VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND

Logo Opsterland

Nummer van het besluit : 281

Corsa nummer : 2017-36473

Datum besluit : 10-04-2018

Betreft : het verwijzen van bromfietsers naar de rijbaan op (een deel van):

• De Scheiding, Hearsterwei, De Slûs en Tolheksleane, (Frieschepalen);

• De Feart en Selmien East (Ureterp);

• Foarwurk, (Siegerswoude);

• Duerswâldmer Wei (Bakkeveen);

• Duerswâld, Merkebuorren en Weinterp (Wijnjewoude);

• Binnenwei en Sparjeburd (Hemrik);

Burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland,

Gelet op het raadsbesluit van 14 maart 2012, onder artikel 1 sub c, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 aan het college van Burgemeester en wethouders is gedelegeerd;

Overwegende dat:

  • -

    het Rijk bromfietsers op de rijbaan toestaat sinds 1999, middels een wijziging in het RVV;

  • -

    de provinciale weg N381 tussen Drachten en de Drentse grens is opgewaardeerd tot een stroomweg en het onderliggend wegennet is afgewaardeerd tot een erftoegangsweg;

  • -

    een uniform verkeersbeeld in een groot gebied ontstaat;

  • -

    de wegen zijn heringericht en herkenbaar zijn als wegen in een 60 km zone;

  • -

    in het gebied waar de bromfietsers naar de rijbaan worden geleid een maximum snelheid van 60 km/ h ingesteld is;

  • -

    met de maatregel wordt beoogd de bromfiets over de rijbaan te laten rijden, zoals gebruikelijk in 60 km gebieden in Nederland. De fietspaden langs deze wegen worden in twee richtingen bereden en zijn niet erg breed. Als de bromfiets op de rijbaan rijdt neemt het ongevalsrisico tussen bromfiets en fietsverkeer en tussen bromfiets en autoverkeer af (met name bij kruisingen). Het snelheidsverschil tussen de auto en de bromfiets is kleiner (60 km/u versus 45 km/u) dan het verschil tussen de fiets en de bromfiets (18 km/u versus 40 km/u)

  • -

    Overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator van de Politie , Team Smallingerland-Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze tegen de maatregelen geen bezwaar heeft.

Gelet op:

  • -

    de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WUW 1994);

  • -

    het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990);

  • -

    het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Besluiten:

  • -

    de bromfiets op de volgende wegen over de rijbaan te laten rijden en de parallel liggende fietspaden niet voor bromfietsers toe te staan:

• Hearsterwei, De Slûs en Tolheksleane (Frieschepalen);

• De Feart en Selmien East (Ureterp);

• Foarwurk (Siegerswoude);

• Duerswâldmer Wei (Bakkeveen);

• Duerswâld, Merkebuorren en Weinterp (Wijnjewoude);

• Binnenwei en Sparjeburd (Hemrik);

  • -

    de maatregel te bekrachtigen door het plaatsen van de borden G11 zoals op bijlage 1 is aangegeven.

 

Namens burgemeester en wethouders van Opsterland,

Arnold Bosma

Beleidsmedewerker team Samen Werken

Mededelingen: Bezwaar of beroepclausule

 

  • -

    Het verkeersbesluit is gepubliceerd op 18 april 2018 in de Staatscourant, de gemeentepagina van het weekblad Sa! en www.opsterland.nl.

  • -

    Het verkeersbesluit ligt (op afspraak) voor iedereen van 19 april 2018 t/m 30 mei 2018 op het gemeentehuis;

  • -

    Belanghebbenden kunnen tot 6 weken na publicatie hun gemotiveerde en ondertekende bezwaarschriften richten aan het college van B&W, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag

Voor vragen kunt u terecht bij de heer Arnold Bosma, team Samen Werken, tel. (0512) 386271 of e-mail arnold.bosma@opsterland.nl

 

Naar boven