Gemeente Katwijk, verkeersbesluit verplaatsen fysieke afsluiting Louwestraat Katwijk aan Zee

Logo Katwijk

Kenmerk 1140396

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Katwijk bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van Regelement mandaat en delegatie 2011 en het Mandaatregister van 30 augustus 2016 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed.

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 15 lid 2 Wvw 1994, op grond waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

  • het plan voor de herinrichting van het centrumgebied in oktober 2016 is vastgesteld door de gemeenteraad;

  • naar aanleiding van dit plan door middel van verkeersbesluit nummer 1140364 een voetgangerszone wordt ingesteld;

  • een fysieke afsluiting van de voetgangerszone wenselijk is om ongewenst verkeer en parkeren te voorkomen;

  • door middel van verkeersbesluit 898063 het parkeerterrein dat is gelegen aan de oostzijde op het Andreasplein autovrij is gemaakt door het plaatsen van verplaatsbare jumboblokken en uitneembare palen en hiermee de toegang tot het Andreasplein vanaf de Zuidstraat is afgesloten;

  • door middel van besluiten nummers 1140455 de Voorstraat en 1140411 Badstraat fysiek zijn afgesloten;

  • de Louwestraat door deze wijzigingen enkel te bereiken is via de Voorstraat, Princestraat en evt. de Princedwarsstraat, Baljuwstraat en Weeshuisstraat;

  • verkeer met de bestemming Louwestraat en Schippersdam hierdoor voor een deel door het voetgangers- en terrassengebied moet rijden;

  • door de fysieke afsluiting van de Louwestraat bij het Baljuwplein te verplaatsen naar het Andreasplein, verkeer de Louwestraat en de Schippersdam via de Baljuwplein kan bereiken;

  • het door deze wijziging niet nodig is dat verkeer met de bestemming Louwestraat en Schippersdam voor een deel door het voetgangers gebied moet rijden;

  • verkeer vanuit de Louwestraat niet meer om hoeft te rijden naar parkeergelegenheid op het Baljuwplein en de Oosterhof;

  • door deze wijziging de inrijrichting van de Louwestraat wordt omgedraaid, waardoor de bocht naar de Schippersdam beter te nemen is;

  • door deze wijziging de Louwestraat buiten een fysiek gesloten voetgangerszone komt te liggen;

  • de snelheid van het inrijden vanaf het Baljuwplein kan worden afgeremd door de toegang rond de as van de weg te realiseren middels een inritconstructie;

  • de verplaatsing van de toegang naar de as van de weg er toe leidt dat twee parkeerplaatsen tegen de as van de weg moeten worden opgeheven;

  • het belang van verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het behoud van deze parkeerplaatsen op de grens tussen de Louwestraat en het Baljuwplein;

  • er klachten zijn over achteruitrijdend verkeer;

  • achteruitrijdend verkeer voor verkeersonveilige situaties kan zorgen;

  • het achteruitrijdend verkeer beperkt kan worden door op de Schippersdam de draaimogelijkheid vrij te houden;

  • het achteruitrijdend verkeer beperkt kan worden door voertuigen die fysiek niet kunnen keren in de Louwestraat en Schippersdam middels lengtebeperking de toegang te ontzeggen;

  • de schade die mogelijk kan ontstaan aan Louwestraat huisnummer 20 en Schippersdam huisnummer 18 door de nieuwe uitrijrichting vanuit Schippersdam voorkomen kan worden door het plaatsen van een paal;

  • de voordelen en nadelen van deze maatregel op een bewonersavond in september 2017 zijn gepresenteerd;

  • mede op verzoek van bewoners na de bewonersavond een proef is gestart met het omdraaien van de inrijrichting;

  • maandag 11 december 2017 de bewoners van de Louwestraat en Schippersdam in de gelegenheid zijn gesteld om hun ervaringen van deze proef met de gemeente te delen;

  • 21 december 2017 een uitnodiging naar alle adressen in de Louwestraat en Schippersdam is gestuurd om alsnog ervaringen met de gemeente te delen;

  • de mondeling en schriftelijk gedeelde ervaringen van bewoners zijn meegenomen in de afweging van alle belangen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

is het daarom gewenst om:

  • de Louwestraat fysiek af te sluiten vanaf het Andreasplein bij de entrée van de Louwestraat;

  • de Louwestraat bereikbaar te maken vanaf het Baljuwplein middels een inritconstructie;

  • Een gesloten verklaring in te stellen voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 6 meter;

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:

  • 1.

    de fysieke afsluiting op de kruising tussen de Louwestraat en het Baljuwplein te verwijderen;

  • 2.

    twee parkeerplaatsen tegen de as van de weg op de Louwestraat bij het Baljuwplein ter hoogte van Louwestraat perceelnummer 9 te verwijderen;

  • 3.

    een inritconstructie aan te leggen tegen de as van de weg op de Louwestraat bij het Baljuwplein ter hoogte van Louwestraat perceelnummer 9;

  • 4.

    een fysieke afsluiting te plaatsen op de kruising tussen de Louwestraat en het Andreasplein;

  • 5.

    de eenrichtingsweg komende vanuit de Louwestraat richting het Baljuwplein naar links te duiden, uitgezonderd (brom) fietsers door tegenover de uitritconstructie aan het Baljuwplein bord model C4 naar links met onderbord model OB54 (van Bijlage 1 van het RVV 1990) te plaatsen;

  • 6.

    een geslotenverklaring in te stellen op de Louwestraat voor voertuigen en samenstelling van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 6 meter door het plaatsen van bord model C17 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising van de Louwestraat met het Baljuwplein ter hoogt van Louwestraat nummer 9;

  • 7.

    de overgang van een erf naar een 30 km/h zone aan te duiden door het plaatsen van het bord model A1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met daarop het getal ‘30’ en daarboven het woord ‘zone’ en het bord G6 van Bijlage 1 van het RVV 1990, bij de aansluiting van de Louwestraat op het Baljuwplein;

  • 8.

    de overgang van een 30 km/h zone naar een erf aan te duiden door het plaatsen van borden model A2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met daarop de snelheid ‘30’ en daarboven het woord ‘zone’ en het plaatsen van het bord G5 van Bijlage 1 van het RVV 1990, bij de aansluiting van het Baljuwplein naar de Louwestraat;

  • 9.

    het verkeer komende vanuit het Baljuwplein te wijzen op het feit dat de Louwestraat een doodlopende weg is, door het plaatsen van het bord model L8 met het onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’;

  • 10.

    deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening nummer 01-V17-449;

  • 11.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Katwijk, 14 maart 2018

namens burgemeester en wethouders van Katwijk,

D. Kistenmaker,

Afdelingshoofd Beheer en Vastgoed

Bijlagen

  • Situatietekening nummer 01-V17-449

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van dit besluit bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Katwijk, Postbus 589, 2220 AN Katwijk. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.katwijk.nl .

Bij spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, van de rechtbank te Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. U dient een kopie van het bezwaarschrift toe te voegen. Digitaal indienen kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . U moet hiervoor wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

 

Naar boven