Molenberg, het invoeren van de parkeerschijfzone in de Voskuilenweg en de Holleweg, juli 2018

Logo Heerlen

VERKEERSBESLUIT

Burgemeester en Wethouders van Heerlen;

Gelet op:

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het

Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 10 januari 2017.

0verwegende dat:

Het parkeerbeleid van de gemeente Heerlen is erop gericht om mensen zoveel mogelijk te laten parkeren in de buurt van hun bestemming. Daarbij probeert de gemeente onder andere via parkeerregulering de balans te vinden, bijvoorbeeld via betaald parkeren, vergunning parkeren of ‘blauwe zone’-parkeren.

In 2014 heeft de gemeenteraad besloten dat het ‘blauwe zone’-parkeren in Heerlen als parkeersysteem in bepaalde gebieden rond het centrum kan worden ingevoerd om in die gebieden waar sprake is van een scheve parkeerbalans deze te herstellen. In dit systeem kunnen de bewoners van een wijk/buurt/of straat, door een ontheffing aan te vragen, dan vrij parkeren in hun wijk/buurt/of straat.

In de buurt Molenberg is door externe omstandigheden op bepaalde plaatsen een grote parkeerdruk aanwezig. In de Voskuilenweg en de Holleweg wordt deze parkeerdruk mede bepaald door de mensen die in de stad werken en winkelen en de medewerkers van de Gemeente Heerlen die in hun tijdelijk onderkomen aan de Putgraaf hebben ingenomen. Vanwege deze overlast heeft de gemeente Heerlen in overleg met enkele bewoners in 2018 een enquête uitgezet.

De uitslag van deze enquête heeft geresulteerd in de behoeft voor een blauwe zone.

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

is het gewenst om

in de wijk Molenberg een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te voeren met een maximale parkeerduur van 2 uur in de Voskuilenweg (huisnummers 12 t/m 42 even en 3 t/m 79 oneven) en de Holleweg (huisnummers 2, 8, 10, 12 en 14) .

Motivering:

Door de aanleg van deze parkeerschijfzones worden langparkeerders geweerd en worden de bewoners van Voskuilenweg en de Holleweg middels een ontheffing gefaciliteerd om in hun buurt/straat te parkeren. De verkeersveiligheid wordt bevorderd doordat de bewoners niet meer hoeven te zoeken naar een geschikte parkeerplaats.

Belangenafweging:

De gemeentelijke belangen van een evenwichtig parkeerbeleid zijn hiermee gediend.

Voorstanders van de invoering van blauwe zone parkeren zijn gebaat bij het treffen van deze maatregelen. Zij hebben in de enquête aangegeven voorstander van het invoeren van een blauwe zone in hun straat te zijn.

Tegenstanders van de invoering van het blauwe zone parkeren ondervinden geen onoverkomelijke nadelen want er zijn voldoende straatgedeeltes in de directe omgeving waar geen blauwe zone is.

Gehoord/Overleg:

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de korpschef van het regionale politiekorps. De Voskuilenweg en de Holleweg zijn in beheer bij de gemeente Heerlen.

Er is overleg geweest met enkele bewoners die hierin het initiatief hebben genomen.

Besluiten:

Door middel van de plaatsing van de borden E10zb van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 voorzien van onderborden met tekst “ma, di, wo en vr. 9 tot 18 uur, do 9 tot 21 uur en zo van 9 tot 17 uur” maximale parkeerduur 2 uur alsmede het aanbrengen van blauwe strepen als bedoeld in art. 25, tweede lid, van het RVV 1990 een parkeerschijfzone in te voeren in de wijk Molenberg in de Voskuilenweg (huisnummers 12 t/m 42 even en 3 t/m 79 oneven) en de Holleweg (huisnummers 2, 8, 10, 12 en 14)

Heerlen,

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

het hoofd van het bureau Beleid en bedrijfsvoering van de afdeling Beheer en onderhoud.

A.Mathissen-Wetzelaer,

Ter inzage legging:

Het verkeersbesluit + tekening liggen eveneens ter inzage bij het Klantcontactcentrum van de afdeling Publiekszaken in de hal van het stadhuis, Geleenstraat 27 in Heerlen.

Bezwaar:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedere belanghebbende, binnen een termijn van 6 weken nadat dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, bezwaren indienen tegen dit besluit bij het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, postbus 1, 6400 AA Heerlen.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlagen

tekeningen: Blauwe zone Molenberg, Voskuilenweg en Holleweg 2018.

Naar boven