Besluit Dagelijks Bestuur Verkeersbesluit instellen parkeerschijf-zone met een parkeerduurbeperking van twee uur in de Schoolmeestersbuurt, gelegen tussen de Hoekenesgracht en Verdraagzaam/Dwazemoedersplein, ten zuiden van Hoekenespad en ten noorden van de percelen Jan Ligthartstraat 23 t/m 87.

Logo Amsterdam

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West,

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de Algemene wet bestuursrecht, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam van 30 januari 2018 en de sinds 19 maart 2016 geldende stedelijke beleidsplannen ‘Parkeren is manoeuvreren’ uit 2001 en de ‘Menukaart parkeerregelingen’ uit 2004.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

• in de ‘Menukaart parkeerregelingen’ uit 2004 het uitgangspunt is dat parkeerdruk primair via betaald parkeren gereguleerd wordt, maar dat buiten het fiscaal gebied (met name buiten de ring A10) een parkeerschijf-zone in principe toegestaan is;

• naar verwachting eind 2018 de ‘Parkeeragenda Nieuw-West’ opgeleverd wordt;

• omdat in diverse buurten van het stadsdeel Nieuw-West parkeerproblematiek is de oplossing ‘Aanpak Parkeeroverlast Nieuw-West 2017’ voorgesteld is en deze op 25 januari 2017 door het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Nieuw-West vastgesteld is;

• in de ‘Aanpak Parkeeroverlast Nieuw-West 2017’ op grond van meldingen openbare ruimte Amsterdam (MORA), wonen in Amsterdam (WIA) en parkeerdrukmetingen zes prioriteitsgebieden aangedragen zijn om in aanmerking te komen voor parkeerregulering;

• de parkeerproblematiek in de Schoolmeesterbuurt urgent is;

• op 27 maart 2018 het agendapunt ‘Wijziging parkeerregulering Schoolmeesterbuurt’ in het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West vastgesteld is;

• de Schoolmeesterbuurt, gelegen tussen de Hoekenesgracht en Verdraagzaam Dwazemoedersplein, ten zuiden van Hoekenespad en ten noorden van de percelen Jan Ligthartstraat 23 t/m 87, (verder te benoemen als ‘deel 2 Schoolmeestersbuurt), onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van het Stadsdeel Nieuw-West;

• tussen Meer en Vaart en Verdraagzaam/Dwazemoedersplein, ten zuiden van Hoekenespad en ten noorden van de Pieter Calandlaan, zoals weergegeven is op de bijgevoegde situatietekening, in een gedeelte van de Schoolmeesterbuurt (verder te benoemen als ‘deel 1A Schoolmeesterbuurt’) al een parkeerschijf-zone aanwezig is;

• tussen de Louis Davidsstraat en de Prof. R. Casimirstraat, ten zuiden van de Pieter Calandlaan en ten noorden van de Slotervaart, inclusief een gedeelte van de Jan Ligthartstraat zoals weergegeven is op de bijgevoegde situatietekening, in een gedeelte van de Schoolmeesterbuurt (verder te benoemen als ‘deel 1B Schoolmeesterbuurt’) al een parkeerschijf-zone aanwezig is;

• aan het Uitwegpad en Dijkwegpad, 16 haaksparkeervakken gelegen zijn die voor  landelijke parkeer- ontheffinghouders (LPO) bestemd zijn;

• in het parkeerbeleidsplan ‘Parkeren is manoeuvreren’ uit 2001 drie criteria opgenomen zijn voor het instellen van een parkeerschijf-zone om de parkeeroverlast aan te pakken, deze criteria zijn:

1. een parkeerdruk hoger dan 90%;

2. de parkeerduur;

3. het parkeergedrag;

• de parkeerdruk in deel 2 van Schoolmeesterbuurt op de gemeten tijdstippen in 2017 gedurende de gehele week hoger dan 90% is en de parkeergelegenheid daardoor schaars is;

• in deel 2 van de Schoolmeestersbuurt een draagvlakmeting gehouden is en dat uit de draagvlakmeting naar voren is gekomen dat een meerderheid van de buurt, voorstander is van het instellen van een parkeerschijf-zone;

• het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West het van belang vindt, dat bewoners en bezoekers van deel 2 van de Schoolmeestersbuurt voldoende parkeergelegenheid hebben;

• gelet op voorgaande in deel 2 van de Schoolmeestersbuurt een parkeerschijf-zone met parkeerduurbeperking ingesteld wordt;

• in deel 2 van de Schoolmeestersbuurt hetzelfde parkeerschijfzoneregime ingesteld wordt is als in de delen 1A en 1B van de Schoolmeestersbuurt;

• de 16 parkeervakken aan het Uitwegpad en Dijkwegpad bestemd voor landelijke parkeer- ontheffinghouders (LPO) buiten beschouwing gelaten wordt:

• met een parkeerschijf-zone wordt beoogd het (kort)parkeren voor bewoners en bezoekers van deel 2 van de Schoolmeestersbuurt te bevorderen en de beschikbare parkeercapaciteit efficiënter te benutten;

• om bovenstaande te bewerkstelligen er een parkeerschijf-zone wordt ingesteld in deel 2 van de Schoolmeestersbuurt, zoals weergegeven is in het omkaderde gedeelte van de situatietekening, op de volgende wegdelen:

1. Barbara van Meertenstraat;

2. Eliza van Calcarstraat;

3. Geduld;

4. Hoekenes;

5. Inzet;

6. Overleg;

7. Prof. J.H. Gunningstraat;

8. Vertrouwen;

9. Volharding;

10. Pieter Calandlaan;

11. Jan Ligthartstraat.

• in artikel 25 van het RVV1990 staat beschreven dat:

1. het verboden is om in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en (algemene)gehandicaptenparkeerplaatsen of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep;

2. op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan is indien het motorvoertuig voorzien is van een duidelijk zichtbare parkeerschijf;

• de blauwe streep aangebracht wordt op de plekken waar langs- of haaksparkeervakken aanwezig zijn;

• het gewenst is dat de maximale parkeerduur binnen het in te stellen parkeerschijf-zonegebied niet langer is dan twee uur teneinde te voorkomen dat parkeerplaatsen langdurig bezet zijn;

• deze parkeerduurbeperking van maandag t/m zaterdag tussen 09:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds van kracht is, net zoals de omringende parkeerschijf-zones;

• voorts van toepassing is dat bewoners van het gebied in kwestie een ontheffing kunnen aanvragen bij de gemeente Amsterdam;

• bovengenoemde maatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen en aanbrengen van de daarvoor benodigde bebording en blauwe strepen;

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

BESLUIT

1. Een parkeerschijf-zone in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt in te stellen waarin maximaal 2 uur geparkeerd mag worden door het plaatsen van de verkeersborden conform model E10 en E11 van bijlage 1 van het RVV1990, voorzien van de tekst ‘max. 2 uur’, en het aanbrengen van blauwe streep zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 3 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften inzake verkeerstekens van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer’, op de volgende (delen van) wegen:

1. Barbara van Meertenstraat;

2. Eliza van Calcarstraat;

3. Geduld;

4. Hoekenes;

5. Inzet;

6. Overleg;

7. Prof. J.H. Gunningstraat;

8. Vertrouwen;

9. Volharding;

10. Pieter Calandlaan;

11. Jan Ligthartstraat.

2. de onder lid 1 van dit verkeersbesluit ingestelde parkeerschijfzone van kracht te laten zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 09:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds door het plaatsen van onderborden met de tekst ‘ma. t/m za. 09:00 uur -19:00 uur’;

3. de bebording en strepen aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Nieuw-West,

Namens deze,

Mevrouw drs. C.M.A.L. Steenkamp-Faaij

Manager Schoon en Heel Stadsdeel Nieuw West

Bezwaar- of beroepsclausule

De belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 7:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de gemeente Amsterdam, t.a.v. Juridisch Bureau, Postbus 483, 1000 AL Amsterdam. Een bezwaarschrift dient de gronden van het bezwaar te vermelden en een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een datum en naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in, dan dient deze een volmacht van u mee te sturen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Indien onverwijlde spoed dit vereist, kan hangende de behandeling van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening worden gevraagd aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht U moet dan wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven