De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op de artikelen 5, derde lid, 12 en 21 van het Besluit luchtverkeer 2014, en
artikel 24a, tweede lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de begripsbepaling approach control office (APP) de tweede ‘luchtverkeersdiensten’ vervangen door ‘luchtverkeersleidingsdiensten’.
B
In bijlage 2 wordt onder onderdeel 5 ATZ Valkenburg en zweefvlieggebieden Valkenburg
en Hoek van Holland de afbeelding vervangen door:
ARTIKEL II
In de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations
en vluchtinformatieverstrekkers wordt artikel 12, onderdeel a, als volgt gewijzigd:
ARTIKEL III
De Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten wordt ingetrokken.
ARTIKEL IV
In de Regeling valschermspringen 2010 komt in bijlage 1 de tabel te luiden:
|
Locatie
|
Maximale springhoogte
|
Coördinaten
|
Toegestaan tijdstip
|
|
Ameland
|
FL 150
|
53°27'06"NB 005°40'38"OL
|
01 APR-31 OCT
During AD OPR HR
|
|
Echten
|
FL 130
|
52°43'56"NB 006°25'57"OL
|
Daily UDP
|
|
Eelde
|
FL 130
|
53°07'30"NB 006°35'00"OL
|
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)
During summertime FRI: 1500-1800
|
|
Hoogeveen
|
FL 150
|
52°43'51"NB 006°30'58"OL
|
During AD OPR HR
|
|
Leusderheide
|
FL 130
|
52°06'14"NB 005°20'34"OL
|
Daily 0800-1600 (0700-1500)
|
|
Rhoon
|
FL 120
|
51°51'08"NB 004°26'10"OL
|
Daily UDP
|
|
Spier
|
FL 130
|
52°48'01"NB 006°28'19"OL
|
Daily UDP
|
|
Teuge
|
FL 130
|
52°14'41"NB 006°02'48"OL
|
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800)
SAT, SUN, HOL: 0800-1900 (0700-1800)
|
|
Texel
|
FL 150
|
53°06'55"NB 004°50'01"OL
|
Daily UDP
|
|
Oostelijk Flevoland
|
FL 060
|
52°25'07"NB 005°30'15"OL
|
Daily UDP
|
|
Oostwold
|
FL 150
|
53°12'36"NB 007°02'04"OL
|
MON-FRI: 0900-1900 (0800-1800)
SAT, SUN, HOL: 0900 (0800)-end UDP
|
|
Winde
|
FL 130
|
53°07'38"NB 006°31'51"OL
|
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)
|
|
Cluster Noord-Brabant
|
|
|
|
|
Rijsbergen
|
FL 100
|
51°31'NB 004°41'OL
|
Daily UDP
|
|
Seppe Airport
|
FL 100
|
51°33'NB 004°33'OL
|
Daily UDP
|
|
Schijf
|
FL 100
|
51°29'NB 004°34'OL
|
Daily UDP
|
|
Oudenbosch
|
FL 100
|
51°34'NB 004°32'OL
|
Daily UDP
|
|
Bosschenhoofd
|
FL 100
|
51°33'31"NB 004°31'40"OL
|
Daily UDP
|
|
Cluster Zeeland
|
|
|
|
|
’s-Heer Arendskerke
|
FL 120
|
51°29'56"NB 003°47'07"OL
|
Daily UDP
|
|
Oud Sabbinge
|
FL 120
|
51°31'24"NB 003°47'03"OL
|
Daily UDP
|
|
Zuid v. Midden-Zeeland
|
FL 120
|
51°30'26"NB 003°44'37"OL
|
Daily UDP
|
|
Cluster Utrecht
|
|
|
|
|
Baarn
|
FL 060
|
52°12'30"NB 005°19'00"OL
|
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN + HOL: 1000-1700 (0900-1600)
|
|
Hilversum
|
FL 060
|
52°11'31"NB 005°08'49"OL
|
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600)
|
|
Westbroek
|
FL 060
|
52°08'08"NB 005°07'51"OL
|
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800)
SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1100-1700 (1000-1600)
|
|
Wijk bij Duurstede
|
FL 060
|
51°59'15"NB 005°18'07"OL
|
SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1000 (0900)-end UDP max 1700 (1600)
|
ARTIKEL V
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2018.
TOELICHTING
Algemeen
Inleiding
Deze ministeriële regeling strekt tot:
-
• wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een correctie
van de begripsbepaling APP en van de kaart behorend bij onderdeel 5 van bijlage 2;
-
• wijziging van de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations
en vluchtinformatieverstrekkers in verband met een foutieve bijlageverwijzing; deze
wijziging brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee;
-
• intrekking van de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten in
verband met een vereenvoudiging van de procedure voor positiemeldingen; deze intrekking
brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee;
-
• wijziging van de Regeling valschermspringen 2010 in verband met de verhoging van enkele
valschermspringgebieden; deze wijziging brengt geen nieuwe administratieve lasten
en nalevingskosten met zich mee.
In het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt nader ingegaan op deze wijzigingen.
Toezicht en handhaving
Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen
die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving
en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid,
Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De
ILT heeft geconcludeerd, dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. Uitbreiding
van de capaciteit van de ILT is voor de regeling niet aan de orde.
Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten
met zich mee.
Internetconsultatie
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is
van een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweeg brengt in de
rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft
voor de uitvoeringspraktijk.
Vaste verandermomenten
Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2018 in werking. Omdat deze regeling niet
voor 1 mei 2018 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden
afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. Dit is niet bezwaarlijk omdat er
sprake is van reparatieregelgeving en het actualiseren van regelgeving in lijn met
de bestaande praktijk.
Artikelsgewijze toelichting
ARTIKEL I
Onderdeel A
Deze wijziging betreft de reparatie van een inconsistentie en is bedoeld om de definitie
in lijn te brengen met de gelijkaardige definities van aerodrome control tower (TWR) en Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam), waar op dezelfde wijze ‘luchtverkeersleidingdiensten’ in plaats van ‘luchtverkeersdiensten’
gebruikt wordt.
Onderdeel B
De kaart onder onderdeel 5 van Bijlage 2 wordt vervangen omdat op de oude kaart het
zweefvlieggebied Ypenburg nog stond aangegeven. Dit zweefvlieggebied bestaat niet
meer en in plaats daarvan maakt dat deel van het luchtruim tegenwoordig deel uit van
CTR Rotterdam.
ARTIKEL II
Het betreft een correctie van een foutieve verwijzing.
Artikel 12a verwijst naar de onderwerpen die behoren bij de opleidingen voor de bevoegdverklaringen
ADR en AER. Deze onderwerpen zijn voor ADR opgenomen in bijlage 7 en voor AER in bijlage
8.
ARTIKEL III
Met het intrekken van de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten
gaan voor positiemeldingen de voorschriften van paragraaf SERA.8025 en paragraaf SERA.14065
van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/20121 (de SERA verordening) gelden.
Paragraaf SERA.8025 en paragraaf SERA.14065 geven de verplichting tot en de procedure
voor positiemeldingen. Tegelijkertijd geeft paragraaf SERA.14065 de mogelijkheid aan
de verlener van luchtvaartnavigatiediensten (in het onderhavige geval: LVNL) hiervan
af te wijken en een eigen procedure voor positiemeldingen te bepalen.
Een nationale regeling is dus toegestaan maar niet noodzakelijk.
LVNL streeft ernaar de procedure voor de positiemeldingen, die nu wordt voorgeschreven
door de Regeling positiemeldingen tijdens gecontroleerde IFR-vluchten, te vereenvoudigen,
en de huidige regeling te vervangen door een call sign only procedure in overeenstemming met de bevoegdheid dit te doen in paragraaf SERA.14065.
LVNL is deze call sign only procedure momenteel aan het ontwikkelen in afstemming met de ILT zodat deze dan op
termijn kan gaan gelden. Tot die tijd worden de procedures zoals voorgeschreven door
de verordening toegepast.
ARTIKEL IV
In het traject ‘Toekomstvaste General Aviation Locaties’ (TGAL) is onder meer de ruimte
voor valschermspringen in Nederland onderzocht. Een uitkomst van dit TGAL-traject
was dat er meer ruimte mogelijk is voor de vaste valschermspringgebieden in het cluster
Zeeland. Hierom zijn de vaste valschermspringgebieden ’s-Heer Arendskerke, Oud Sabbinge
en Zuid v. Midden-Zeeland verhoogd van FL 100 naar FL 120.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga