Aanpassen bebording fietspad Aardborstweg

Logo Geldrop-Mierlo

Aanleiding

Het is momenteel voor bromfietsers toegestaan om gebruik te maken van het fietspad op de Aardborstweg tussen Mierlo en Geldrop. Dit is echter in tegenspraak met de bebording, zoals die vanuit de Wolfsberg in Mierlo op hetzelfde fietspad aanwezig is. Daar is bepaald dat op het fietspad alleen fietsverkeer is toegestaan. Vanuit het oogpunt van eenduidigheid in verkeersbebording is het gewenst om dit gelijk te trekken.

Huidige verkeersituatie

In de huidige situatie is bij het begin van het fietspad (vanuit Mierlo) op de Aardborstweg (ter hoogte van perceel Aardborstweg 20) het bord ‘(brom)fietspad’ aangegeven en ook bij het begin van het fietspad (vanuit Geldrop) bij de kruising met de Rederijklaan.

Bij het begin van het fietspad, vanaf de Santheuvel naar de Wolfsberg staat aangegeven dat dit een verplicht fietspad (waarop geen bromfietsverkeer is toegestaan) is. Bij de kruising van de Wolfsberg met de Aardborstweg is geen bebording aanwezig, zodat voor het fietsverkeer uit de richting Wolfsberg het verplichte fietspad verder gaat op de Aardborstweg, waarbij ze geen bromfietsers verwachten.

Gewenste verkeersituatie

Het fietspad is vooral bedoeld voor recreatief fietsverkeer, waar bij voorkeur geen bromfietsers zijn toegestaan. Vanuit de verkeersrichtlijnen geldt verder als uitgangspunt dat gecombineerde (brom)fietspaden alleen toegepast moeten worden, indien het ongewenst is, dat bromfietsers gebruik maken van de rijbaan of gebruik maken van een andere route. In dit geval is er voor de verbinding Mierlo-Geldrop echter een goed alternatief beschikbaar via de Geldropseweg. Voordeel van deze route is dat aan beide zijden van de weg een fietspad aanwezig is, waardoor er geen tegenliggers zijn. Deze verbinding is qua verkeersveiligheid aanmerkelijk beter dan het smalle fietspad langs de Aardborstweg.

Aangepaste bebording

Dit houdt in dat de bestaande borden ‘(brom)fietspad’ bij het fietspad op de Aardborstweg zullen worden verwijderd en vervangen worden door het bord ‘verplicht fietspad’. Hierdoor is het voor bromfietsverkeer niet meer toegestaan om gebruik te maken van het fietspad over de Aardborstweg. Op de kruising van de Aardborstweg/Wolfsberg wordt deze bebording herhaald.

Op de kruising tussen de Aardborstweg en de Rederijklaan worden begin- en einde borden ‘verplicht fietspad’ geplaatst, omdat de Rederijklaan geen fietspad is.

Verder wordt bij de aansluiting van de Kasteelweg op de Aardborstweg ook bebording geplaatst om aan te geven dat het fietspad naar beide zijden alleen bestemd is voor fietser.

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 12 april 2018 een positief advies heeft afgegeven. Als kanttekening wordt wel aangegeven dat het snorfietsverkeer wel gebruik kan blijven maken van het fietspad en dat er gevaarlijks situaties kunnen ontstaan als de bestuurders van de snorfiets zich aan de maximaal toegestane snelheid houden.

Dit verkeersbesluit is op 28 mei 2018 genomen met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Op 30 mei 2018 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘VKB2018-02.Aanpassen bebording fietspad Aardborstweg, d.d. 5 april 2018”.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstelling

De maatregel is bedoeld om de veiligheid op de weg te verzekeren en tevens om de weggebruikers te beschermen. Fietsers kunnen veiliger van het fietspad gebruik maken nu er geen bromfietsers meer zijn toegestaan, zeker omdat het fietspad een twee-richtingen fietspad is.

Belangenafweging

In dit geval wordt het gewenst geacht om de belangen van het fietsverkeer zwaarder te laten wegen dan het bromfietsverkeer door geen bromfietsers meer toe te staan op het fietspad langs de Aardborstweg. Voor het bromfietsverkeer is een goed alternatief aanwezig via de Geldropseweg. Op deze route is er meer ruimte om het fiets- en bromfietsverkeer gebruik te maken van hetzelfde pad, omdat er aan beide zijden van de Geldropseweg een (brom)fietspad aanwezig is. Wel is deze route voor een deel van het bromfietsverkeer iets langer, maar dit is relatief beperkt en weegt niet op tegen de winst die er op het terrein van verkeerveiligheid hiermee te behalen is.

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘VKB2018-02.Aanpassen bebording fietspad Aardborstweg’, d.d. 5 april 2018:

  • 1)

    Het verwijderen van bord model G12a bij het begin van het fietspad Aardborstweg vanuit Mierlo (ter hoogte van woning Aardborstweg 15) om aan te geven dat er geen sprake meer is van een ‘(brom)fietspad’;

  • 2)

    Het plaatsen van bord model G11/G12bij het begin van het fietspad Aardborstweg vanuit Mierlo (ter hoogte van woning Aardborstweg 15) om aan te geven dat er sprake is van een ‘verplicht fietspad’;

  • 3)

    Het plaatsen van het bord model G11 (driemaal) op de kruising Wolfsberg / Aardborstweg, om aan te geven dat het fietspad in alle richtingen als ‘verplicht fietspad’ geldt;

  • 4)

    Het plaatsen van het bord model G11 met onderbord ‘OB502’ bij de aansluiting van de Kasteelweg op de Wolfsberg om aan te geven dat er sprake is van een ‘verplicht fietspad’ in beide richtingen;

  • 5)

    Het verwijderen van bord model G12a bij het begin van het fietspad Aardborstweg vanuit Geldrop (op kruising met Rederijklaan) om aan te geven dat er geen sprake meer is van een ‘(brom)fietspad’;

  • 6)

    Het plaatsen van bord model G11 bij het begin van het fietspad Aardborstweg vanuit Geldrop (aan weerszijden van de kruising met de Rederijklaan) om aan te geven dat aan beide zijden sprake is van een ‘verplicht fietspad’;

  • 7)

    Het plaatsen van het bord model G12 bij eind van het fietspad Aardborstweg vanuit Geldrop (aan weerszijden van de kruising met de Rederijklaan) om aan te geven dat het verplichte fietspad niet geldt voor de Rederijklaan;

  • 8)

    Het plaatsen van het bord model G11 / G12 bij het begin van het fietspad vanuit Geldrop (ter hoogte van het pand Sluisstraat 46) om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt (richting Geldrop) dan wel begint (richting Mierlo).

 

 

Geldrop-Mierlo, 5 april 2018

namens burgemeester en wethouders,

Gabriel van Houtert

Senior cluster Ontwerp

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven