Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerhugowaard | Staatscourant 2018, 17353 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerhugowaard | Staatscourant 2018, 17353 | Verkeersbesluiten |
uitbreiden vergunningparkeren Stationsweg
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Met het bovenstaande wordt beoogd …
Om de overlast van het betaald parkeren in het Stadhart in de omliggende wijken tegen te gaan, zijn vergunningzones ingericht om langparkeerders te weren. De openbare parkeerplaatsen zijn op deze manier beschikbaar voor bewoners en hun bezoek. In een deel van de Stationsweg is het vergunningparkeren al geruime tijd ingevoerd. Nadeel is dat net buiten de grens van een vergunningzone de parkeerdruk toeneemt door de aanwezigheid van langparkeerders behorende bij het Stadshart. Als het aantal openbare parkeerplaatsen voldoende is en er geen parkeerdruk ontstaat, dan is dit geen probleem en leidt dit niet tot klachten. Het aantal openbare parkeerplaatsen in het beoogde deel van de Stationsweg is echter beperkt en op basis van klachten vanuit dit deel van de Stationsweg, wordt voorgesteld om de vergunningzone uit te breiden.
Invoeren van vergunningparkeren past binnen het parkeerbeleid. Met de komst van het betaald parkeren in het Stadshart is in eerste instantie de parkeerdruk in de omliggende wijken toegenomen. Dit komt (kwam) hoofdzakelijk door parkeerders die binnen een acceptabele loopafstand gratis willen parkeren. Om dit soort overlast tegen te gaan is binnen het parkeerbeleid gekozen voor vergunningparkeren. Op basis van klachten vanuit bewoners en een hoge parkeerdruk kan vergunningparkeren worden ingevoerd. Het vergunningparkeren is nadrukkelijk niet in staat om interne parkeerdruk van een gebied of zone op te lossen. Er is namelijk geen maximum aan het aantal vergunningen dat een huishouden of bedrijf kan aanvragen.
De parkeerdruk is de afgelopen jaren toegenomen en ligt nu boven de 80%. De parkeerdruk in de Stationsweg, die aan de rand van het vergunningsgebied ligt, komt niet alleen door medewerkers vanuit het Stadshart. Ook bewoners uit het Stadshart zorgen met name in de avonduren en het weekend voor parkeerdruk. Behalve het Stadshart zorgt ook het naast gelegen winkel- en bedrijvengebied voor parkeerdruk, doordat het type bedrijven de afgelopen jaren is veranderd. Dit zorgt voor meer medewerkers (langparkeerders) en bezoekers (kortparkeerders) die in het gebied parkeren.
Vergunningparkeren draagt bij aan een betere en veiligere Stationsweg. Binnen een vergunningzone is parkeren alleen toegestaan binnen de parkeervakken en niet meer langs de kant van de weg. De Stationsweg wordt veel gebruikt door (schoolgaande) fietsers. Het niet meer langs de weg kunnen parkeren zorgt voor een overzichtelijkere situatie. Dit komt de veiligheid ten goede. De bomen aan de Stationsweg zorgen ervoor dat de vrije ruimte voor vrachtauto’s beperkt is. Zij moeten vaak in het midden rijden om schade aan de bomen en/ of het voertuig te voorkomen. Dit is bij langs de weg geparkeerde auto’s niet of moeilijk mogelijk. Het aantal vrachtbewegingen is door de veranderde situatie rond de winkels en bedrijven aan de Stationsweg de afgelopen jaren toegenomen. Door alleen in de vakken te mogen parkeren komt de rust terug in het beeld en uitstraling van de Stationsweg.
Bewoners staan positief tegenover het invoeren. Met een aantal bewoners is gesproken over de overlast en mogelijkheid om deze op te lossen via vergunningparkeren. Zij staan hier positief tegenover en hebben ook contact met andere buurtbewoners. De meeste bewoners hebben parkeren op eigen terrein en hebben daardoor minder last van volle openbare parkeerplaatsen.
De gekozen reguleringstijd is effectief voor het weren van langparkeerders. De meeste langparkeerders die vanuit het Stadshart komen zijn gekoppeld aan winkeltijden. Verder zijn er een aantal bewoners die het parkeren in de omliggende woonwijken verkiezen boven een betaald abonnement in één van de parkeervoorzieningen. Deze parkeerders zijn vaak in het weekend en vanaf 18:00 uur aanwezig. Ervaring bij andere gebieden waar vergunningparkeren is ingevoerd, is dat de langparkeerders worden geweerd.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland. De politie adviseert positief op het voorgenomen besluit. (Zie email dd. 13 maart 2018)
Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders het voornemen uit om …
Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:
Zone bord: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders
Einde zone bord: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders
Het besluit ligt tot en met 4 mei 2018 ter inzage. U kunt het besluit op de informatiebalie van het Gemeentehuis Heerhugowaard, Parelhof 1, inzien op maandag t/m donderdag van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 10:00 tot 20.00 uur.
Welke stukken liggen ter inzage?
Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 4 mei 2018. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.
Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Een zienswijze kan schriftelijk, per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.
De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)
Neem dan contact op met dhr. G. Faber, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-17353.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.