Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 25 mei 2018, kenmerk ACM/16/022675 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 12b van de Gaswet betreffende de correctietermijn voor de landelijke netbeheerder bij gasmeting.

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 12f, eerste lid van de Gaswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Allocatiecode gas wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 2.6.1 wordt gewijzigd als volgt:

De tweede volzin die begint met ‘De netbeheerder van het landelijk gastransportnet’ en eindigt met ‘aangesloten verbruikers’ vervalt.

B

Artikel 4.6.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de eerste volzin vervalt ‘2.3.1,’

2. Na de laatste volzin wordt een tweede alinea toegevoegd, luidende:

Indien de hierboven bedoelde gegevens een direct aangeslotene op het landelijk gastransportnet betreffen, dan geldt de controleverplichting conform artikel 2.5.1 en het melden van geconstateerde fouten niet.

C

Artikel 4.6.4 komt te luiden:

Indien een regionale netbeheerder vaststelt dat een door hem samengesteld allocatiegegeven, dat betrekking heeft op (een uur van) een maand binnen de reconciliatieperiode, onjuist is, zal de daaruit voortvloeiende correctie (de zogenaamde correctie-energie) worden uitgevoerd in het reconciliatieproces. Deze correcties kunnen alleen worden uitgevoerd ingeval de correctie betrekking heeft op een binnen de reconciliatieperiode vallende periode.

D

Artikel 4a.4.2 komt te luiden:

Erkende programmaverantwoordelijken zijn gehouden de conform artikel 2.4.1 door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet verstrekte gegevens bij ontvangst te controleren op plausibiliteit en eventuele vermeende fouten zo spoedig mogelijk te melden bij de netbeheerder van het landelijk gastransportnet en, in geval van vermeende fouten in de meting, bij de partij die de meting verricht, opdat deze fouten gecorrigeerd kunnen worden binnen de termijn zoals genoemd in 2.5.1.

E

Artikel 4a.4.3 komt te luiden:

Indien de netbeheerder van het landelijk gastransportnet binnen de termijn zoals genoemd in 2.5.1 vaststelt dat een door hem samengesteld allocatiegegeven onjuist is, zal de netbeheerder van het landelijk gastransportnet:

  • informatie verstrekken over de correctie aan de erkende programmaverantwoordelijke met betrekking tot de aansluiting waarop de gecorrigeerde uurwaarde betrekking heeft;

  • een correctie uitvoeren op de gealloceerde uurhoeveelheid binnen de termijn zoals genoemd in 2.5.1.

F

Artikel 4a.4.4 vervalt.

G

Artikel B3.1.1, laatste volzin, komt te luiden:

De regionale netbeheerder houdt bij de reconciliatie (zie bijlage 6 – Rekenregels reconciliatie) rekening met deze correctie; de correctie wordt door de regionale netbeheerder in de eerstvolgende ronde van het reconciliatieproces verwerkt in een gecorrigeerde maandhoeveelheid.

H

Artikel B3.3.1 komt te luiden:

De hoeveelheid restenergie, die door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet is vastgesteld conform de Meetcode gas LNB voor een op het landelijk gastransportnet aangesloten verbruiker, wordt gealloceerd aan betreffende erkende programmaverantwoordelijken en leveranciers en tegelijk met de onder 2.4.1 en 2.5.1 van de Allocatiecode gas bedoelde hoeveelheid door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet bekend gemaakt bij de erkende programmaverantwoordelijke door middel van het bericht ‘LALL’ en de leverancier door middel van de berichten ‘BALL’ en ‘LALL’. De netbeheerder van het landelijk gastransportnet zal deze hoeveelheid restenergie maandelijks verrekenen met erkende programmaverantwoordelijken tegen de onder 5.2.2 van de Allocatiecode gas genoemde prijs.

I

Paragraaf B4.1 vervalt.

J

Paragraaf B4.4 vervalt.

K

Artikel B6.4.2.1, eerste alinea, komt te luiden:

Als eerste stap berekent de regionale netbeheerder de totale afgenomen hoeveelheid op het desbetreffende netgebied. De door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet in het kader van de allocatie ter beschikking gestelde uurmetingen op het netgebied van de hoeveelheid gas worden gesommeerd en verhoogd met de eventueel op het netgebied aanwezige en volgens B3.1.1 verstrekte restenergie tot een maandtotaal (d.i. het maandtotaal netgebied).

L

Artikel B6.4.2.2 vervalt.

ARTIKEL II

De Meetcode Gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 2.7.10, laatste volzin, komt te luiden:

Wanneer de herleidingsfout groter is dan 1,5% dan corrigeert de netbeheerder van het landelijk gas-transportnet de meetresultaten conform 4.1.7 of 4.6.5 voor systeemverbindingen en 4.1.7 voor aansluitingen op het landelijk gastransportnet.

B

Artikel 4.1.8 komt te luiden:

Voor alle systeemverbindingen tussen het landelijk gastransportnet en het regionale gastransportnet worden alle gevonden fouten in de gashoeveelheidmeting of de gaskwaliteitsmeting door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet gecorrigeerd binnen de termijnen zoals genoemd in artikelen 2.6.1 van de Allocatiecode gas. Voor de overige aansluitingen worden gevonden fouten in de gashoeveelheidsmeting of gaskwaliteitsmeting door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet gecorrigeerd binnen de termijnen zoals genoemd in artikel 2.5.1 van de Allocatiecode gas.

C

Artikel 4.6.1 komt te luiden:

Indien de regionale netbeheerder dan wel de netbeheerder van het landelijk gastransportnet gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de meetresultaten niet juist zijn, dienen zij elkaar hierover zo spoedig mogelijk te informeren, met vermelding van de gegronde reden(en). Indien over de meetresultaten naar aanleiding van deze mededeling verschil van mening tussen de netbeheerder van het landelijk gastransportnet en de regionale netbeheerder ontstaat, zullen zij een nader onderzoek instellen, elkaar over de uitkomst van dit onderzoek informeren en in onderling overleg trachten het geschil op te lossen. Onverminderd het gestelde in artikel 19 van de Gaswet kunnen de netbeheerder van het landelijk gastransportnet en de regionale netbeheerder gezamenlijk een derde partij benoemen om het geschil tussen hen op te lossen indien zij samen geen overeenstemming bereiken. Deze derde partij kan eveneens nader onderzoek instellen. De kosten van deze derde partij en van dit onderzoek komen voor rekening van degene die in het ongelijk wordt gesteld.

D

In artikel 4.6.3 wordt ‘de aangeslotene’ vervangen door: de regionale netbeheerder.

E

Artikel 4.6.5 komt te luiden:

Correcties van systeemverbindingen worden verwerkt binnen de in 4.1.8 gestelde termijn.

F

Artikel 4.6.6 vervalt.

ARTIKEL III

De Meetcode gas LNB meting door aangeslotene wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 2.7.10, tweede alinea vervalt ‘of 4.6.5’.

B

Artikel 4.1.8 komt te luiden:

Voor alle systeemverbindingen tussen het landelijk gastransportnet en het regionale gastransportnet worden alle gevonden fouten in de gashoeveelheidmeting door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet gecorrigeerd binnen de termijnen zoals genoemd in artikel 2.6.1 van de Allocatiecode gas. Voor de overige aansluitingen worden alle gevonden fouten in de gashoeveelheidsmeting of gaskwaliteitsmeting door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet gecorrigeerd binnen de termijnen zoals genoemd in artikel 2.5.1 van de Allocatiecode gas.

C

Paragraaf 4.6 vervalt.

ARTIKEL IV

De Netkoppelingscode gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 5.6 komt te luiden:

Indien wordt vastgesteld dat de meet- en regelinrichting niet correct functioneert, maar het tijdstip waarop dit niet-correct functioneren is begonnen niet kan worden bepaald, wordt het niet-correct functioneren geacht te zijn begonnen halverwege de datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld en de datum van de laatste onbetwiste controle van de meet- en regelinrichting. De datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld, wordt geacht te zijn de datum waarop de controle is uitgevoerd die het niet-correct functioneren volgens 5.5 aantoonde. De door de meet- en regelinrichting gemaakte fout gedurende de periode tussen de datum waarop het niet-correct functioneren is begonnen, dan wel wordt geacht te zijn begonnen, en de datum waarop de meter weer naar behoren functioneert, zal in overleg met de regionale netbeheerder door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet worden geschat. Correctie vindt evenwel slechts plaats binnen de termijnen zoals genoemd in de artikelen 2.4.1, 2.5.1 en 2.6.1 van de Allocatiecode gas.

ARTIKEL V

De Aansluitcode gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 5.6 komt te luiden:

Indien wordt vastgesteld dat de meet- en regelinrichting niet correct functioneert, maar het tijdstip waarop dit niet-correct functioneren is begonnen niet kan worden bepaald, wordt het niet-correct functioneren geacht te zijn begonnen halverwege de datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld en de datum van de laatste onbetwiste controle van de meet- en regelinrichting. De datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld, wordt geacht te zijn de datum waarop de controle is uitgevoerd die het niet-correct functioneren volgens 5.7 aantoonde. De door de meet- en regelinrichting gemaakte fout gedurende de periode tussen de datum waarop het niet-correct functioneren is begonnen, dan wel wordt geacht te zijn begonnen, en de datum waarop de meter weer naar behoren functioneert, zal in overleg met aangeslotene door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet worden geschat. Correctie vindt evenwel slechts plaats binnen de termijnen zoals genoemd in de artikelen 2.4.1 en 2.5.1 van de Allocatiecode gas.

ARTIKEL VI

De Aansluitcode gas LNB aansluitpunt wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 5.9 komt te luiden:

Indien wordt vastgesteld dat de meetinrichting niet correct functioneert, maar het tijdstip waarop dit niet-correct functioneren is begonnen niet kan worden bepaald, wordt het niet-correct functioneren geacht te zijn begonnen halverwege de datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld en de datum van de laatste onbetwiste controle van de meetinrichting. De datum waarop het niet-correct functioneren is vastgesteld, wordt geacht te zijn de datum waarop de controle is uitgevoerd die het niet-correct functioneren aantoonde. De door de meetinrichting gemaakte fout gedurende de periode tussen de datum waarop het niet-correct functioneren is begonnen, dan wel wordt geacht te zijn begonnen, en de datum waarop de meter weer naar behoren functioneert, zal in overleg met de netbeheerder van het landelijk gastransportnet door aangeslotene worden geschat. De fout zal niet worden uitgedrukt in uurcorrecties maar in één totale volumecorrectie. Correctie vindt evenwel slechts plaats binnen de termijnen zoals genoemd in de artikelen 2.4.1 en 2.5.1 van de Allocatiecode gas.

ARTIKEL VII

De Invoedcode gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Na artikel 4.11 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

4.12

Correctie van de meetwaarden vindt plaats binnen de termijnen zoals genoemd in artikel 2.5.1 van de Allocatiecode gas.

ARTIKEL VIII

De Transportcode gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 4.1.6.3 komt te luiden:

De correctie van de off line allocaties van de exitpunten waar het landelijk gastransportnet is verbonden met het regionaal gastransportnet, in de vierde maand na afloop van de maand waarop de gegevens betrekking hebben en correcties van de offline allocaties van de overige entry- en exitpunten in de maand na afloop waarop de gegevens betrekking hebben, worden ook verrekend tegen de neutrale gasprijs zoals bedoeld in 4.1.6.4.

ARTIKEL IX

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 24 mei 2018

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don waarnemend bestuursvoorzitter

Tegen het besluit kunnen degenen, wier belang bij het besluit is betrokken, binnen zes weken na de dag waarop het besluit ter inzage is gelegd beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, Postbus 20021, 2500 EA ’s-Gravenhage.

TOELICHTING

I. Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) de codes waardoor de afhandeling van meetcorrecties en allocatiecorrecties op entry- en exitpunten wordt verkort. Door deze wijzigingen wordt de allocatie- en meetcorrectietermijn verkort tot één maand voor alle entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet, behalve op zogeheten systeemverbindingen. Op laatst genoemde punten wordt de termijn verkort tot de tiende werkdag van de vierde maand na afloop van de maand waarop de metingen betrekking hebben. Eventuele correcties die na deze periodes worden geconstateerd, zullen worden gesocialiseerd. De wijzigingen zijn ten eerste een gevolg van afspraken op basis van de Europese netcode interoperabiliteit en gegevensuitwisseling (hierna: NC Interoperabiliteit).1 Daarnaast komt het tegemoet aan de wens van programmaverantwoordelijken (hierna: PV-ers) om de termijnen voor het corrigeren van meetcorrecties en allocatiecorrecties te verkorten.

  • 2. Om het verkorten van de termijn voor meetcorrecties en allocatiecorrecties mogelijk te maken wijzigt de ACM de Allocatiecode gas, de Meetcode gas LNB, de Meetcode gas LNB meting door aangeslotene, de Netkoppelingscode gas LNB, de Aansluitcode gas LNB, de Aansluitcode gas LNB aansluitpunt, de Invoedcode gas LNB en de Transportcode gas LNB.

II. Aanleiding en gevolgde procedure

  • 3. De ACM stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet regelgeving vast voor de energiemarkt. Op 12 oktober 2016 heeft de ACM het codewijzigingsvoorstel ‘aanpassing correctietermijn gasmeting landelijke netbeheerder’ van de vereniging van energienetbeheerders Nederland (hierna: Netbeheer Nederland) ontvangen. De aanleiding voor het voorstel is als volgt.

  • 4. Per 31 mei 2016 is de NC Interoperabiliteit van toepassing. In deze Europese code is vastgelegd dat een transmissiesysteembeheerder (hierna: TSB) op ieder interconnectiepunt (hierna: IP) een interconnectieovereenkomst moet sluiten met een aangrenzende TSB. Hierin moeten onder andere afspraken worden gemaakt over meetbeginselen en toewijzing van gashoeveelheden op IP’s.

  • 5. In Duitsland geldt op dit moment een andere termijn voor het corrigeren van metingen en allocaties dan in Nederland. Om met de Duitse TSB’s een interconnectieovereenkomst te kunnen sluiten moet Gasunie Transport Services B.V. (hierna: GTS) daarom met genoemde TSB’s overeenstemming vinden over de te hanteren termijn. Met de Duitse TSB’s is GTS een termijn voor allocatie- en meetcorrecties overeengekomen.

  • 6. Netbeheer Nederland meent om twee redenen dat de gekozen termijn acceptabel is. Allereerst stelt het GTS in staat om een interconnectieovereenkomst te sluiten met de Duitse TSB’s. De tweede reden is dat hiermee tegemoet gekomen worden aan de wens van PV-ers om niet geruime tijd na het moment van meten met een correctie geconfronteerd te worden. Dit creëert namelijk onzekerheid en onverwachte kosten. Volgens Netbeheer Nederland biedt een kortere termijn meer zekerheid over mogelijke correcties en de financiële effecten hiervan.

  • 7. Gegeven de tweede reden die wordt genoemd in het voorgaande randnummer regelt het voorstel dat de termijnen die met de Duitse TSB’s zijn overeengekomen gaan gelden op alle entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet. Alleen ten aanzien van zogenoemde systeemverbindingen* wordt een afwijkende termijn geïntroduceerd. In hoofdstuk III van deze toelichting wordt deze termijnen nader toegelicht.

  • 8. Op 23 oktober 2017 heeft de ACM een gewijzigd voorstel ontvangen. Met de wijzigingen wil Netbeheer Nederland de consistentie van het voorstel verbeteren. Naar hun oordeel leiden de aanpassingen niet tot een inhoudelijke wijzigingen van het voorstel. Om deze reden heeft Netbeheer Nederland het voorstel niet opnieuw aan het GEN voorgelegd.

  • 9. Als onderdeel van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure heeft de ACM het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken ter inzage gelegd en gepubliceerd op haar internetpagina. Van de terinzagelegging is kennis gegeven in de Staatscourant van 23 maart 2018. De ACM heeft belanghebbenden in de gelegenheid gesteld binnen zes weken hun zienswijzen op het ontwerp kenbaar te maken.

  • 10. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Beoordeling

Procedureel

  • 11. De ACM constateert op grond van het voorstel dat op 6 september 2016 een overleg met representatieve organisaties heeft plaatsgevonden als bedoeld in artikel 12d, eerste lid, van de Gaswet. In het initiële voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en ook is aangegeven welke gevolgtrekkingen zijn verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht conform artikel 12d, tweede lid, van de Gaswet.

  • 12. Dat Netbeheer Nederland een aangepast voorstel heeft ingediend, doet niet af aan het feit dat is voldaan aan artikel 12d, eerste lid, van de Gaswet. De aanpassingen die zijn gedaan wijzigen inhoudelijk niets aan het voorstel. De reacties van representatieve organisaties gelden daarom evengoed voor het aangepaste voorstel. Volgens de ACM is daarom opnieuw overleg met de representatieve organisaties niet vereist.

  • 13. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel van Netbeheer Nederland daarmee aan artikel 12d van de Gaswet.

Inhoudelijk

Strekking van het codewijzigingsvoorstel
  • 14. Netbeheer Nederland stelt voor om de meetcorrectietermijn op entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet te verkorten. Meetverschillen die zich voordoen op entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet – behoudens systeemverbindingen, – moeten uiterlijk op de zestiende werkdag na afloop van de maand waarop de meting betrekking heeft zijn gecorrigeerd. Voor systeemverbindingen moet dit uiterlijk de tiende werkdag van de vierde maand na afloop van de maand waarop de metingen betrekking hebben plaatsgevonden. Wanneer meetverschillen na deze termijnen worden geconstateerd, worden deze niet meer gecorrigeerd, maar gesocialiseerd. Dit betekent dat meetverschillen in dat geval worden verwerkt in de tarieven. Dit betekent ook dat meetverschillen niet langer in de reconciliatieperiode gecorrigeerd kunnen worden. Dit proces start namelijk pas nadat de meetverschillen reeds gesocialiseerd zijn.

  • 15. Om de meetcorrectietermijn te kunnen verkorten moeten verschillende artikelen in de gascodes gewijzigd worden. Daarbij worden wijzigingen aangebracht in de artikelen die regelen wanneer GTS en de regionale netbeheerders (hierna: RNB’s) allocatiegegevens verstrekken en hoe eventueel geconstateerde meetverschillen gecorrigeerd moeten worden. Tevens hebben de wijzigingen betrekking op de termijnen waarbinnen marktpartijen gegevens moeten controleren op plausibiliteit en eventuele vermeende fouten.

  • 16. In het voorstel worden in de volgende gascodes de volgende wijzigingen uitgevoerd. In de Allocatiecode gas worden de termijnen voor de uitvoering van de allocatie en de reconciliatie aangepast. Ook wordt de termijn aangepast waarbinnen een programmaverantwoordelijke vermeende fouten kan doorgeven. Ten slotte worden de termijnen aangepast waarbinnen correctie- en restenergie verwerkt worden. In de Meetcode gas LNB wordt de termijn aangepast voor het aanleveren van meetgegevens voor systeemverbindingen. In de Meetcode gas LNB door aangeslotene wordt de termijn aangepast voor het aanleveren van meetgegevens voor aansluitingen welke door de aangeslotene zelf beheerd worden. In de Netkoppelingscode gas LNB, de Aansluitcode gas LNB, de Aansluitcode gas LNB aansluitpunt en de Invoedcode gas wordt de termijn aangepast waarbinnen correcties van meetgegevens kunnen worden uitgevoerd. Tot slot wordt in de Transportcode gas LNB de termijn gewijzigd waarbinnen de verrekening van de offline allocaties worden uitgevoerd.

Oordeel van de ACM

A. Verkorten van meetcorrectietermijn

Reden voor aanpassen termijn

  • 17. De ACM constateert – zoals door Netbeheer Nederland opgemerkt – dat de NC Interoperabiliteit aangrenzende TSB’s verplicht afspraken te maken over meetbeginselen en toewijzing van gashoeveelheden. Volgens ACM dienen in dit kader (zoals GTS en aangrenzende TSB’s hebben gedaan) ook passende afspraken gemaakt te worden over de te hanteren meetcorrectietermijn. Een dergelijke harmonisatie zorgt ook voor een betere operationele samenwerking tussen de TSB’s.

  • 18. Daarnaast constateert de ACM dat met het voorstel tegemoet wordt gekomen aan de wens van representatieve organisaties om de bestaande praktijk rondom meet- en allocatiecorrecties op entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet te wijzigen. In randnummers 21 en 22 van dit besluit wordt hier nader bij stilgestaan.

  • 19. De ACM onderschrijft deze beide doelen en is van mening dat de voorgestelde wijzigingen hieraan bijdragen.

Gekozen meetcorrectietermijn LNB

  • 20. De ACM kwalificeert de voorgestelde meetcorrectietermijn die op alle entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet (behoudens systeemverbindingen) gaat gelden als redelijk. Hiertoe overweegt de ACM het volgende.

  • 21. Zodra de meetcorrectietermijn wordt ingekort worden eventuele meetverschillen die gevonden worden na deze termijn gesocialiseerd. Dit betekent dat alle afnemers betalen voor dergelijke meetverschillen, ook als deze niet op hen betrekking hebben. De ACM merkt allereerst op dat het socialiseren van meetverschillen niet nieuw is. In de huidige praktijk worden de meetverschillen namelijk ook verrekend via de transporttarieven van GTS. Het enige wat door deze codewijziging wordt gewijzigd, is het moment waarop GTS de meetverschillen gaat socialiseren. Deze termijn wordt aanzienlijk verkort.

  • 22. De ACM meent dat de financiële effecten van het verkorten van de meetcorrectietermijn naar verwachting beperkt gaan zijn. Uit een analyse van GTS blijkt namelijk dat vandaag de dag veel meetfouten al zijn opgespoord en gecorrigeerd binnen de voorgestelde termijn. Het inkorten van de termijn kan er wel toe leiden dat meer kosten dan tot nu toe gesocialiseerd worden. Afgaand op de analyse van GTS leidt dit volgens de ACM echter niet tot onredelijke gevolgen.

  • 23. Daarnaast constateert de ACM dat representatieve organisaties zich kunnen vinden in het verkorten van de meetcorrectietermijn en daarmee het socialiseren van meetverschillen. De ACM trekt deze conclusie op basis van het GEN-verslag (bijlage 2) en de commentarenmatrix (bijlage 3) die onderdeel zijn van het codewijzigingsvoorstel.

  • 24. Tot slot volgt de ACM het betoog van Netbeheer Nederland – in de toelichting op het voorstel – dat het in de huidige praktijk mogelijk is dat partijen na lange tijd geconfronteerd worden met kosten veroorzaakt door meetcorrecties. Door het verkorten van de meetcorrectietermijn is dat niet meer mogelijk.

Uitzondering voor systeemverbindingen

  • 25. De ACM kwalificeert de voorgestelde meetcorrectietermijn die op systeemverbindingen gaat gelden als redelijk. Hiertoe overweegt de ACM het volgende.

  • 26. In regionale gastransportnetten bevinden zich de gasaansluitingen waarop het verbruik gemeten wordt (zowel voor invoeding als onttrekking). De meetgegevens van deze aansluitingen moeten gecombineerd worden met de meetgegevens van de systeemverbindingen om de allocatie uit te kunnen voeren en de allocatiegegevens te kunnen verstrekken. Om een mismatch te voorkomen in de allocatiegegevens moet de meetcorrectietermijn voor alle aansluitingen en systeemverbindingen in het regionale gastransportnet gelijktijdig ingekort worden. Volgens Netbeheer Nederland is het op dit moment, technisch gezien, niet mogelijk om de meetcorrectietermijnen binnen de regionale netgebieden te verkorten naar de termijn die voor de overige entry- en exitpunten op het landelijk gastransportnet gaat gelden. De verwachting van GTS is evenwel is dat dit in de nabije toekomst alsnog mogelijk gaat worden.

  • 27. De ACM vindt het van belang dat op alle entry- en exitpunten van het landelijk gastransportnet dezelfde meetcorrectietermijn geldt. Indien hier geen sprake van is wordt binnen het GTS-netwerk verschillend omgegaan met geconstateerde meetverschillen. Als hiertoe geen goede reden bestaat worden ‘gelijke gevallen’ ten onrechte verschillend behandeld. Alleen als hiertoe een goede reden bestaat meent ACM dat de meetcorrectietermijn tussen entry- en exitpunten mag verschillen.

  • 28. Kijkend naar randnummer 25 meent de ACM dat er voldoende redenen zijn om op systeemverbindingen een afwijkende meetcorrectietermijn te introduceren. De termijn die gaat gelden is daarbij veel korter is dan de huidig geldende termijn. Naar verwachting zijn de financiële effecten die samenhangen met meetverschillen op systeemverbindingen daarmee straks meer voorspelbaar. Op basis van het GEN-verslag (bijlage 2) en de commentarenmatrix (bijlage 3) behorende bij het codewijzigingsvoorstel constateert ACM dat representatieve organisaties geen onoverkomelijke bezwaren hebben tegen de voorgestelde termijn.

  • 29. Wat betreft het socialiseren van kosten verwijst de ACM naar de argumentatie in de randnummers 20 tot en met 22 van deze toelichting.

B. Wijze van socialiseren van meetverschillen

  • 30. De ACM constateert dat Netbeheer Nederland in het codewijzigingsvoorstel niet heeft beschreven op welke wijze meetverschillen die gevonden worden na de meetcorrectietermijn gesocialiseerd worden. Tegelijkertijd merkt de ACM op dat in het Methodebesluit 2017-2021 voor GTS is vastgelegd dat de administratieve onbalans van GTS over de jaren 2017-2021 wordt verrekend door middel van nacalculatie. Dit betekent dat, zolang genoemd Methodebesluit van kracht is, er een kader bestaat dat beschrijft hoe gevonden meetverschillen na de meetcorrectietermijn gesocialiseerd moeten worden. Zodra het onderhavige voorstel van kracht wordt zullen meetcorrecties na afloop van deze termijn gesocialiseerd worden door middel van nacalculaties.

  • 31. De ACM merkt op dat zodra het Methodebesluit eindigt een kader moet bestaan hoe de meetverschillen gesocialiseerd worden.

Wijzigingen in de gascodes

  • 32. De voorgestelde wijzigingen van de artikelen in de verschillende gascodes zijn volgens de ACM allemaal een direct gevolg van het voorstel om de meetcorrectietermijn in te korten. De ACM beschouwt de wijzigingen als een juiste uitwerking om de meetcorrectietermijn in te korten.

Conclusie
  • 33. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 12f, eerste en tweede lid, van de Gaswet.

  • 34. Ten opzichte van het codevoorstel van de gezamenlijke netbeheerders heeft de ACM grammatica, spelling en interpunctie waar nodig gecorrigeerd.

IV. Reactie op ontvangen zienswijzen

  • 35. ACM heeft geen zienswijzen ontvangen.

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don waarnemend bestuursvoorzitter


X Noot
1

Verordening (EU) 2015/703 van de Commissie van 30 april 2015 tot vaststelling van een netcode inzake interoperabiliteit en gegevensuitwisseling.

XNoot
*

Een systeemverbinding vormt de verbinding tussen het landelijk gastransportnet en een regionaal gastransportnet.

Naar boven