Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Velserstraat Haarlem

Logo Haarlem

2017/340355

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Velserstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Velserstraat in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Velserstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de Velserstraat gecategoriseerd is als een gebiedsontsluitingsweg (50km/h);

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg centraal staat;

dat de gemeente Haarlem de voorbereidingen treft tot vaststelling van een nieuwe Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat de Velserstraat conform deze SOR in de toekomst geen onderdeel meer uitmaakt van de hoofdontsluiting van de bebouwde kom;

dat de gemeente Haarlem groot onderhoud uit gaat voeren aan de Velserstraat;

dat de gemeente Haarlem besloten heeft maatregelen uit te voeren op de Velserstraat om de veiligheid van de weggebruikers te vergroten;

dat de gemeente Haarlem, op nadrukkelijk verzoek van aanwonenden, de maximumsnelheid op de Velserstraat aanpast naar 30km/uur;

dat met het instellen van de maximumsnelheid van 30 km/uur de adviessnelheid van 30 km/uur die in de oorspronkelijke situatie van toepassing was, niet meer noodzakelijk is en opgeheven kan worden;

dat de adviessnelheid van 30 km/uur destijds is ingesteld in verband met de slechte kwaliteit van het wegdek;

dat voor het instellen van de maximumsnelheid van 30 km/uur een separaat verkeersbesluit wordt genomen;

dat voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) bij voorkeur niet worden toegepast in 30 km/uur-zones;

dat vanwege de uniforme uitstraling de oversteekplaatsen in de nieuwe situatie op dezelfde wijze en met kanalisatiestrepen worden gerealiseerd;

dat middengeleiders bij de nieuwe voetgangersoversteken een oversteek in twee fasen mogelijk maken;

dat bestuurders op de Velserstraat de middengeleiders bij de voetgangersoversteken aan de rechterzijde moet passeren door het toepassen van verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de middengeleiders op de Velserstraat, ter hoogte van huisnummer 12, worden verwijderd;

dat de Velserstraat een hoofdfietsroute is binnen het fietsnetwerk van Haarlem en deze route door relatief veel fietsers wordt gebruikt;

dat op de Velserstraat fietsstroken met onderbroken streep wordt gerealiseerd;

dat gelet op artikel 23 van het RVV 1990, lid c, het niet is toegestaan een voertuig stil te laten staan op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

dat vanuit het oogpunt van de aanwezigheid van de hoofdfietsroute op de Velserstraat, uitritconstructies zijn toegepast (met uitzondering van de aansluiting met de Gerrit van Heesstraat), zodat bestuurders op de Velserstraat voorrang hebben op het verkeer vanuit de zijstraten;

dat het kruispunt van de Velserstraat met de Gerrit van Heesstraat in de oorspronkelijke situatie een voorrangskruispunt is en deze wordt omgebouwd naar een uitritconstructie;

dat de vier bushaltes op de Velserstraat worden opgeheven;

dat van de vier opgeheven bushaltes er twee op een andere locatie worden gerealiseerd;

dat gelet op artikel 23 van het RVV 1990, lid e, het niet is toegestaan een voertuig stil te laten staan ter hoogte van de geblokte markering van een bushalte, met uitzondering van het direct in- en uit laten stappen van passagiers;

dat vanwege de nieuwe inrichting van de Velserstraat de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ter hoogte van huisnummer 1 dient te worden verplaatst naar de parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 5;

dat vanwege de nieuwe inrichting van de Velserstraat de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ter hoogte van huisnummer 34 dient te worden verplaatst naar de parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 36;

dat gelet op artikel 26 van het RVV 1990, lid 1, het niet is toegestaan een voertuig te parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats, anders dan door het voertuig met het kenteken dat op het onderbord van verkeersbord E6 staat weergegeven;

dat in verband met de herinrichting van de weg de aanwezige waarschuwingsborden op de Velserweg worden verwijderd;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A4, B4, B5, B6, D2, E6 en L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, het opheffen van een voetgangersoversteekplaats en het realiseren van een fietsstrook een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden A4 van bijlage 1 van het RVV 1990, tot het opheffen van de adviessnelheid van 30 km/uur op de Velserstraat.

  • -

    door middel van het verwijderen van de zebramarkering, tot het opheffen van de voetgangersoversteekplaats op de Velserstraat op de volgende locaties:

• nabij de aansluiting met de Saenredamstraat;

• nabij de aansluiting met de Torrentiusstraat

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, tot het verplichten van bestuurders om de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren, ter hoogte van de voetgangersoversteken op de Velserstraat nabij de Gerrit van Heesstraat, nabij de Seanredamstraat en nabij de Torrentiusstraat.

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, tot het opheffen van de verplichting van weggebruikers om de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren, ter hoogte van Velserstraat huisnummer 12;

  • -

    tot het aanbrengen van een fietsstrook met onderbroken markering:

    • aan de oostzijde van de Velserstraat tussen de aansluiting met de Kleverparkweg en de (nieuw te realiseren) bushalte ter hoogte van huisnummer 3;

    • aan de oostzijde van de Velserstraat tussen de (nieuw te realiseren) bushalte ter hoogte van huisnummer 3 en de aansluiting met de Kleverlaan;

    • aan de westzijde van de Velserstraat tussen de aansluiting met de Kleverparkweg en de (nieuw te realiseren) bushalte ter hoogte van huisnummer 2;

    • aan de westzijde van de Velserstraat tussen de (nieuw te realiseren) bushalte ter hoogte van huisnummer 2 en de aansluiting met de Kleverlaan;

  • -

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord B4, verkeersbord B5 en verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, tot het opheffen van het voorrangskruispunt Velserstraat met de Gerrit van Heesstraat;

  • -

    door het verwijderen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijhorende blokmarkering voor bushaltes, tot het opheffen van vier bushaltes:

• een halte ter hoogte van huisnummer 2;

• een halte ter hoogte van huisnummer 13;

• een halte ter hoogte van huisnummer 80;

• een halte ter hoogte van huisnummer 105;

-door het plaatsen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijhorende blokmarkering voor bushaltes, tot het aanwijzen van twee bushaltes:

• een halte ter hoogte van huisnummer 2;

• een halte ter hoogte van huisnummer 3;

  • -

    door het verplaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord met daarop het kenteken van het voertuig, tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats op de Velserstraat van de locatie ter hoogte van huisnummer 1 naar de locatie ter hoogte van huisnummer 5.

  • -

    door het verplaatsen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord met daarop het kenteken van het voertuig, tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats op de Velserstraat van de locatie ter hoogte van huisnummer 34 naar de locatie ter hoogte van huisnummer 36.

Situatieschets

Deel 1/4

Deel 2/4

Deel 3/4

Deel 4/4

Aldus vastgesteld op 15 01 2018 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven