Besluit Verkeersregeling Piet Heinstraat (beperking van stopverbod)

Logo Hilversum

Gemeenteblad III, 2018, nr. 12 (zaak 439800)

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen ;

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van hun besluiten van 15 januari 2002 (gemeenteblad III 2002 nummer 15, het aanwijzen 30km/h zonaal) en 29 april 2015 (gemeenteblad III 2015 nummer 6, het aanwijzen delen met verbod stil te staan, ook wel ‘stopverbod’ bord E2), zijn er verkeerstekens aangebracht in de Piet Heinstraat

Er bestaat behoefte aan een aanpassing van de per besluit van 29 april 2015 aangebrachte verkeerstekens, borden E2. Deze stopverboden zijn uit veiligheidsoverwegingen aangebracht bij de achteringangen aan de Piet Heinstraat van de aanwezige basisschoolschool, adres JP Coenstraat 41.

In het belang van het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan, alsmede de vrijheid van het verkeer, is het gewenst de vastgestelde stopverboden te beperken tot de schooltijden van de school, met daaraan toegevoegd een marge voor de tijden van komen/brengen en gaan/halen van de leerlingen.

Dit betekent dat het verbod stil te staan beperkt wordt tot de dagen maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 15.00 uur.

Deze beperking heeft geen invloed op de veiligheidsmotieven –blokkeren achteringangen school door auto’s van ouders leerlingen en daardoor mede beperkte zicht op en voor bijvoorbeeld kinderen met fiets- waarvoor het besluit uit 2015 is genomen.

Door het beperken van het stopverbod wordt de parkeercapaciteit voor bewoners en hun bezoekers verruimd en kan de aanwezige parkeerruimte, buiten de genoemde dagen en tijden, beter worden benut.

De schooldirectie en de bewoner die het verzoek tot beperking heeft ingebracht, hebben met deze aanpassing ingestemd.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en heeft geen bezwaar tegen de voorgestelde aanpassing.

Het ontwerp van dit besluit is op 22 februari 2018 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

De Piet Heinstraat is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten ;

1.Door het aanbrengen dan wel in stand houden van onderborden aan de per besluit van 29 april 2015 geplaatste borden E2 (verbod stil te staan) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de werkingsduur van de borden E2 te beperken tot de dagen maandag t/m vrijdag, tussen 08.00 en 15.00 uur. (in tekst onderbord ‘ma t/m vr 08.00-15.00h’)

Hilversum, 13 april 2018,

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

F.G.J. Voorink

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 26 april 2018 bekend gemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl onderdeel Staatscourant en is daarna gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking. Ter informatie is een gelijkluidend exemplaar gedurende 6 weken in te zien op de website www.hilversum.nl van de gemeente Hilversum.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). De actuele bedragen kunt u opvragen bij de rechtbank, telefoon 088 362 0000, of via www.rechtspraak.nl

Vr18012 (zaak 439800)

Naar boven