Verkeersbesluit instellen rotonde Frieswijkstraat Centrumgebied Nijkerk

Logo Nijkerk

Kenmerk 1221056

 

B e sluit:

Het College van Burgemeester en Wethouders besluit:

•Het inrichten van de rotonde Frieswijkstraat in het centrumgebied van Nijkerk, door middel van het plaatsen van de borden B6, D1, D2 en G11 conform het RVV 1990 en het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen.

Gelet op:

  • Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens B6, D1, D2 en G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

  • Artikel 2 van de WVW 1994 (o.a. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers);

Aanleiding:

In het Visiedocument Aantrekkelijk Nijkerk (november 2015) is aangegeven dat een kwaliteitsslag maken in het centrumgebied van Nijkerk noodzakelijk is om een positieve impuls te geven aan het bezoeken van Nijkerk. Dit visiedocument is tot stand gekomen door samenwerking met inwoners, ondernemers en organisaties uit de binnenstad van Nijkerk. De binnenstad moet een aantrekkelijke plek worden om te winkelen, te werken, te ontspannen en te wonen.

Vanuit het visiedocument is een verkeersplan opgesteld voor de binnenstad. Dit verkeersplan kent vier speerpunten:

  • 1.

    Parkeren bij eenvoudig bereikbare bronpunten.

  • 2.

    Verbeteren van de beleving door het creëren van een autovrije binnenstad.

  • 3.

    Verkeersdruk binnenstadsring verlichten en veiligheid vergroten, door verkeer te leiden via inprikkers vanaf de buitenring.

  • 4.

    Bereikbaarheid voor fiets/OV en mindervaliden verbeteren.

Naar aanleiding van de herinrichting van het centrumgebied wordt de rotonde Frieswijkstraat aangepakt en verkeersveiliger gemaakt.

Overwegende dat:

  • De Frieswijkstraat en Callenbachstraat het zuidelijk deel van het centrum van Nijkerk ontsluiten;

  • Beide wegen als gebiedsontsluitingswegen zijn te kenmerken en een vrij hoge verkeersintensiteit kennen;

  • Op het kruispunt Frieswijkstraat / Callenbachstraat een rotonde is aangelegd;

  • Deze inrichting zorgt voor een snelle afwikkeling van verkeer en een goede doorstroming;

  • Gemotoriseerd verkeer in de oude situatie voorrang had op het overige verkeer;

  • De gemeente het in het kader van verkeersveiligheid wenselijk heeft geacht om de rotonde Frieswijkstraat te herinrichten;

  • Fietsers daarbij op een vrijliggend pad naast de rotonde rijden;

  • Zij daarbij voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde nadert of de rotonde verlaat;

  • De verkeerveiligheid voor deze doelgroep met deze maatregel duidelijk verbetert;

  • Dit wordt ondersteund door onderzoek van CROW en SWOV;

  • Dit ook past bij het streven de verkeersveiligheid in het hele centrum voor de groep langzaam verkeer deelnemers te verbeteren;

  • Rondom de rotonde voetgangersoversteekplaatsen liggen zodat voetgangers die willen oversteken voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde nadert of de rotonde verlaat;

  • Ook voor deze doelgroep de verkeersveiligheid daarmee verbetert en voetgangers bij het oversteken juridisch beschermd zijn;

  • Deze maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW voor het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een machtigde van de korpschef van de politie.

Nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

  • 1.

    door het plaatsen van de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaietanden aan te geven dat het verkeer op de rotonde Frieswijkstraat/Callenbachstraat voorrang heeft;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden D1 van Bijlage I van het RVV 1990 de rotonde op de kruising Frieswijkstraat/Callenbachstraat aan te wijzen als rotonde met dien verstande dat dat het verkeer op de rotonde de rijrichting dient te volgen die op het bord is aangegeven;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op de Callenbachstraat en de Frieswijkstraat bij de aansluiting op de rotonde, alle verkeer, behalve voetgangers, te gebieden deze middengeleider voorbij te rijden of te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad het vrijliggende pad langs de rotonde Frieswijkstraat/Callenbachtstraat;

  • 5.

    door het plaatsen van de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaats, als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 de oversteekplaatsen ten noorden, ten oosten, ten zuiden en ten westen van de rotonde Frieswijkstraat/Callenbachstraat.

Aldus besloten.

Nijkerk, 24 april 2018

Burgemeester en wethouders van Nijkerk,

de secretaris, de burgemeester,

de heer G. van Beek de heer mr. drs. G.D. Renkema

Beroeps procedure

Tegen de definitieve verkeersbesluiten kan een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend beroep instellen bij de rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht. Het beroepschrift moet binnen zes weken na de publicatiedatum van het verkeersbesluit worden ingediend. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een beroepschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Het indienen van een beroepsschrift schorst de werking van dit besluit niet op. Het besluit blijft dus van kracht en voorbereiding voor uitvoering gaat door. In afwachting van de uitspraak van de bestuursrechter kan de voorzieningenrechter worden gevraagd een voorlopige voorziening te treffen. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een verzoekschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Wij wijzen erop dat voor het behandelen van een beroepschrift of voorlopige voorziening griffierecht in rekening wordt gebracht.

Naar boven