Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.
Door de aannemer van de bouw van het complex Schoonoord is gevraagd gedurende werkdagen overdag een bestaande parkeerstrook vrij te houden van geparkeerde voertuigen in verband met de noodzakelijke manoeuvreerruimte voor vrachtauto’s.
Vereiste van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om aan de even zijde in de Tromplaan door middel van het plaatsen van bord E4 RVV-1990 –parkeergelegenheid- voorzien van een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd ma t/m vrij van 06 u tot 18 u’ de parkeerstrook tijdens de aangegeven perioden vrij te houden van geparkeerde auto’s.
De aanvoer van bouwmaterialen en machines ten behoeve van de bouw van het complex Schoonoord vindt voor het overgrote deel plaats via een toegang aan de Tromplaan. De rijbaan van deze weg heeft een breedte van slechts 4 meter. Daarmee is de manoeuvreerruimte voor met name grotere voertuigen te beperkt en is er grote kans op schade aan voertuigen en/of omgeving. Door de parkeerstrook aan de even zijde van de Tromplaan over de eerste 12 meter vanaf de Faas Eliaslaan gedurende de daguren van werkdagen vrij te houden van geparkeerde voertuigen kan van deze strook gebruik worden gemaakt om vrachtauto’s op een veilige wijze en zonder een kans op schade het bouwterrein te laten oprijden of te verlaten.
Juist gedurende de daguren op werkdagen is er voldoende vrije parkeercapaciteit in de Tromplaan en omgeving beschikbaar, zodat het vrijhouden van de parkeerstrook niet leidt tot parkeercapaciteitsproblemen.
Als de bouw van het complex Schoonoord in een stadium is aanbeland dat grote voertuigen niet meer van dit toegangshek van de bouw gebruik maken kan dit verkeersbesluit weer worden ingetrokken en de parkeerstrook weer beschikbaar komen voor het parkeren van voertuigen.
OVERLEG
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,
Door middel van het plaatsen van bord E4 RVV-1990 – parkeergelegenheid- voorzien van een onderbord met de tekst ‘Uitgezonderd ma t/m vrij van 06:00 u tot 18:00 u’ , de parkeerstrook tijdens de aangegeven perioden vrij te houden van geparkeerde auto’s.
Baarn, 13 maart 2018.