Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 27 maart 2018, nr. WJZ/18053054, houdende intrekking van de Regeling maatregelen beschermings- en toezichtsgebied Oldekerk 2018 en wijziging van de Regeling maatregelen preventie vogelgriep 2017

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op de artikelen 29 en 31 van Richtlijn 2005/94/EG van de Raad van 20 december 2005 betreffende communautaire maatregelen ter bestrijding van aviaire influenza en tot intrekking van Richtlijn 92/40/EEG, artikel 3 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/263 van de Commissie van 14 februari 2017 betreffende risicobeperkende en versterkte bioveiligheidsmaatregelen en systemen voor vroege opsporing in verband met de risico’s die wilde vogels inhouden wat de overdracht van hoogpathogene aviaire-influenzavirussen op pluimvee betreft (PbEU 2017, C 765) en de artikelen 17 en 18 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling maatregelen beschermings- en toezichtsgebied Oldekerk 2018 wordt ingetrokken.

ARTIKEL II

De Regeling maatregelen preventie vogelgriep 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 2 wordt het volgende lid toegevoegd:

  • 4. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing ten aanzien van gevogelte dat zich bevindt in een gebied als bedoeld in de bijlage.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘het bezoek noodzakelijk is’ vervangen door ‘voor zover het geen inrichting met commercieel gehouden gevogelte betreft, het bezoek noodzakelijk is’.

2. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt de komma aan het slot vervangen door ‘, en’.

b. In onderdeel b wordt ‘, en’ vervangen door een punt.

c. Onderdeel c vervalt.

C

De bijlage bij deze regeling wordt toegevoegd als bijlage.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 30 maart 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 27 maart 2018

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten

BIJLAGE ALS BEDOELD IN ARTIKEL II, ONDERDEEL C

BIJLAGE ALS BEDOELD IN ARTIKEL 2, EERSTE EN TWEEDE LID

Gebieden waar de ophok- en afschermplicht niet geldt

Compartiment 8
  • 1. Vanaf de kruising van de rivier IJssel en het Zwolle-IJssel Kanaal, het Zwolle-IJssel Kanaal volgend in noordelijke richting tot aan de rivier het Zwarte Water.

  • 2. De rivier het Zwarte Water volgend in noordelijke richting tot aan de rivier OverijsselseVecht.

  • 3. De rivier de Overijsselse Vecht volgend in oostelijke richting overgaand in de Vecht tot aan de Landgrens van Nederland met Duitsland.

  • 4. De Landgrens van Nederland met Duitsland volgend in zuidelijke richting tot aan de A1(De Lutte)

  • 5. De A1 volgend in oostelijke richting tot aan de Kruising A1 met de rivier de IJssel bij Deventer (vlakbij de afslag 23 Deventer)

  • 6. De rivier de IJssel volgend in noordelijke richting tot aan de kruising de rivier de IJssel en het Zwolle-IJssel Kanaal.

Compartiment 11
  • 1. Vanaf de Kruising van de A1 met de rivier de IJssel (Deventer), de A1 volgend in oostelijke richting overgaand in de A35/A1 (Knooppunt Azelo) overgaand in de A1 (Knooppunt Buren) tot aan de grens met Duitsland ter hoogte van de plaats De Lutte.

  • 2. De Landgrens van Nederland met Duitsland volgend in zuidelijke richting overgaand in westelijke richting tot aan de rivier de Rijn (ter hoogte van de plaats Spijk).

  • 3. De rivier de Rijn volgend in westelijke richting, overgaand in het Bijlands Kanaal, overgaand in het Pannerdens Kanaal overgaand in de rivier de Nederrijn, overgaand in de rivier de IJssel tot aan de kruising van de rivier de IJssel met de A1 (Deventer)

Compartiment 17
  • 1. Vanaf de kruising van de Sluisweg (Waalwijk) en de rivier de Bergsche Maas, de rivier de Bergsche Maas volgend in oostelijke richting overgaand in de Maas tot aan de A2 (ter hoogte van Knooppunt Empel).

  • 2. De A2 volgend in zuidelijke richting tot aan de rivier de Zuid-Willemsvaart (Afslag 21 Veghel van de A2).

  • 3. De rivier de Zuid-Willemsvaart volgend in oostzuidelijke richting tot aan de A67 (Afslag 35 Someren van de A67).

  • 4. De A67 volgend in westelijke richting tot aan de Landgrens van Nederland met België.

  • 5. De Landgrens van Nederland met België volgend in westelijke richting tot aan de Poppelseweg (N283).

  • 6. De Poppelseweg (N283) volgend in noordelijke richting overgaand in de Turnhoutsebaan (N283) overgaand in de Blaakweg (N283) overgaand in de Ringbaan West (Tilburg) overgaand in de Midden Brabantweg, overgaand in de A261, overgaand in de Midden Brabantweg (N261) overgaand in de Biesbosweg (Waalwijk) tot aan de Sluisweg.

  • 7. De Sluisweg volgend in noordelijke richting tot aan de brug over de rivier de Bergsche Maas.

Compartiment 18
  • 1. Vanaf de kruising van de A2 met de rivier de Maas ter hoogte van Den Bosch, de rivier de Maas volgend oostelijke richting tot aan de Mookerplas.

  • 2. De Mookerplas volgend in oostelijke richting tot aan de Witteweg.

  • 3. De Witteweg volgend in noordoostelijke richting tot aan de N271.

  • 4. De N271 volgend in zuidoostelijke richting tot aan Zwarteweg (N843).

  • 5. De Zwarteweg (N843) volgend in noordelijke richting tot aan de Landgrens van Nederland met Duitsland.

  • 6. De Landgrens van Nederland met Duitsland volgend in zuidelijke richting tot aan de A67 (ter hoogte van de plaats Herungerberg).

  • 7. De A67 volgend in westelijke richting tot aan de kruising van de A67 met de rivier de Zuid-Willemsvaart (Afslag 35 Someren van de A67).

  • 8. De rivier de Zuid-Willemsvaart volgend in westnoordelijke richting tot aan de A2 (Afslag 21 Veghel van de A2)

  • 9. De A2 volgend in noordelijke richting tot aan de kruising van de A2 met de rivier de Maas.

Compartiment 19
  • 1. Vanaf de Kruising van de Landgrens van België met Nederland en de A67 de A67 volgend in noordoostelijke richting tot aan de Landgrens van Nederland met Duitsland ter hoogte van de plaats Herungerberg.

  • 2. De Landgrens van Nederland met Duitsland volgend in zuidelijke richting tot aan de N68 (bij de plaats Asenray)

  • 3. De N68 volgend in westelijke richting tot aan de Sint Wirosingel (Roermond).

  • 4. De Sint Wirosingel volgend in noordelijke richting tot aan de N280.

  • 5. De N280 volgend in westelijke richting tot aan de kruising van de N280 met de rivier de Maas.

  • 6. De rivier de Maas volgend in zuidelijke richting tot aan de Landgrens van Nederland met België.

  • 7. De Landgrens van Nederland met België volgend in westelijke richting tot aan de Kruising van de Landgrens van Nederland met België met de A67.

Compartiment 20
  • 1. Vanaf de kruising van de Landgrens van Nederland met België en de rivier de Maas, de rivier de Maas volgend in noordoostelijke richting tot de kruising van de rivier de Maas met de N280, Knooppunt Haelen.

  • 2. De N280 volgend in oostelijke richting tot aan de Sint Wirosingel (Roermond).

  • 3. De Sint Wirosingel (Roermond) volgend in zuidelijke richting tot aan de N68.

  • 4. De N68 volgend oostelijke richting tot aan de landgrens Nederland en Duitsland (Bij de plaats Asenray).

  • 5. De Landgrens van Nederland met Duitsland volgend in zuidelijke richting tot de Landgrens van Nederland met België bij de plaats Vaals, Drielandenpunt.

  • 6. Vanaf het drielandenpunt bij Vaals de Landgrens van Nederland met België volgend in westelijke richting tot aan de rivier de Maas.

TOELICHTING

1. Intrekking Regeling maatregelen beschermings- en toezichtsgebied Oldekerk 2018

Op 25 februari 2018 is rond Oldekerk, gemeente Grootegast, een beschermings- en toezichtsgebied ingesteld door middel van de Regeling maatregelen bestrijding vogelgriep Oldekerk 2018. De aanleiding voor het instellen van het beschermings- en toezichtsgebied was een uitbraak van hoogpathogene aviaire influenza (hierna: HPAI) op een pluimveebedrijf in Ollekerk. Binnen het beschermings- en toezichtsgebied waren verschillende maatregelen van kracht ter preventie en bestrijding van HPAI.

Op grond van artikel 31 van Richtlijn 2005/94/EG blijven de maatregelen in het beschermings- en toezichtsgebied van kracht tot ten minste 30 dagen na de datum waarop de voorlopige reiniging en ontsmetting van het besmette bedrijf voltooid is. De reiniging en ontsmetting van het besmette bedrijf in Ollekerk heeft plaatsgevonden op 27 februari 2018. Het beschermings- en toezichtsgebied kan dus op 30 maart 2018 worden opgeheven. Artikel I van de onderhavige regeling voorziet daarin, door de Regeling maatregelen beschermings- en toezichtsgebied Oldekerk 2018 in te trekken.

2. Wijziging Regeling maatregelen preventie vogelgriep 2017

Daarnaast wijzigt deze regeling de Regeling maatregelen preventie vogelgriep 2017. Mede naar aanleiding van advies van de deskundigengroep dierziekten van 22 maart 2018 is het verantwoord om die regeling op twee punten aan te passen. De landelijke afscherm- en ophokplicht voor gevogelte kan voor delen van Nederland worden ingetrokken en het bezoekverbod voor commerciële bedrijven kan worden versoepeld. Beide onderdelen worden hieronder toegelicht.

a. Ophokplicht

Artikel 2 van die regeling bevat een afscherm- en ophokplicht voor gevogelte. Deze verplichting heeft tot gevolg dat eieren van hennen met vrije uitloop niet langer als zodanig in de handel mogen worden gebracht als die hennen meer dan 16 weken geen toegang hebben gehad tot uitloop in de open lucht.1 Op 30 maart is het 16 weken geleden dat de afscherm- en ophokplicht in werking trad.

Het bovengenoemde advies van de deskundigengroep dierziekten leidt tot de conclusie dat het nog niet verantwoord is om de afscherm- en ophokplicht in heel Nederland in te trekken. Dit omdat er nog aanwijzingen zijn dat het virus recent in Nederland en in de buurt van Nederland circuleerde. Daarom heb ik samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland en de Gezondheidsdienst voor Dieren onderzocht of het verantwoord is om de afscherm- en ophokplicht op een veterinair verantwoorde manier in delen van Nederland kan worden ingetrokken. Er zijn verschillende criteria van belang bij de beoordeling van het risico op insleep en verspreiding van vogelgriep. Dat zijn de aanwezigheid van watervogels, de pluimveedichtheid en de gebieden waar sinds 2014 uitbraken van hoogpathogene vogelgriep onder gehouden vogels hebben plaatsgevonden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van watervogels een belangrijke risicofactor is voor insleep van vogelgriep. Voor de verspreiding van vogelgriep geldt dat het Nationale Referentielaboratorium heeft berekend dat de pluimveedichtheid in de Gelderse Vallei zo groot is dat vogelgriep in dit gebied gemakkelijk wordt verspreid.

Deze criteria heb ik toegepast op de 20 regio’s die in het beleidsdraaiboek aviaire influenza 2.02 zijn beschreven. Dit zijn administratieve regio’s met gemakkelijk handhaafbare grenzen (hoofdwegen, waterwegen), die tijdens uitbraken van dierziekten gebruikt kunnen worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld om het vervoer van risicovolle dieren en producten in Nederland binnen regio’s gecontroleerd te laten plaatsvinden. Dit heeft geleid tot een onderverdeling in regio’s met een hoog risico en regio’s met een laag risico op vogelgriep. Op basis van deze analyse is er in de compartimenten 8, 11, 17, 18, 19 en 20 een laag risico op vogelgriep. De deskundigengroep dierziekten oordeelt dat, door het opheffen van de ophok- en afschermplicht in deze regio’s, het risico op insleep en verspreiding van vogelgriep slechts gering tot zeer gering toeneemt.

Op grond van deze regeling is de ophok- en afschermplicht daarom niet van toepassing op dieren die worden gehouden in de voornoemde compartimenten (artikel 2, vierde lid, nieuw). Op dieren die zich bevinden buiten deze compartimenten blijft de ophok- en afschermplicht wel van toepassing.

b. Bezoekersregeling

Artikel 3 van de Regeling maatregelen preventie vogelgriep 2017 bevat een bezoekverbod voor vogelverblijfplaatsen. De voorwaarden aan bezoek van vogelverblijfplaatsen van commerciële pluimveebedrijven en hobbymatig gehouden risicovogels zijn verschillend.

Voor commerciële pluimveebedrijven gelden twee voorwaarden. Bezoek mag alleen plaatsvinden als dat noodzakelijk is in het kader van volksgezondheid, diergezondheid, dierenwelzijn of de gezondheid van personen in de stal in het geding is en er moet daarnaast een strikt hygiëneprotocol worden nageleefd. Omdat deze maatregel al sinds begin december 2017 van kracht is, leidt dit tot problemen bij bijvoorbeeld onderwijs en onderzoeksprogramma’s. Daarvoor is bezoek aan commerciële pluimveestallen noodzakelijk. Het hygiëneprotocol is op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bekendgemaakt en houdt onder meer een doucheverplichting in voor personen die meer pluimveebedrijven op dezelfde dag bezoeken. Met dit protocol kunnen de risico’s als gevolg van bezoek voldoende worden ondervangen. De eis dat het bezoek noodzakelijk is kan daarom vervallen voor bezoek aan commerciële pluimveebedrijven.

Voor bezoek aan hobbylocaties bestaat geen specifiek hygiëneprotocol. Het is niet uitvoerbaar om het bedrijfsmatige hygiëneprotocol op deze locaties toe te passen. De risico’s met betrekking tot de verspreiding van vogelgriep zijn voor hobbylocaties ook anders dan voor commerciële pluimveebedrijven. Wel is het belangrijk dat bezoek en direct contact met de vogels op deze locaties wordt beperkt. Daarom blijft de voorwaarde relevant dat bezoek aan de dierverblijven alleen mag plaatsvinden als dat noodzakelijk is in het kader van volksgezondheid, diergezondheid, dierenwelzijn of de gezondheid van personen in de stal in het geding is. Voor hobbylocaties wordt deze voorwaarde dus gehandhaafd. Het gaat daarbij om bezoekers, anders dan de verzorgers. Voor verzorgers geldt het bezoekverbod uiteraard niet.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten


X Noot
1

Artikel 12, tweede lid, onderdeel a, en bijlage II van Verordening (EG) nr. 589/2008 van de Commissie tot vaststelling van bepalingen ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad, wat betreft de handelsnormen voor eieren (PbEU 2008, L 163).

Naar boven