkeer. Fietsers gaan daar dan ook gebruik maken waarmee het tijdelijke fietspad zal worden opgeheven. De definitieve situatie wordt in een apart verkeersbesluit geregeld.

De ontwikkeling van het Kasteel past binnen het vastgestelde bestemmingsplan en stedenbouwkundig plan van het gebied de Boseilanden. Door de tijdelijke verkeersmaatregelen ontstaat een veilige route voor bouwverkeer van en naar de bouwlocatie.

De werkzaamheden starten medio juli 2018 en zijn naar verwachting uiterlijk juli 2019 gereed.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het opheffen van het fietspad (Duinpad) tussen de Spieringweg en de toegangsweg naar de bouwlocatie van het Kasteel (verwijderen borden G11 en G12 RVV 1990).

  • 2.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor alle verkeer in beide richtingen op het Duinpad tussen de toegangsweg van het Kasteel en het fietspad richting de Bennebroekerweg (borden model C1 en C16 RVV 1990 en schrikhekken BB15 – 2 RVV1990);

  • 3.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor alle verkeer uitgezonderd bouwverkeer op het Duinpad tussen de Spieringweg en de toegangsweg van het Kasteel (borden C1 RVV1990 met onderborden “uitgezonderd bouwverkeer”);

  • 4.

    Het instellen van een stopverplichting op de kruising Duinpad/Spieringweg, zodanig dat het verkeer op het Duinpad moet stoppen en voorrang verlenen aan verkeer op de Spieringweg (verwijderen en plaatsen borden B7 RVV1990 en een stopstreep art. 79 RVV 1990. borden B6 RVV 1990 en verwijderen haaientanden art. 80 RVV 1990

  • 5.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Spieringweg ter hoogte van het Duinpad en op de bouwweg. (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30).

  • 6.

    Het aanduiden van het tijdelijke fietspad als verplicht fietspad (borden G11 en G12 RVV 1990).

  • 7.

    Het instellen van een voorrangsregeling op het tijdelijke fietspad ter hoogte van de Spieringweg (borden B6 RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990).

  • 8.

    Op de Spieringweg worden RVV-borden J37 (algemene waarschuwing) met onderborden “In/Uitrit werkverkeer” geplaatst ter aanduiding van de bouwweg. Op het Duinpad aan de westzijde van de kruising worden dezelfde waarschuwingsborden geplaatst. Langs de Spieringweg en de bouwweg worden eveneens RVV-borden J16 (werk in uitvoering) geplaatst (niet besluitplichtig).

De maatregelen zijn van kracht tot 1 augustus 2019 (of zoveel later of eerder als de bouwontwikkelingen gereed zijn). De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018 – 060 – 001.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Wij wegen de met het besluit gediende belangen (veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers) zwaarder dan de belangen van de vrijheid van het verkeer.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

(Doorgaand) verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van (doorgaand) verkeer enigszins beperkt (30 km/h per uur).

Bouwverkeer

De maatregelen zijn in het belang van bouwverkeer.

Langzaam verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van langzaam verkeer licht geschaad, omdat het fietspad niet meer toegankelijk is. Wel wordt parallel aan de bouwweg een tijdelijk fietspad aangelegd.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Deze weggebruikers kunnen indien nodig gebruik maken van de bouwweg.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid van het bouwterrein en zorgen ervoor dat de bouwverkeer de bouwplaats veilig kan bereiken en verlaten. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwverkeer en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer en langzaam verkeer die enigszins worden geschaad.

Voorbereiding en overleg

Met de dorpsraad is overleg gevoerd over de invulling van het bouwplan.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 12-06-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2018 – 060 – 001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

  • 1.

    het opheffen van het fietspad op het Duinpad in Zwaanshoek, tussen de Spieringweg en de toegangsweg naar de bouwlocatie van het Kasteel, door het verwijderen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 2.

    het instellen van een geslotenverklaring voor alle verkeer in beide richtingen op het Duinpad tussen de toegangsweg van het Kasteel en het fietspad richting de Bennebroekerweg door het plaatsen van borden conform model C1 en C16 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    het instellen van een geslotenverklaring voor alle verkeer uitgezonderd bouwverkeer op het Duinpad tussen de Spieringweg en de toegangsweg van het Kasteel door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderborden “uitgezonderd bouwverkeer”;

  • 4.

    het instellen van een stopverplichting en voorrang te verlenen op de kruising Duinpad/Spieringweg, zodanig dat het verkeer op het Duinpad moet stoppen en voorrang verleent aan verkeer op de Spieringweg door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 en het plaatsen van borden conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 uit het RVV 1990;

  • 5.

    het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Spieringweg ter hoogte van het Duinpad en op de bouwweg door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30;

  • 6.

    het aanduiden van het tijdelijke fietspad als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 7.

    het instellen van een voorrangsregeling op het tijdelijke fietspad ter hoogte van de Spieringweg door het plaatsen van borden conform model B6 RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990;

  • 8.

    te bepalen dat deze maatregelen van kracht zijn tot 1 augustus 2019 (of zoveel later of eerder als de bouwontwikkelingen gereed zijn);

  • 9.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 9 juli 2018.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven