Verkeersbesluit: Aanleg N316 Ontbrekende Schakel, parallelwegen

Logo Montferland

Portefeuillehouder: Wethouder Gerritsen

Inleiding

Het college van Burgemeester en Wethouders van gemeente Montferland maakt met dit verkeersbesluit de verkeersmaatregelen ten behoeve van de aanleg van de “Ontbrekende Schakel” tussen ‘s-Heerenberg en Zeddam mogelijk. Het verkeersbesluit is een aanvulling op het besluit van de Provincie Gelderland.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Krachtens Wegenverkeerswet 1994 artikel 18, lid 1 onder d is het college bevoegd tot het nemen van het verkeersbesluit op gemeentelijke wegen.

Krachtens artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geschied het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens middels een verkeersbesluit.

Achtergronden

De provinciale weg N316 is een noord-zuid verbinding die vanaf Vorden via Hengelo (Gld), Doetinchem, Zeddam en ’s-Heerenberg loopt tot de Nederlands-Duitse grens. Tussen de autosnelweg A18 bij Doetinchem en de Bundesautobahn A3 (BAB A3) in Duitsland heeft de N316 een belangrijke functie voor het doorgaande (vracht-)verkeer. Dit deel van de N316 heeft ook een belangrijke rol in het wegennet van de gemeente Montferland, als ontsluiting van Zeddam en ‘s-Heerenberg en als ontsluiting van locaties van de bedrijventerreinen in de regio.

Tot enige tijd geleden liep de N316 door de kernen van Zeddam en ‘s-Heerenberg. Door de hoeveelheidverkeer door de kernen kwam het woon- en leefklimaat onder druk te staan. De verkeersdruk, en als gevolg daarvan het ontstaan van sluiproutes, nam toe door onder andere de economische ontwikkelingen in de regio. Een verslechtering van het woon- en leefklimaat is ongewenst.

Daarom is besloten om gefaseerd een omleiding aan te leggen. In 2005 is de Ingenieur B. Kersjesweg, de N316 omlegging Zeddam tussen Braamt en de Terborgseweg (N335) geopend; in 2007 gevolgd door de zuidelijke omlegging ’s-Heerenberg (N827), het gedeelte tussen de Meilandsedijk (N816) en de grensovergang met Duitsland.

Door het ontbreken van de weg tussen de Terborgseweg (N335) en de zuidelijke omlegging ‘s-Heerenberg (N827 - Elsepasweg), kent de N316 een onlogisch tracéverloop. Het (doorgaande) verkeer op de N316 moet daardoor meerdere afslaande bewegingen maken om de provinciale weg te volgen. Hierbij wordt via de Drieheuvelenweg door de bebouwde kom van ‘s-Heerenberg gereden.

De provincie Gelderland gaat de N316 nu verlengen door het realiseren van de ”Ontbreken Schakel” tussen de Terborgseweg (N335) en de zuidelijke omlegging ‘s-Heerenberg (N827 - Elsepasweg). De aanleg van de ”Ontbrekende Schakel” maakt de N316 compleet en zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen de A18 en BAB A3. Door deze rechtstreekse verbinding rijdt het (doorgaande) verkeer niet meer door de kern ’s-Heerenberg.

De provincie Gelderland wordt wegbeheerder van de hoofdrijbaan, zij heeft de benodigde verkeersbesluiten genomen om de aanleg van de hoofdrijbaan mogelijk te maken. De gemeente Montferland wordt wegbeheerder van de parallelwegen. Met dit besluit worden de maatregelen voorgesteld:

Maatregel

Er worden diverse verkeersmaatregelen getroffen om de nieuwe verkeerssituatie goed en veilig te laten functioneren:

A) Parallelwegen worden gekenmerkt door een maximum snelheid van 60 km/u.

B) De kruispunten tussen parallelwegen en Hartjensstraat, Meilandsedijk en Terborgseweg worden voorzien van een voorrangsregeling, waarbij verkeer op de parallelwegen voorrang moet verlenen.

C) De westelijke parallelweg tussen Hartjensstraat en Terborgseweg wordt voorzien van een gesloten verklaring voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer voor de aanliggende percelen.

D) Aan beide zijden van de onderdoorgang t.h.v. Hartjensstraat wordt een vrijliggend fietspad aangelegd.

E) De geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Borgsstraat en Wethouder Brandtsweg worden verplaatst. Deze wordt verplaats naar de Hartjensstraat, ten oosten van de parallelwegen en naar het oosten van het kruispunt Borgstraat, Wethouder Brandtsweg.

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt, conform wegenverkeerswet artikel 2 lid 1, beoogd.

  • -

    het verbeteren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Motivering

Maatregel A

De hoofdrijbaan wordt een 80 km/u weg, waarbij doorstroming belangrijk is. Op de parallelwegen is de verblijfsfunctie en ontsluitingsfunctie van de percelen het belangrijkst, een snelheidsregiem van 60 km/u past het best bij dergelijke wegen buiten de bebouwde kom.

Maatregel B

De parallelwegen zijn van lagere orde dan de Meilandsedijk en/of Terborseweg, mede gelet op het snelheidsverschil is het instellen van een voorrangssituatie gewenst. De kruispunten in een 60 km/u zone zijn idealiter gelijkwaardig, echter gelet op de ligging direct ter hoogte van de onderdoorgang is het zicht op het verkeer uit de onderdoorgang beperkt. Om de verkeersveiligheid te waarborgen is daarom het instellen van voorrangskruispunten gewenst, waarbij het verkeer op de Hartjensstraat voorrang heeft op verkeer uit de beide parallelwegen.

Maatregel C

De westelijke parallelweg tussen Hartjensstraat en Terborgseweg zal worden uitgevoerd als 3,5 meter brede weg. Met deze breedte is de weg vooral bedoeld als ontsluitingsweg van de aangrenzende percelen. Het is niet wenselijk dat lokaal verkeer ook over deze parallelweg rijdt. De oostelijke parallelweg wordt breder uitgevoerd en is daarmee meer geschikt voor het lokale verkeer. Om te stimuleren dat het lokale verkeer (immers zal het regionale verkeer via de hoofdrijbaan rijden) via de bredere, oostelijke parallelweg rijdt, wordt de westelijke parallelweg voorzien van een gesloten verklaring. De geslotenverklaring is uitgezonderd bestemmingsverkeer, het is mogelijk dat fietsers wel over deze weg kunnen rijden.

Maatregel D

Ter plaatse van de onderdoorgang van de Hartjensstraat onder de Ontbrekende Schakel worden aan beide zijden van de weg fietspaden aangelegd. De fietser kan daarmee nagenoeg op maaiveldhoogte blijven fietsen zonder de hoogteverschillen die de rijbaan maakt. Het is niet gewenst dat fietsers samen met het autoverkeer in de onderdoorgang rijden, dit is motivatie om er aan beide zijden een verplicht fietspad van te maken.

Maatregel E

De huidige Borgstraat en Wethouder Brandtsweg zijn gelegen in de zonale geslotenverklaring voor vrachtverkeer. Met de zone wordt de bebouwde kom van Azewijn gesloten verklaard. Er ontstaat een goede nieuwe noord/zuid verbinding waardoor aanpassing van de zone niet tot problemen in het dorp zal leiden. De werking van het besluit blijft gelijk voor zover het de wegen binnen de bebouwde kom betreft.

De geslotenverklaring is besloten op 6 juni 2014, publicatie in de Staatscourant nummer 16213. Dit verkeersbesluit blijft van kracht, maar met gewijzigde locaties van de borden.

Alle verkeersmaatregelen worden geeffectueerd na aanleg van de nieuwe wegen.

Belangenafweging

De gemeente Montferland heeft op de parallelwegen het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en het in stand houden van de ruikbaarheid van de weg geprevaleerd boven het belang van de vrijheid van het verkeer. Omdat de hoofdrijbaan een nadrukkelijke verkeersfunctie heeft, en de parallelwegen een ontsluitende functie / verblijfsfunctie is deze afweging gemaakt.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland besluit tot:

  • A)

    Het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u op de parallelwegen, middels het plaatsen van verkeerstekens A160zb en A160ze op de locaties:

    • 1.

      Kruispunt Meilandsedijk met de westelijke parallelweg

    • 2.

      Kruispunt Terborgseweg met de westelijke parallelweg

  • B)

    Het instellen van voorrangsregelingen, waarbij verkeer op de parallelwegen voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer op de Terborgseweg, Hartjensstraat en Meilandsedijk, middels het plaatsen van verkeerstekens:

    • 1.

      B6 op het kruispunt Meilandsedijk, westelijke parallelweg

    • 2.

      B6 (2x) op het kruispunt Hartjensstraat, oostelijke parallelwegen

    • 3.

      B6 op het kruispunt Hartjensstraat, westelijke parallelweg

    • 4.

      B6 op het kruispunt Terborgseweg, westelijke parallelweg

  • C)

    Het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer, op de westelijke parallelweg. Middels het plaatsen van verkeerstekens C6 met onderbord “uitgezonderd t.b.v. aanliggende percelen”, op de locaties:

    • 1.

      Kruispunt Hartjensstraat met de westelijke parallelweg

    • 2.

      Kruispunt Terborgseweg met de westelijke parallelweg

  • D)

    Het realiseren van fietspaden ter hoogte van de onderdoorgang op de Hartjensstraat, middels het plaatsen van verkeerstekens G11 en G12 op de locaties:

    • 1.

      Begin en einde van de vrijliggende fietspaden langs de onderdoorgang, aan beide zijden van de Hartjensstraat.

    • 2.

       

  • E

    Het aanpassen van de bestaande geslotenverklaring voor vrachtverkeer, middels:

    • 1.

      Het verwijderen van verkeerstekens C7zb en C7ze op de kruispunten Terborgseweg, Borgstraat en Meilandsedijk, Wethouder Brandtsweg.

    • 2.

      Het plaatsen van verkeerstekens C7zb en C7ze op de Hartjensstraat, ten oosten van de het kruispunt met de oostelijke parallelweg.

    • 3.

      Het plaatsen van verkeerstekens C7zb en C7ze op de Wethouder Brandtsweg ter hoogte van kruispunt met de Borgstraat.

 

Genoemde verkeerstekens zijn conform bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990). Het besluit en de locatie van de borden is schematisch weergegeven in de bijlage.

 

Didam, 17 APRIL 2018

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Mededelingen

Bent u het niet eens met het besluit?

Als u het niet eens bent met het besluit dan kunt een bezwaarschrift indienen. Voordat u een bezwaarschrift indient kunt u ook even bellen met dhr. Gerards. Samen kunt u dan kijken of het indienen van een bezwaarschrift echt nodig is. Misschien kan het ook op een andere manier worden opgelost.

Mocht u toch een bezwaarschrift in willen dienen dan moet u dat binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit doen. U kunt dat doen via onze website: www.montferland.info/bezwaarmaken. Op deze pagina staat ook de informatie voor het indienen van een voorlopige voorziening.

Als u het bezwaarschrift liever per post indient dan kan dat ook. Schrijf dan in ieder geval uw naam en adres, de datum, uw handtekening en de reden waarom u bezwaar maakt op.

Bijlage

Situatieschets

Naar boven