Verkeersbesluit tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen met gebruik van laadpaal in de parkeerhaven nabij het pand Kruisbergstraat 20.

Logo Brunssum

Het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Brunssum

De parkeerhaven nabij Kruisbergstraat 20 is bij de gemeente Brunssum in beheer. De gemeente Brunssum wil het elektrisch vervoer bevorderen, aangezien zij de voordelen van elektrisch rijden inziet. De belangrijke voordelen van elektrische auto’s zijn dat zij geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk voor het milieu zijn. Bovendien zijn elektrische auto’s stiller en veroorzaken minder stank. Daarom laat de gemeente Brunssum parkeervoorzieningen voor het opladen van elektrische voertuigen inrichten. Hiervoor worden standaard twee parkeerplaatsen gereserveerd. Door de vele voordelen van elektrisch rijden wordt het verloren gaan van een openbare parkeerplaats ten gunste van een parkeerplaats voor een selecte groep gebruikers als acceptabel gezien.

WETTELIJK KADER

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, 1994), dient op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en het gestelde in artikel 37 BABW een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Uitgangspunt voor het laden van elektrische voertuigen is om deze zoveel als mogelijk op eigen erf/garage op te laden.

Een inwoner die voor het parkeren van zijn (elektrische/hybride) auto is aangewezen op de openbare ruimte vraagt een laadpaal aan en deze wordt in overleg met de gemeente Brunssum bij een openbare parkeerplaats geplaatst. Een maximale loopafstand van 300 meter tot de eerst volgende laadpaal wordt in deze als acceptabel beschouwd.

De aanvrager van Kruisbergstraat 20 heeft geen gelegenheid om op eigen perceel te parkeren en is hiervoor aangewezen op de openbare ruimte.

De dichtst bij zijnde laadpaal ligt buiten de gestelde loopafstand van 300 meter vandaar dat de keuze op de parkeerhaven aan de Kruisbergstraat acceptabel is. De parkeerhaven in de Kruisbergstraat, nabij het pand Kruisbergstraat 20 is bij de gemeente Brunssum in beheer.

Gezien de belangen die zijn opgesomd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet, voldoet dit verkeersbesluit aan de onderstaande belangen genoemd onder punt a en b en wordt het onttrekken van twee openbare parkeerplaatsen ten gunste van een selecte groep gebruikers (elektrische auto’s) als acceptabel gezien.

  • a.

    Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik (artikel 2, lid 3);

  • b.

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer (artikel 2, lid 2, sub a).

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef van Politie eenheid Limburg, district Parkstad Limburg, basisteam Brunssum-Landgraaf.

Besluit:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen in de parkeerhaven die is gesitueerd in de Kruisbergstraat nabij huisnummer 20 als parkeergelegenheid die alleen bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen met gebruik van laadpaal, door het plaatsen van het bord E04 (RVV 1990) voorzien van het onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen” en hieronder het onderbord OB504 (RVV 1990).

Het geheel uit te voeren conform onderstaande tekening. “Voor een grotere weergave van de situatietekening zie bijlage.”

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen 6 weken na de datum van bekendmaking van het verkeersbesluit in de Staatscourant hiertegen een bezwaar­schrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 250, 6440 AG Brunssum.

U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via http://www.brunssum.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste te bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit, waartegen bezwaar wordt gemaakt;

d. de gronden van het bezwaar.

Indien belanghebbende voor een vergoeding in de kosten van een gegrond verklaard bezwaar in aanmerking wenst te komen, dient dit in het bezwaarschrift te worden aangegeven.

Tevens kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank te Limburg, sector Bestuursrecht (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) worden verzocht een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) te treffen, in­dien onver­wijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist.

Hoe u verder precies bezwaar kunt maken tegen deze beslissing kunt u lezen in de folder "Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid"

 

Brunssum, 30 mei 2018

Naar boven