VERKEERSBESLUIT 2018-01 REALISEREN OPLAADPUNT VOOR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN, MOLDAUPLANTSOEN, DRUNEN GEMEENTE HEUSDEN

Logo Heusden

Ons kenmerk: 538363

Datum besluit: 16-01-2018

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heusden,

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • de mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

Overwegende dat:

  • het Moldauplantsoen is gelegen binnen de bebouwde kom van Drunen en in beheer en eigendom is bij de gemeente Heusden;

  • een inwoner van Drunen een verzoek heeft ingediend voor een elektrisch laadpunt, te realiseren aan het Moldauplantsoen;

  • de aanvrager geen mogelijkheid heeft om een laadpunt op eigen terrein te realiseren;

  • bekend is dat de parkeerdruk (in de omgeving van) het Moldauplantsoen hoog is;

  • de plaatsing van de oplaadpaal is beoogd in de haakse parkeervakken aan het Moldauplantsoen;

  • in eerste instantie één parkeerplaats wordt toegewezen voor exclusief gebruik door opladende elektrische voertuigen, om de parkeerdruk niet onnodig te belasten;

  • ter hoogte van Moldauplantsoen 48 een extra parkeerplaats wordt gerealiseerd als compensatie voor het exclusief toewijzen van een parkeerplaats aan elektrische voertuigen;

  • het beschikbaar stellen van een openbare parkeerplaats ten gunste van een, selecte gebruikers vanwege de vele voordelen als acceptabel wordt geacht en gezien het bovenstaande niet direct leidt tot nadelige gevolgen voor overige weggebruikers;

  • de realisatie van een oplaadpunt draagt bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu en het bevorderen van doelmatig en zuinig energiegebruik;

  • elektrisch vervoer een duurzame vorm van mobiliteit is welke bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit, een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen en minder geluidhinder;

  • elektrisch rijden daardoor bijdraagt aan de gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid. Het college van Heusden heeft daarom op 31 mei 2016 besloten, als vervolg op de afgeronde fase A2 Brabantse Aanpak publieke laadinfrastructuur, ook deel te nemen aan de vervolgfase van de Brabantse Aanpak.

  • de voorgestelde verkeersmaatregelen door middel van verkeersborden kenbaar worden gemaakt aan de weggebruiker;

Belangenafweging:

Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

Gehoord :

Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen onderhavig besluit.

Omwonenden worden door middel van een brief op de hoogte gesteld van dit besluit.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

  • 1.

    Een parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen, door het aanbrengen van een bord model E04 van bijlage 1 van het RVV1990 voorzien van een onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord OB504 gericht op het parkeervak waar deze regeling voor geldt.

  • 2.

    Een en ander uit te voeren conform bijlage met tekeningnummer: VB2018-01 bijlage.

Vlijmen, 16 januari 2018

Namens het college van Heusden,

Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte

Ing. H. Rompen

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat: Uw naam en adres; De datum; Een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt; Argumenten voor het bezwaar. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven