Verkeersbesluit Geslotenverklaring Steenenkamer en fiets/bromfietsoversteek Henslare, Putten

Logo Putten

Burgemeester en wethouders van de gemeente Putten zijn op grond van artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN EN MOTIVERING TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

dat gemeenten in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig streven naar een duurzaam veilige inrichting van wegen waarbij de infrastructuur is aangepast aan de mens, in welke opzet er sprake is van een preventieve aanpak van de verkeersonveiligheid;

dat wij gelet op het streven naar een integraal verkeers- en vervoerbeleid in samenhang met de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam veilig, een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) hebben ontwikkeld waarin de verschillende wensstructuren voor het autoverkeer, het fietsverkeer, de voetgangers en het openbaar vervoer zijn samengevoegd tot een integrale verkeers- en vervoerstructuur;

dat gemeenten in het kader van duurzaam veilig het wegennet categoriseren in gebieden met een verkeers- en een verblijfsfunctie;

dat de Stenenkamerseweg is aangewezen als een weg met een verblijfsfunctie, die is ingericht als fietsstraat in verband met haar functie voor doorgaand fietsverkeer;

dat op de Stenenkamerseweg dit doorgaande fietsverkeer in de verdrukking komt door het veelvuldig gebruik van deze weg door doorgaand (vracht-)verkeer, welke hier geen herkomst of bestemming heeft;

dat bij de realisatie voor het 2e gedeelte van de Henslare de bedrijfsaansluitingen Stenenkamerseweg 20-22 op de Stenenkamerseweg komen te laten vervallen en in de plaats hiervan een rechtstreekse aansluiting op de Henslare krijgen in de vorm van een uitwisselpunt met midden-geleider, die als zodanig ook is bedoeld voor het aan de oostzijde van de Henslare gevestigde bedrijf en woningen;

dat de Stenenkamerseweg ter hoogte van de kruising met de Henslare wordt ingericht als een fiets/bromfietspad met een kruisingsvlak dat alleen is bedoeld voor fietsers/bromfietsers/voetgangers en waar fietsers/bromfietsers/voetgangers met een middengedeelte kunnen oversteken;

dat het dan ook gewenst is de Stenenkamerseweg voor de gedeelten Broeksteegje-Henslare en Henslare-Kelderskamp aan te wijzen als een fiets/bromfietspad;

dat het aspect van de omrijdschade voor aangrenzende bedrijven kan worden doorberekend in de planschade en/of nadeelschade;

dat het voorgestelde verkeersregime, overeenkomstig het in de Wegenverkeerswet in artikel 2 onder lid 1 en lid 2 vermelde “strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

dat de verkeersmaatregelen worden mede genomen in relatie tot de openbare orde;

dat voor de noodzakelijke bebording voor het aanduiden van de geslotenverklaring en het fiets/bromfietspad een verkeersbesluit is vereist;

dat de toename van het verkeer op de andere wegen dermate gering zal zijn, dat op geen van deze wegen een toename van de geluidsbelasting met 2dB(A) sprake zal zijn;

dat de beschikbare alternatieve routes voor de bewoners van de Stenenkamerseweg, voor de aan de Stenenkamerseweg gevestigde bedrijven en voor de via de Henslare te ontsluiten bedrijven niet onredelijk bezwarend zijn en dat er niet meer dan circa 1000 meter hoeft te worden omgereden;

dat het omrijden niet dermate groot is dat zou moeten worden gekomen tot het oordeel dat er sprake is van onevenredig nadeel voor genoemde categorieën in verhouding tot het met de verkeersmaatregelen te dienen doel in de vorm van een veilige verkeersafwikkeling op een nieuwe verkeersader en de fietsstraat Stenenkamerseweg;

dat er conform artikel 24 BABW overleg heeft plaats gevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de Nationale Politie, in de Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland en deze een negatief advies heeft afgegeven op basis van de bemoeilijkte handhaafbaarheid op de uitzondering van bestemmingsverkeer.

VERKEERSBORDEN EN -TEKENS

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende borden:

  • -

    B6, Verleen voorrang aan bestuurder op de kruisende weg

  • -

    C12: Gesloten voor alle motorvoertuigen

  • -

    D2: Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft

  • -

    G11: Verplicht fietspad

  • -

    G12a: Fiets/bromfietspad

  • -

    G12b: Einde fiets/bromfietspad

  • -

    Haaietanden, art. 80 RVV 1990

Daar alle hiervoor getoonde verkeersborden en verkeerstekens worden genoemd in artikel 12 BABW, is hiervoor een verkeersbesluit vereist.

Voor het onderstaande bord is geen verkeersbesluit noodzakelijk. Echter wordt dit bord wel geplaatst om de algehele verkeerssituatie te verduidelijken:

- Onderbord OB108, Uitgezonderd bestemmingsverkeer.

BESLUIT

 

Op grond van voorgaande overwegingen besluiten wij om de volgende verkeerssituaties aan te passen en daarbij conform aan bijgevoegde tekeningen de verkeersborden, markeringen en verkeerstekens als hiervoor genoemd te (ver)plaatsen, aanbrengen en verwijderen:

 

  • 1.

    de fietsstraat Stenenkamerseweg, Kuiterweg, Bijsterenseweg, Broeksteegje, Brijstroetweg en Hoeverveldweg gesloten te verklaren voor al het gemotoriseerd verkeer door middel het plaatsen van bord model C12 in zone uitvoering met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ zoals aangegeven in bijgevoegde tekening;

  • 2.

    de Stenenkamerseweg voor de gedeelten Broeksteegje-Henslare en Henslare-Kelderskamp die leiden naar de fietsoversteek Henslare door middel van bord model G12a en G12b aan te wijzen als fiets/bromfietspad (inclusief bord model D2, op gele zuil, op een midden geleider) en de fietspaden langs de Henslare aan te duiden als verplicht fietspad door middel van bord model G11 zoals aangegeven in bijgevoegde tekening;

  • 3.

    de fietsers uit de voorrang te halen ten opzichte van de Henslare door middel van het bord model B9 en haaietanden zoals aangegeven in bijgevoegde tekening.

Tegen deze beslissing kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na datum van verzending van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Voorts kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed dat vereist. Het vragen van een voorlopige voorziening is mogelijk indien binnen de genoemde termijn ook een bezwaarschrift wordt ingediend.

 

Verzenddatum:

 

burgemeester en wethouders van Putten,

mr. F.E. Contant, secretaris

H. A. Lambooij, burgemeester

Naar boven