Verkeersbesluit Aanwijzen parkeerplaatsen ten behoeve van opladen elektrische auto’s in Amerongen, Driebergen, Doorn, Leersum en Maarn

Logo Utrechtse Heuvelrug

 

Kenmerk: N19.00972

 

Dr.Ir. J.A.W. Nieuwkoop, themamanager Buitenruimte a.i.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE UTRECHTSE HEUVELRUG

Gelet op:

De bepalingen in hoofdstuk 2, paragraaf 2, van de Wegenverkeerswet 1994 en hoofdstuk 2 van het BABW en het algemeen mandaat-, machtiging-, en volmachtbesluit 2016 vastgesteld op 22 november 2016 waarin het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan het hoofd van het thema Buitenruimte.

De te plaatsen verkeerstekens en maatregelen ter regeling van het verkeer zijn gebaseerd op het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990);

Artikel 21 van de BABW dient de gemeente aan te geven welke van de in de Wegenverkeerswet 1994 artikel 2 lid 1 en 2 benoemde belangen ten grondslag ligt aan het verkeersbesluit. Aan dit verkeersbesluit ligt het volgende belang ten grondslag;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Overwegende dat:

  • Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;

  • Het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrisch of een plug-in hybride auto (vierwielig);

  • Elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • Gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een openbare parkeerplaats met een laadvoorziening;

  • Gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • Het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • zestien aanvragen zijn ingediend door bewoners om een publieke laadpaal te plaatsen;

  • deze aanvragers geen laadmogelijkheid hebben op privéterrein, maar wel een elektrische auto (gaan) rijden;

  • De gemeente in het GVVP en het milieubeleidsplan inzetten op duurzaam vervoer;

  • Het uitbreiden van de laadinfrastructuur is een belangrijk onderdeel hiervan;

  • Voor bewoners het bestaande netwerk van laadpalen vergroot moet worden;

  • De gemeente op dit moment beschikt over onvoldoende laadpalen;

  • Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in de gemeente;

  • De gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • De oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

  • Er daarvoor bij iedere paal maximaal twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • In eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • Bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “opladen elektrische voertuigen”;

  • Dat dit verkeersbesluit bijdraagt aan het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer.

     

BESLUIT

  • 1.

    Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties:

    • De Woerd, ter hoogte van de straat Kleinloolaan, Driebergen

    • Rodenbergse Dreef, ter hoogte van huisnummer 58, Driebergen

    • Bosstraat, ter hoogte van de straat Arnhemse Bovenweg, Driebergen

    • Drieklinken, ter hoogte van huisnummer 55, Driebergen

    • Traaij, ter hoogte van huisnummer 167, Driebergen

      • Zuiderplantsoen, ter hoogte van de straat Akkerweg, Driebergen

      • Cordesstraat, ter hoogte van huisnummer 5, Driebergen

      • Overstraat, ter hoogte van huisnummer 1, Amerongen

      • Prins Hendriklaan, ter hoogte van huisnummer 12, Amerongen

      • Bloemengaard, ter hoogte van huisnummer 69, Doorn

      • Langbroekerweg, ter hoogte van huisnummer 8 b, Doorn

      • Sterkenburgerlaan, ter hoogte van huisnummer 22, Doorn

      • Eikenlaan, ter hoogte van huisnummer 4, Doorn

      • De Tienden, ter hoogte van huisnummer 212, Leersum

      • Kerkweg, ter hoogte van de straat Rijksstraatweg, Leersum

      • Prinseheuvellaan, ter hoogte van huisnummer 1, Maarn

      •  

  • 2.

    Daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaatsen te markeren met een wit kruis en E-tegel in het wegdek, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

    dat verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;

    bj voldoende gebruik van de laadvoorziening, en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht.

  • 4.

    Voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2020. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een tweede parkeerplaats – door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord “opladen elektrische voertuigen” vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.

 

Doorn, 19 juni 2018

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug,

namens dezen, Dr.Ir. J.A.W. Nieuwkoop, themamanager Buitenruimte a.i.

 

Bijlage: Locatie en situatieschets v an de in dit besluit genomen maatregel en

 

MEDEDELINGEN

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Publiekscentrum, Cultuurhuis Pléiade Kerkplein 2 in Doorn, in de bibliotheek Amerongen, Burgemeester Jonkheer H. van den Boschstraat 44 in Amerongen, in de bibliotheek Driebergen-Rijsenburg, Buzziburglaan 1 in Driebergen Rijsenburg, in de bibliotheek Leersum, Hoflaan 31 in Leersum en in de bibliotheek Maarn, Trompplein 5 in Maarn.

Bezwaar- en beroepsprocedure

Op grond van artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, Postbus 200, 3940 AE Doorn.

Het maken van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op.

Indien een bezwaarschrift is ingediend, kan op basis van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, worden gevraagd om een voorlopige voorziening indien –gelet op het betrokken belang- onverwijlde spoed dat vereist. Dit verzoek moet worden ingediend bij de Rechtbank Midden Nederland, afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, correspondentieadres: Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Nadere informatie

Voor vragen en/of nadere informatie over de inhoud van dit verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer Dolf Roodenburg. Hij is bereikbaar via het klantencontactcentrum, telefoon 0343-565600.

Naar boven