VERKEERSBESLUIT OUDE SCHEPERWEG BREDEVOORT

Logo Aalten

Aanleiding

In 1993 heeft de raad besloten om op het westelijke deel van de Oude Schepersweg bij de aansluiting met de Heidedijk een afsluithek te plaatsen. In die tijd werd stofoverlast ondervonden van het vele autoverkeer dat recreatieverkeer was van en naar de Slingeplas.

Het gebruik van het afsluithek zorgt voor hinder m.b.t. de bereikbaarheid van aanliggende percelen en bij het normale gebruik van de weg. Daarnaast is de fysieke maatregel ongewenst voor hulpdiensten. De huidige bewoner wil de maatregel graag in stand houden en eventueel vaker gebruiken.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder d Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    mandaatregeling 2016 Aalten;

  • -

    Beleid zandwegen 2011.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Belangenafweging

Rechten

De voormalige bewoners hebben in 1993 contact gehad met de gemeente Aalten om te komen tot een oplossing om de stofoverlast van bezoekers richting de Slingeplas te voorkomen. Met de voormalige bewoners zijn daarom afgesproken gemaakt over het plaatsen en het gebruik van een afsluithek bij de Oude Scheperweg. De afspraken zijn destijds vastgelegd in een raadsbesluit en een brief. De brief is gericht aan de voormalige bewoners.

Omdat de voormalige bewoners/belanghebbenden waar de afspraken mee zijn gemaakt niet langer woonachtig zijn op het betreffende adres, is het noodzakelijk de afspraak te ontbinden en het afsluithek te verwijderen. Dit om onveilige situaties en hinder voor het overige verkeer door eventueel misbruik van de fysieke maatregel te voorkomen.

Verkeersbesluit

Voor het plaatsen van fysieke maatregelen welke leiden tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of wegvak gebruik kan maken, is een verkeersbesluit noodzakelijk volgens het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Het bevoegd gezag dient dit verkeersbesluit te nemen. Voor het plaatsen van de fysieke afsluiting op de Oude Scheperweg is destijds enkel een raadbesluit genomen maar geen verkeersbesluit. Hiermee is de maatregel onterecht aangebracht en is er geen juridische mogelijkheid geweest om bezwaar en beroep in te dienen tegen de maatregel. De vereiste wettelijke grondslag voor het beperken van het aantal categorieën weggebruikers wat van de Oude Scheperweg gebruik kan maken, ontbreekt en daarom wordt de fysieke afsluiting onterecht gebruikt. De gemeente acht het gewenst om de verwijdering van de fysieke afsluiting wel met een verkeersbesluit te regelen. Op die manier wordt belanghebbenden de mogelijkheid geboden om in bezwaar en/of beroep te gaan.

Hinder

De huidige fysieke afsluiting zorgt voor hinder bij diverse belanghebbende in de directe omgeving m.b.t. de bereikbaarheid van de aanliggende percelen en het aangrenzende bedrijf. De huidige bewoners willen daarentegen de fysieke afsluiting zoveel mogelijk in werking stellen om overlast door landbouwverkeer te voorkomen. Het is niet mogelijk gebleken om met de partijen gezamenlijk tot een oplossing te komen. Daarnaast zijn er klachten ingediend over hinder door stof. Stofoverlast is deels inherent aan het wonen aan een zandweg. Dit stof kan overlast veroorzaken omdat het zand het erf/de tuin van de bewoners opwaait of zelfs het huis binnenwaait. Dat is één van de nadelen van het wonen in het buitengebied aan een onverharde weg.

Schade door landbouwverkeer

De huidige bewoners hebben aangegeven dat met name het landbouwverkeer schade veroorzaakt aan de woning. Er is echter niet vast komen te staan dat eventuele schade wordt veroorzaakt door landbouwverkeer. De eiser is belast met de taak om de aansprakelijkheid voor schade aan te tonen. Er zijn geen bewijzen aangeleverd waaruit blijkt dat het verkeer schade veroorzaakt aan de woningen. Zonder deze bewijzen kan onvoldoende worden bepaald of het verkeer of de uitvoering van de weg de oorzaak van de trilling schade is en een permanente afsluiting noodzakelijk is. De schade kan evengoed ontstaan zijn door zogenaamde leefgeluiden, zoals het lopen op de trap of de vloer en dichtslaande deuren. Dergelijke leefgeluiden zorgen met name in vooroorlogse woningen voor trillingen en eventueel schade. Omdat de bewijzen ontbreken, is het niet mogelijk om op basis van dit argument een weg af te sluiten en de fysieke afsluiting te behouden.

Het landbouwverkeer dient in Nederland aan diverse eisen te voldoen. Wanneer zij hieraan voldoen mag men gebruik maken van de openbare weg. Zolang er geen verkeersonveilige situatie of onevenredige schade aan het wegvak of omgeving ontstaat, is er voor de wegbeheerder geen directe aanleiding om maatregelen te treffen. Daarnaast worden landbouwvoertuigen steeds meer voorzien van technische maatregelen welke zorgen voor een betere drukverdeling en het verminderen van trillingen.

Huidig beleid

Het continueren van de maatregel/afspraak met de huidige bewoners, is getoetst aan vigerend beleid. In ons beleid zandwegen staan de volgende uitgangspunten voor zandwegen nader beschreven:

  • behoud van de zandwegen vanwege natuur, -cultuurhistorische - en landschappelijke waarden

  • bedrijven, woningen en recreatieve bestemmingen moeten bereikbaar zijn, maar op een zodanige manier dat het karakter van de zandwegen behouden blijft. De bereikbaarheid mag niet ten koste gaan van de natuur, -cultuurhistorische - en landschappelijke waarden. Het gemotoriseerde verkeer is wel aanwezig, maar heeft een ondergeschikte rol ten opzichte van de natuur, -cultuurhistorische – en landschappelijke waarden.

  • als het niet mogelijk is om met het huidige gebruik of de huidige vorm het karakter van de zandweg te behouden, worden maatregelen, zoals bijvoorbeeld het (gedeeltelijk) afsluiten van een weg toegepast, zodat de functie, vorm en het gebruik van de weg op elkaar afgestemd worden en bedrijven, woningen en recreatieve bestemmingen bereikbaar zijn

In 1993 heeft de gemeenteraad geconstateerd dat het karakter van de weg wordt aangetast door een stroom bezoekers richting de Slingeplas. In droge periodes leverde dit klachten op en daarom is overgegaan tot het afsluiten middels een afsluithek. In de huidige situatie is de Oude Scheperweg geen logische route meer richting de Slingeplas. Het wegennet is in de huidige situatie zodanig ingericht dat men voornamelijk de grotere wegen volgt richting de Slingeplas. Ook de ontsluiting van de Slingeplas is ingericht op de routes waar het meeste verkeer vandaan komt. De vervoersstroom over de Oude Scheperweg is daarmee van ondergeschikt belang en is er sprake van een minimale verkeersdruk. Dit is nader getoetst aan de hand van de beslisboom en het bijbehorende stappenplan uit het beleid voor zandwegen. In de beoordeling is vastgesteld of de functie, vorm en gebruik van de Oude Scheperweg in overeenstemming met elkaar zijn. Op basis van het stappenplan uit het beleidsplan, is destijds komen vast te staan dat de Oude Scheperweg voornamelijk een weg is welke een ontsluitende functie heeft voor de woningen en bedrijven en voor recreatieve doeleinden. Op basis van het beleidsplan en het bijbehorende stappenplan, is bekeken of het huidige gebruik van de weg nog in overeenstemming is met de functie van de weg. Wanneer dit niet het geval is, zijn maatregelen, zoals een fysieke afsluiting of knip, mogelijk om de weg te ontlasten. Uit het stappenplan blijkt echter dat het huidige gebruik in overeenstemming is met de functie van de weg. Er is namelijk geen sprake van het veelvuldig kapot rijden van de weg door landbouw en/of bevoorradingsverkeer en de verkeersintensiteit op de weg ligt lager dan 250 motorvoertuigen per etmaal (berekend op basis van verkeersgeneratie aanwezige functies). Het in stand houden van de fysieke afsluiting past niet binnen ons beleid en dient daarom te worden verwijderd.

Wegbeheer

De wettelijke regels met betrekking tot het onderhoud van wegen zijn te vinden in de Wegenwet. Deze wet verplicht de wegbeheerder tot het onderhoud van de openbare wegen, waarbij de gemeente heeft te zorgen dat de binnen haar gebied liggende wegen, met uitzondering van de wegen die door het rijk, provincie of waterschap worden onderhouden, in goede staat verkeren. Ten opzichte van verharde wegen hebben zandwegen vaker onderhoud nodig. Wegen die opengesteld zijn voor het verkeer worden, afhankelijk van het gebruik, door middel van schaven 1 tot 2 keer per jaar onderhouden. Daarnaast worden druk bereden zandwegen 1 maal per jaar onder profiel gebracht. Naast het reguliere onderhoud wordt gereageerd op klachten van bewoners en bedrijven. De mogelijkheid om onderhoud te plegen is mede afhankelijk van de weersomstandigheden. In natte periodes, waarin de berijdbaarheid van zandwegen snel vermindert, is onderhoud door schaven niet mogelijk. Ook in droge periodes is geen onderhoud mogelijk, omdat het zand gaat kroelen.

Advies politie

Gelet op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, heeft de gemeente een advies gevraagd aan de politie inzake het garanderen van de volledige bruikbaarheid van de Oude Scheperweg door het verwijderen van de fysieke afsluiting.

De politie concludeert dat er voldaan is aan de belangenafweging zoals deze is vastgelegd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet. Op basis van deze belangenafweging adviseert de politie positief op het verwijderen van de maatregel. Daarnaast geeft de politie aan dat het verwijderen van de fysieke afsluiting bijdraagt aan een verbetering van de bereikbaarheid van hulpdiensten.

Beleidskader

De maatregel tot het verwijderen van de fysieke afsluiting, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Het wegbeeld dient daarom uniform en eenduidig te zijn ingericht. De wegen worden daarom ingedeeld in een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen binnen de gemeente Aalten, wordt het landelijk beleid gehanteerd. Dat wil zeggen dat de wegen enkel de functies stroomweg (stromen), gebiedsontsluitingsweg (ontsluiten) of erftoegangsweg (toegang bieden tot erven) toegewezen kunnen krijgen.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, is het betreffende wegvak aangewezen als erftoegangsweg. Dit houdt in dat de weg o.a. gebruikt wordt om erven en percelen te ontsluiten.

Het besluit

Burgemeester en wethouders nemen het volgende besluit:

  • I.

    het garanderen van de volledige bruikbaarheid van de weg voor alle doelgroepen door het verwijderen van de fysieke afsluiting aan de Oude Scheperweg te Bredevoort;

  • II.

    het verwijderen van de verkeersborden L8 en de onderborden OB52, volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Bezwaar besluit

Bent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl.

Zet in die brief in ieder geval:

  • uw naam, adres en woonplaats;

  • de datum;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet eens bent met het besluit en

  • uw handtekening.

Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.

Voorlopige voorziening

Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.

Het postadres van de Voorzieningenrechter is:

Rechtbank Gelderland

Sector Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM Arnhem.

Mediation

Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten,

G.Sikking BBE

Afdeling Bestuur en Openbare Ruimte

Team Beheer Openbare Ruimte

Naar boven