Verkeersbesluit voor instellen fietsers in de voorrang op vier oversteekplaatsen van de Zuidplaslaan

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Over de Zuidplaslaan liggen vier solitaire fietsoversteken, welke alle vier onderdeel van het hoofdfietsroute-netwerk zijn. Sinds kort is de voorrang voor de fietsers omgedraaid: fietsers hebben nu voorrang op het kruisende verkeer op de Zuidplaslaan.

De verkeersmaatregel “Fietsers in de voorrang” geeft uitvoering aan beleidsregel “Oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers”, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 23 mei 2017, en het Mobiliteitsplan Waddinxveen 2013-2020, vastgesteld door de raad op 26 juni 2013.

Met dit verkeersbesluit wordt de feitelijke verkeerssituatie op straat zichtbare verkeersmaatregel genomen.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is het gewenst om de verkeersmaatregel “Fietser in de voorrang” te nemen op de Zuidplaslaan.

De Zuidplaslaan is in het Mobiliteitsplan Waddinxveen 2013-2020 gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (GOW), waarop een maximum snelheid van 50 km/uur geldt. Het ontsluit de wijk Zuidplas op de hoofdwegen van Waddinxveen, in het bijzonder op de Beijerincklaan en de Dreef.

Vier fietsoversteken over de Zuidplaslaan zijn zogenaamde solitaire fietsoversteken, deze zijn alle vier onderdeel van het hoofdfietsroutenetwerk, zoals is opgenomen in het Mobiliteitsplan. Met solitair worden vrijstaande zelfstandige fietspaden bedoeld, waarop, indien het hoofdfietsroutenetwerk is, de ontwerprichtlijn is dat er comfortabel en snel op moet kunnen worden doorgefietst.

Het gaat om de volgende fietsoversteken:

  • Kuyperhoeve;

  • Mina Druckerhoeve;

  • Roosje Voshoeve;

  • Havikhoek-Dreef.

In de oorspronkelijke verkeerssituatie had het verkeer op de Zuidplaslaan voorrang op de overstekende fietsers op deze vier oversteken. In de nieuwe situatie is de voorrang omgedraaid: het fietsverkeer op de vier fietsoversteken heeft voorrang op het kruisende verkeer op de Zuidplaslaan. Het in de voorrang zetten van de fietsers vergroot het comfort en de snelheid van de fietsers.

De fietsoversteken zijn herkenbaar, eenduidig en uniform uitgevoerd om de verkeersveiligheid te waarborgen omdat ter plaatse van alle vier oversteken dezelfde infrastructurele maatregelen zijn genomen, namelijk:

  • een wegvakplateau;

  • de fietsoversteek in rood asfalt uit te voeren;

  • de fietsoversteek in de haaientanden te zetten;

  • de borden B06 (“voorrang verlenen”) zijn geplaatst.

De snelheid van het verkeer op de Zuidplaslaan is door het bochtige wegtracé voldoende laag om op tijd voorrang te verlenen, bovendien zijn de fietsoversteken en naderende fietsers op voldoende afstand zichtbaar.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Op 26 maart 2018 bracht hij hierover een advies uit.

5. Belangenafweging

Eventuele zienswijzen die ingediend zouden worden, wegen niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, nl. het waarborgen van de vrijheid van verkeer voor de aanvrager. Bovendien zijn de gevolgen voor omwonenden en overige weggebruikers zeer beperkt, omdat het gaat om een parkeerplaats die nu wordt gereserveerd voor een auto die altijd al in de straat werd geparkeerd.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Fietsers voorrang te geven op het kruisende verkeer op de Zuidplaslaan door het plaatsen van bord B06 op de Zuidplaslaan (“Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg”) met onderbord OB503OB02 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 2.

    Fietsers voorrang te geven op het kruisende verkeer op de Zuidplaslaan door het aanbrengen van haaientanden op de Zuidplaslaan direct voor de fietsoversteek, conform artikel 80 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990);

  • 3.

    De borden B06 (“Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg”) op de fietsoversteken te verwijderen;

  • 4.

    De haaientanden op de fietsoversteken te verwijderen.

De voorrang voor fietsers op de Zuidplaslaan volgens bovenstaand besluit te regelen conform de bij dit besluit behorende tekeningen:

  • Tekening verkeersbesluit Zuidplaslaan Fietsoversteek Kuyperhoeve 14/03/2018;

  • Tekening verkeersbesluit Zuidplaslaan Fietsoversteek Mina Druckerhoeve 14/03/2018;

  • Tekening verkeersbesluit Zuidplaslaan Fietsoversteek Roosje Voshoeve 14/03/2018;

  • Tekening verkeersbesluit Zuidplaslaan Fietsoversteek Havikhoek-Dreef14/03/2018.

Waddinxveen, 26 maart 2018

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

het hoofd van de afdeling Ruimte,

J.M. Oudshoorn

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Naar boven