Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 14 december 2017, nr. 1022231/1022241, tot verwijdering van borden L3 (aanduiding bushalte) van bijlage I van het RVV 1990 op de provinciale weg N243 in de gemeenten Alkmaar, Beemster en Koggenland.

Logo Noord-Holland

 

 

Aanleiding

De provincie Noord-Holland is bezig met de voorbereiding van een reconstructie van de N243. Deze reconstructie is vooral gericht op verbetering van de verkeersveiligheid (onder andere door de aanleg van rotondes) en maakt onderdeel uit van het groot onderhoud dat op deze weg moet plaatsvinden. Volgens de huidige planning zal de uitvoering van het project starten in 2019.

De N243 loopt vanaf de randweg Alkmaar (N242) door de gemeenten Alkmaar, Beemster en Koggenland naar de toekomstige Westfrisiaweg (N23). De weg is een gebiedsontsluitingsweg. Met uitzondering van een gedeelte in de bebouwde kom van Stompetoren geldt op deze weg een maximumsnelheid van 80 km/h. Aan de weg liggen veel uitritten van woningen en bedrijven. De weg heeft een belangrijke verkeersfunctie. De weg wordt veel gebruikt door plaatselijk verkeer, maar ook door doorgaand verkeer tussen Alkmaar en Hoorn.

Langs de N243 liggen momenteel 17 haltes waar buslijnen halteren die vallen onder het opdrachtgeverschap van de provincie. Het gaat om de volgende buslijnen:

Lijn 123 / aanvullende lijn (Alkmaar – Graft de Rijp – Alkmaar);

Lijn 129 / stroomlijn (Alkmaar – Noordbeemster – Purmerend);

Lijn 128 / stroomlijn (Hoorn – Noordbeemster).

Als onderdeel van de reconstructie wordt ook een verbetering van de bereikbaarheid, de veiligheid en de kwaliteit van de bushaltes meegenomen. Gelet op de daarmee gepaard gaande infrastructurele ingrepen en kosten is hiervoor een heroverweging en een prioritering gemaakt ten aanzien van de noodzaak van het handhaven van de huidige haltelocaties. Daarbij zijn de volgende aspecten meegewogen:

1. Het gebruik (=aantal instappers) van de huidige haltes (cf. Richtlijn Haltebeleid);

2. De benodigde infrastructurele werkzaamheden (en kosten) van de haltelocatie;

3. De vraag of de beoogde haltelocatie op een verkeersveilige wijze inpasbaar is binnen de reconstructieplannen.

 

Motivering en belangenafweging

Van de in totaal 17 bushaltes langs de N243 komen de volgende 6 haltes geheel te vervallen.

• Halte Jansen

• Halte Wittenburg

• Halte Menningweerweg

• Halte Witte Brug

• Halte Van de Hulst

• Halte Noorderhoeve

De hiervoor genoemde bushaltes bevinden zich midden in een wegvak waar het verkeer 80 km/h mag rijden. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is dit geen wenselijke locatie. Om de bushaltes te bereiken zal de weg moeten worden overgestoken. Dit is een gevaarlijke aangelegenheid omdat de weg druk is en het verkeer een hoge naderingssnelheid heeft. Overstekende buspassagiers midden in een wegvak past ook niet in het verwachtingspatroon van de weggebruiker. Dit vergroot het risico dat een overstekende voetganger over het hoofd wordt gezien.

Om genoemde haltes te laten voldoen aan de minimale inrichtingseisen, zal per halte ongeveer 40.000 euro geïnvesteerd moeten worden. Daarnaast zullen voorzieningen getroffen moeten worden om het oversteken van de weg veiliger te maken. Bijvoorbeeld een rijstrookscheiding waardoor in twee etappes kan worden over gestoken. Ook dat zal een aanzienlijke investering zijn die al snel enkele tiendduizenden euro’s bedraagt.

Gelet op het beperkte gebruik van de haltes (dagelijks 1 tot 2 personen) vinden wij deze investeringen maatschappelijk niet verantwoord en menen wij dat deze haltes beter kunnen vervallen. In dat geval zullen ook de halteborden L3 van bijlage I van het RVV 1990 moeten worden verwijderd. Het verwijderen van de haltes draagt bij aan de verkeersveiligheid omdat oversteekbewegingen op deze locaties niet meer voor zullen komen. Voor de gebruikers van de op te heffen haltes blijft naar onze mening het openbaar vervoer nog steeds redelijk goed bereikbaar via de andere bushaltes op de N243.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het verwijderen van het bord L3 een verkeersbesluit worden genomen.De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps.De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met het verwijderen van de borden L3.

 

Bevoegdheid

De N243 is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. Op de provinciale weg N243 in de gemeenten Alkmaar, Beemster en Koggenland borden L3 (bushalte) van bijlage I van het RVV 1990 te verwijderen van de volgende locaties:

a. ter hoogte van hmp. 1.9 en hmp. 2 (halte Jansen)

b. ter hoogte van hmp. 2.4 en hmp. 2.5 (halte Wittenburg)

c. ter hoogte van hmp. 3.8 (halte Menningweerweg)

d. ter hoogte van hmp. 4.6 (halte Witte Brug)

e. ter hoogte van hmp. 8.7 en hmp. 8.9 (halte Van de Hulst)

f. ter hoogte van hmp 13,8 (halte Noorderhoeve)

 

2. Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 14 december 2017

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden

sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen

 

Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem.Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken. Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen metde heer J.C. van Everdingen, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 5289.

Naar boven