Autorisatiebesluit voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in verband met subsidieverlening als bedoeld in de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 26 april 2018

Kenmerk: 2018-0000245197

In het verzoek van 16 februari 2018, 2018-0000125111, heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met subsidieverlening als bedoeld in de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Minister van Infrastructuur en Waterstaat:

de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ten behoeve van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in het kader van de uitvoering van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. de ingezetene:

de ingezetene, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP;

j. de niet-ingezetene:

de persoon die geen ingezetene is, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP en van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie personen;

k. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

l. de afnemersindicatie:

de codering die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

m. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

n. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

o. subsidie:

een subsidie op grond van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken;

p. subsidieaanvrager:

een natuurlijk persoon voor wiens rekening een asbestdak in Nederland is verwijderd, die subsidie heeft aangevraagd in het kader van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Artikel 2

  • 1. Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlage van dit besluit.

  • 2. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage, indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van subsidieverlening op basis van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de subsidieaanvrager.

  • 3. Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. Indien aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

  • 3. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:

    • a. A-nummer persoon;

    • b. omschrijving reden opschorting bijhouding;

    • c. datum opschorting bijhouding.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2018

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 26 april 2018

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 2 VAN DIT BESLUIT

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.33.10

Indicatie curateleregister

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevens-verstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevens-verstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De Minister van infrastructuur en Waterstaat

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De Subsidieregeling verwijderen asbestdaken wordt in mandaat uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

3.1. Taken van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat is belast met de uitvoering van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken. Op basis van de regeling wordt subsidie verstrekt aan natuurlijke personen voor wiens rekening een asbestdak in Nederland is verwijderd. Deze personen kunnen ook niet-ingezetenen zijn. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de uitvoering van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken gemandateerd aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Om uitvoering te kunnen geven aan de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken is het nodig dat de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gegevens van subsidieaanvragers verstrekt krijgt uit de basisregistratie personen. Op basis hiervan kunnen bij de aanvraag verstrekte (persoons)gegevens, waaronder naam en adres, geverifieerd worden. In een later stadium kan aan de hand van de basisregistratie personen ook gecontroleerd worden of gegevens nog actueel zijn. De basisregistratie personen kan geraadpleegd worden zowel in de periode vanaf de datum aanvraag tot het versturen van de vaststellingsbeschikking of afwijzing, als de periode van vijf jaar na de vaststelling van de subsidie waarin onverschuldigd betaalde subsidie kan worden teruggevorderd.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat mag gegevens opvragen over subsidieaanvragers in het kader van de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat kan gegevens uit categorie 01 Persoon opvragen om te verifiëren of de opgegeven persoonsgegevens van de subsidieaanvrager juist zijn. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat gebruikt het burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “Datum sluiting”, “Aanduiding naamgebruik”, “Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat dient het gegeven “06.08.10 Datum overlijden” verstrekt te krijgen ter voorkoming dat een overleden persoon aangeschreven wordt. Bovendien is dit gegeven relevant voor de vaststelling van de subsidie.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat dient gegevens uit de categorie 08 verblijfplaats verstrekt te krijgen om inzicht te krijgen op welk adres de subsidieaanvrager verblijft. Als een persoon niet op een bekend vastgesteld adres woonachtig is, dan wordt een omschrijving van het adres in het gegeven “08.12.10 locatiebeschrijving” opgenomen. Als een afnemer adresgegevens nodig heeft, zal hij dus ook altijd het gegeven “locatiebeschrijving” nodig hebben. Het gegeven “08.10.10 functie adres” geeft weer of er sprake is van een woonadres of een briefadres. Het gegeven “08.10.30 datum aanvang adreshouding” geeft aan wanneer iemand op een bepaald adres is komen wonen.

Het adres buitenland bestaat uit de gegevens “08.13.10 land adres buitenland”, ”08.13.20 datum aanvang adres buitenland” en “08.13.30, 08.13.40 en 08.13.50 adres buitenland regel 1, 2 en 3”. Deze gegevens zijn nodig als ook niet-ingezetenen tot de doelgroep van de afnemer behoren en moeten worden aangeschreven.

Met het gegeven “11.33.10 Indicatie curatele register” krijgt de Minister van Infrastructuur en Waterstaat informatie over het curateleregister op basis waarvan hij kan nagaan of de ingeschrevene handelingsbekwaam is.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Minister van Infrastructuur en Waterstaat tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven