Verkeersbesluit Parkeerverbodszone Centrumgebied Nijkerk

Logo Nijkerk

Kenmerk 1221056

 

B e sluit:

Het College van Burgemeester en Wethouders besluit:

•Het instellen van een parkeerverbodszone in het centrumgebied van Nijkerk, door middel van het aanbrengen van de borden E1 (zone) conform het RVV 1990.

Gelet op:

  • Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens E1 (zone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

  • Artikel 2 van de WVW 1994 (o.a. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers);

Aanleiding:

In het Visiedocument Aantrekkelijk Nijkerk (november 2015) is aangegeven dat een kwaliteitsslag maken in het centrumgebied van Nijkerk noodzakelijk is om een positieve impuls te geven aan het bezoeken van Nijkerk. Dit visiedocument is tot stand gekomen door samenwerking met inwoners, ondernemers en organisaties uit de binnenstad van Nijkerk. De binnenstad moet een aantrekkelijke plek worden om te winkelen, te werken, te ontspannen en te wonen.

Vanuit het visiedocument is een verkeersplan opgesteld voor de binnenstad. Dit verkeersplan kent vier speerpunten:

  • 1.

    Parkeren bij eenvoudig bereikbare bronpunten.

  • 2.

    Verbeteren van de beleving door het creëren van een autovrije binnenstad.

  • 3.

    Verkeersdruk binnenstadsring verlichten en veiligheid vergroten, door verkeer te leiden via inprikkers vanaf de buitenring.

  • 4.

    Bereikbaarheid voor fiets/OV en mindervaliden verbeteren.

Op dit moment kan er in de binnenstad van Nijkerk op veel plekken geparkeerd worden waardoor er veel zoekverkeer is en het straatbeeld heel rommelig wordt.

Overwegende dat:

  • De gemeente het in het kader van de verkeersveiligheid en een verbetering van de kwaliteit van het straatbeeld wenselijk acht een parkeerverbodszone in te stellen voor het centrumgebied van Nijkerk;

  • Het beperken van de parkeercapaciteit op straat ten gunste komt aan de openbare ruimte en de leefbaarheid, zoals ook verwoord in de Visie Aantrekkelijk Nijkerk;

  • Het parkeerverbod wordt ingesteld op de volgende wegen:

    • Raadhuisstraat;

    • Oostkadijk;

    • Vrijheidslaan;

    • Torenstraat;

    • Kolkstraat;

    • Koetsendijk;

    • Callenbachstraat (tussen Torenstraat en Frieswijkstraat);

    • Venestraat;

    • Holkerstraat;

    • Gasthuisstraat;

    • Kerkstraat;

    • Nieuwstraat;

    • Langestraat;

    • Verlaat;

    • Catharinastraat;

    • Plein;

    • Speeltuinpad;

    • Singel;

    • Bagijnenstraat (tussen Vrijheidslaan en Plein);

    • Gele Weiland (tussen Speeltuinpad en de parkeerplaats);

    • Vetkamp (tussen Oranjelaan en Singel);

    • Oosterstraat;

    • Frieswijkstraat (tussen Langestraat en Callenbachstraat);

    • Kleterstraat;

    • Smidshof;

    • Voerstlaantje;

    • Kloosterstraat;

    • Brede Beek;

    • Vleenenck;

  • Parkeren in de parkeervakken te allen tijde mogelijk blijft, deze maatregel alleen geldt voor parkeren op de rijbaan;

  • Het parkeerverbod wordt vormgegeven door het instellen van een parkeerverbodszone, waarbij borden aan de randen van het gebied worden geplaatst;

  • Recente parkeerdrukmetingen (oktober 2016) uitwijzen dat er voldoende parkeerruimte is in het centrum van Nijkerk, los van piekmomenten;

  • Instellen van deze maatregel dan ook niet zal leiden tot extra parkeerdruk in de directe omgeving;

  • Met het instellen van het parkeerverbod overstekende voetgangers daarnaast beter gezien worden en zij zelf ook een beter zicht hebben op naderend verkeer;

  • Deze maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een machtigde van de korpschef van de politie.

Nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

1.door het plaatsen van de borden E1 (zone) van Bijlage I van het RVV 1990 een (zonaal vormgegeven) parkeerverbod in te stellen op de volgende wegen:

  • -

    Raadhuisstraat;

  • -

    Oostkadijk;

  • -

    Vrijheidslaan;

  • -

    Torenstraat;

  • -

    Kolkstraat;

  • -

    Koetsendijk;

  • -

    Callenbachstraat (tussen Torenstraat en Frieswijkstraat);

  • -

    Venestraat;

  • -

    Holkerstraat;

  • -

    Gasthuisstraat;

  • -

    Kerkstraat;

  • -

    Nieuwstraat;

  • -

    Langestraat;

  • -

    Verlaat;

  • -

    Catharinastraat;

  • -

    Plein;

  • -

    Speeltuinpad;

  • -

    Singel;

  • -

    Bagijnenstraat (tussen Vrijheidslaan en Plein);

  • -

    Gele Weiland (tussen Speeltuinpad en de parkeerplaats);

  • -

    Vetkamp (tussen Oranjelaan en Singel);

  • -

    Oosterstraat;

  • -

    Frieswijkstraat (tussen Langestraat en Callenbachstraat);

  • -

    Kleterstraat;

  • -

    Smidshof;

  • -

    Voerstlaantje;

  • -

    Kloosterstraat;

  • -

    Brede Beek;

  • -

    Vleenenck;

Aldus besloten.

Nijkerk, 24 april 2018

Burgemeester en wethouders van Nijkerk,

de secretaris, de burgemeester,

de heer G. van Beek de heer mr. drs. G.D. Renkema

Beroeps procedure

Tegen de definitieve verkeersbesluiten kan een belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend beroep instellen bij de rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht. Het beroepschrift moet binnen zes weken na de publicatiedatum van het verkeersbesluit worden ingediend. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een beroepschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Het indienen van een beroepsschrift schorst de werking van dit besluit niet op. Het besluit blijft dus van kracht en voorbereiding voor uitvoering gaat door. In afwachting van de uitspraak van de bestuursrechter kan de voorzieningenrechter worden gevraagd een voorlopige voorziening te treffen. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan digitaal een verzoekschrift worden ingediend via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Wij wijzen erop dat voor het behandelen van een beroepschrift of voorlopige voorziening griffierecht in rekening wordt gebracht.

Naar boven