Verkeersbesluit

Logo Geldrop-Mierlo

Instellen parkeerverbodszone De Bleekvelden

Aanleiding

Er wordt regelmatig geklaagd over de parkeersituatie op De Bleekvelden, maar in een deel van de straat geldt geen parkeerverbod, zodat het lastig is om handhavend op te treden.

Huidige verkeersituatie

In de huidige situatie is er alleen aan de achterzijde van het perceel Mierloseweg 36, waar garagebedrijf Van Lieshout is gevestigd, een parkeerverbod van kracht tussen 8:00uur en 18:00uur. Hiermee blijft dit terrein, dat formeel een functie als keerlus heeft, overdag toegankelijk. Wel blijven er overdag ook regelmatig auto’s geparkeerd staan, terwijl dit nu formeel niet is toegestaan. Echter, omdat er in de avonduren en het weekeinde wel geparkeerd mag worden, is het lastig(er) om hier overdag handhavend tegen op te treden.

In het overige deel van De Bleekvelden zijn weliswaar de nodige parkeervakken aanwezig, maar wordt er ook relatief veel op of langs de straat geparkeerd. Dit zorgt regelmatig voor onoverzichtelijk verkeersituaties. Dit wordt versterkt door dat direct aan de Bleekvelden veel kleine bedrijfjes aanwezig zijn, waardoor er continu sprake is van verkeersbewegingen van en naar deze bedrijfspanden.

De Gamma heeft een eigen parkeerterrein, waar tevens een wegsleepregeling van kracht is. Ook sportschool Harks heeft een eigen parkeerterrein, maar gelet op de hoge parkeerdruk is er voor sportschoolbezoekers ruimte om op het parkeerterrein van de Gamma te parkeren. Langs de sportschool zijn ook enkele openbare parkeerplaatsen aanwezig. Nabij de ingang van de sportschool staat ook nog een parkeerverbodsbord om aan te geven dat op de weg richting de Johan Peijnenburgweg niet langs de weg geparkeerd mag worden.

Ter Borghstraat

Vrij recent is de inbreidingslocatie De Doelen gerealiseerd, waarbij ook de aansluiting van de Ter Borghstraat op de Bleekvelden (zuidzijde) iets is gewijzigd. Dit is nu uitgevoerd in de vorm van een fietspad. In de praktijk blijkt de voorrangssituatie niet duidelijk, zodat er hier af en toe verkeersgevaarlijke situaties ontstaan.

Gewenste verkeersituatie

Om een overzichtelijke parkeersituatie te krijgen wordt het gewenst geacht dat er alleen nog in de parkeervakken wordt geparkeerd en niet meer op de weg. Hiervoor zal een parkeerverbodszone worden ingesteld voor de gehele Bleekvelden. Langs de weg zijn in totaal 26 parkeerplaatsen beschikbaar. Dit wordt ter plaatse voldoende geacht gelet op het kleinschalige karakter van de bedrijfspanden De Bleekvelden 1 t/m 20, waar vooral ambachtelijke bedrijfjes zitten.

Vanuit de Ten Borghstraat worden parkeerverbodszoneborden geplaatst aan beide zijden van de weg. Ook vanuit het achterpad worden deze bebording geplaatst. Hier mag namelijk wel op de weg worden geparkeerd, maar op de Bleekvelden niet. Aan de andere zijde geldt de parkeerverbodszone gelijk vanuit de Johan Peijnenburgweg.

Keerlus

Voor het achterterrein van het garagebedrijf Van Lieshout (keerlus) geldt dat het parkeerverbod hier in de toekomst ook voor de gehele dag geldt. Dit maakt duidelijk dat in de keerlus niet geparkeerd mag worden, zodat het eenvoudiger is hier handhavend tegen op te treden.

Het instellen van een parkeerverbodszone staat los van de parkeersituatie bij sportschool Harks en bij de Gamma-bouwmarkt, die hier onderling afspraken over hebben gemaakt. Wel zal de parkeerverbodszone voor de hele Bleekvelden gelden, dit is wel zo overzichtelijk. Dit houdt in dat er bij Harks ook alleen maar in de parkeervakken geparkeerd mag worden.

Laden en lossen

Het instellen van een parkeerverbodszone betekent dat er nog wel op de openbare weg geladen en gelost mag worden, maar dat dit alleen is toegestaan als er ook sprake is van actief laden en lossen. Uiteraard moeten ook de andere verkeersregels in acht worden genomen, zoals dat de doorgang van de openbare weg niet geblokkeerd wordt.

Ter Borghstraat

Bij de aansluiting van de Ter Borghstraat op de Bleekvelden (ter hoogte van inbreidingslocatie De Doelen) wordt op het fietspad een voorrangsbord en haaientanden geplaatst. Hierdoor is het duidelijk dat fietsers voorrang moeten verlenen aan verkeer op de Bleekvelden.

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 12 april 2018 hierover een positief advies heeft afgegeven.

Dit verkeersbesluit is op 3 mei 2018 genomen met het oog op het verzekeren van de verkeersveiligheid. Op 9 mei 2018 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Instellen parkeerverbodszone De Bleekvelden, VKB2018-01, d.d. 18-04-2018.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstelling

De maatregel is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over de parkeersituatie op De Bleekvelden, zodat de veiligheid op de weg beter wordt verzekerd. Ook is dit bedoeld voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Belangenafweging

Het instellen van een parkeerverbodszone op De Bleekvelden zorgt ervoor dat de openbare weg toegankelijk blijft. Er zijn voldoende openbare parkeervakken aanwezig. Ook kan er voor de bedrijfjes zelf worden geparkeerd, zodat de belangen van de bestaande gebruikers niet onredelijk worden geschaad. Het is juist belangrijk om op te kunnen treden tegen diegene die hun voertuig zodanig parkeren, dat de bruikbaarheid van de weg in het geding komt.

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Instellen parkeerverbodszone De Bleekvelden, VKB 2018-01, d.d. 28-04-2018:

  • 1)

    Het verwijderen van de bestaande parkeerverbodsborden model E01 ter hoogte van de kruising met de Johan Peijnenburgweg (tweemaal), sportschool Harks (tweemaal), en ter hoogte van het autobedrijf Mierloseweg 36 (tweemaal);

  • 2)

    Het plaatsen van het bord model E01zb bij de ingang naar de Bleekvelden (komende vanaf de Johan Peijnenburgweg), ter hoogte van de woning de Doelen 73 om aan te geven dat hier de parkeerverbodszone geldt;

  • 3)

    Het plaatsen van het bord model E01zb bij de ingang naar de Bleekvelden (komend vanaf de Ter Borghstraat), ter hoogte van het pand Ter Borghstraat 139 om aan te geven dat vanaf hier een parkeerverbodszone geldt;

  • 4)

    Het plaatsen van het bord model E01zb bij het begin van het achterpad (ter hoogte van Ter Borghstraat 139) achter de woningen Ter Borghstraat om aan te geven dat vanaf hier, richting De Bleekvelden, een parkeerverbodszone geldt;

  • 5)

    Het plaatsen van het bord model E01ze bij de uitgang van De Bleekvelden (richting de Johan Peijnenburgweg) ter hoogte van de woning De Doelen 73 om aan te geven dat de parkeerverbodszone eindigt;

  • 6)

    Het plaatsen van het bord model E01ze bij de uitgang van De Bleekvelden (richting de Ter Borghstraat), ter hoogte van de woning Ter Borghstraat 139 om aan te geven dat vanaf hier de parkeerverbodszone eindigt;

  • 7)

    Het plaatsen van het bord model E01ze bij het begin van het achterpad (ter hoogte van Ter Borghstraat 139) achter de woningen Ter Borghstraat123 t/m 139 om aan te geven dat de parkeerverbodszone niet geldt voor dit achterpad;

  • 8)

    Het plaatsen van het bord mode B06 aangevuld met haaientanden bij de aansluiting van de Ter Borghstraat op De Bleekvelden, ter hoogte van Ter Borghstraat 75, om aan te geven dat fietsers, komende uit de Ter Borghstraat, voorrang moeten verlenen.

 

Geldrop-Mierlo, 3 mei 2018,

namens burgemeester en wethouders,

G.van Houtert,

Senior Ontwerp

Rech t sbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven