Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2018, 35296 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2018, 35296 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Lansingerland;
De gemeente Lansingerland wil duurzaamheid bevorderen. Het reserveren van een parkeerplaats voor een deelauto past binnen het streven naar duurzaamheid. Een deelauto levert een bijdrage aan het verminderen van het autobezit en de parkeerdruk. Door het bewuster gebruik van zo’n auto (betalen per gereden kilometers) draagt gedeeld autogebruik tevens bij aan een betere leef- en luchtkwaliteit en een betere bereikbaarheid.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Argumentatie en verkeersmaatregelen
Het stimuleren van het gebruik van deelauto’s past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente. Autodelen levert een bijdrage aan het verminderen van het autobezit en de parkeerdruk. Een deelauto maakt automobiliteit ook mogelijk voor mensen die zich geen eigen auto kunnen of willen veroorloven. Hierdoor zijn er minder parkeerplaatsen nodig omdat meerdere huishoudens dezelfde auto kunnen gebruiken. Verder gaan gebruikers van deelauto’s vaak bewuster om met hun reisgedrag. Door het bewuster gebruik van een auto (betalen per gereden kilometers) draagt gedeeld autogebruik tevens bij aan een betere leef- en luchtkwaliteit en een betere bereikbaarheid. De door het autoverkeer veroorzaakte overlast en de gevolgen voor het milieu worden door deelauto’s minder. Tevens wordt een doelmatig of zuinig energiegebruik bevorderd.
De effectiviteit van het deelauto-concept neemt toe wanneer de beschikbaarheid en het gemak voor de gebruikers zo optimaal mogelijk is. Een vaste parkeerplaats, dicht bij de doelgroep, draagt daaraan bij. Zichtbaarheid van deelauto’s nodigt aspirantgebruikers uit om zich aan te sluiten bij het concept. Om deze reden is het raadzaam om op een strategische locatie een parkeerplaats aan te wijzen voor een deelauto. Dit is op het Poldermolenplein, dat bij een grote woonwijk, winkelvoorzieningen en een Randstadrail-station ligt. Er zijn op dit plein en de directe omgeving veel parkeerplaatsen. Voor automobilisten, die geen gebruik maken van een deelauto, blijven er dan ook nog ruim voldoende parkeerplaatsen over om hun auto te parkeren.
Situering en beheer van de wegen
De in dit verkeersbesluit genoemde plein ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie (eenheid Rotterdam).
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
De teamleider Beheer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregelen van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.
Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland
Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn. Het adres voor het indienen van een schriftelijk bezwaar is: College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland, Postbus 1, 2650 AA Berkel en Rodenrijs
Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl onder het kopje ‘formulieren’.
Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken ingaande de dag na publicatie. Schrijf in uw bezwaarschrift tenminste uw naam en adres, de datum van uw bezwaarschrift, het nummer van het verkeersbesluit, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, waarom u het niet eens bent met ons besluit en uw handtekening.
Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is: Rechtbank Rotterdam, Sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-35296.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.