Bestuursreglement van de Rechtbank Noord-Holland m.i.v. 1 januari 2018

Gelet op artikel 20 van de Wet op de rechterlijke organisatie (RO), besluit het bestuur van de rechtbank Noord-Holland het volgende reglement vast te stellen. Dit reglement wordt aangeduid als ‘Bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland’.

Vooraf

Dit reglement komt in de plaats van het door het bestuur van de rechtbank Noord-Holland op 20 december 2016 vastgestelde reglement, zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 17 februari 2017, nummer 10194.

De aanleiding voor wijziging van dit reglement is de wijziging van de organisatiestructuur met ingang van 1 januari 2018.

Artikel 1. Bestuurszetel en zittingsplaatsen

De rechtbank Noord-Holland kent de volgende zittingsplaatsen, allen met griffiefunctie. Op deze locaties kunnen stukken en zaken worden ingediend of gedeponeerd. Ook voor informatie over een zaak kan de rechtzoekende op onderstaande locaties terecht:

  • a. Zittingsplaats Haarlem, tevens zetel van het bestuur

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadressen: Simon de Vrieshof 1, 2019 HA Haarlem

    Jansstraat 81, 2011 RW Haarlem

  • b. Zittingsplaats Alkmaar

    Postadres: Postbus 251, 1800 BG Alkmaar

    Bezoekadres: Kruseman van Eltenweg 2, 1817 BC Alkmaar

  • c. Zittingsplaats Zaanstad:

    Postadres: Postbus 1165, 1500 AD Zaandam

    Bezoekadres: Rembrandtstraat 23, 1506 LS Zaandam

  • d. Zittingsplaats Haarlemmermeer

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadres: Duizendbladweg 100, 1171 VA Badhoevedorp

Artikel 2. Openingstijden griffies

De griffies van de rechtbank zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur

De rechtbank is onderverdeeld in de volgende organisatorische eenheden:

  • a. het bestuur

  • b. het bestuursbureau

  • c. het mediationbureau

  • d. team F&J Haarlem

  • e. team F&J Alkmaar

  • f. team Handel, Kanton & Insolventie

  • g. team Handel, Kanton & Bewind

  • h. team Straf Haarlem

  • i. team Straf Alkmaar

  • j. team Kabinet RC

  • k. team Bestuur Algemeen / VK

  • l. team Belastingrecht

  • m. afdeling Administratie

  • n. afdeling Bedrijfsvoering, onderverdeeld in de teams: Bedrijfsbureau, Kwaliteit, Projecten & Informatie, Personeel & Organisatie, Facilitair en Publieksopvang & Veiligheid

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststelling van de bezetting

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks een overzicht vast van de categorieën zaken die door elk van de teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van de rechtbank ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks de bezetting van de teams vast, welke teams enkel- en meervoudige kamers vormen. De rechtbank kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47, 48, 50 tot en met 53 en 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in deze artikelen (47, 48, 50 tot en met 53 en 56), zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.

  • 4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel of tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld.

Artikel 5. Toedeling van zaken

  • 1. Door of namens het bestuur worden in de teams roosters gemaakt, waarin rechters worden ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

  • 2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met:

    • a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.

  • 3. De naam/namen van de behandelend rechter(s) zijn, voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf twee weken voor de aanvang van de zitting door belanghebbenden bij de rechtbank op te vragen. Van zittingen met een oproepingstermijn korter dan twee weken wordt/worden direct aan partijen de naam/namen van de behandelend rechter(s) bekend gemaakt. Er geldt een voorbehoud voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting die nog niet eerder bekend waren gemaakt.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing

  • 1. Het bestuur bevordert de kwaliteit van rechtspraak, waaronder in het bijzonder de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing, alsmede de doorlooptijden.

  • 2. Het bestuur voert minstens één maal per jaar overleg met bij de rechtbank werkzame rechters over het door haar gevoerde kwaliteitsbeleid. De wijze waarop dit overleg wordt gevoerd wordt door het bestuur, gehoord de gerechtsvergadering, bepaald.

Artikel 7. Externe gerichtheid en externe contacten

  • 1. Het bestuur onderhoudt de externe contacten die het geraden acht en overlegt periodiek – en steeds ten minste éénmaal per jaar – met verschillende door het bestuur te bepalen externe (keten)partners.

  • 2. Het bestuur besteedt in het jaarverslag, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, aandacht aan de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij.

Artikel 8. Vaststellings- en wijzigingsprocedure reglement

  • 1. Een voorstel tot wijziging van dit reglement kan worden gedaan door een lid van het bestuur.

  • 2. Het bestuur stelt in een huishoudelijk reglement nadere regels vast ter verdere uitwerking van het bestuursreglement.

  • 3. Het bestuursreglement behoeft op grond van artikel 21a van de Wet op de rechterlijke organisatie de instemming van de Raad voor de rechtspraak, welke instemming is verleend op 9 april 2018.

  • 4. Dit reglement wordt aangehaald als: bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland, wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van publicatie.

Haarlem, 17 april 2018

Het bestuur van de rechtbank Noord-Holland E. de Greeve

Naar boven