Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Staatscourant 2018, 2925 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Staatscourant 2018, 2925 | Verkeersbesluiten |
Nummer CE18 -00987 d.d. 10 januari 2018
Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum
Overwegingen ten aanzien van dit besluit
Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies, het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van 20 september 2016 en het ondermandaatbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,
dat de Dam en de Paleisstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;
dat de wegen, die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;
dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;
dat de Dam en de Paleisstraat zijn gelegen in de binnenstad van Amsterdam en in de directe omgeving van het gebied waar het project ‘de Rode Loper’ is gerealiseerd waarbij fasegewijs de buitenruimte is/ wordt heringericht waarbij het creëren van meer ruimte voor de fietsers en voetgangers de belangrijkste doelstelling is;
dat gemeente Amsterdam sinds 2 november 2016 project: ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ heeft uitgevoerd waarbij belangrijke stappen zijn gezet voor het bieden van meer ruimte aan de voetganger en de fietsers en het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer middels het weren van doorgaand (auto)verkeer in de binnenstad;
dat daarbij gekozen is om alleen nog gemotoriseerd verkeer vanaf de Amstel – komende vanuit de richting Blauwbrug via het Muntplein richting het Rokin/ de Dam mogelijk te maken;
dat het als gevolg van deze projecten niet meer toegestaan is voor (doorgaande) motorvoertuigen (uitgezonderd laden en lossen tussen 7.00 – 11.00 uur) om vanaf de Stadhouderskade (s100), via het Weteringcircuit, de Nieuwe Vijzelstraat, de Vijzelgracht en de Vijzelstraat richting het Muntplein en het Rokin te rijden;
dat voorafgaand aan - en na - de uitvoering van Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein een monitoringsprogramma is uitgevoerd waarmee de impact van de verkeersmaatregelen, op de hoeveelheid verkeer in de omliggende straten, in beeld is gebracht;
dat uit de monitoring is gebleken dat de invoering van de Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein een positieve uitwerking heeft op de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad;
dat op de Prins Hendrikkade nabij de entree van het Centraal Station per 25 mei 2018 uitvoering gegeven wordt aan verkeersbesluit ‘verkeersmaatregelen de Entree’;
dat voor project de Entree in 2015 reeds een verkeersbesluit genomen is waarbij een knip wordt gerealiseerd voor gemotoriseerd verkeer op Prins Hendrikkade ter hoogte van de Martelaarsgracht dusdanig dat het niet langer mogelijk is om komende vanuit de richting van het Singel naar het Damrak te rijden en komende vanuit de richting van het Damrak richting het Singel/ de Martelaarsgracht te rijden;
dat dit verkeer op de Prins Hendrikkade in die situatie alleen nog gebruik kan maken van de hiertoe bestemde alternatieve hoofdroute via de Droogbak, De Ruijterkade en de Oosterdokskade/ Odebrug;
dat met deze maatregel wordt beoogd om het doorgaande gemotoriseerde verkeer te weren en ruimte te bieden aan fietsers, voetgangers en trams;
dat ten gevolge van de knip op de Prins Hendrikkade wordt voorzien dat er een sluiproute gaat ontstaan waarbij gemotoriseerd verkeer vanaf het Rokin, via de Dam, de Paleisstraat en de Nieuwezijds Voorburgwal richting de Raadhuisstraat/ dan wel de Prins Hendrikkade, gaat rijden;
dat in de besluitvorming herinrichting van de Dam (2000) al is voorgesorteerd op dat de Paleisstraat in de toekomst autovrij zou worden en dat ook is opgenomen als uitgangspunt voor autoverkeer in de door de raad vastgestelde ‘Nota van Uitgangspunten Rode Loper’ (2013);
dat het gemotoriseerd verkeer dat deze routes gebruikt als ongewenst doorgaand verkeer wordt beschouwd welke zoveel mogelijk gebruik zouden moeten maken van de daartoe geschikte route via de Ring (S100);
dat wanneer er geen maatregel wordt getroffen op de Paleisstraat/ De Dam er, ten gevolge van de maatregel die getroffen wordt op de Prins Hendrikkade, in toenemende mate onveilige verkeerssituaties ontstaan waardoor het verzekeren van de veiligheid op de weg voor fietsers en (overstekende) voetgangers in het gedrang komt en de leefbaarheid verder onder druk komt te staan;
dat daarom voor de Dam en de Paleisstraat tussen het Rokin en de Nieuwezijds Voorburgwal de keuze is gemaakt om een maatregel te treffen om het gemotoriseerd verkeer te weren;
dat over dit voorstel inspraak heeft plaatsgevonden ten tijde van het Definitief Ontwerp Rode Loper en de voorgestelde maatregelen op Paleisstraat/ Dam een uitwerking zijn van die plannen;
dat gekozen is om in eerste instantie met beperkte middelen een tijdelijke inrichting te realiseren waarbij het effect van de maatregelen eerst goed kan worden gemonitord;
dat op het moment dat de resultaten van de monitoring positief uitvallen gekozen wordt om de weg opnieuw in te richten zodat de inrichting weer zo goed mogelijk aansluit bij het nieuwe gebruik en de functie van de weg;
dat de maatregel zal worden gerealiseerd door het aanwijzen van de rijbaan van de Paleisstraat en de Dam als ‘verplicht fiets/bromfietspad’ in twee richtingen;
dat tegelijkertijd de eenrichtingsweg op de Dam en de Paleisstraat – voor voertuigen (uitgezonderd (brom)fietsers) komende vanuit de richting van het Rokin en gaande richting de Nieuwezijds Voorburgwal – zal worden opgeheven omdat deze niet langer van toepassing is nu de route wordt aangewezen als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen;
dat hierbij gekozen is om het bevoorradend verkeer, dat komt laden en lossen op de Paleisstraat/ de Dam, te beperken tot één aanrijrichting waarbij bevoorradend verkeer alleen nog vanuit de richting van het Rokin/ de Dam in de richting van de Nieuwezijds Voorburgwal kan rijden;
dat over bovenstaande maatregelen overleg heeft plaatsgevonden met ondernemingsvereniging BIZ waarbij ook gesproken is over de manier waarop de bevoorrading in de toekomst gaat plaatsvinden;
dat de maatregelen daarnaast ook zijn besproken met de vertegenwoordigers van de: politie, brandweer en het taxiteam en taxivoorzieningen team;
dat om daarom onder het bord ‘verplicht fiets/bromfietspad’ een onderbord met de tekst: ‘laden en lossen toegestaan van 7.00 – 11.00 uur wordt aangebracht aan de zijde van de Dam nabij het Rokin;
dat op de rijbaan van het Rokin nabij de aansluiting de Dam/ Paleisstraat gekozen is om de rijstrook linksaf te verwijderen omdat deze rijrichting voor autoverkeer (behoudens laden en lossen binnen venstertijden) komt te vervallen;
dat in de ‘Nota van Uitgangspunten Rode Loper’ (2013) al is opgenomen dat het linksafvak, vanaf het Rokin richting de Dam/ Paleisstraat, zou komen te vervallen op het moment dat de Paleisstraat autovrij wordt;
dat de verkeerslichten worden aangepast op de situatie zonder linksafvak, waarbij in de toekomstige situatie bevoorradend verkeer komende vanaf het Rokin richting Paleisstraat middels een deelconflict de trambaan en de tegemoetkomende fietsers zal gaan kruisen;
dat gemotoriseerd verkeer door middel van het bord ‘gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven (rechtdoor en rechtsaf) zal worden verplicht om rechtdoor dan wel rechtsaf te slaan;
dat (brom)fietsers en bevoorradend verkeer, dat komt laden en lossen tussen 7.00 – 11.00 uur, zal worden uitgezonderd van het ‘gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven’ zodat zij gebruik kunnen maken van het fiets/bromfietspad op de Dam/ Paleisstraat;
dat op de Dam komende vanuit de richting van de Damstraat en gaande richting het Rokin in de huidige situatie een ‘gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven’ (rechtdoor en rechtsaf) is aangeduid;
dat in de nieuwe situatie deze bebording wordt aangepast zodat het niet langer mogelijk is voor gemotoriseerd verkeer om rechtdoor richting Paleisstraat te rijden;
dat daarom een ‘gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven’ (rechtsaf) wordt geplaatst waaronder door middel van een onderbord (brom)fietsers worden uitgezonderd en tevens op een onderbord ook verkeer dat komt laden en lossen tussen 7.00 – 11.00 uur wordt uitgezonderd;
dat de bewoners en ondernemers, in de nabije omgeving van de Paleisstraat, worden uitgenodigd voor een inloopavond in januari 2018 over bovengenoemde verkeersmaatregelen;
dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;
dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, tevens strekken tot: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder en het voorkomen of beperken van door het door gemotoriseerd verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
dat hierbij is afgewogen dat de vrijheid van het gemotoriseerd verkeer (behoudens laden en lossen) op de Paleisstraat/ de Dam minder zwaar meeweegt dan het beschermen van weggebruikers en passagiers en het beperken van door het doorgaande (sluip)verkeer veroorzaakte overlast en hinder in de binnenstad;
dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam en dat dit heeft geleid tot een positief advies.
Overzicht verkeersstructuur autoverkeer Amsterdam centrum per 25 mei 2018
Door middel van het verwijderen van het verkeersborden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden waarmee (brom)fietsers uitgezonderd zijn – de bestaande eenrichtingsweg op de Dam en Paleisstraat op te heffen tussen de aansluiting van het Rokin en de aansluiting met de Nieuwezijds Voorburgwal.
Door middel van het plaatsen van bord D6(r) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Rokin nabij de aansluiting met de Dam een ‘gebod tot het volgen van één van de rijrichting die op het bord zijn aangegeven’ (rechtdoor en rechtsaf) in te stellen, zodat bestuurders komende vanuit de richting van Muntplein worden verplicht om rechtdoor dan wel rechtsaf te slaan met de volgende uitzonderingen:
Door middel van het plaatsen van bord D5(r) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Dam nabij de aansluiting met het Rokin een ‘gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven’ (rechtsaf) in te stellen, zodat bestuurders komende vanuit de richting van de Damstraat worden verplicht om rechtsaf te slaan met de volgende uitzonderingen:
Door middel van het verwijderen van bord D6(r) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Dam (zijde Damstraat) nabij de aansluiting met het Rokin het bestaande ‘gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven’ (rechtdoor en rechtsaf) te verwijderen omdat deze niet langer van toepassing is.
Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, namens deze,
Op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u, als uw belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is, binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.
Origineel aan: Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/DIV
Afschrift aan: Stadsdeel Centrum Bekendmakingen
Stadsdeel Centrum Dienstverlening/Vergunningen regulier
Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/Informatievoorziening/Geoinformatie
Stadsdeel Centrum /Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket
Stadsdeel Centrum /Omgevingsmanagement/Projecten
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-2925.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.