Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 31 mei 2018, nr. IENW/BSK-2018/94514, tot wijziging van de Regeling CROS in verband met de toetreding tot de ORS van de gemeenten Heiloo en Landsmeer

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.36 van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling CROS wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 4, eerste lid, wordt ‘48Lden-contour’ vervangen door ‘48Lden contour of 48Lden-contouren’.

B

De bijlagen 1 en 2 worden vervangen door de bij deze regeling behorende bijlagen I en II.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

BIJLAGE I BIJ DE REGELING VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, VAN 00 MAAND 2018,NR. IENW/BSK-2018/94514, TOT WIJZGING VAN DE REGELING CROS IN VERBAND MET DE TOETREDING VAN DE GEMEENTEN HEILOO EN LANDSMEER

Bijlage 1. behorend bij artikel 4, eerste lid

Lijst van gemeenten gelegen in de 48Lden-contour op basis van de berekening in 2014 of de prognose voor 2018

Aalsmeer

Alkmaar

Almere

Alphen aan den Rijn

Amstelveen

Amsterdam

Beemster

Beverwijk

Bloemendaal

Bodegraven-Reeuwijk

Castricum

De Ronde Venen

Diemen

Gooise Meren

Haarlem

Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Haarlemmermeer

Heemskerk

Heemstede

Heiloo

Hillegom

Kaag en Braassem

Katwijk

Landsmeer

Leiden

Leiderdorp

Lisse

Nieuwkoop

Noordwijk

Noordwijkerhout

Oegstgeest

Oostzaan

Ouder-Amstel

Stichtse Vecht

Teylingen

Uitgeest

Uithoorn

Velsen

Weesp

Wijdemeren

Woerden

Wormerland

Zaanstad

BIJLAGE II BIJ DE REGELING VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, VAN 00 MAAND 2018, NR. IENW/BSK-2018/94514, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING CROS IN VERBAND MET DE TOETREDING VAN DE GEMEENTEN HEILOO EN LANDSMEER

Bijlage 2. behorend bij artikel 4, eerste lid

De 48 Lden-contouren op basis van de berekening in 2014 of de prognose voor 2018

TOELICHTING

Algemeen

De Regeling CROS bepaalt welke gemeenten deel uitmaken van de Omgevingsraad Schiphol (ORS). De benoeming van de leden van de ORS/Commissie regionaal overleg geschiedt voor een periode van vier jaar. In verband met de start van een nieuwe cyclus van vier jaar is gekeken of er aanpassingen nodig zijn voor de bewonersverkiezingen alvorens dit najaar een nieuwe bewonersverkiezing te organiseren. Daarbij is ook gekeken naar of op basis van de meest recente inzichten het werkingsgebied van de ORS moet worden gewijzigd. Daaruit blijkt dat er enkele verschuivingen optreden.

Bij het bepalen van het werkingsgebied van de ORS en de bijbehorende clusterindeling, is in 2014 een 48 Lden-contour berekend1. Inmiddels is er een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd op de 48Lden-contour uit 2014 met het huidige verkeersbeeld zoals beschreven in de Gebruiksprognose 20182. Er is gekeken of er gemeenten zijn die geheel of gedeeltelijk binnen de 48Lden-contour liggen op basis van de Gebruiksprognose 2018, terwijl deze momenteel buiten het werkgebied van de ORS vallen. Dit blijkt het geval te zijn voor twee gemeenten, namelijk Heiloo en Landsmeer.

De Regeling CROS bevatte deze gemeenten tot nu toe nog niet. Met de onderhavige wijziging van de regeling wordt de contour op basis van de prognose voor 2018 toegevoegd en de lijst van gemeenten aangepast, waardoor Heiloo en Landsmeer deel gaan uitmaken van de ORS. Met het aanpassen van het werkingsgebied wordt zo goed mogelijk aangesloten bij de effecten van de geluidbelasting (hinder) op de omgeving.

De gemeenten die op deze wijze zijn vertegenwoordigd in de ORS zijn aangegeven op de nieuwe bijlage 1 bij de regeling en de nieuw ingevoegde contour is zichtbaar op de kaart in bijlage 2.

De wijziging heeft geen administratieve lasten tot gevolg en geen andere gevolgen voor bedrijven of burgers. Ook zijn er geen effecten voor het milieu of de omgeving.

Artikelsgewijze toelichting

ARTIKEL I

Onderdeel A

Er wordt een nieuwe contour ingevoegd om het herziene werkgebied van de ORS te bepalen. Als gevolg wordt het werkingsgebied van de ORS nu gebaseerd op de contour berekend in 2014 en de herziene contour berekend met de Gebruiksprognose 2018. Om aan te duiden dat het werkingsgebied van de ORS nu bepaald wordt door twee contouren, wordt in artikel 4, eerste lid, het woord ‘contour’ vervangen door ‘contour of contouren’.

Onderdeel B

Met het invoegen van een nieuwe contour is geconcludeerd dat er twee gemeenten moeten worden toegevoegd aan bijlage 1 bij de Regeling CROS, te weten Heiloo en Landsmeer. Daarnaast zijn tussen 2014 en 2018 een aantal gemeenten van naam gewijzigd ten gevolge van gemeentelijke herindelingen. Deze wijzingen worden ook meegenomen in de nieuwe bijlage 1.

Om de nieuw ingevoegde contour te visualiseren, wordt bijlage 2 bij de Regeling CROS vervangen door een kaart waarin beide contouren zichtbaar zijn.

ARTIKEL II

De regeling treedt in werking op de dag na publicatie in de Staatscourant. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en minimuminvoeringstermijn voor ministeriële regelingen met gebruikmaking van de uitzonderingsgrond van Ar 4.17, vijfde lid, onder a, die bepaalt dat mag worden afgeweken voor zover dit gelet op de doelgroep aanmerkelijke ongewenste private of publieke voor- of nadelen voorkomt. Het is van belang dat de wijziging spoedig in werking treedt omdat de voorbereiding van de aankomende verkiezingen van de clustervertegenwoordigers binnen de ORS in het najaar van 2018 enige maanden in beslag neemt.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

De Lden wordt gebruikt als indicator voor de geluidbelasting gedurende het gehele etmaal ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer. De geluidbelasting wordt berekend over een gebruiksjaar.

X Noot
2

Kamerstukken II 2017-2018, 29 665, nr. 244

Naar boven