Gecoördineerde vaststelling bestemminsplan De Kolk, fase 2

Logo Heerde

Het college van Heerde maakt bekend, overeenkomstig de artikelen 3.8 en 3.32 van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, dat de gemeenteraad op 14 mei 2018 het bestemmingsplan De Kolk fase 2 met de daarbij behorende stukken gewijzigd heeft vastgesteld en de Omgevingsvergunning voor de bouw van 36 woningen tussen Zwartekolk 12 en Boskolk 22 te Wapenveld op 29 mei 2018 heeft verleend. Het bestemmingsplan is vastgesteld conform het hierop betrekking hebbende raadsbesluit en de daarbij behorende stukken. De Omgevingsvergunning sluit hier op aan.

Toelichting

Op de vaststelling en bekendmaking van deze besluiten is op grond van het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van Heerde (11 september 2017) de gemeentelijke coördinatieregeling uit de Wro van toepassing. Om het plan te kunnen realiseren zijn een nieuw bestemmingsplan en een omgevingsvergunning nodig. De gemeentelijke coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedure voor de omgevingsvergunning gelijktijdig op te laten lopen met het bestemmingsplan. Met de coördinatieregeling worden de betrokken besluiten gezamenlijk voorbereid en gelijktijdig bekendgemaakt. Ook vindt bundeling van rechtsbescherming plaats, zodat een belanghebbende kan volstaan met het indienen van één zienswijze tegen één of meer van de gecoördineerde vastgestelde besluiten. De gemeenteraad is het bevoegd gezag voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college van burgemeester en wethouders is het bevoegd gezag voor de besluitvorming omtrent de omgevingsvergunning.

Inhoud

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan De Kolk fase 2 voorziet in een juridisch-planologische regeling ten behoeve van de bouw van 36 woningen tussen Zwartekolk 12 en Boskolk 22 te Wapenveld.

Omgevingsvergunning

De omgevingsvergunning heeft betrekking op de activiteit ‘bouwen’. De omgevingsvergunning maakt het mogelijk 36 woningen te realiseren gelegen op gronden tussen Zwartekolk 12 en Boskolk 22 te Wapenveld. De omgevingsvergunning is gewijzigd vastgesteld ten opzichte van de ontwerp-Omgevingsvergunning (artikel 2.1 lid 1 onder a en 2.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht).

Instellen beroep

De besluiten zijn gecoördineerd vastgesteld. Op grond van de artikelen 3.30 Wro en 8.3 Wro worden de verschillende besluiten voor beroep als één besluit aangemerkt.

Met ingang van 6 juni 2018 bestaat gedurende zes weken de mogelijkheid schriftelijk beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Deze mogelijkheid staat open voor belanghebbenden die tijdig hun zienswijze hebben ingediend, dan wel kunnen aantonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn geweest. Verder kan door belanghebbenden beroep worden ingesteld tegen de wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft aangebracht en tegen de wijzigingen die het college heeft aangebracht bij de vaststelling van de omgevingsvergunning.

Het beroepschrift moet worden ondertekend en dient tenminste te bevatten: uw naam en adresgegevens, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen. U kunt uw beroepschrift onder vermelding van Coördinatiebesluit De Kolk fase 2’richten aan: Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Verzoek om voorlopige voorziening

Het indienen van een beroepschrift schorst de werking van het besluit niet. Om dit laatste te bereiken kan gedurende de hiervoor genoemde beroepstermijn tevens een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Griffierecht

Voor het instellen van beroep of het aanvragen van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Raad van State, telefoonnummer (070 )426 44 26.

Inwerkingtreding

De besluiten treden in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij binnen deze termijn naast een beroepschrift eveneens een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend.

Informatie

Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning liggen met ingang van 6 juni 2018 gedurende zes weken op werkdagen tussen 08.30 uur en 12.30 uur voor een ieder ter inzage in het gemeentekantoor, Eperweg 5 te Heerde, bij de ontvangstbalie. Het bestemmingsplan met het identificatienummer NL.IMRO.0246.213herzieningkolk-va01 is ook digitaal te raadplegen op www.ruimtelijkeplannen.nl en via www.heerde.nl. De bestanden van het bestemmingsplan kunt u digitaal verkrijgen via www.ruimtelijkeplannen.nl onder “index” Heerde.

Heeft u naar aanleiding van deze publicatie een vraag of wilt u een mondelinge toelichting, dan dient u een afspraak te maken met de heer T. Melenhorst, beleidsadviseur ROW, telefoon (0578) 69 94 94.

 

5 juni 2018,

Het college van Heerde,

Mr. G.J. de Graaf,

burgemeester

B. van Zuthem,

Gemeentesecretaris

Naar boven