Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 18 april 2018, nr. 1069261/1069275, tot het wijzigen van de status van het (brom)fietspad, het aanbrengen van een gele onderbroken streep (parkeerverbod) en het plaatsen en verwijderen van diverse borden op een deel van de N526 (Prins Hendriklaan) in de gemeente Blaricum.

Logo Noord-Holland

 

Aanleiding

In 2018 wordt er groot onderhoud uitgevoerd op de N526. Deze weg bestaat uit één rijbaan met twee rijstroken (tegenverkeer). Er geldt een inhaalverbod (doorgetrokken asstreep). Gebleken is dat het verkeer op het deel binnen de bebouwde kom regelmatig te hard rijdt. Met de huidige inrichting is –behalve door de aanwezigheid van komborden- niet zo goed te herkennen dat men zich binnen de bebouwde kom bevindt.

Bij het onderhoud wordt het weggedeelte binnen de bebouwde kom anders ingericht waardoor beter is te herkennen dat dit deel zich binnen de bebouwde kom bevindt. De weg wordt smaller gemaakt en de rijstroken worden fysiek gescheiden door het aanbrengen van een middengeleider (klinkers die bol gestraat zijn).

De snelheid wordt omlaag gebracht door de rijbaan ter hoogte van de Koningin Emmalaan en de Koning Willem III-laan te laten verspringen waardoor het verkeer een slinger moet maken. Aan het begin van de Prins Hendriklaan worden zogenaamde "kiss & ride" voorzieningen aangebracht zodat busreizigers veilig afgezet en opgehaald kunnen worden.

Het geheel krijgt daardoor meer de uitstraling van een bebouwde kom. Een andere maatregel die hierbij past is het verplaatsen van bromfietsers naar de rijbaan. Voor de daarvoor benodigde wijziging in de RVV-bebording en voor het aanbrengen van een gele onderbroken streep dient een verkeersbesluit te worden genomen.

 

Maatregelen en motivering

Wijzigen status fietspad

Op het vrij liggende pad naast de Prins Hendriklaan rijden momenteel zowel bromfietsers als fietsers. Dit pad is smal voor deze functie. Binnen de bebouwde kom is het in beginsel de bedoeling dat bromfietsers op de rijbaan rijden met het overige gemotoriseerde verkeer. Het snelheidsverschil tussen brommers en motorvoertuigen binnen de bebouwde kom is klein. Het snelheidsverschil tussen bromfietsers en fietspad is groot, waardoor dit een potentieel verkeersonveilige situatie is.

De status van het verplicht (brom)fietspad langs de Prins Hendriklaan (N526) wordt daarom gewijzigd in “verplicht fietspad”. De huidige borden G12a van bijlage I van het RVV zullen worden vervangen door borden G11 van genoemde bijlage. Bromfietsers mogen dan niet meer rijden op dit pad, en zullen van de rijbaan gebruik moeten maken. De weg wordt zodanig ingericht dat dit voor alle weggebruikers duidelijk is.

 

Bromfietsers van rijbaan via een nieuw pad

Bromfietsverkeer vanuit noordoostelijke richting dat richting Crailo rijdt, dient ter hoogte van het einde van de bebouwde kom weer van de rijbaan af te gaan. Dit wordt aangegeven door middel van borden (BW03)  en er wordt voor hen een apart pad gemaakt dat aansluit op het (brom)fietspad langs de Crailoseweg. De bromfietsers op het nieuw gerealiseerde pad dienen voorrang te verlenen aan bestuurders op het (brom)fietspad langs de Crailoseweg. Dit wordt aangegeven door haaientanden en bord B6 .

Bromfietsers richting Crailo mogen niet rechtdoor rijden op de rijbaan van de N526 na het passeren van bord BW03. Om hen hierop te attenderen wordt bij het nieuw gerealiseerde pad het bord G12a geplaatst.

(Brom)fietsers op het fietspad langs de Crailoseweg mogen niet afslaan naar het nieuw gerealiseerde pad langs de N526, omdat ze anders op de linker rijbaan van de N526 uitkomen. Dat levert gevaarlijke situaties op. Om hen hierop het attenderen wordt bij de aansluiting van het nieuwe pad met het fietspad Crailoseweg bord C2 geplaatst.

 

Gele onderbroken streep op kiss & ride voorziening

Er wordt een kiss & ride voorziening gerealiseerd ter hoogte van de verkeerslichten bij de kruising N526/Crailoseweg), nabij het busstation. Gebleken is dat daar regelmatig voertuigen stoppen om mensen op te halen of af te zetten bij het busstation. Dit gebeurde voorheen in de berm en dat is onwenselijk. Een kiss & ride voorziening maakt het veiliger en duidelijker om personen op te halen en af te zetten. Bij deze voorziening wordt het bord "kiss en ride" geplaatst. Met dit bord wordt parkeren op deze locatie echter niet verboden.

Deze voorziening is uiteraard niet bedoeld om te parkeren. Om dit duidelijk te maken wordt daar een gele onderbroken streep aangebracht.

 

Afweging belangen

Het grote snelheidsverschil tussen bromfietsen en fietsers veroorzaakt grote hinder en vergroot de kans op ongevallen tussen bromfietsers en fietsers. Voor zowel de bromfietser als de fietser is het veiliger als zij niet op hetzelfde pad rijden. Daarnaast is het voor bromfietsen veiliger om op de rijbaan te rijden omdat het overige gemotoriseerde verkeer hen dan beter kan zien en beter kan anticiperen op hen. Omdat de Prins Hendriklaan opnieuw wordt ingericht en meer de uitstraling krijgt van een weg binnen de bebouwde kom, is het voor het overige verkeer duidelijker als bromfietsers op de rijbaan rijden. Daarmee wordt (opnieuw) duidelijker dat zij zich binnen de bebouwde kom bevinden.

Bromfietsers hoeven niet om te rijden, zij gaan enkel van het fietspad af en buiten de bebouwde kom dienen zij weer op het verplichte (brom)fietspad te gaan rijden.

De kiss & ride formaliseert een situatie die al plaatsvond. Men parkeerde daar niet dus er zijn geen wijzigingen ten opzichte van het vorige gebruik. Gelet op vorenstaande zijn wij van mening dat er geen onevenredige hinder optreedt voor de gebruikers van deze weg en dit fietspad.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden G11 en G12a een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. In de afweging van de belangen en de motivering is nader ingegaan op deze belangen.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie.

 

Bevoegdheid

De N526 (Prins Hendriklaan) waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

 

1.Door verwijdering van de borden G12a en de plaatsing van borden G11 van bijlage I van het RVV 1990, het naast de Prins Hendriklaan (N526) gelegen pad in de gemeente Blaricum aan te wijzen als verplicht fietspad;

2.Door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op het fietspad langs de Crailoseweg (N527);

3.Door het plaatsen van bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de aansluiting van het nieuw gerealiseerde (bromfiets)pad en het fietspad langs de Crailoseweg (N527), dit pad gesloten te verklaren voor (brom)fietsers in de richting van de N526;

4.Door het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 ten noorden van de N526 ter hoogte van het einde van de bebouwde kom, het nieuw gerealiseerde pad aan te wijzen als (brom)fietspad;

5. Door het aanbrengen van een gele onderbroken streep als bedoeld in artikel 12 onder b, onderdeel VI van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, een parkeerverbod in te stellen op de gerealiseerde kiss & ride locaties ter hoogte van de kruising N526/Crailoseweg nabij het busstation te Blaricum;

6.Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

Haarlem, 18 april 2018

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven