Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 24 mei 2018 (kenmerk: 2173517/18/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de centralisatie van eigenaarsadvisering en control en enkele actualiseringen

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 11 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De directie Financieel-Economische Zaken (DFEZ) is de ministeriebrede en DG-controller en belast met:

    • a. de advisering van de departementsleiding over het beleid, de uitvoering en de bedrijfsvoering dat aan de departementale begroting ten grondslag ligt;

    • b. de coördinatie van het begrotingsproces;

    • c. de inrichting en de aansturing van de financiële functie op het ministerie;

    • d. het adviseren van de departementsleiding over het functioneren en de inrichting van de controlfunctie binnen het ministerie;

    • e. de ondersteuning van de budgethouders bij besluitvorming;

    • f. het bewaken van de financiën ten aanzien van de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.

2. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. DFEZ bevordert de integratie van beheer en beleid binnen het domein van de directie en levert daartoe een bijdrage aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen van het ministerie. DFEZ doet dit door kaders binnen het domein van de directie voor bedrijfsvoering te stellen, op hoofdlijnen toezicht te houden, financiële en andere bedrijfsvoeringprocessen te begeleiden en ondersteunen, alsmede te adviseren waar dat gewenst wordt of zij dit noodzakelijk acht.

3. Het derde lid (nieuw), onderdeel c, komt te luiden:

  • c. de afdeling Control op Beleid en Uitvoering.

B

Artikel 14 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid wordt gewijzigd als volgt:

a. Onderdeel b vervalt onder verlettering van de onderdelen c tot en met e tot b tot en met d.

b. In de onderdelen a en b (nieuw) wordt ‘departementsbrede’ vervangen door: ministeriebrede.

2. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. Het pSG-cluster is tevens belast met de advisering en ondersteuning van de eigenaar ten aanzien van de organisaties genoemd in artikel 18a, tweede lid.

3. Aan het derde lid (nieuw) wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • e. de directie Eigenaarsadvisering (DEA).

C

Artikel 16 komt te luiden:

Artikel 16

De directie Informatisering en Inkoop (DI&I) is belast met:

  • a. het adviseren van de departementsleiding over strategische vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en ICT;

  • b. de control op het gebied van inkoopbeheer, informatievoorziening en ICT;

  • c. het ondersteunen van de dienstonderdelen van het ministerie bij de inrichting van de keteninformatisering en de beheersing van grote ICT-projecten;

  • d. de uitvoering van projecten op het gebied van de JenV-brede ICT-infrastructuur;

  • e. het vaststellen van kaders en centrale voorzieningen ten behoeve van de dienstonderdelen van het ministerie met het oog op rechtmatige, efficiënte en duurzame inkoop.

D

Na artikel 18 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 18a

  • 1. De directie Eigenaarsadvisering (DEA) heeft tot taak de eigenaar, met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving, te adviseren en te ondersteunen ten aanzien van de organisaties genoemd in het tweede lid. Ter uitvoering van deze taken is DEA in het bijzonder belast met:

    • a. het toetsen van de doelmatigheid en de continuïteit van de uitvoering van de organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening;

    • b. het toetsen van de bedrijfsvoering van de organisatie en het adviseren binnen de planning- en controlcyclus;

    • c. het toezien op het goed functioneren van het sturingsmodel;

    • d. de advisering over kaders en richtlijnen voor diensten en verzelfstandigde organisaties en het coördineren van ontwikkelingen daaromtrent.

  • 2. Het aandachtsgebied van de taken van DEA betreft:

    • a. de diensten:

      • 1°. de Dienst Terugkeer en Vertrek;

      • 2°. de Justitiële Informatiedienst;

      • 3°. de raad voor de kinderbescherming.

    • b. de baten-lastendiensten:

      • 1°. het Centraal Justitieel Incassobureau;

      • 2°. de Dienst JUSTIS;

      • 3°. de Dienst Justitiële Inrichtingen;

      • 4°. de Immigratie en Naturalisatiedienst;

      • 5°. het Nederlands Forensisch Instituut.

    • c. de zelfstandige bestuursorganen:

      • 1°. het Centraal Orgaan opvang asielzoekers;

      • 2°. de Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven;

      • 3°. het Instituut Fysieke Veiligheid;

      • 4°. de Onderzoeksraad voor veiligheid;

      • 5°. de raad voor rechtsbijstand.

E

Artikel 19, tweede lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. de directie Coördinatie Financiën, Bedrijfsvoering en Juridische Zaken (CBJ);.

F

In artikel 21, tweede lid, vervalt ‘besturing en’.

G

In artikel 22, tweede lid, vervalt ‘besturing en’.

H

Artikel 23 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De directie Coördinatie Financiën, Bedrijfsvoering en Juridische Zaken (CBJ) is belast met financiële advisering aan de directeur-generaal Straffen en Beschermen, de directeur Beschermen, Aanpakken en Voorkomen en de directeur Sanctietoepassing en Jeugd. Deze advisering heeft in ieder geval betrekking op uitvoeringsdiensten, zelfstandige bestuursorganen, rechtspersonen met een wettelijke taak en gesubsidieerde organisaties op het terrein van het directoraat-generaal, voor zover het geen taak van DFEZ of DEA betreft.

2. Het vijfde lid, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. de portefeuille Coördinatie Financiën;.

I

Artikel 28, derde lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. de projectdirectie Meldkamer, C2000 en 112.

J

Artikel 29 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘control’ vervangen door: verantwoording.

2. In het tweede lid, onderdeel a, vervalt ‘en Control’.

K

Artikel 31 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het eerste lid wordt ‘De portefeuille Regie en Control’ vervangen door: De projectdirectie Meldkamer, C2000 en 112.

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De projectdirectie Meldkamer, C2000 en 112 bestaat uit het programma Meldkamer, C2000 en 112.

L

Artikel 38 komt te luiden:

Artikel 38

  • 1. De directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (FBC) is belast met de financiële advisering aan de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving en de directeuren binnen het directoraat-generaal. Deze advisering heeft in ieder geval betrekking op uitvoeringsdiensten, zelfstandige bestuursorganen, rechtspersonen met een wettelijke taak en gesubsidieerde organisaties op het terrein van het directoraat-generaal, voor zover het geen taak van DFEZ of DEA betreft.

  • 2. De directie is tevens belast met het uitvoeren van impactanalyses en het voeren van de interne bedrijfsvoering.

  • 3. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Financiën en Control;

    • b. de afdeling Bedrijfsvoering.

M

In artikel 46, tweede lid, onderdeel c, wordt ‘Control’ vervangen door: Staf.

N

Artikel 55 komt te luiden:

Artikel 55

De stafafdeling Bedrijfsvoering is belast met de ondersteuning van de NCTV op het gebied van de bedrijfsvoering en facilitaire zaken, in het bijzonder betreffende personeelsaangelegenheden, ICT en informatiemanagement, huisvesting, beveiliging en financiële advisering.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 26 oktober 2017.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING

Algemeen

Dit besluit strekt tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de centralisatie van eigenaarsadvisering en control en enkele actualiseringen.

Mede naar aanleiding van de behoefte binnen het ministerie aan regievoering, coördinatie en informatiedeling zijn de eerste stappen gezet om de besturing van het ministerie en van gelieerde organisaties nadrukkelijker te onderscheiden. Het betreft het duidelijker onderscheiden van de rollen in de sturingsdriehoek, met name van de eigenaar en opdrachtgever. Het ministerie voelt zich gesterkt in deze organisatiewijziging door de aanbevelingen van de rapporten van de commissies Hoekstra en Oosting I en II.

Voor de rol van de eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer wordt verwezen naar de Regeling agentschappen en de circulaire ‘Governance ten aanzien van zbo’s’ die als bijlage bij de brief van de Minister voor Wonen en Rijksdienst van 11 mei 2015 aan de Tweede Kamer inzake het beleid ten aanzien van zelfstandige bestuursorganen is gevoegd (Kamerstukken II 2014/15, 25 268, nr. 113). Ook is de specifieke wet- en regelgeving die op de betreffende organisatie van toepassing is, van belang.

Ter ondersteuning van de eigenaar is de directie Eigenaarsadvisering (DEA) op- en ingericht. Met de inrichting van de afdeling Control op Beleid en Uitvoering binnen de directie Financieel-Economische Zaken (DFEZ) wordt deze directie meer passend gemaakt op de nieuwe rolverdeling. Daarnaast is de taakopdracht van de directie Informatisering en Inkoop (DI&I) mede voor de ondersteuning van de eigenaar uitgebreid. De inrichting van de betreffende dienstonderdelen wordt mede ingevuld met de overdracht van taken en personeel vanuit de betreffende clusters.

De formele overdracht van de taken en verantwoordelijkheden van de eigenaar en daarmee ook de advisering daarvan vindt gefaseerd plaats. De adviestaken voor de eigenaar ten aanzien van organisaties voor zover niet genoemd in artikel 18a, tweede lid, worden later in de tijd overgedragen.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

De wijzigingen in artikel 11 houden verband met de centralisatie van financiële controltaken ten aanzien van beleid en uitvoering bij de directie Financieel-Economische Zaken alsmede de inwerkingtreding van de Comptabiliteitswet 2016 en het vervallen van het Besluit Taak FEZ. Bij de directoraten-generaal en de NCTV blijven financiële adviestaken belegd.

Artikel I, onderdelen B, C en D

De wijzigingen in artikel 14 en de toevoeging van artikel 18a houden verband met de oprichting van de directie Eigenaarsadvisering (DEA).

In artikel 18a, eerste lid, worden de kerntaken van DEA beschreven. Deze taken hangen met elkaar samen. Hierbij geldt dat specifieke controltaken worden uitgevoerd door de betreffende dienstonderdelen. Zo worden bijvoorbeeld financial control en P&O-control door respectievelijk de directie Financieel-Economische Zaken en de directie Personeel en Organisatie uitgevoerd. De praktische invulling van de taken van DEA kan verschillen naar gelang het type organisatie (dienst, baten-lastendienst, zelfstandig bestuursorgaan) en de taken en bevoegdheden die de minister op grond van de geldende wet- en regelgeving ten aanzien van de betreffende organisatie heeft.

Verder is van de gelegenheid gebruik gemaakt om artikel 14, eerste lid, waarin de taken van het pSG-cluster op het terrein van bedrijfsvoering worden beschreven, te actualiseren en daarin een redactionele aanpassing door te voeren.

De wijziging van artikel 16 is het gevolg van de uitbreiding van de taakopdracht van de directie Informatisering en Inkoop waarmee ook de controltaak is geborgd.

Artikel I, onderdelen E, F,G, H, J, L, M en N

De wijzigingen zijn het gevolg van de reorganisaties die betrekking hebben op de organisatorische wijzigingen en wijzigingen van de taakopdrachten als gevolg van het vorenstaande.

Artikel I, onderdelen I en K

Deze wijzigingen binnen het directoraat-generaal Politie hebben betrekking op de naamswijziging van de portefeuille Regie en Control.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

Naar boven