Verkeersbesluit verkeersmaatregelen 30 km/u zone Grachtengordel en de Wallen Amsterdam

Logo Amsterdam

Kenmerk CE18-01857

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • onderdeel l.1 uit het bij de Verordening op het lokaal bestuur behorende bevoegdhedenregister van het dagelijks bestuur alsmede onderdeel l.1 van het algemeen mandaatbesluit stadsdeel Centrum

Overwegende

  • 1.

    dat de wegen gelegen in het gebied tussen de S100, Willemsbrug, Haarlemmerplein, Tussen de Bogen, Haarlemmer Houttuinen, Westerdokskade, De Ruijterkade, Droogbak, Prins Hendrikkade, Geldersekade, Kloveniersburgwal en Amstel onderdeel uitmaken van ‘de Grachtengordel’ en ‘de Wallen’ en gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam - en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • 2.

    dat de wegen, die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • 3.

    dat Rokin, Muntplein, Vijzelstraat en Vijzelgracht onderdeel uitmaken van het project ‘de Rode Loper’ waarbij fasegewijs de buitenruimte wordt heringericht waarbij het creëren van meer ruimte voor de voetganger de belangrijkste doelstelling is;

  • 4.

    dat daarnaast een plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ is uitgevoerd waarbij diverse maatregelen zijn getroffen om doorgaand autoverkeer door de binnenstad terug te dringen teneinde de leefbaarheid te vergroten;

  • 5.

    dat als gevolg van ‘de Rode Loper’ en ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ hierbij het verblijfgebied waar een 30 kilometer per uur zone geldt groter wordt;

 

  • 6.

    dat in de planvormingsfase van ’de Rode Loper’ en ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ is gebleken dat de huidige bebording van de 30 kilometer per uur zone op diverse locaties in het gebied van de Grachtengordel en de Wallen niet sluitend is aangeduid;

  • 7.

    dat daarom is bekeken waar aanvullingen/ aanpassingen noodzakelijk zijn om de 30 kilometer zone in de Grachtengordel en de Wallen sluitend aan te duiden.

  • 8.

    dat op de Nieuwe Willemsstraat ter hoogte van de Marnixstraat de borden A1(30, begin/ einde zone) worden bijgeplaatst om de zone in zuidoostelijke richting sluitend aan te duiden;

  • 9.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 10.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 11.

    dat het wenselijk is om het wegvak van de Korte Marnixstraat tussen Haarlemmerplein en de Marnixstraat en het wegvak Marnixstraat tussen Bullebakbrug en Marnixstraat huisnummer 18 aan te wijzen als 30 kilometer per uur zone;

  • 12.

    dat ten gevolge van het instellen van de 30 kilometer per uur zone op Korte Marnixstraat en Marnixstraat een aantal zonegrenzen van de bestaande 30 kilometer per uur zone komen te vervallen, te weten: op Korte Marnixkade nabij Korte Marnixstraat, op Marnixkade nabij Marnixstraat, op de Eerste Marnixdwarsstraat nabij Marnixstraat en op de Brouwersgracht nabij de Korte Marnixstraat;

  • 13.

    dat het vanwege de prioriteit van het openbaar vervoer en de fietsers op de route Marnixstraat/ Korte Marnixstraat gewenst is om de voorrangsroute in stand te houden ondanks dat er een 30 kilometer per uur zone wordt ingesteld;

  • 14.

    dat vanuit kostenoverweging gekozen is om de bestaande inritconstructies op Korte Marnixkade nabij Korte Marnixstraat, op Marnixkade nabij Marnixstraat, op de Eerste Marnixdwarsstraat nabij Marnixstraat en op de Brouwersgracht nabij de Korte Marnixstraat in stand te houden.

  • 15.

    dat op Eerste Bloemdwarsstraat nabij de Rozengracht in de huidige situatie een bord einde 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidoostelijke richting te beëindigen;

  • 16.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 17.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 18.

    dat op Prinsengracht nabij de Rozengracht/ Westermarkt in de huidige situatie een bord begin 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidelijke richting aan te wijzen;

  • 19.

    dat op Prinsengracht nabij de Rozengracht/ Westermarkt in de huidige situatie een bord begin 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in noordelijke richting aan te wijzen;

  • 20.

    dat op Keizersgracht nabij de Westermarkt in de huidige situatie een bord begin 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidelijke richting aan te wijzen;

  • 21.

    dat op Keizersgracht nabij de Westermarkt in de huidige situatie een bord einde 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidelijke richting te beëindigen;

  • 22.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 23.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 24.

    dat op Herengracht nabij de Raadhuisstraat in de huidige situatie een bord begin 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidelijke richting aan te wijzen;

  • 25.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 26.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 27.

    dat op Nieuwezijds Voorburgwal nabij huisnummer 294 – tussen de aansluiting van de westelijk gelegen ventweg en de hoofdrijbaan - in de huidige situatie een bord einde 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden geplaatst om de zone in zuidelijke richting te beëindigen;

  • 28.

    dat op Nieuwezijds Voorburgwal tussen huisnummer 353 en 271 een 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden aangeduid door ter hoogte van huisnummer 353 de zone in te laten gaan in oostelijke richting en ter hoogte van huisnummer 271 de zone in noordelijke richting te beëindigen;

  • 29.

    dat het wenselijk is om de Spuistraat tussen Martelaarsgracht en de Nieuwezijds Voorburgwal aan te wijzen als 30 kilometer per uur zone;

  • 30.

    dat als gevolg van het instellen van een 30 kilometer per uur zone in het hiervoor benoemde weggedeelte wordt het bord einde 30 kilometer per uur zone op de Wijdesteeg nabij de Spuistraat opgeheven;

  • 31.

    dat het wenselijk is om de Paleisstraat tussen de Singel en de Dam aan te wijzen als 30 kilometer per uur zone;

  • 32.

    dat als gevolg van het instellen van een 30 kilometer per uur zone in het hiervoor benoemde weggedeelte wordt het bord einde 30 kilometer per uur zone op de Paleisstraat nabij de Spuistraat opgeheven;

  • 33.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 34.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 35.

    dat op Nieuwezijds Voorburgwal nabij huisnummer 350 – in de huidige situatie borden begin en einde 30 kilometer per uur zone ontbreken;

  • 36.

    dat op Koningsplein in de richting van Leidsestraat geen 30 kilometer per uur zone is aangewezen in zuidwestelijke richting;

  • 37.

    dat als gevolg hiervan de 30 kilometer per uur zone op de kades van het Singel, de Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht niet sluitend zijn aangewezen;

  • 38.

    dat het wenselijk wordt geacht om het Singel vanaf Nieuwezijds Voorburgwal huisnummer 350 aan te duiden als 30 kilometer per uur zone in de richting van Koningsplein;

  • 39.

    dat met het plaatsen van de 30 kilometer per uur zone ter hoogte van Nieuwezijds Voorburgwal, huisnummer 350, op Koningsplein richting Leidsestraat inclusief de kades van de grachten sluitend wordt aangeduid;

  • 40.

    dat hierbij de bestaande 30 kilometer per uur grens op Singel ten zuidoosten van de Heiligeweg kan worden opgeheven omdat deze in de zone komt te liggen.

  • 41.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 42.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 43.

    dat de brug Elandsgracht, tussen de Marnixstraat en de Lijnbaansgracht gaat uitmaken van de 30 kilometer per uur zone;

  • 44.

    dat daarom op de Marnixstraat - ten zuiden van de aansluiting van de aansluiting met de Elandsgracht –een bord begin 30 kilometer per uur zone wordt geplaatst zodat de zone wordt aangewezen in noordelijke richting;

  • 45.

    dat op Marnixstraat ten noorden van de Elandsgracht een bord einde 30 kilometer per uur is geplaatst welke kan worden verwijderd omdat ook de 30 kilometer per uur zone wordt beëindigd;

  • 46.

    dat op Elandsgracht - ten oosten van de Lijnbaansgracht - een bord begin 30 kilometer per uur zone is geplaatst die is gelegen binnen de reeds bestaande zone die op Marnixstraat geldt;

  • 47.

    dat dit bord kan worden verwijderd omdat deze overbodig is en zorgt voor onduidelijkheid;

  • 48.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 49.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 50.

    dat het Raamplein ten oosten van de Marnixstraat onderdeel uitmaakt van de 30 kilometer per uur zone;

  • 51.

    dat in de huidige situatie een bord einde 30 kilometer per uur zone ontbreekt op Raamplein voor verkeer komende vanaf Passeerdersgracht en gaande richting Marnixstraat;

  • 52.

    dat daarom op het Raamplein een bord einde 30 kilometer per uur zone wordt geplaatst waarmee de zone in westelijke richting wordt beëindigd;

  • 53.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 54.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 55.

    dat het Leidseplein, tussen de Stadhouderskade en het Kleine Gartmanplantsoen, onderdeel uitmaakt van de hoofdstructuur auto waarop een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur van kracht is;

  • 56.

    dat daarnaast ook de Marnixstraat ter hoogte van het Leidseplein onderdeel is van de hoofdstructuur auto waarop een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur van kracht is;

  • 57.

    dat op de Lijnbaansgracht tussen Leidsegracht en Leidseplein onderdeel uitmaakt van de 30 kilometer per uur zone;

  • 58.

    dat in de huidige situatie een overgang ontbreekt tussen de 30 kilometer per uur zone welke op de Lijnbaansgracht/ Leidsestraat geldt en het 50 kilometer per uur regime dat op Leidseplein/ Kleine Gartmanplantsoen van kracht is;

  • 59.

    dat daarom op het Leidseplein ter hoogte van de Stadsschouwburg een bord einde 30 kilometer per uur zone wordt geplaatst waarmee de zone in zuidwestelijke richting wordt beëindigd;

  • 60.

    dat in de huidige situatie op de Leidsekade een 30 kilometer per uur zone van kracht is;

  • 61.

    dat daarom op het Leidsekade, nabij de aansluiting met het Leidseplein, een bord einde 30 kilometer per uur zone wordt geplaatst waarmee de zone in zuidoostelijke richting wordt beëindigd;

  • 62.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 63.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 64.

    dat op Eerste Weteringplantsoen tussen Weteringschans en het Weteringcircuit een 30 kilometer per uur zone ontbreekt welke zal worden aangeduid door aan beide zijden borden begin/einde 30 kilometer per uur zone te plaatsen;

  • 65.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 66.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 67.

    dat in de bestaande situatie op het Oosteinde tussen de Sarphatistraat en de Sarphatikade een 30 kilometer per uur zone is ingesteld;

  • 68.

    dat het bord begin 30 kilometer per uur zone op Oosteinde, nabij Sarphatistraat ontbreekt;

  • 69.

    dat daarom een bord begin 30 kilometer per uur zone wordt geplaatst zodat Oosteinde in zuidelijke richting wordt aangeduid;

  • 70.

    dat het wenselijk is om op het Oosteinde ook de brug over Singelgracht aan te wijzen als 30 kilometer per uur zone, waarbij ook de Sarphatikade in dezelfde 30 kilometer per uur zone komt te liggen;

  • 71.

    dat dit gerealiseerd kan worden door op Oosteinde direct ten noorden van Stadhouderskade borden begin/ einde 30 kilometer per uur zone te plaatsen en door op Sarphatistraat ter hoogte van Achter Oosteinde het bord begin 30 kilometer per uur zone te plaatsen welke geldt in zuidoostelijke richting;

  • 72.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 73.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 74.

    dat in de bestaande situatie op de Amstel (westkade) ten zuiden van de aansluiting Amstelstraat/ Blauwbrug een 30 kilometer per uur zone is ingesteld;

  • 75.

    dat in de huidige situatie op Amstel ter hoogte Sarphatistraat geen bebording begin/ einde 30 kilometer per uur zone is geplaatst;

  • 76.

    dat hierdoor de 30 kilometer per uur zone op Amstel (westkade) en de 30 kilometer per uur zone op de kades van de Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht en de Utrechtsedwarsstraat, Achtergracht en Maarten Jansz Kosterstraat niet sluitend is aangewezen;

  • 77.

    dat dit hersteld kan worden door op Amstel (westkade) direct ten noorden van de Sarphatistraat borden begin/ einde 30 kilometer per uur zone te plaatsen dusdanig dat de zone in noordelijke richting van kracht wordt;

  • 78.

    dat op de Kerkstraat, nabij de aansluiting op Amstel (westkade) een bord A1 (30) kan worden verwijderd omdat dit wegvak nu binnen de 30 kilometer per uur zone is komen te vallen;

  • 79.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 80.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 81.

    dat het gebied ten westen van de Amstel (westkade) zal worden aangewezen als 30 kilometer per uur zone;

  • 82.

    dat als gevolg hiervan op Amstelstraat, ten westen van Amstel (westkade) borden begin/ einde 30 kilometer per uur zone worden geplaatst dusdanig dat de zone geldt in westelijke richting;

  • 83.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 84.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 85.

    dat op de Utrechtsestraat in de bestaande situatie een 30 kilometer per uur zone van kracht is tussen Frederiksplein en Herengracht;

  • 86.

    dat het gebied ten westen van de Amstel(westkade) zal worden aangewezen als 30 kilometer per uur zone;

  • 87.

    dat binnen deze grotere 30 kilometer per uur zone diverse borden begin/ einde 30 kilometer per uur zone zijn geplaatst die komen te vervallen;

  • 88.

    dat op de volgende locaties borden begin zone 30 kilometer per uur worden verwijderd: op Utrechtsestraat direct ten noorden van de Prinsengracht, op Kerkstraat direct ten oosten van Utrechtsestraat, op Utrechtsestraat direct ten zuiden van Keizersgracht, op Utrechtsestraat direct ten noorden van de Keizersgracht;

  • 89.

    dat op de Utrechtsestraat ten zuiden van de Herengracht bord einde zone 30 kilometer per uur wordt verwijderd;

  • 90.

    dat tevens op het Frederiksplein, direct ten noorden van de aansluitingen met Oost- en Westeinde 30 kilometer per uur zone van kracht wordt verklaard in noordelijke richting;

  • 91.

    dat het begin en einde van de 30 kilometer zone dan ook wordt aangeduid door middel van het plaatsen van verkeersborden op de hiervoor benoemde aansluitingen;

  • 92.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 93.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 94.

    dat het gebied ten westen van Amstel (westkade) zal worden aangewezen als 30 kilometer per uur zone;

  • 95.

    dat voor de Vijzelstraat een Definitief Ontwerp is vastgesteld waarbij de weg wordt heringericht tot 30 kilometer per uur zone;

  • 96.

    dat in de huidige situatie de zone op diverse locaties niet sluitend is aangeduid;

  • 97.

    dat binnen deze grotere 30 kilometer per uur zone diverse borden begin/einde 30 kilometer per uur zone zijn geplaatst die komen te vervallen;

  • 98.

    dat op de volgende locaties borden begin of einde 30 kilometer per uur worden verwijderd: Noorderstraat ten oosten van de Vijzelgracht, Prinsengracht ten oosten van de Vijzelgracht, Vijzelgracht ter hoogte van de Prinsengracht, Keizersgracht aan beide zijden van de Vijzelgracht, Herengracht ten oosten van de Vijzelstraat, Vijzelstraat ten noorden van de Reguliersdwarsstraat;

  • 99.

    dat hiermee de 30 kilometer per uur zone van de Grachtengordel op een sluitende wijze wordt aangeduid;

  • 100.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

 

  • 101.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

 

  • 102.

    dat het gebied ten zuiden van Prins Hendrikkade zal worden aangewezen als 30 kilometer per uur zone;

 

  • 103.

    dat in de huidige situatie de zonegrens op Damrak ten zuiden van de aansluiting op de Prins Hendrikkade ontbreekt;

 

  • 104.

    dat als gevolg hiervan op Damrak, ten zuiden van de aansluiting met Prins Hendrikkade borden begin/einde 30 kilometer per uur zone worden geplaatst dusdanig dat de zone geldt in zuidelijke richting;

 

  • 105.

    dat deze verkeersmaatregel ingevolge van artikel 2 lid 1 van de WVW 1994 strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 106.

    dat de genoemde verkeersmaatregel daarnaast niet strijdig is met andere in artikel 2 van de in de WVW 1994 genoemde belangen.

  • 107.

    dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • 108.

    dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • 109.

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam wat heeft geleid tot een negatief advies omdat de wegen niet conform de richtlijnen als 30km-gebied zijn ingericht en de politie om die reden niet kan handhaven. Het stadsdeelbestuur heeft dit advies ter kennisname aangenomen. Op vrijwel alle wegen in voorliggend verkeersbesluit geldt al een maximum snelheid van 30km/h. De situatie wijzigt met dit besluit niet.

  • 110.

    dat het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Centrum.

 

BESLUIT

1. Nieuwe Willemsstraat bebordingstekening, detail 1

Door middel van het plaatsen van bord A1 (30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Nieuwe Willemsstraat ter hoogte van de aansluiting met de Marnixstraat een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in oostelijke richting.

 

2. Marnixstraat-Korte Marnixstraat bebordingstekening, detail 2

Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korte Marnixstraat ter hoogte van de aansluiting met het Haarlemmerplein een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidwestelijke richting.

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Marnixstraat ter hoogte van huisnummer18 een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in noordoostelijke richting.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Brouwersgracht (noordkade) de zonegrens nabij de aansluiting met de Korte Marnixstraat op te heffen.

  • c.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korte Marnixkade de zonegrens nabij de aansluiting met Korte Marnixstraat op te heffen.

  • d.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Marnixkade de zonegrens nabij de aansluiting met de Marnixstraat op te heffen.

  • e.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Eerste Marnixdwarsstraat de zonegrens nabij de aansluiting met Marnixstraat op te heffen.

 

3. Eerste Bloemdwarsstraat bebordingstekening, detail 3

Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Eerste Bloemdwarsstraat ter hoogte van de aansluiting met de Rozengracht een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in zuidoostelijke richting.

 

 

 

4. Prinsengracht-Keizersgracht bebordingstekening, detail 4

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Prinsengracht (westkade) ten zuiden van de aansluiting met de Rozengracht/ Westermarkt een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidelijke richting.

  • b.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Prinsengracht (oostkade) ten noorden van de aansluiting met de Rozengracht/ Westermarkt een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in noordelijke richting.

  • c.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Keizersgracht (westkade) ten zuiden van de aansluiting met de Westermarkt een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidelijke richting.

  • d.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Keizersgracht (westkade) ten noorden van de aansluiting met de Westermarkt een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in zuidelijke richting.

 

 

5. Herengracht ter hoogte van Raadhuisstraat bebordingstekening, detail 5

Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Herengracht (westkade) ten zuiden van de aansluiting met de Raadhuisstraat een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidelijke richting.

 

 

6. Nieuwezijds Voorburgwal bebordingstekening, detail 6

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Nieuwezijds Voorburgwal, nabij huisnummer 294, een 30 kilometer per uur zone te beëindigen tussen de hoofdrijbaan en de westelijk gelegen ventweg in zuidelijke richting.

  • b.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Nieuwezijds Voorburgwal ter hoogte van huisnummer 353 een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is op de oostelijk gelegen ventweg in (noord)oostelijke richting.

  • c.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Nieuwezijds Voorburgwal, nabij huisnummer 271, een 30 kilometer per uur zone te beëindigen tussen de hoofdrijbaan en de oostelijk gelegen ventweg in noordelijke richting.

  • d.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Spuistraat, nabij de aansluiting met de Raadhuisstraat, een 30 kilometer per uur zone in te stellen in zuidelijke richting.

  • e.

    Door middel van het plaatsen van bord A1 (30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Paleisstraat, nabij de aansluiting met de Nieuwezijds Voorburgwal (ten westen), een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in oostelijke richting.

  • f.

    Door middel van het plaatsen van borden A1 (30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Paleisstraat, nabij de aansluiting met de Nieuwezijds Voorburgwal (ten oosten), een 30 kilometer per uur zone in te stellen in oostelijke richting.

  • g.

    Door middel van het verwijderen van borden A1 (30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Paleisstraat, nabij de aansluiting met de Spuistraat en op de Wijdesteeg, nabij de aansluiting met de Spuistraat, de 30 kilometer per uur zone op de Spuistraat te handhaven.

  • h.

    Door middel van het instellen van bord A1 (30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Wijdesteeg, nabij de Nieuwezijds Voorburgwal, een 30 kilometer per uur zone in te stellen in westelijke richting.

 

7. Nieuwezijds Voorburgwal, nabij Spui bebordingstekening, detail 7 en 8

  • a.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Nieuwezijds Voorburgwal ter hoogte van huisnummer 350 een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidoostelijke richting (Koningsplein).

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Singel (noordkade) ten zuidoosten van de Heiligeweg de zonegrens op te heffen.

 

8. Elandsgracht bebordingstekening, detail 9

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Marnixstraat te zuiden van de aansluiting met de Elandsgracht een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in noordelijke richting.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A2(einde 30) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Marnixstraat ten noorden van de aansluiting met Elandsgracht het bord ‘einde maximumsnelheid 30 kilometer per uur’ op te heffen.

  • c.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Elandsgracht direct ten oosten van de Lijnbaansgracht de zonegrens op te heffen.

 

 

9. Raamplein bebordingstekening, detail 10

Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Raamplein, nabij de aansluiting met de Marnixstraat, een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in westelijke richting.

 

 

 

 

10. Leidseplein bebordingstekening, detail 11

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Leidseplein, ter hoogte van de Stadsschouwburg, een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in zuidwestelijke richting.

  • b.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Leidsekade, ten noordwesten van de aansluiting met het Leidseplein, een 30 kilometer per uur zone te beëindigen in zuidoostelijke richting.

 

 

11. Eerste Weteringplantsoen bebordingstekening, detail 12

Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Eerste Weteringplantsoen tussen Weteringschans en het Weteringcircuit een 30 kilometer per uur zone in te stellen.

 

 

12. Oosteinde-Sarphatistraat bebordingstekening, detail 13

  • a.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Oosteinde, ten zuiden van de aansluiting met de Sarphatistraat, een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidelijke richting.

  • b.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Oosteinde ten noorden van de aansluiting met de Stadhouderskade een 30 kilometer per uur zone in te stellen in noordelijke richting.

  • c.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Oosteinde direct ten noorden van de Sarphatikade de zonegrens op te heffen.

  • d.

    Door middel van het plaatsen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Sarphatistraat, ter hoogte van de aansluiting met Achter Oosteinde/ Sarphatikade, een 30 kilometer per uur zone in te stellen welke van kracht is in zuidoostelijke richting.

 

 

13. Amstel bebordingstekening, detail 14

  • a.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Amstel (westkade) ten noorden van de aansluiting met de Sarphatistraat een 30 kilometer per uur zone in te stellen in noordelijke richting.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Kerkstraat direct ten westen de aansluiting op Amstel het bord ‘maximumsnelheid 30 km/u’ op te heffen.

 

14. Amstelstraat bebordingstekening, detail 15

  • a.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin/ einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Blauwbrug, direct ten oosten van de aansluiting met Amstel een 30 kilometer per uur zone in te stellen in westelijke richting.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1 (30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Amstel, direct ten noorden van de aansluiting met de Amstelstraat, de zonegrens op te heffen.

 

 

15. Utrechtsestraat bebordingstekening, detail 16

  • a.

    Door middel van het verwijderen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Utrechtsestraat direct ten noorden van het Frederiksplein de zonegrens op te heffen.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Utrechtsestraat direct ten noorden van de Prinsengracht de zonegrens op te heffen.

  • c.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Kerkstraat direct ten oosten van de Utrechtsestraat de zonegrens op te heffen.

  • d.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Utrechtsestraat direct ten zuiden van de Keizersgracht de zonegrens op te heffen.

  • e.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Utrechtsestraat direct ten noorden van de Keizersgracht de zonegrens op te heffen.

  • f.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Utrechtsestraat de zonegrens ten zuiden van de aansluiting met de Herengracht op te heffen.

  • g.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Frederiksplein, ten noorden van de aansluiting met Westeinde, een 30 kilometer per uur zone in te stellen in noordelijke richting.

  • h.

    Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op Frederiksplein, direct ten noorden van de aansluiting met Oosteinde, een 30 kilometer per uur zone in te stellen in noordelijke richting.

 

 

16. Vijzelstraat bebordingstekening, detail 17

  • a.

    Door middel van het verwijderen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Noorderstraat de zonegrens ten oosten van de aansluiting met de Vijzelgracht op te heffen.

  • b.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Prinsengracht de zonegrens ten oosten van de aansluiting met de Vijzelgracht op te heffen.

  • c.

    Door middel van het verwijderen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Vijzelgracht de zonegrens ten noorden van de aansluiting met de Prinsengracht op te heffen.

  • d.

    Door middel van het verwijderen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Keizegracht de zonegrens aan beide zijden van de aansluiting met de Vijzelgracht op te heffen.

  • e.

    Door middel van het verwijderen van bord A1(30, begin zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Herengracht de zonegrens ten oosten van de aansluiting met de Vijzelgracht op te heffen.

  • f.

    Door middel van het verwijderen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Vijzelstraat de zonegrens ten noorden van de aansluiting met de Reguliersdwarsstraat op te heffen.

 

 

17. Damrak bebordingstekening, detail 18

Door middel van het plaatsen van borden A1(30, begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op het Damrak direct ten zuiden van de aansluiting met de Prins Hendrikkade een 30 kilometer per uur zone in te stellen in zuidelijke richting.

 

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Een belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 20 van de Wegenverkeerswet 1994 beroep instellen. Ingevolge artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht, dient men alvorens beroep in te stellen, tegen het besluit bezwaar te maken.

Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum

t.a.v. het Juridisch Bureau

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift:

- uw naam, adres en telefoonnummer

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit)

- de redenen van uw bezwaar

- de datum en handtekening

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden.

Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u, als u een bezwaarschrift hebt ingediend, om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

namens hen het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum

namens deze

I. Reuselaars

Afdelingshoofd Schoon en Heel

Naar boven