Verkeersbesluit

Logo Twenterand

Verbreding van het pad 'Laurier' dat grenst aan de noordzijde van het perceel Tijm 3 In Westerhaar en instellen parkeerverbod aan weerszijden.

Inleiding

Wij hebben een schriftelijke aanvraag ontvangen voor het mogen bouwen van 2 x 5 patiowoningen op het terrein ten noorden van het pad 'Laurier' dat grenst aan de woning Tijm 3 in Westerhaar. Per woning wordt een oprit aangelegd. Om deze (5) opritten bereikbaar te maken voor auto’s moet het pad dat er nu ligt verbreed worden met 2 meter. Om te voorkomen dat er auto’s op het verbrede pad gaan parkeren en daarmee het karakter van dit pad teniet doen, zal ook een parkeerverbod aan beide zijden ingesteld worden.

Wettelijk en regelgevend kader:Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, RVV en Artikel 15 WVW vormen de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. In lid 2 van laatstgenoemd artikel staat aangegeven dat een verkeersbesluit genomen moet worden wanneer wijzigingen aan de weg aan de orde zijn. ‘Maatregelen op of aan de weg, tot wijziging van de inrichting van de weg, of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categoriëen weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken’. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid: Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering: Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Motivering en belangen: Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

Doelstelling en belangen:

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’.

Beoordeling:

Genoemde locatie bevindt zich in de Kruidenwijk en valt onder bestemmingsplan ‘Westerhaar-Vriezenveensewijk 2015’. Op de tekening, behorend bij het bestemmingsplan, is te zien dat er een pad ('Laurier') ligt ten noorden van de woning Tijm 3. Dit pad is aangelegd voor voetgangers en (brom)fietsers. Om dit te benadrukken en om doorgaand verkeer te kunnen weren, is een rood/wit paaltje geplaatst in het trottoir langs Tijm.Het ligt in de bedoeling dat er woningen gebouwd gaan worden ten noorden van dit pad. Om de (5) opritten bij deze woningen, (met name het in- en uitdraaien ervan), mogelijk te maken is het wenselijk het aanwezige pad met 2 meter te verbreden.

Er is een zienswijze, gedateerd 21 maart 2018, ingediend tegen de voorgenomen omgevingsvergunning voor de bouw van deze woningen. (zaak 2018.HZ_WABO.079). De indiener geeft echter aan niet zo zeer tegen de bouw van de woningen (planologische belangen) te zijn maar zich eerder zorgen te maken over de verkeerssituatie (verkeersbelangen) die dan zou ontstaan. De daarin genoemde ‘verkeersbelangen’ hebben wij meegenomen in onze afwegingen.

  • -

    Het verbreden van het pad is bedoeld om de toegang naar de opritten mogelijk te maken. Om het verkeersluwe karakter van het pad te benadrukken en te behouden zal het rood/witte paaltje aan de zijde van Tijm blijven staan en zo nodig zal er een tweede of derde paaltje komen te staan. Extra verkeersbewegingen zijn beperkt en zullen zich beperken tot het oprijden of verlaten van deze opritten.

  • -

    Doordat deze opritten een diepte hebben van 6 meter en er nog een extra strook van 1 meter breedte aanwezig is, is het zicht op passerende fietsers en voetgangers ruim voldoende.

  • -

    Om te voorkomen dat er auto’s op dit verbrede pad/weggedeelte parkeren (en zo het karakter van dit pad nadelig beïnvloeden) zal een parkeerverbod aan weerszijden van de weg ingesteld worden. Bijkomend voordeel is dat de (vele schoolgaande) fietsers niet om geparkeerde auto’s hoeven te ‘slalommen’.

Op woensdag 2 mei 2018 heeft een gesprek plaatsgevonden met de schrijver van de brief, die ook namens enkele aanwonenden het woord voerde. Hij heeft aangegeven dat hij zich naar verwachting kan vinden in bovengenoemde opzet.

Uitvoering: het pad, dat nu een breedte heeft van 3 meter, zal aan de noordzijde verbreed worden met 2 meter. Er zullen borden RVV E 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod) aan weerszijden van dit weggedeelte geplaatst worden. Zo nodig zullen er één of twee extra rood/witte paaltjes geplaatst worden bij de aansluiting met Tijm.

Eindconclusie:

Door verbreding van het pad 'Laurier' met 2 meter wordt enerzijds tegemoet gekomen aan de wens om de nieuw te bouwen woningen bereikbaar te maken terwijl anderzijds (door plaatsing van de paaltjes en het instellen van het parkeerverbod aan weerszijden) het karakter van het pad voldoende behouden blijft. De hinder van de keren dat een auto, via het pad, op de aangrenzende opritten rijdt is beperkt. Door de ruime opzet is het uitzicht voldoende en kan de inrit veilig worden opgereden of verlaten. Door de te treffen maatregelen komt de verkeersveiligheid niet in het geding.

Er kan overgegaan worden tot verbreding van het huidige pad met 2 meter en de plaatsing van het parkeerverbod aan weerszijden van de weg.

Besluit:

1. Het pad 'Laurier' gelegen ten noorden van het perceel Tijm 3 in Westerhaar aan de noordzijde te verbreden met 2 meter.

2. Een parkeerverbod in te stellen aan weerszijden van dit weggedeelte door plaatsing van 2 verkeersborden E1 (parkeerverbod) van het RVV 1990, (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens). 

3. Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Bezwaar:

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

 

Vriezenveen, 9 mei 2018

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

medewerker beleidsuitvoering verkeer J. Rijkeboer, wethouder M. van Abbema-Wijtsma

 

Naar boven