Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 33888 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2018, 33888 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op de artikelen 5, derde lid, 12 en 21 van het Besluit luchtverkeer 2014, en artikel 24a, tweede lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;
BESLUIT:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de begripsbepaling approach control office (APP) de tweede ‘luchtverkeersdiensten’ vervangen door ‘luchtverkeersleidingsdiensten’.
B
In bijlage 2 wordt onder onderdeel 5 ATZ Valkenburg en zweefvlieggebieden Valkenburg en Hoek van Holland de afbeelding vervangen door:
In de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers wordt artikel 12, onderdeel a, als volgt gewijzigd:
a. Onder 1 wordt ‘bijlage 6’ vervangen door ‘bijlage 7;’;
b. Onder 2 wordt ‘bijlage 7’ vervangen door ‘bijlage 8;’.
De Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten wordt ingetrokken.
In de Regeling valschermspringen 2010 komt in bijlage 1 de tabel te luiden:
Locatie |
Maximale springhoogte |
Coördinaten |
Toegestaan tijdstip |
---|---|---|---|
Ameland |
FL 150 |
53°27'06"NB 005°40'38"OL |
01 APR-31 OCT During AD OPR HR |
Echten |
FL 130 |
52°43'56"NB 006°25'57"OL |
Daily UDP |
Eelde |
FL 130 |
53°07'30"NB 006°35'00"OL |
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800) During summertime FRI: 1500-1800 |
Hoogeveen |
FL 150 |
52°43'51"NB 006°30'58"OL |
During AD OPR HR |
Leusderheide |
FL 130 |
52°06'14"NB 005°20'34"OL |
Daily 0800-1600 (0700-1500) |
Rhoon |
FL 120 |
51°51'08"NB 004°26'10"OL |
Daily UDP |
Spier |
FL 130 |
52°48'01"NB 006°28'19"OL |
Daily UDP |
Teuge |
FL 130 |
52°14'41"NB 006°02'48"OL |
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800) SAT, SUN, HOL: 0800-1900 (0700-1800) |
Texel |
FL 150 |
53°06'55"NB 004°50'01"OL |
Daily UDP |
Oostelijk Flevoland |
FL 060 |
52°25'07"NB 005°30'15"OL |
Daily UDP |
Oostwold |
FL 150 |
53°12'36"NB 007°02'04"OL |
MON-FRI: 0900-1900 (0800-1800) SAT, SUN, HOL: 0900 (0800)-end UDP |
Winde |
FL 130 |
53°07'38"NB 006°31'51"OL |
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800) |
Cluster Noord-Brabant |
|||
Rijsbergen |
FL 100 |
51°31'NB 004°41'OL |
Daily UDP |
Seppe Airport |
FL 100 |
51°33'NB 004°33'OL |
Daily UDP |
Schijf |
FL 100 |
51°29'NB 004°34'OL |
Daily UDP |
Oudenbosch |
FL 100 |
51°34'NB 004°32'OL |
Daily UDP |
Bosschenhoofd |
FL 100 |
51°33'31"NB 004°31'40"OL |
Daily UDP |
Cluster Zeeland |
|||
’s-Heer Arendskerke |
FL 120 |
51°29'56"NB 003°47'07"OL |
Daily UDP |
Oud Sabbinge |
FL 120 |
51°31'24"NB 003°47'03"OL |
Daily UDP |
Zuid v. Midden-Zeeland |
FL 120 |
51°30'26"NB 003°44'37"OL |
Daily UDP |
Cluster Utrecht |
|||
Baarn |
FL 060 |
52°12'30"NB 005°19'00"OL |
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN + HOL: 1000-1700 (0900-1600) |
Hilversum |
FL 060 |
52°11'31"NB 005°08'49"OL |
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600) |
Westbroek |
FL 060 |
52°08'08"NB 005°07'51"OL |
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800) SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1100-1700 (1000-1600) |
Wijk bij Duurstede |
FL 060 |
51°59'15"NB 005°18'07"OL |
SAT: 0700 (0600)-end UDP SUN, HOL: 1000 (0900)-end UDP max 1700 (1600) |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Deze ministeriële regeling strekt tot:
• wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een correctie van de begripsbepaling APP en van de kaart behorend bij onderdeel 5 van bijlage 2;
• wijziging van de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers in verband met een foutieve bijlageverwijzing; deze wijziging brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee;
• intrekking van de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten in verband met een vereenvoudiging van de procedure voor positiemeldingen; deze intrekking brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee;
• wijziging van de Regeling valschermspringen 2010 in verband met de verhoging van enkele valschermspringgebieden; deze wijziging brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee.
In het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt nader ingegaan op deze wijzigingen.
Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd, dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. Uitbreiding van de capaciteit van de ILT is voor de regeling niet aan de orde.
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee.
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.
Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2018 in werking. Omdat deze regeling niet voor 1 mei 2018 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. Dit is niet bezwaarlijk omdat er sprake is van reparatieregelgeving en het actualiseren van regelgeving in lijn met de bestaande praktijk.
Deze wijziging betreft de reparatie van een inconsistentie en is bedoeld om de definitie in lijn te brengen met de gelijkaardige definities van aerodrome control tower (TWR) en Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam), waar op dezelfde wijze ‘luchtverkeersleidingdiensten’ in plaats van ‘luchtverkeersdiensten’ gebruikt wordt.
De kaart onder onderdeel 5 van Bijlage 2 wordt vervangen omdat op de oude kaart het zweefvlieggebied Ypenburg nog stond aangegeven. Dit zweefvlieggebied bestaat niet meer en in plaats daarvan maakt dat deel van het luchtruim tegenwoordig deel uit van CTR Rotterdam.
Het betreft een correctie van een foutieve verwijzing.
Artikel 12a verwijst naar de onderwerpen die behoren bij de opleidingen voor de bevoegdverklaringen ADR en AER. Deze onderwerpen zijn voor ADR opgenomen in bijlage 7 en voor AER in bijlage 8.
Met het intrekken van de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten gaan voor positiemeldingen de voorschriften van paragraaf SERA.8025 en paragraaf SERA.14065 van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/20121 (de SERA verordening) gelden.
Paragraaf SERA.8025 en paragraaf SERA.14065 geven de verplichting tot en de procedure voor positiemeldingen. Tegelijkertijd geeft paragraaf SERA.14065 de mogelijkheid aan de verlener van luchtvaartnavigatiediensten (in het onderhavige geval: LVNL) hiervan af te wijken en een eigen procedure voor positiemeldingen te bepalen.
Een nationale regeling is dus toegestaan maar niet noodzakelijk.
LVNL streeft ernaar de procedure voor de positiemeldingen, die nu wordt voorgeschreven door de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten, te vereenvoudigen, en de huidige regeling te vervangen door een call sign only procedure in overeenstemming met de bevoegdheid dit te doen in paragraaf SERA.14065. LVNL is deze call sign only procedure momenteel aan het ontwikkelen in afstemming met de ILT zodat deze dan op termijn kan gaan gelden. Tot die tijd worden de procedures zoals voorgeschreven door de verordening toegepast.
In het traject ‘Toekomstvaste General Aviation Locaties’ (TGAL) is onder meer de ruimte voor valschermspringen in Nederland onderzocht. Een uitkomst van dit TGAL-traject was dat er meer ruimte mogelijk is voor de vaste valschermspringgebieden in het cluster Zeeland. Hierom zijn de vaste valschermspringgebieden ’s-Heer Arendskerke, Oud Sabbinge en Zuid v. Midden-Zeeland verhoogd van FL 100 naar FL 120.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Uitvoeringsverordening (EU) Nr. 923/2012 van de Commissie van 26 september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. 1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 en (EU) nr. 255/2010 (PbEU 2012, L 281).
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-33888.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.