Besluit college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

Logo Amsterdam

Datum 14 juni 2018

Zaaknummer 18-04320

Onderwerp: Verkeersbesluit (brom) fietsparkeren de Hallen en Kinkerstraat en omgeving

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

Gelet op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam

  • het mandaatbesluit van het waarnemend dagelijks bestuur van 27 maart 2018;

Overwegende:

Dat vanuit het kader Meerjarenplanfiets 2017-2022 (MJP) vastgesteld op 23 november 2017 heeft de gemeente Amsterdam zich als doel gesteld om middels de knelpuntenaanpak fietsparkeren de toegankelijkheid van de openbare ruimte te verbeteren, overlast van geparkeerde fietsen te verminderen én meer tevredenheid over de fietsparkeervoorzieningen. Een van de aangewezen ‘hotspots’ locaties in het MJP is het gebied rondom De Hallen en de Kinkerstraat.

Dat met name rondom de Kinkerstraat, Ten Katemarkt en De Hallen. Door een tekort aan fietsparkeerplekken en een lage bekendheid van bijvoorbeeld de fietsparkeergarage onder De Hallen is er sprake van fietsoverlast. Fout geparkeerde fietsen zorgen voor hinder op de stoep, een slordig en verloederd straatbeeld en gevaarlijke situaties omdat hulpdiensten niet snel genoeg ter plekke kunnen zijn.

Dat de aanpak (brom)fiets parkeren rondom De Hallen en omgeving op hoofdlijnen uit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • -

    het realiseren van meer (brom)fietsparkeervoorzieningen in de directe omgeving, zodat er voldoende alternatieven zijn voor de bezoekers die met de fiets komen. Op verschillende locaties in de Kinkerstraat worden laad- en losvakken/autoparkeervakken flexibel ingericht voor fietsparkeren.

  • -

    Optimalisering en uitbreiding van de huidige fietsparkeervoorzieningen. De bestaande ondergrondse autoparkeergarage van de Hallen wordt omgevormd naar fietsparkeren voor bezoekers. Zo gaat het aantal fietsparkeerplekken in de garage van 550 naar 1380.

  • -

    effectieve verwijzingen naar de fietsparkeerplekken binnen en buiten de gebiedsaanwijzing (door fietscoaches, tegelverwijzingen en bebording) en het treffen van maatregelen om eventuele spreiding van overlast tegen te gaan. Om de overlast voor de bewoners zoveel mogelijk te beperken worden er fietscoaches ingezet die de bezoekers van De Hallen kunnen aanspreken op hun gedrag en tegelijk het fietsparkeren in goede banen leiden.

  • -

    Het instellen van een gebiedsaanwijzing (zie bijlage 1) en een (brom)fiets parkeerverbod waarmee (brom)fietsen in dit gebied alleen nog in de voorzieningen mogen parkeren en hierop gehandhaafd kan worden.

Het College (gedelegeerd aan het Algemeen Bestuur) kan in het belang van de veiligheid en ter voorkoming van hinder een gebied aanwijzen waarin fietsen of bromfietsen uitsluitend in een daarvoor bestemde voorziening mogen worden geparkeerd (artikel 4.27 lid 3 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Dat in de uitwerking voor een gebiedsaanwijzing De Hallen en omgeving de volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

  • 1.

    De gebiedsaanwijzing beslaat de locaties op en direct aan het recreatiegebied waar de parkeerdruk tijdens uitgaansavonden het hoogst is, rondom Ten Katemarkt waar parkeerdruk op zaterdag het hoogste is, en die een logisch geheel vormen. Een groter aanwijsgebied is alleen mogelijk wanneer er nog meer parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.

  • 2.

    De gebiedsaanwijzing geldt voor de gehele week om de continuïteit en het effect te waarborgen. Daarbij wordt uitgegaan van een maximale onafgebroken parkeerduur in de voorzieningen van 6 weken.

  • 3.

    Voor de bepaling van voldoende fietsparkeervoorzieningen gaan we uit van het gemiddeld aantal geparkeerde (brom)fietsen binnen dit gebied tijdens piekmomenten.

Dat een aanwijzingsbesluit het verwijderen van buiten de voorziening geparkeerde (brom)fietsen mogelijk maakt (publiekrechtelijke handhaving). Echter, het verwijderen van brom- en snorfietsen is om meerdere redenen (o.a. arbo technische redenen) niet wenselijk.

Dat beboeten van geparkeerde bromfietsen een geschiktere sanctie is(strafrechtelijke handhaving). Om dit mogelijk te maken is een verkeersbesluit voor het instellen van een E3 zone nodig. Dit zone bord maakt duidelijk dat het op die plaatsen verboden is om (brom)fietsen te plaatsen, behalve in daartoe bestemde ruimten. De grenzen van de E3 zone wordt gelijk gesteld aan die van de gebiedsaanwijzing.

Dat samen met Programma Fiets (V&OR), stadsdeel West, de politie en de betrokken ondernemers is gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het gebied rondom De Hallen, het verminderen van de overlast en het uitbreiden en verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen. Door de uitvoering van een gebiedsaanwijzing wordt het mogelijk, na periode van informeren, te handhaven op fout geparkeerde fietsen en daarmee de gedragsverandering naar “omgevingsbewust “ fietsparkeren te versnellen.

Dat het initiatief voor een aanwijsgebied op 19 februari in het bewonerspanel Bellamybuurt is voorgesteld. Op 5 maart is er een bewonersavond geweest waar het aanwijsgebied als onderdeel van de maatregelen tegen het ongereguleerde fietsparkeren is gepresenteerd. Tijdens deze avonden was er de gelegenheid om te reageren en vragen te stellen. Uit de terugkoppeling van deze avonden is gebleken dat het fietsparkeerprobleem erkent wordt en maatregelen zoals een gebiedsaanwijzing door aanwezige bewoners positief gewaardeerd wordt.

Dat ter uitvoering van de hierboven aangegeven maatregelen de huidige verkeersbesluiten dienen te worden aangepast aan de nieuwe gewenste situatie.

Dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

  • -

    om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • -

    ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • -

    ter voorkoming op beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Dat de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het Stadsdeel West.

BESLUIT

1.door het verwijderen van verkeersborden conform model E3zone van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te trekken het destijds ingestelde verbod om fietsen en bromfietsen te plaatsen:

  • a.

    de Tollensstraat, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de ingang van de parkeergarage van de Hallen en perceel 63. ( besluitnummer 16-02333 d.d. 7 november 2017;

  • b.

    de Hannie Dankbaarpassage, gelegen tussen de Tollensstraat 63 en de Ten Katestraat;

( besluitnummer 14-00379 d.d. 17-6-2014)

2. door het plaatsen van verkeersborden conform model E3 zone van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen een verbod om fietsen en bromfietsen te plaatsen:

  • a.

    de JanHanzenstraat, tussen de Korte Schimmelstraat en het Bellamyplein;

  • b.

    het Bellamyplein ;

  • c.

    de Kwakersstraat;

  • d.

    de Tollensstraat, tussen de Kinkerstraat en het Bellamyplein;

  • e.

    het Dichtershofje;

  • f.

    de Kinkerstraat tussen de Bilderdijkkade en de Jan Pieter Heijestraat;

  • g.

    de Jan Pieter Heijstraat, tussen de Kinkerstraat en de Borgerstraat;

  • h.

    de Ten Katestraat, tussen de Borgerstraat en de Jan Hanzestraat;

  • i.

    de Wenslauerstraattussen perceel 18 en de Ten Katestraat;

  • j.

    de Bellamystraat, tussen perceel 30 en het Bellamyplein;

  • k.

    de Hasebroekstraat tussen perceel 14 en de Ten Katestraat;

  • l.

    de Hannie Dankbaarpassage;

  • m.

    de Borgerstraat tussen perceel 32 en 52;

( zie bijlage I)

  • 3.

    door het aanpassen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen met de onderbordtekst borden: 07.00 – 12.00 uur:

    • a.

      de Kinkerstraat 89

    • b.

      de Kinkerstraat 219

    • c.

      de Kinkerstraat 253

    • d.

      de Kinkerstraat 275

    • e.

      de Kinkerstraat 116 -124

    • f.

      de Kinkerstraat 144-152

    • g.

      de Kinkerstraat 202 -208

    • h.

      de Kinkerstraat 218-222

    • i.

      de Kinkerstraat 252-258

    • j.

      de Kinkerstraat 262-276

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersbord E8g conform Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als parkeergelegenheid voor (brom)fietsen met onderbord met de tekst: 12.00 – 07.00 uur:

    • a.

      de Kinkerstraat 89

    • b.

      de Kinkerstraat 219

    • c.

      de Kinkerstraat 253

    • d.

      de Kinkerstraat 275

    • e.

      de Kinkerstraat 116 -124

    • f.

      de Kinkerstraat 144-152

    • g.

      de Kinkerstraat 202 -208

    • h.

      de Kinkerstraat 218-222

    • i.

      de Kinkerstraat 252-258

    • j.

      de Kinkerstraat 262-276

Het college van burgemeester en Wethouders van Amsterdam

Namens deze, het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel West,

Namens deze,

Manager afdeling Schoon & Heel

De heer R. Bos.

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

MEDEDELINGEN

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden.

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Amsterdam

Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Naar boven