Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Staatscourant 2018, 37286 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Staatscourant 2018, 37286 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
in het kader van de participatie rond het Verkeerscirculatieplan Moerkapelle met bewoners, ondernemers en belanghebbenden overleg is gevoerd over de verkeersveiligheid op de Moerkapelse Zijde,
in dat kader zorgen zijn geuit over het vrachtverkeer en de negatieve effecten hiervan voor de verkeersveiligheid op de Moerkapelse Zijde,
de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug is gelegen buiten de bebouwde kom,
de genoemde weg een erftoegangsweg is met een maximum snelheid van 60 km/uur buiten bebouwde kom,
de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug kruist met een belangrijke (vooral recreatieve) fietsroute,
op de Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollevoeterbrug een maximum snelheid van 30 km/uur is ingesteld,
mede door het opheffen van de aansluiting op de A12 ter hoogte van het Noordeinde in 2010 de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde is toegenomen,
de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde door toekomstige ontwikkelingen rondom Moerkapelle verder zal toenemen,
het verkeersmodel Midden Holland voor de periode 2015 - 2025 uitgaat van een groei van de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde met 30% tot ongeveer 7.500 motorvoertuigen per etmaal,
conform de richtlijnen voor Duurzaam Veilig de maximale intensiteit voor Erftoegangswegen binnen de bebouwde kom 6.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt, voor wegen buiten de bebouwde kom wordt 4.000 motorvoertuigen als richtlijn gehanteerd,
conform het Handboek Wegontwerp Erftoegangswegen de maximale intensiteit, om bermschade te voorkomen, op wegen met een breedte tot 5,50 meter 4.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt,
de huidige breedte van de Moerkapelse Zijde en Voorlaan, 3,90 tot 5,20 meter, te smal is om het huidige en toekomstige verkeersaanbod veilig te verwerken,
de verkeersintensiteit in combinatie met de beperkte breedte van de rijbaan zorgt voor een groot aantal uitwijkmanoeuvres, waardoor onder meer bermschade kan ontstaan,
uit verkeerstellingen is gebleken dat het aantal vrachtwagens per dag op de Moerkapelse Zijde de afgelopen jaren is toegenomen van 135 naar ruim 300 vrachtwagens,
door de groei van de verkeersintensiteit en de groei van het aantal vrachtwagens ook de kans op een ontmoeting tussen auto’s en vrachtwagens toeneemt,
voor de passeerbeweging van een auto in combinatie met een vrachtauto een verhardingsbreedte van minimaal 5,50 meter nodig is,
de Moerkapelse Zijde en Voorlaan te smal zijn om het verkeersaanbod veilig te verwerken en onvoldoende breedte heeft om auto’s en vrachtauto’s elkaar veilig te laten passeren,
vanwege de lokale bereikbaarheid een algehele afsluiting voor alle verkeer van de Moerkapelse Zijde niet wenselijk is,
erftoegangswegen een functie hebben als ontsluitingsweg voor bestemmingsverkeer, niet voor doorgaand verkeer,
voor doorgaand vrachtverkeer een alternatieve route tussen Moerkapelle en Zoetermeer beschikbaar is, namelijk via de Bredeweg en A12,
bij de geslotenverklaring voor vrachtauto’s een mogelijkheid bestaat om te keren,
vooraf aan de geslotenverklaring vanuit de richting Moerkapelle en vanuit Zoetermeer (gemeente Lansingerland) vooraankondigingsborden worden geplaatst,
derhalve geen bezwaar bestaat tegen de invoering van de geslotenverklaring van vrachtverkeer op de Moerkapelse Zijde.
het met het oog op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en het tegengaan van overlast derhalve wenselijk is op het gedeelte van de Moerkapelse Zijde, tussen de Voorlaan en de Hollevoeterlaan, door middel van plaatsing van bord C7 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, een geslotenverklaring voor vrachtwagens in te stellen,
voor landbouwverkeer geen alternatieve route beschikbaar is tussen Moerkapelle en Zoetermeer,
landbouwverkeer uitgezonderd is van het verbod voor vrachtverkeer op de Moerkapelse Zijde om de bereikbaarheid voor deze doelgroep te waarborgen,
een vrachtwagenverbod niet van toepassing is voor het openbaar vervoer dat gebruik maakt van de Moerkapelse Zijde,
deze maatregel, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, tot doel heeft de veiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden en de bruikbaarheid ervan te waarborgen en de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, bedoeld in de Wet Milieubeheer, te voorkomen of beperken,
gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
conform artikel 24 van de BABW het verplicht is in overleg te gaan met de politie voorafgaand aan het publiceren van het verkeersbesluit,
de verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag ten aanzien van het voornemen tot instelling van een geslotenverklaring op de Moerkapelse Zijde negatief heeft geadviseerd omdat:
Het is juist dat de geslotenverklaring van het vrachtwagenverbod op zich zelf genomen niet leidt tot een afname van de verkeersintensiteit op de Moerkapelse Zijde naar 4.000 motorvoertuigen per etmaal. Echter, deze maatregel maakt deel uit van een maatregelenpakket. Het volledige maatregelenpakket heeft wel tot doel het reduceren van de verkeersintensiteit naar aanvaardbare waardes.
Het is juist dat de intensiteit van het vrachtwagenverkeer objectief gezien niet heeft geleid tot verkeersonveilige situaties. Echter, in combinatie met verwachte hoge verkeersintensiteit van het verkeer op de Moerkapelse Zijde in de toekomst en de kruising met een fietsroute vormt de aanwezigheid van vrachtwagens wel een risico voor de verkeersveiligheid.
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
M. Burgmans
Hoofd van de afdeling Ruimte
Openbare bekendmaking van dit besluit zal in de Staatscourant geschieden.
U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas, Postbus 100, 2910 AC NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL. Houdt u er wel rekening mee dat uw bezwaarschrift gemotiveerd en door u ondertekend moet zijn?
Hebt u een bezwaarschrift ingediend en meent u dat de betrokken belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing hierop niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter, Postbus 20302, 2500 EH ‘s-Gravenhage. Hiervoor moet u griffierecht betalen, waarover u bericht krijgt van de griffier.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank 's-Gravenhage. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrechtspraak voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-37286.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.