Onderwerp : Tijdelijk verkeersbesluit in Kerkdriel i.v.m. Koningsdag

Logo Maasdriel

Datum besluit : 28 maart 2018

______________________________________________________________________________________

Besluit

1. Door plaatsing van de verkeersborden model C1 (gesloten in beide richtingen) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de onderstaande wegen, dan wel weggedeeltes:

- Mgr. Zwijsenplein (tot 21.00 uur);

- Nieuwstraat (vanaf 13.30-15.30 uur);

- Molenstraat (vanaf 13.30-15.30 uur);

- Maasbandijk, vanaf de kruising met de Dalemstraat tot de kruising met de Kerkstraat (vanaf 13.30-15.30 uur);

- Steigerboom (vanaf 13.30-15.30 uur);

- Kerkstraat, vanaf de kruising met de Maasbandijk tot de aansluiting met Mgr. Zwijsenplein (vanaf 13.30-15.30 uur);

- Molenhof (vanaf 13.30-15.30 uur);

2. Het intrekken van het eenrichtingsverkeer in de Kapelhof (vanaf 13.30-15.30 uur);

3. Het intrekken van het parkeerverbod op het Mgr. Zwijsenplein.

4. De genoemde verkeersmaatregel van kracht te laten zijn tijdens de Koningsdag op 27 april. Op Mgr. Zwijsenplein is dit vanaf 6 uur tot ca. 21.00 uur of zoveel korter of langer indien noodzakelijk. In de Nieuwstraat, Molenstraat, Maasbandijk, Steigerboom, Kerkstraat en Molenhof is dit vanaf 13.30 uur tot 15.30 uur of zoveel korter of langer indien noodzakelijk.

3. Dit verkeersbesluit als opgeheven te beschouwen op het moment dat de onder 1 genoemde maatregel niet langer noodzakelijk zijn.

4. Bovengenoemde verkeersmaatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording met afzethekken ter aanvulling.

Toelichting/motivering

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

I.v.m. Koningsdag op 27 april is het noodzakelijk enkele geslotenverklaring in te stellen, het eenrichtingsverkeer in de Kapelhof opheffen en het parkeerverbod op het Mgr. Zwijsenplein opheffen. Het is het wettelijk verplicht om dit via een tijdelijk verkeersbesluit te doen

Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

Deze belangen zijn:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 5.

    voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

  • 6.

    voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

Koningsdag is op 27 april. In Kerkdriel worden op het Mgr. Zwijsenplein diverse activiteiten georganiseerd en worden er attracties geplaats. ’s Middags zal in de omliggende straten een hardloopwedstrijd plaatsvinden tussen 13.30 uur en 15.30 uur.

 

Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid kunnen de evenementen op deze wegen niet plaatsvinden zonder deze geheel of gedeeltelijk in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

 

De route van de hardloopwedstrijd gaat via het Mgr. Zwijsenplein naar de Nieuwstraat, Molenstraat, Maasbandijk, Nieuwstraat, Mgr. Zwijsenplein, Kerkstraat en Mgr. Zwijsenplein.

 

De genoemde wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom. De straten liggen in het centrumgebied van Kerkdriel, ze kennen een maximumsnelheid van 30 km/uur. Deze wegen zijn in beheer bij de gemeente Maasdriel.

 

De opbouw op het Mgr. Zwijsenplein start om 5.00 uur, het zal geheel ontruimd om 21.00 uur, of zoveel korter of langer indien noodzakelijk.

 

Door het in stellen van de geslotenverklaring is het noodzakelijk om het eenrichtingsverkeer in de Kapelhof tijdelijk in te trekken.

 

De bovengenoemde verkeersmaatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording met dranghekken ter aanvulling en het verwijderen van bebording.

 

Het verkeer zal tijdens het evenement op de tijdelijke afsluitingen worden geattendeerd door het plaatsen van gele borden met de tekst "doorgaand verkeer gestremd". Deze borden komen te staan op de kruisingen:

- Paterstraat/Hintham/Zandstraat

- Paterstraat/Teisterbandstraat

- Kerkstraat/Leijensteinstraat

 

Het onderliggende wegennet zal voldoende alternatieven bieden voor het (fiets)verkeer, waarbij sprake is van een beperkte omrijdafstand.

 

De bovengenoemde maatregelen worden zodanig uitgevoerd dat deze geen belemmeringen opleveren voor hulpdiensten.

 

Naar boven