Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Staatscourant 2018, 16848 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Staatscourant 2018, 16848 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Vastgesteld met de vereiste meerderheid door de colleges en de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten in de periode 13 april 2017 tot en met 13 juli 2017. Voor de overdracht van de gewijzigde taken en bevoegdheden van artikel 5 en 7 is de vereiste unanimiteit bereikt met besluit van de raad van de gemeente Gooise Meren op 13 december 2017.
Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek
De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Blaricum, Gooise Meren Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft en de raad en het college van burgemeester en wethouders van gemeente Eemnes die per 1 januari 2016 partieel op enkele daarbij expliciet in de regeling weergegeven werkgebieden is toegetreden (partiële toetreding) onder instemming met de door het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek gestelde bestuurlijke en financiële randvoorwaarden;
dat de gemeenschappelijke regeling in 2015 is geactualiseerd en aangepast;
dat inmiddels zowel de taken van de Regio als de ideeën over de inrichting van het bestuur aan wijziging onderhevig zijn;
dat het algemeen bestuur in zijn vergadering van 9 februari 2017 heeft ingestemd met een aantal verbeteringen ten aanzien van de governance van de Regio;
het voorstel aan het algemeen bestuur, nr. 17.0003776.
gelet op de bepalingen in de Gemeentewet en in de Wet gemeenschappelijke Regelingen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet, dan wel andere wettelijke regelingen van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, tenzij anders vermeld, in die artikelen voor de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, respectievelijk gelezen: de Regio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Regio Gooi en Vechtstreek
Doel van deze regeling is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
De Regio is voor de gemeenten en voor Eemnes belast met de uitvoering van alle gemeentelijke taken bedoeld in de Leerplichtwet 1969 én met de uitvoering van de regelgeving met betrekking tot de melding en de bestrijding van voortijdig school verlaten (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra. Tot deze taken behoren in ieder geval:
De Regio is voor de gemeenten en voor Eemnes belast met de uitvoering van de opdrachtverstrekking van maatwerkvoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van maatwerkvoorziening en de behandeling van klachten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens.
De Regio is voor de gemeenten belast met de uitvoering van de opdrachtverstrekking van jeugdhulpvoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van jeugdhulpvoorzieningen, de melding aanvang zorg en de behandeling van klachten in het kader van de Jeugdwet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens.
De Regio is voor de gemeente en voor Eemnes belast met de uitvoering van de opdrachtverstrekking van re-integratievoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van re-integratievoorzieningen en de behandeling van klachten in het kader van de Participatiewet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens.
De Regio is voor de gemeenten en voor Eemnes belast met de uitvoering van het bepaalde in het door de gemeenten en Eemnes vastgestelde plan als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 ten aanzien van beschermd wonen of opvang als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 2 sub g. Tot deze taakuitvoering behoren in ieder geval de beleidsuitvoering, de inkoop en het contractbeheer voor bescherming en opvang.
Indien ten gevolge van wijziging van wettelijke regelingen op de terreinen vermeld in de leden 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 van dit artikel, de uitvoering van werkzaamheden ter realisatie strekt van een andere regeling dan ter uitvoering waarvan zij ten tijde van het van kracht worden van deze regeling strekte, dan wel indien in deze werkzaamheden ten gevolge van een dergelijke wijziging veranderingen optreden, blijven deze, voor zover hun strekking en omvang door hun wijziging niet wezenlijk veranderen, behoren tot de aan de Regio opgedragen taken.
Ten behoeve van de uitvoering van de taken vermeld in artikel 5 lid 9 worden aan het dagelijks bestuur overgedragen de met de uitvoering van deze taak verband houdende bevoegdheden te weten:
het treffen van een regeling voor de behandeling van klachten over gedragingen van de Crisisdienst Jeugdwet en van voor de Crisisdienst Jeugdwet werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de verlening van jeugdhulp (artikel 4.2.1 Jeugdwet):
het jaarlijks opstellen van een verslag over de naleving van de Jeugdwet in het voorafgaande jaar met betrekking tot regels omtrent de kwaliteit van de jeugdhulp onderscheidenlijk de kwaliteit van de uitvoering van de taken, het klachtrecht en de medezeggenschap (in artikel 4.3.1 Jeugdwet);
- het gebruik van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.1 van de Jeugdwet en het vaststellen van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.2 van de Jeugdwet alsmede de bevoegdheid om van de verplichtingen in de artikelen 7.2.1 en 7.2.2 van de Jeugdwet af te wijken als bedoeld in artikel 7.2.6 van de Jeugdwet;
Artikel 8 Wijziging overgedragen taken en bevoegdheden
Een portefeuillehoudersoverleg kan voorstellen doen aan het algemeen bestuur tot het aanbrengen van wijzigingen in de door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten aan de Regio overgedragen taken en bevoegdheden als vermeld in de artikelen 5 en 7 van de gemeenschappelijke regeling.
Artikel 9 Regionale samenwerkingsagenda
Ter bevordering van de onderlinge samenwerking wordt door de portefeuillehoudersoverleggen een regionale samenwerkingsagenda voorbereid met daarin opgenomen speerpunten van regionale samenwerking. De voorbereiding vindt plaats bij aanvang van een nieuwe raadsperiode. Vaststelling vindt plaats door de individuele gemeenten op de daarvoor in de gemeenten aangewezen wijze.
Hoofdstuk 4 De inrichting en de samenstelling van het bestuur
Artikel 11 Samenstelling algemeen bestuur
De gemeenteraden wijzen uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders ieder één lid aan in het algemeen bestuur. Doet de situatie vermeld in de tweede volzin van het eerste lid van dit artikel zich voor dan wijzen de gemeenteraden uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders ieder twee leden aan in het algemeen bestuur.
De gemeenteraden wijzen voor door hen benoemde lid/ leden in het algemeen bestuur uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders een plaatsvervangend lid/ plaatsvervangende leden aan, die het door hen aangewezen lid/aangewezen leden bij ontstentenis of verhindering vervangt/vervangen. Het bepaalde in deze regeling ten aanzien van de leden van het algemeen bestuur is op de plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 13 Incompatibiliteiten
Onverminderd het bepaalde in artikel 20 van de wet is het lidmaatschap van het algemeen bestuur onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar, door of vanwege het bestuur van één van de gemeenten dan wel door of vanwege het bestuur van de Regio aangesteld of daaraan ondergeschikt. Met een ambtenaar worden voor de toepassing van dit artikel gelijkgesteld zij die in dienst van één van de gemeenten dan wel de Regio op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam zijn.
Artikel 14 Vergaderingen algemeen bestuur
De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een vijfde gedeelte van de aanwezige leden het nodig oordeelt, dient het algemeen bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren. Over een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling en over de begroting en de rekening kan niet in beslotenheid worden vergaderd of besloten.
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Artikel 15 Bevoegdheden algemeen bestuur
Het algemeen bestuur is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden, de raden in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen en de raden van tenminste 2/3 van de deelnemende gemeenten instemmen met het ontwerpbesluit.
Artikel 17 Vergaderingen dagelijks bestuur
De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een lid van het dagelijks bestuur het nodig oordeelt, dient het dagelijks bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren.
Artikel 18 Bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is bevoegd:
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Hoofdstuk 5 Informatie en Verantwoording
Artikel 23 Informatie en verantwoording van leden van het algemeen bestuur aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en wethouders
Een lid van het algemeen bestuur geeft aan de gemeenteraad en aan het college van de door hem vertegenwoordigde gemeente alle inlichtingen die door het betreffende college of één of meer leden daarvan, worden verlangd op de binnen die gemeente gebruikelijke wijze.
Hoofdstuk 6 Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 25 Portefeuillehoudersoverleggen en regionale samenwerkingsagenda
De gezamenlijke colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kunnen ten behoeve van coördinatie en afstemming op onderscheiden samenwerkingsterreinen dan wel ter uitvoering van een dienstverleningsovereenkomst portefeuillehoudersoverleggen instellen indien het algemeen bestuur hiermee instemt.
Hoofdstuk 7 Ambtelijke organisatie
Op de medewerkers in dienst van de Regio is de rechtspositieregeling van de gemeente Hilversum van toepassing voor zo ver het dagelijks bestuur daarin niet zelf heeft voorzien en met dien verstande dat op de medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening naast de hoofdstukken 8 en 16 van de rechtspositieregeling Hilversum de cao ambulancezorg van toepassing is.
Hoofdstuk 8 Financiën en beheer
Het dagelijks bestuur zendt de vastgestelde begroting toe aan de raden. Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na vaststelling, in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
Artikel 30 Algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening
Het dagelijks bestuur zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Artikel 32 Vaststelling en betaling bijdrage
De kosten van de Regio die niet uit andere inkomsten worden bestreden, komen ten laste van de gemeenten naar verhouding van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers op 1 januari van het jaar, waarop de kosten betrekking hebben met dien verstande dat de kosten verbonden aan de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 5 lid 5 (leerplicht c.a.), die niet uit andere inkomsten worden bestreden, ten laste komen van de deelnemende gemeenten naar de maatstaf van het aantal leerplichtigen en kwalificatieplichtigen in de onderscheiden gemeenten per 1 oktober van het boekjaar.
Het algemeen bestuur wijst een accountant aan die, met inachtneming van de in artikel 33, 34 en 36 van deze regeling bedoelde regels, belast is met de controle op het financieel beheer en de boekhouding van de Regio. De controle geschiedt tenminste eenmaal per dienstjaar ten aanzien van de boekhouding in haar geheel.
De Regio verschaft aan hen, die ingevolge het bepaalde in het eerste en tweede lid, tot het uitoefenen van controle of het instellen van een onderzoek bevoegd zijn, zo dikwijls als deze het vorderen, inzage van de kas, de boekhouding en de bescheiden en verstrekt desgewenst ook schriftelijk alle inlichtingen die door hen voor de uitoefening van hun taak nodig worden geacht.
Na opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling worden de onder het eerste lid bedoelde archiefbescheiden met inachtneming van artikel 8 van het Archiefbesluit voorzover mogelijk vervreemd aan de taakopvolger. De overbrenging van de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat naar de archiefbewaarplaats van de gemeente Hilversum geschiedt als had geen opheffing plaatsgevonden. Als er geen taakopvolger is, geschiedt de genoemde overbrenging direct.
Hoofdstuk 10 Toe- en uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 38 Partiële toetreding
Een verzoek om te deel te nemen in een afgebakend deel van de aan de Regio opgedragen taken wordt op dezelfde wijze behandeld als een verzoek tot toetreding.
Artikel 39 Partiële uittreding
Op een voorstel van het algemeen bestuur over een verzoek tot partiële uittreding is de procedure met betrekking tot een voorstel tot wijziging van de regeling als bedoeld in artikel 41 lid 2 van deze regeling van toepassing. In het voorstel wordt ingegaan op de gevolgen van partiële uittreding, of met de partiële uittreding kan worden ingestemd en –zo ja- de voorwaarden waaronder deze kan plaatsvinden. Ingegaan wordt in ieder geval op het tijdstip van daadwerkelijke partiële uittreding, de gevolgen voor het personeel en de financiële gevolgen.
Artikel 42 Wijziging of opheffing
Ingeval van opheffing, stelt het algemeen bestuur, de gemeenten gehoord, een liquidatieplan vast dat voorziet in de vereffening van het vermogen en de verdeling over de deelnemende gemeenten van alle rechten en verplichtingen van de gemeenschappelijke regelingen. De verdeelsleutel wordt bepaald door het aantal inwoners of een hiervan afwijkende verdeelsleutel die bij het aangaan van de verplichtingen door gemeenten werd overeengekomen.
Hoofdstuk 11 Partieel toegetreden
Artikel 44 bestuurlijke randvoorwaarden
Eemnes wordt betrokken in de zienswijzeprocedure ten aanzien van de begroting van de Regio alsmede ten aanzien van begrotingswijzigingen van de Regio, indien deze wijzigingen leiden tot een verhoging van de bijdrage van Eemnes. Eemnes kan uitsluitend zienswijzen geven ten aanzien van die taakonderdelen in de begroting waartoe zij is toegetreden.
Geschillen over de toepassing, in de ruimste zin van deze regeling tussen besturen van de deelnemende gemeenten of tussen besturen van een of meer gemeenten en het bestuur van de Regio worden behandeld volgens de geschillenregeling in artikel 28 van de wet.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren maakt de regeling tijdig in alle deelnemende gemeenten bekend door kennisgeving van de inhoud daarvan in de Staatscourant. Artikel 140 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. De regeling treedt op 21 maart 2018 in werking.
Toelichting Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek
De laatste herziening van de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2016 werd ingegeven door de noodzaak om de regeling in overeenstemming te brengen met de herziene Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die per 1 januari 2015 in werking is getreden. Van die gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de regeling ook te actualiseren op het punt van taken Sociaal Domein en om een aantal aanpassingen van meer technische aard te doen. Ook de overheveling van de taken en bevoegdheden van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Bureau Leerlingzaken naar de Regio per 1 januari 2016 in de regeling verwerkt.
Een herziening per 21 maart 2018 is ingegeven door de wens om de governance van de Regio op een aantal punten te verbeteren en te richten op een meer integraal werkend bestuur.
Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de positie van de partieel toegetreden gemeente Eemnes in de gemeenschappelijke regeling te verankeren.
Hoofdstuk 3 artikelen 4, 5 en 6
In deze artikelen staat vermeld de wijze waarop de deelnemende gemeenten met elkaar kunnen samenwerken. Onderscheiden worden afstemming en coördinatie (artikel 4), overgedragen taken (artikel 5), zoals bijv. de uitvoering van de ambulancezorg en dienstverlening (artikel 6).
In dit artikel staat vermeld dat de Regio voor alle deelnemende gemeenten een drietal specifieke taken
uitvoert. Ter toelichting dient het volgende:
a. accounthouderschap en marktmeesterschap
Dit betreft onder andere aanspreekpunt zijn voor aanbieders, het Rijk, de VNG, vertegenwoordigers van inwoners en cliënten en derden, data- en consequentieanalyse, coördineren van de samenwerking tussen uitvoering en beleid en het verzorgen van de bestuurlijke afstemming.
Onder inkoop en contractbeheer worden gerekend: in gebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden, met uitzondering van het voeren van een rechtsgeding.
De kassiersfunctie houdt in het beheren van de rijksuitkering en het overnemen van de betalingsverplichting aan aanbieders en budgethouders van de centrumgemeente Hilversum inzake de nieuwe centrum gemeente taken onder de Wmo 2015. De gemeente Hilversum is in dit kader centrumgemeente binnen de regio Gooi en Vechtstreek en krijgt als onderdeel van de algemene uitkering in de integratie-uitkering Sociaal Domein de middelen voor de nieuwe centrumgemeente taken (beschermd wonen). De raad van Hilversum heeft op 10-12-2014 besloten om, in navolging van de keuze om de inkoop en contractbeheer bij de Regio te beleggen, het volledige budget Beschermd wonen over te dragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Alle tien de gemeenten dragen in gezamenlijkheid de kansen en risico’s ten aanzien van dit budget.
In dit artikel staat vermeld dat de Regio belast is met de gemeentelijke taken op het terrein van de Leerplichtwet en de regels met betrekking tot de melding en de bestrijding van voortijdig school verlaten (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten). Deze taakopdracht gaat in op 1 januari 2016. Vóór 1 januari 2016 waren de regiogemeenten en de gemeente Eemnes hiervoor een afzonderlijke gemeenschappelijke regeling “Regionaal Bureau Leerlingzaken” aangegaan. De gemeente Eemnes is onder meer met het oog op de uitvoering van deze taken partieel toegetreden tot deze gemeenschappelijke regeling.
In deze artikelen wordt aangegeven dat de Regio voor de genoemde gemeenten belast is met de uitvoering van de opdrachtverstrekking de controle op de rechtmatigheid van declaraties en de behandeling van klachten met betrekking tot onderscheiden voorzieningen. Hiermee wordt beoogd de grondslag in de gemeenschappelijke regeling voor de aansluitmogelijkheden op de Basisregistratie Personen (BRP) in het kader van deze taakuitvoering te verbeteren.
Het instellen en in stand houden van een GHOR is een taak van het veiligheidsbestuur. De uitvoering van de GHOR-taken is ondergebracht in een afzonderlijke werkeenheid bij de GGD. De taken worden verricht in de vorm van dienstverlening aan het veiligheidsbestuur. De verbinding tussen de GGD organisatie en de witte kolom in de veiligheidsregio ligt bij de directeur publieke gezondheid. Deze is verantwoording verschuldigd aan het veiligheidsbestuur en is tevens directeur van de gewestelijke gezondheidsdienst.
Artikel 8 Wijziging overgedragen taken en bevoegdheden
In artikel 8 is een bepaling opgenomen op grond waarvan de taken en bevoegdheden kunnen worden gewijzigd zonder dat daar wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor nodig is.
De wens daartoe is ingegeven door de praktijk in de afgelopen jaren. Zo moest bijvoorbeeld in zeer korte tijd de crisisdienst 0-18 jarigen gerealiseerd worden. Taakopdracht aan de Regio heeft in 2016 plaatsgevonden via verlening van mandaat door de colleges van burgemeester en wethouders. Verankering van een dergelijke overdracht van taken en bevoegdheden door de hier voorgestelde procedure verdient veruit de voorkeur. Randvoorwaarden zijn dat het alleen kan gaan om taken en bevoegdheden van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en dat alle colleges instemmen met wijziging.
Deze bepaling is geënt op het bepaalde in artikel 10.2 van de Wgr luidende:
“Een regeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 8, eerste, tweede of derde lid, geeft aan welke bevoegdheden de besturen van de deelnemende gemeenten aan het bestuur van het openbaar lichaam of de bedrijfsvoeringsorganisatie onderscheidenlijk aan het gemeenschappelijk orgaan bij het aangaan van de regeling overdragen. Een regeling als hier bedoeld kan bepalingen inhouden omtrent de wijze waarop verandering kan worden gebracht in de overgedragen bevoegdheden, met dien verstande dat niet kan worden bepaald dat het bestuur van het openbaar lichaam of de bedrijfsvoeringsorganisatie onderscheidenlijk het gemeenschappelijk orgaan kan besluiten tot uitbreiding van de overgedragen bevoegdheden.”
De Memorie van Toelichting zegt over deze bepaling: De strekking van deze bepaling is dat indien de gemeenschappelijke regeling dat bepaalt, ook zonder wijziging daarvan verandering kan worden aangebracht in overgedragen bevoegdheden.”
De inrichting en samenstelling van het algemeen bestuur
Artikel 11 Samenstelling algemeen bestuur
In deze regeling wordt uitgegaan van een compact collegiaal Regiobestuur. Dit Regiobestuur draagt zorg voor het nakomen van de formele verplichtingen voortvloeiend uit met name de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR), zoals de vaststelling van de begroting en de rekening.
Ten aanzien van dit onderwerp is van belang het gestelde in artikel 14 lid 3 van de wet. Daarin wordt bepaald: “De leden van het dagelijks bestuur mogen nimmer de meerderheid van het algemeen bestuur uitmaken, tenzij sprake is van een regeling als bedoeld in artikel 13, zevende lid, met minder dan zes deelnemende gemeenten.”. In lid 1 van dit artikel wordt al rekening gehouden met de mogelijkheid dat door herindeling het aantal gemeenten daalt. Dan kan al snel de situatie zijn dat het dagelijks bestuur de meerderheid van het algemeen bestuur uitmaakt.
Artikel 11 lid 3 bepaalt dat de raad van de grootste gemeente een extra lid in het algemeen bestuur aanwijst. Het ligt in de bedoeling dat het extra lid de rol van voorzitter van de Regio gaat vervullen. Deze kan zich dan richten op het voorzitterschap van de Regio. Hij heeft geen stem in het algemeen en in het dagelijks bestuur. Het andere door de grootste gemeente aangewezen lid van het algemeen bestuur richt zich dan op de behartiging van de belangen van de gemeente die hij vertegenwoordigt.
Artikel 12 Stemverdeling en quorum
Om de regiofunctie van het algemeen bestuur te benadrukken heeft elk ab-lid één stem.
De Regio beschikte op grond van de vóór 1 januari 2015 geldende wet over de in lid 2 vermelde bevoegdheid te besluiten tot het verrichten van specifieke rechtshandelingen als deelname in stichtingen, verenigingen e.d. Op grond van de aangepaste wet dient deze bevoegdheid expliciet in de regeling opgenomen te zijn om daarover te kunnen beschikken. De praktijk heeft geleerd dat het inzetten van deze bevoegdheid af en toe noodzakelijk is. Voorbeelden zijn de deelname door de Regio in de Stichting contractpartners VAM (gezamenlijke belangenbehartiging van publiekrechtelijke contractpartners van de VAM (nu Attero) en deelname in de Coöperatieve Oud Papier Organisatie Gooi en Vechtstreek. De verwachting is dat deze bevoegdheid nodig blijft gelet op o.m. nieuwe regels met betrekking tot de vennootschapsbelasting, de discussies over de TOMIN-groep etc.
Een besluit als hier bedoeld wordt alleen genomen als de gemeenteraden van tenminste twee derde van de gemeenten zich hierin kunnen vinden.
Bevoegdheden dagelijks bestuur
Op grond van de per 1 januari 2015 inwerking getreden herziening van de wet is het dagelijks bestuur bevoegd ambtenaren te schorsen en te ontslaan. Volgens de Wet publieke gezondheid is benoeming en ontslag van de directeur publieke gezondheid een bevoegdheid van het algemeen bestuur van de Regio (in overeenstemming met het bestuur van de Veiligheidsregio). Daarom is voor deze functionaris een uitzondering gemaakt.
Portefeuillehoudersoverleggen en samenwerkingsagenda
Artikel 25 lid 1 bepaalt dat de gezamenlijk colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten portefeuillehoudersoverleggen kunnen instellen indien het algemeen bestuur daarmee instemt.
In deze bepalingen wordt tot uitdrukking gebracht dat de spil van de samenwerking ligt bij de portefeuillehoudersoverleggen. De portefeuillehoudersoverleggen bereiden de regionale samenwerkingsagenda voor. Onderlinge afstemming tussen de deelnemende gemeenten en beleidscoördinatie zal worden bevorderd door het hanteren van een regionale samenwerkingsagenda. Daarmee stellen de gemeenten vast welke gezamenlijke belangen ook gezamenlijk zullen worden behartigd. Het is aan de gemeenten zelf om te bepalen welke onderwerpen op de regionale agenda worden opgenomen. Vaststelling vindt plaats door de deelnemende gemeenten op de wijze waarop dat voor de individuele gemeenten het meest opportuun is. De te kiezen lijn zal per gemeente kunnen verschillen. Vaststelling of instemming met de samenwerkingsagenda is geen zaak voor de bestuursorganen van de Regio. De voor de portefeuillehouders benodigde legitimatie zal daarmee gebaseerd zijn op raads- dan wel collegebesluiten.
In dit artikel staat vermeld dat de betrokken portefeuillehoudersoverleggen jaarlijks een programma van uitvoering van de benoemde speerpunten kunnen opstellen. Het portefeuillehoudersoverleg geeft daarbij aan op welke wijze met de financiële consequenties moet worden omgegaan.
Aan artikel 35 inzake financiering zijn de leden 2 en 3 toegevoegd. Op grond van de Gemeentewet behoren de kosten die voortvloeien uit de samenwerking op grond van gemeenschappelijke regelingen tot de verplichte gemeentelijke uitgaven. Opname is dan ook alleen gedaan omdat de Bank Nederlandse Gemeenten dit eist in het kader van haar kredietverstrekking aan gemeenschappelijke regelingen.
Dit artikel biedt de mogelijkheid aan de deelnemende gemeenten om voor een afgebakende deeltaak uit de regeling te treden. Partiële uittreding is alleen mogelijk als twee derde van de gemeenten daarmee instemt. Reden daarvoor is dat uittreding uit een deeltaak financiële en organisatorische gevolgen heeft die de overige gemeenten structureel zullen moeten dragen. Het ligt daarom voor de hand de overige gemeenten te betrekken bij de procedure om dit al of niet toe te staan
Eemnes is per 1 januari 2016 partieel toegetreden tot deze gemeenschappelijke regeling. Artikel 43 en artikel 44 bevatten de randvoorwaarden waaronder de partiële toetreding door Eemnes heeft plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-16848.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.