Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018

12 maart 2018

Nr: BS 2018005015

De Staatssecretaris van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 5.10, eerste en tweede lid, van de Wet luchtvaart en de artikelen 2, tweede lid, 5 en 19, eerste lid, onderdeel e, van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

AMC:

Airspace Management Cell, organisatie die het civiel en militair gebruik van het luchtruim op elkaar afstemt;

AMC-Manageable Area:

luchtruim dat enerzijds voor militaire en anderzijds voor civiele activiteiten kan worden gebruikt;

AMSL:

above mean sea level, boven gemiddeld zeeniveau;

burgerluchtverkeer:

alle luchtvaartactiviteiten van burgerluchtvaartuigen;

CBA:

cross border area, een tijdelijk gedefinieerd stuk luchtruim (zie EHTRA en EHTSA hieronder) dat zich over internationale grenzen uitstrekt;

militair luchtverkeer:

vluchten uitgevoerd onder militair gezag;

EHD:

danger area (in de Amsterdam FIR), gedefinieerd stuk luchtruim in de Amsterdam FIR waarbinnen op aangekondigde tijden activiteiten plaatsvinden die een gevaar kunnen vormen voor vluchten in dit gebied;

EHP:

prohibited area (in de Amsterdam FIR), gedefinieerd stuk luchtruim in de Amsterdam FIR waarbinnen vluchten niet zijn toegestaan;

EHR:

restricted area (in de Amsterdam FIR), gedefinieerd stuk luchtruim in de Amsterdam FIR waarbinnen vluchten alleen voorwaardelijk zijn toegestaan;

EHTRA:

temporary restricted airspace (in de Amsterdam FIR), gedefinieerd stuk luchtruim waarbinnen op aangekondigde tijden (militaire) vliegactiviteiten plaatsvinden die een gevaar kunnen vormen voor civiele vluchten;

EHTSA:

temporary segregated area (in de Amsterdam FIR), luchtruimte met vastgestelde begrenzingen, waarvoor reserveren van luchtruimte is vereist, voor het exclusief gebruik door specifieke gebruikers gedurende een vastgestelde tijdsperiode;

FIR:

flight information region, vluchtinformatiegebied;

FL:

flight level, vliegniveau;

ft:

feet, voet;

MilATCC Schiphol:

Military Air Traffic Control Centre Schiphol, belast met de luchtverkeersdienstverlening aan en de coördinatie van het militaire luchtverkeer en delen van het burgerluchtverkeer;

NOTAM:

Notice to Airmen, een bericht aan luchtvarenden gedistribueerd via een communicatienetwerk voor luchtverkeersdiensten met inlichtingen over de instelling, toestand of verandering van enige luchtvaartfaciliteit, -dienstverlening, -procedure of -gevaar, waarvan het noodzakelijk is dat personen die betrokken zijn bij de vluchtvoorbereiding en -uitvoering daarvan tijdig kennis nemen;

RPAS:

remotely piloted aircraft system, op afstand bestuurd luchtvaartuig (remotely piloted aircraft, RPA), onbemand, niet zijnde een modelluchtvaartuig, het daarbij horend grondstation, het vereiste besturingssysteem en andere in het type-ontwerp gespecificeerde componenten.

Artikel 2 Militaire oefengebieden

  • 1. Burgerluchtverkeer is verboden in het volgende gebied:

    EHR 3 (Oldebroek)

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°23'00.00"N 005°50'00.00"E;

    52°21'30.00"N 005°52'30.00"E;

    52°24'30.00"N 006°01'00.00"E;

    52°27'00.00"N 006°00'00.00"E;

    terug naar beginpunt;

    tot 3.000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd.

  • 2. Behoudens toestemming van MilATCC Schiphol is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden op maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd of incidenteel op per NOTAM bekendgemaakte andere hoogten, dagen en tijden:

    • a. EHR 3A (Oldebroek)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°23'00.00"N 005°50'00.00"E;

      52°21'30.00"N 005°52'30.00"E;

      52°24'30.00"N 006°01'00.00"E;

      52°27'00.00"N 006°00'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van 3.000 ft AMSL tot FL 185;

    • b. EHR 4 (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°10'12.59"N 004°46'21.14"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°07'01.98"N 004°56'02.41"E;

      53°11'00.00"N 004°51'24.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot FL 065;

    • c. EHR 4B (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°09'43.06"N 005°06'58.79"E;

      53°02'40.00"N 005°15'00.00"E;

      52°58'09.00"N 005°06'22.00"E;

      53°07'01.98"N 004°56'02.41"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) terug naar beginpunt;

      tot 4.000 ft AMSL;

    • d. EHR 4C (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°02'40.00"N 005°15'00.00"E;

      52°52'40.00"N 005°21'30.00"E;

      52°51'30.00"N 005°15'30.00"E;

      52°59'05.07"N 005°08'08.93"E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.000 ft AMSL tot 2000 ft AMSL;

    • e. EHR 4D (Vliehors)

      het gebied, begrensd door een lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°10'12.59"N 004°46'21.14"E;

      53°09'17.00"N 004°40'28.00"E;

      53°11'06.00"N 004°38'07.51"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) terug naar beginpunt;

      tot 1.500 ft AMSL;

    • f. EHR 4F (Vliehors)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°21'58.90"N 004°40'44.58"E;

      53°19'39.51"N 004°46'10.31"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) terug naar beginpunt;

      tot 5000 ft AMSL;

    • g. EHR 8 (Den Helder)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°57'42.00"N 004°44'25.00"E;

      52°52'00.00"N 004°43'00.00"E;

      52°47'00.00"N 004°41'00.00"E;

      52°45'00.00"N 004°32'00.00"E;

      52°46'30.00"N 004°26'00.00"E;

      52°49'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°06'10.00"N 004°30'56.00"E;

      53°02'59.00"N 004°40'46.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot FL 065;

    • h. EHR 9 (Harskamp)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°11'30.00"N 005°47'00.00"E;

      52°09'30.00"N 005°52'50.00"E;

      52°07'30.00"N 005°52'50.00"E;

      52°06'40.00"N 005°45'45.00"E;

      52°09'20.00"N 005°44'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 5.900 ft AMSL;

    • i. EHR 61 (Arnhemse Heide)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 300 meter vanuit positie 52°02'29.00"N 005°55'04.00"E;

      tot 1.000 ft AMSL;

    • j. EHR 62 (Reek)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°43'42.00"N 005°41'33.00"E;

      tot 1.000 ft AMSL;

    • k. EHR 63 (Riel)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°30'00.00"N 004°59'47.00"E;

      tot 1.000 ft AMSL.

  • 3. Behoudens toestemming van MilATCC Schiphol is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden gedurende de dagen en tijden die telkens per NOTAM worden bekendgemaakt:

    • a. EHTSA 1A (De Peel A)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 6,5 nautische mijlen vanuit positie 51°31'02.20"N 005°51'20.30"E;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 195;

    • b. EHTSA 1B (De Peel B)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°31'11.56"N 006°01'44.49"E;

      51°20'00.00"N 006°02'09.00"E;

      51°15'10.00"N 005°57'00.00"E;

      51°15'20.00"N 005°48'50.00"E;

      51°20'00.00"N 005°42'08.95"E;

      51°28'01.84"N 005°42'08.95"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 6,5 nautische mijlen vanuit positie 51°31'02.20"N 005°51'20.30"E) terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • c. EHR 2 (Marnewaard)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°24'41.00"N 006°14'09.00"E;

      53°25'33.00"N 006°14'56.00"E;

      53°26'02.00"N 006°19'55.00"E;

      53°24'09.00"N 006°20'08.00"E;

      53°24'03.00"N 006°15'16.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van 11.700 ft AMSL;

    • d. EHR 2A (Marnewaard A)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°25'21.12"N 006°28'46.39"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°23'00.00"N 006°16'00.00"E) naar

      53°23'07.98"N 006°29'21.48"E;

      53°15'16.66"N 006°12'35.42"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°23'00.00"N 006°16'00.00"E) naar

      53°23'59.32"N 006°02'44.44"E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 195;

    • e. EHR 2B (Marnewaard B)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°25'17.00"N 006°27'25.00"E;

      53°23'32.00"N 005°54'26.00"E;

      53°23'00.00"N 005°51'30.00"E;

      53°10'00.00"N 006°02'00.00"E;

      53°09'59.77"N 006°04'17.14"E;

      53°24'37.00"N 006°36'30.00"E;

      53°27'28.28"N 006°40'32.88"E;

      53°25'21.12"N 006°28'46.39"E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • f. EHR 2C (Marnewaard C)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°27'49.00"N 006°45'16.00"E;

      53°26'41.00"N 006°51'32.00"E;

      53°25'24.47"N 006°52'11.72"E;

      53°21'12.00"N 006°52'24.00"E;

      53°14'58.00"N 006°23'59.00"E;

      53°09'57.00"N 006°20'03.00"E;

      53°09'59.77"N 006°04'17.14"E;

      53°24'37.00"N 006°36'30.00"E;

      53°27'28.28"N 006°40'32.88"E;

      terug naar beginpunt;

      van 1.200 ft AMSL tot 2.500 ft AMSL;

    • g. EHR 3B (Oldebroek high)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°23'00.00"N 005°50'00.00"E;

      52°21'30.00"N 005°52'30.00"E;

      52°24'30.00"N 006°01'00.00"E;

      52°27'00.00"N 006°00'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 185 tot een in de NOTAM aangegeven maximum van FL 365;

    • h. EHTRA 14 (Drente)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°57'15.50"N 007°11'15.30"E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      52°19'56.00"N 007°03'20.00"E;

      52°18'11.00"N 006°46'27.00"E;

      52°28'08.00"N 006°28'30.00"E;

      52°38'21.00"N 006°20'00.00"E;

      52°42'17.00"N 006°20'00.00"E;

      52°42'52.00"N 006°33'08.00"E;

      52°52'10.00"N 006°30'13.00"E;

      52°52'28.00"N 006°30'42.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van 2000 ft AMSL tot FL 065;

    • i. EHTRA 14B (Drente)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°52'59.23"N 006°35'00.28"E;

      52°55'03.30"N 006°52'20.59"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 52°48'12.00"N 006°45'34.00"E) terug naar beginpunt;

      tot 2000 ft AMSL;

    • j. EHTRA 14C (Drente)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 6 nautische mijlen vanuit positie 52°36'09.00"N 006°33'14.00"E;

      tot 2000 ft AMSL;

    • k. EHD 41A

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00"N 003°45'00.00"E;

      53°13'00.00"N 003°45'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00"N 004°10'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°10'00.00"E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • l. EHD 41B

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00"N 003°37'00.00"E;

      53°13'00.00"N 003°37'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00"N 003°45'00.00"E;

      53°05'00.00"N 003°45'00.00"E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • m. EHD 41C

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00"N 004°10'00.00"E;

      53°13'00.00"N 004°10'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00"N 004°18'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°18'00.00"E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      tot FL 055;

    • n. EHD 41D

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°05'00.00"N 003°45'00.00"E;

      53°13'00.00"N 003°45'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°13'00.00"N 004°10'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°10'00.00"E;

      langs de parallel terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • o. EHD 42

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 006°06'26.00"E;

      53°51'06.00"N 006°13'58.00"E;

      53°37'38.00"N 005°06'00.00"E;

      53°36'00.00"N 004°46'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • p. EHR 49 (Breezanddijk)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°01'03.00"N 005°12'32.00"E;

      52°53'45.00"N 005°16'00.00"E;

      52°53'29.00"N 005°11'11.00"E;

      52°48'39.00"N 005°10'16.00"E;

      52°48'47.00"N 005°07'33.00"E;

      52°50'53.00"N 005°07'49.00"E;

      52°56'00.00"N 005°03'33.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 19.500 ft AMSL of een andere in de NOTAM aan te geven hoogte;

    • q. EHTSA 50 (Marne, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,7 nautische mijl vanuit positie 53°23'30.60"N 006°15'28.05"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • r. EHTSA 51 (De Haar, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 0,875 nautische mijl vanuit positie 52°56'46.34"N 006°31'16.75"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • s. EHTSA 52 (Havelte, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°48'07.33"N 006°10'31.07"E;

      52°49'03.91"N 006°12'59.85"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1,2 nautische mijl vanuit positie 52°48'03.00"N 006°14'02.88"E) naar

      52°46'55.12"N 006°14'41.94"E;

      52°46'20.04"N 006°11'56.22"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°47'16.59"N 006°11'23.62"E) terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

    • t. EHTSA 53 (Beekhuizerzand, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°19'54.77"N 005°40'28.68"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • u. EHTSA 54 (Ermelosche Heide, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,06 nautische mijl vanuit positie 52°17'24.07"N 005°40'49.93"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • v. EHTSA 55A (Vlasakkers, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°08'55.83"N 005°17'47.18"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°08'15.77"N 005°18'59.60"E) naar

      52°07'22.59"N 005°18'14.73"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

    • w. EHTSA 55B (Vlasakkers, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°07'22.59"N 005°18'14.73"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°08'15.77"N 005°18'59.60"E) naar

      52°08'55.83"N 005°17'47.18"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 600 ft AMSL;

      de EHTSA 55B kan niet gelijktijdig worden geactiveerd met zweefvliegactiviteiten op Soesterberg;

    • x. EHTSA 56 (Leusderheide, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1,2 nautische mijl vanuit positie 52°06'22.27"N 005°20'28.78"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • y. EHTSA 57 (Rucphense Heide, RPAS)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 51°30'43.29"N 004°32'11.25"E;

      tot 600 ft AMSL;

    • z. EHTRA 58 (Regte Heide)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 51°30'45.00"N 005°01'40.00"E;

      tot een in de NOTAM aangegeven maximum van FL 245;

    • aa. EHTRA 59 (Leusderheide)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 52°06'14.00"N 005°20'34.00"E;

      tot een in de NOTAM aangegeven maximum van FL 130;

    • bb. EHR 64 (Kruispeel/Achterbroek)

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 300 meter vanuit positie 51°12'52.84"N 005°37'59.58"E;

      tot 1.000 ft AMSL;

    • cc. EHTRA 72 (Wamel) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°54'38.00"N 005°30'35.00"E;

      51°52'00.00"N 005°40'40.00"E;

      51°49'13.00"N 005°40'44.00"E;

      51°43'52.00"N 005°22'56.00"E;

      51°52'00.00"N 005°17'32.00"E;

      51°54'11.00"N 005°22'48.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot FL 195;

    • dd. EHTRA 80 (Deelen High) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 6,5 nautische mijlen vanuit positie 52°03'35.02"N 005°52'18.97"E;

      van 3.000 ft AMSL tot FL 065;

    • ee. EHTRA 81 (Maas/Waal) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°53'58.99"N 005°33'26.32"E;

      51°52'31.87"N 005°34'47.79"E;

      51°52'19.76"N 005°37'16.51"E;

      51°48'00.40"N 005°39'00.31"E;

      51°46'59.97"N 005°34'59.93"E;

      51°47'30.07"N 005°32'30.07"E;

      51°46'59.97"N 005°28'59.79"E;

      51°45'00.44"N 005°28'59.79"E;

      51°45'00.41"N 005°20'13.29"E;

      51°44'47.75"N 005°19'29.50"E;

      51°44'37.65"N 005°19'02.93"E;

      51°44'18.74"N 005°18'21.24"E;

      51°44'09.90"N 005°17'53.45"E;

      51°44'10.07"N 005°17'36.94"E;

      51°44'19.66"N 005°17'06.45"E;

      51°44'21.74"N 005°16'46.05"E;

      51°44'19.14"N 005°15'56.79"E;

      51°44'02.09"N 005°15'23.33"E;

      51°43'59.29"N 005°15'06.15"E;

      51°43'59.80"N 005°14'42.65"E;

      51°44'26.16"N 005°13'49.49"E;

      51°44'34.72"N 005°13'12.56"E;

      51°44'32.32"N 005°12'52.42"E;

      51°44'26.54"N 005°12'26.74"E;

      51°44'22.22"N 005°11'59.54"E;

      51°44'22.91"N 005°11'32.97"E;

      51°44'29.07"N 005°11'03.87"E;

      51°44'32.32"N 005°10'36.45"E;

      51°44'31.98"N 005°09'53.09"E;

      51°44'20.51"N 005°08'27.76"E;

      51°44'06.48"N 005°07'09.98"E;

      51°43'53.30"N 005°06'18.79"E;

      51°43'26.90"N 005°05'15.36"E;

      51°43'15.48"N 005°05'01.07"E;

      51°42'51.42"N 005°04'31.87"E;

      51°42'39.65"N 005°04'00.40"E;

      51°42'34.52"N 005°03'43.79"E;

      51°42'29.17"N 005°03'18.78"E;

      51°42'25.96"N 005°02'45.38"E;

      51°42'24.78"N 005°02'18.63"E;

      51°42'25.32"N 005°01'54.85"E;

      51°42'26.92"N 005°01'23.03"E;

      51°42'31.52"N 005°00'40.71"E;

      51°42'33.88"N 005°00'26.55"E;

      51°42'36.01"N 004°59'50.01"E;

      51°42'40.40"N 004°59'15.73"E;

      51°42'32.60"N 004°58'07.18"E;

      51°42'23.18"N 004°57'33.44"E;

      51°42'24.04"N 004°56'56.37"E;

      51°42'31.14"N 004°55'53.44"E;

      51°42'44.78"N 004°54'58.17"E;

      51°42'49.94"N 004°54'24.60"E;

      51°42'55.27"N 004°54'06.77"E;

      51°43'01.04"N 004°53'54.53"E;

      51°43'31.85"N 004°53'57.32"E;

      51°43'51.74"N 004°54'42.44"E;

      51°44'31.10"N 004°55'26.15"E;

      51°45'16.77"N 004°55'59.02"E;

      51°45'50.89"N 004°56'04.62"E;

      51°46'15.70"N 004°56'06.37"E;

      51°47'20.52"N 004°56'23.50"E;

      51°47'45.97"N 004°56'19.83"E;

      51°48'40.73"N 004°57'53.03"E;

      51°49'03.94"N 004°59'35.49"E;

      51°49'10.93"N 005°00'24.83"E;

      51°48'52.25"N 005°02'14.91"E;

      51°49'29.60"N 005°04'49.16"E;

      51°49'28.94"N 005°05'35.96"E;

      51°48'46.54"N 005°07'34.61"E;

      51°48'43.46"N 005°08'28.01"E;

      51°48'55.11"N 005°09'55.90"E;

      51°48'48.52"N 005°10'59.84"E;

      51°48'30.50"N 005°13'10.14"E;

      51°48'55.77"N 005°14'52.53"E;

      51°49'19.50"N 005°18'14.68"E;

      51°49'15.32"N 005°18'51.37"E;

      51°48'57.30"N 005°19'27.41"E;

      51°48'37.75"N 005°19'47.62"E;

      51°48'20.61"N 005°20'07.18"E;

      51°48'07.65"N 005°20'55.30"E;

      51°48'13.40"N 005°21'47.81"E;

      51°49'13.12"N 005°22'49.12"E;

      51°50'39.48"N 005°24'46.45"E;

      51°52'09.56"N 005°25'39.62"E;

      51°52'59.88"N 005°26'39.39"E;

      51°53'15.70"N 005°27'45.09"E;

      51°53'17.90"N 005°30'39.99"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 3.000 ft AMSL;

    • ff. EHTRA 82 (Zaltbommel) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°43'00.00"N 004°53'00.00"E;

      51°49'00.00"N 004°56'00.00"E;

      51°53'00.00"N 005°30'00.00"E;

      51°47'00.00"N 005°30'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 2.500 ft AMSL;

    • gg. EHTRA 83 (Ginkel) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 5 nautische mijlen vanuit positie 52°02'00.00"N 005°43'00.00"E;

      tot 3.000 ft AMSL;

    • hh. EHTRA 84 (Uddel) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°10'00.00"N 005°38'00.00"E;

      52°15'41.50"N 005°39'08.20"E;

      52°20'00.00"N 005°40'00.00"E;

      52°20'00.00"N 005°55'00.00"E;

      52°10'00.00"N 005°53'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      tot 3.000 ft AMSL.

  • 4. De volgende gebieden zijn AMC-Manageable Areas van maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd of incidenteel op andere per NOTAM bekendgemaakte hoogten, dagen en tijden. Indien deze gebieden binnen de gestelde tijden zijn geactiveerd door de AMC, is burgerluchtverkeer aldaar verboden, behoudens toestemming van MilATCC Schiphol:

    • a. EHD 01 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00"N 005°00'00.00"E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      54°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00"N 004°32'09.45"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • b. EHD 02 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00"N 006°30'00.00"E;

      54°30'00.00"N 006°30'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • c. EHD 03 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00"N 004°32'09.45"E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00"N 004°46'00.00"E;

      54°00'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 004°05'04.96"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • d. EHD 04 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      54°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 004°46'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • e. EHD 05 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°30'00.00"N 006°30'00.00"E;

      54°00'00.00"N 006°30'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • f. EHD 06 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00"N 004°05'04.96"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 004°46'00.00"E;

      53°30'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00"N 003°38'44.30"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • g. EHD 07 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      53°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      53°26'24.00"N 005°10'00.00"E;

      53°22'29.07"N 004°52'20.47"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°19'39.51"N 004°46'10.31"E;

      53°19'43.93"N 004°46'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • h. EHD 08 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°00'00.00"N 005°34'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°00'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°40'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • i. EHD 09 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°30'00.00"N 003°38'44.30"E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00"N 004°46'00.00"E;

      53°19'43.39"N 004°46'00.00"E;

      53°19'39.51"N 004°46'10.31"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°11'06.00"N 004°38'07.51"E;

      53°09'17.00"N 004°40'28.00"E;

      53°06'10.00"N 004°30'56.00"E;

      53°05'00.00"N 004°21'00.00"E;

      52°48'19.15"N 004°21'00.00"E;

      53°03'20.00"N 003°44'00.00"E;

      53°27'54.91"N 003°36'56.03"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • j. EHD 018 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      55°00'00.00"N 005°00'00.00"E;

      langs de parallel naar

      55°00'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°40'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      53°26'24.00"N 005°10'00.00"E;

      53°22'29.07"N 004°52'20.47"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°19'39.51"N 004°46'10.31"E;

      53°19'43.93"N 004°46'00.00"E;

      53°30'00.00"N 004°46'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00"N 003°38'44.30"E;

      54°00'00.00"N 004°05'04.96"E;

      54°30'00.00"N 004°32'09.45"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een maximum van FL 660;

    • k. EUC SEA 1 AMC-Manageable Area (voorheen: CBA SEA 1)

      het Nederlandse deel van het gebied wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      54°57'30.00"N 005°02'34.82"E;

      langs de parallel naar

      54°57'30.00"N 006°30'00.00"E;

      langs de parallel naar

      54°57'30.00"N 007°36'59.07"E;

      53°54'12.87"N 006°55'25.40"E;

      53°50'01.91"N 006°30'00.00"E;

      53°32'30.00"N 004°49'39.38"E;

      langs de parallel naar

      53°32'30.00"N 003°45'37.54"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 055 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • l. EHR 4A (Vliehors) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°10'12.59"N 004°46'21.14"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°07'01.98"N 004°56'02.41"E;

      53°11'00.00"N 004°51'24.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot FL 285;

    • m. EHR 4E (Vliehors) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door een lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°11'06.00"N 004°38'07.51"E;

      53°30'00.00"N 004°20'00.00"E;

      langs de parallel naar

      53°30'00.00"N 005°10'00.00"E;

      53°16'44.82"N 005°10'00.00"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      tegen de klok in met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) terug naar beginpunt;

      van 10.000 ft AMSL tot FL 285;

    • n. EHR 8A (Den Helder) AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      52°57'42.00"N 004°44'25.00"E;

      52°52'00.00"N 004°43'00.00"E;

      52°47'00.00"N 004°41'00.00"E;

      52°45'00.00"N 004°32'00.00"E;

      52°46'30.00"N 004°26'00.00"E;

      52°49'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°06'10.00"N 004°30'56.00"E;

      53°02'59.00"N 004°40'46.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660;

    • o. EHTRA 10A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°40'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°33'38.00"N 006°36'24.00"E;

      53°31'22.00"N 006°40'20.00"E;

      53°30'15.00"N 006°44'30.00"E;

      53º24'37.00"N 006°36'30.00"E;

      52°48'02.89"N 005°17'10.78"E;

      52°43'30.00"N 004°33'40.00"E;

      52°45'25.00"N 004°28'03.00"E;

      52°48'19.15"N 004°21'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°06'10.00"N 004°30'56.00"E;

      53°09'17.00"N 004°40'28.00"E;

      53°11'06.00"N 004°38'07.51"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°22'29.07"N 004°52'20.47"E;

      53°26'24.00"N 005°10'00.00"E;

      53°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot een maximum van FL 660;

    • p. EHTRA 10B AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°40'00.00"N 006°30'00.00"E;

      53°33'38.00"N 006°36'24.00"E;

      53°31'22.00"N 006°40'20.00"E;

      53°30'15.00"N 006°44'30.00"E;

      53º24'37.00"N 006°36'30.00"E;

      52°48'02.89"N 005°17'10.78"E;

      52°43'30.00"N 004°33'40.00"E;

      52°45'25.00"N 004°28'03.00"E;

      52°48'19.15"N 004°21'00.00"E;

      53°05'00.00"N 004°21'00.00"E;

      53°06'10.00"N 004°30'56.00"E;

      53°09'17.00"N 004°40'28.00"E;

      53°11'06.00"N 004°38'07.51"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 12 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°15'00.00"N 004°37'01.38"E;

      langs de parallel naar

      53°15'00.00"N 004°43'40.92"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 8 nautische mijlen vanuit positie 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E) naar

      53°22'29.07"N 004°52'20.47"E;

      53°26'24.00"N 005°10'00.00"E;

      53°30'00.00"N 005°34'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 065 tot FL 095;

    • q. EHTRA 11 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      53°03'34.81"N 005°43'31.28"E;

      met de klok mee met een boog (straal van 10 nautische mijlen vanuit positie 53°13'30.98"N 005°45'09.12"E) naar

      53°11'54.75"N 006°01'34.10"E;

      terug naar beginpunt;

      van 3.000 ft AMSL tot FL 095;

    • r. EHTRA 12 AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°29'49.54"N 004°48'23.54"E;

      51°51'20.13"N 005°01'57.73"E;

      51°58'55.00"N 005°17'42.00"E;

      52°00'04.00"N 005°31'16.00"E;

      51°56'22.00"N 005°47'00.00"E;

      51°50'02.07"N 005°57'31.88"E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°14'45.88"N 006°04'54.01"E;

      51°15'20.98"N 005°33'24.80"E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°16'54.02"N 005°26'29.97"E;

      51°26'02.91"N 005°06'10.21"E;

      langs de Nederlands-Belgische grens naar

      51°26'52.00"N 005°00'18.06"E;

      langs de parallel naar

      51°26'52.00"N 004°49'24.66"E;

      langs de Nederlands-Belgische grens terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot FL 285;

    • s. EHTRA 12A AMC-Manageable Area

      het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°38'28.12"N 004°53'49.03"E;

      51°51'20.13"N 005°01'57.73"E;

      51°58'55.00"N 005°17'42.00"E;

      52°01'10.99"N 005°44'45.29"E;

      51°50'41.85"N 006°02'17.96"E;

      langs de Nederlands-Duitse grens naar

      51°14'45.88"N 006°04'54.01"E;

      51°14'54.61"N 005°57'44.46"E;

      51°15'38.94"N 005°53'10.31"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 285 tot FL 660;

    • t. EB TRA North B AMC-Manageable Area

      het Nederlandse deel van de grotendeels in België gelegen TRA North B wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

      51°26'00.00"N 005°04'00.00"E;

      langs de Nederlands-Belgische grens naar

      51°16'00.00"N 005°27'00.00"E;

      terug naar beginpunt;

      van FL 095 tot FL 660.

  • 5. In de gebieden EHR 4 en EHR 4B wordt aan de gezagvoerders van militaire vliegtuigen, voor zover voor de militaire oefening noodzakelijk, vrijstelling verleend van het verbod om een VFR-vlucht uit te voeren beneden de bij of krachtens paragraaf SERA.5005, onderdeel (f), van verordening (EU) nr. 923/2012 vastgestelde minimum vlieghoogte.

Artikel 3 Gebieden ten behoeve van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei

Ten behoeve van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei is om redenen van openbare orde en veiligheid en ongewenste beïnvloeding van gebeurtenissen op de grond het uitoefenen van het burgerluchtverkeer jaarlijks op 4 mei verboden in de volgende gebieden gedurende de daarbij aangegeven periode:

  • a. EHTSA 16 (Amsterdam/Dam)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 52°22'00.00"N 004°54'00.00"E tot FL 055, van 18.55 tot 21.30 uur plaatselijke tijd en tot FL 145 van 19.58 tot 20.04 uur plaatselijke tijd;

  • b. EHTSA 17 (Apeldoorn/Loenen)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 52°07'00.00"N 006°01'00.00"E tot FL 055, van 14.00 tot 15.00 uur plaatselijke tijd;

  • c. EHTSA 18 (Bloemendaal/Overveen)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 52°24'00.00"N 004°37'00.00"E tot FL 055, van 19.30 tot 20.30 uur plaatselijke tijd;

  • d. EHTSA 19 (Rhenen/Grebbeberg)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 51°57'30.00"N 005°35'30.00"E tot FL 055, van 19.10 tot 20.40 uur plaatselijke tijd.

Artikel 4 Gebieden ten behoeve van de herdenkingen op 15 augustus en 4 oktober en ten behoeve van ceremoniële langsvluchten

  • 1. Ten behoeve van de herdenking op 15 augustus is om redenen van openbare orde en veiligheid en ongewenste beïnvloeding van gebeurtenissen op de grond het uitoefenen van het burgerluchtverkeer jaarlijks op 15 augustus verboden binnen het gebied EHTSA 20 (Den Haag/Indisch monument), begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 2 nautische mijlen vanuit positie 52°55'49.00"N 004°17'33.00"E tot 3.000 ft AMSL, van 12.00 tot 16.00 uur plaatselijke tijd.

  • 2. Het verbod, genoemd in het eerste lid, is niet van toepassing op ceremoniële langsvluchten op initiatief van de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 binnen het gebied en binnen de periode, genoemd in dat lid.

  • 3. De ceremoniële langsvluchten, bedoeld in het tweede lid, worden voorafgaand aangemeld door de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 bij de Inspectie Leefomgeving en Transport en uitgevoerd overeenkomstig de zichtvliegvoorschriften, bedoeld in deel 5 van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/2012.

  • 4. De routering en uitvoering van ceremoniële langsvluchten, bedoeld in het tweede lid, vinden zodanig plaats dat zo min mogelijk geluidsoverlast wordt veroorzaakt.

  • 5. In verband met de herdenking van de vliegramp in de Bijlmermeer op 4 oktober wordt in het gebied EHTSA 22 (Bijlmermeer), begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 3 nautische mijlen vanuit positie 52°19'08.00"N 004°58'32.00"E, het uitoefenen van het burgerluchtverkeer verboden tot FL 065, jaarlijks op 4 oktober van 18.00 uur tot 19.00 uur plaatselijke tijd.

  • 6. Ter bescherming van militaire luchtvaartuigen die deelnemen aan andere ceremoniële langsvluchten dan bedoeld in het tweede lid, wordt het uitoefenen van het burgerluchtverkeer voorts jaarlijks verboden in de gebieden:

    • a. EHTSA 23 (Margraten) met de laterale grenzen van 50°51'47.00"N 005°45'09.00"E naar 50°49'13.00"N 005°58'27.00"E, naar 50°45'30.00"N 005°56'39.00"E, naar 50°48'04.00"N 005°43'22.00"E en terug naar 50°51'47.00"N 005°45'09.00"E tot 3.000 ft AMSL, ten behoeve van de Margraten Memorial Day op de militaire begraafplaats in Margraten, op de laatste zondag van de maand mei;

    • b. EHTSA 24 (Soesterberg) met de laterale grenzen van 52°09'00.00"N 005°10'00.00"E naar 52°12'00.00"N 005°25'00.00"E, naar 52°04'00.00"N 005°25'00.00"E, naar 52°04'00.00"N 005°10'00.00"E en terug naar 52°09'00.00"N 005°10'00.00"E tot FL 090, ten behoeve van de Nationale Dodenherdenking op de voormalige vliegbasis Soesterberg op 4 mei en de 1-Juli herdenking van het Commando Luchtstrijdkrachten;

    • c. EHTSA 27 (Den Haag) met de laterale grenzen van 52°07'37.00"N 004°26'05.00"E naar 52°08'36.00"N 004°23'45.00"E, naar 52°05'14.00"N 004°16'24.00"E, naar 52°03'36.00"N 004°18'05.00"E, naar 52°06'30.00"N 004°24'21.00"E en terug naar 52°07'37.00"N 004°26'05.00"E tot 2000 ft AMSL, ten behoeve van de Nederlandse Veteranendag, op een zaterdag rond 29 juni;

    • d. EHTSA 28 (Roermond), het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 3 nautische mijlen vanuit positie 51°10'19.00"N 005°59'34.00"E tot 3.000 ft AMSL, ten behoeve van de herdenkingsplechtigheid bij het Nationaal Indië-monument 1945-1962 in Roermond, op de eerste zaterdag van september.

  • 7. Het verbod, genoemd in het zesde lid, geldt slechts, indien dat per NOTAM bekend is gemaakt en gedurende de periode die in de NOTAM is genoemd.

Artikel 5 Gebieden ter bescherming van de nationale veiligheid

Ter bescherming van de nationale veiligheid is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden:

  • a. EHP 25 (Kasteel Drakensteijn)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 1 nautische mijl vanuit positie 52°10'47.41"N 005°13'37.76"E;

    tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd;

  • b. EHP 26 (Koninklijke paleizen en regeringsgebouwen)

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°03'43.00"N 004°18'20.00"E;

    52°06'25.00"N 004°24'20.00"E;

    52°07'37.00"N 004°26'03.00"E;

    52°08'36.00"N 004°23'50.00"E;

    52°05'17.00"N 004°16'27.00"E;

    terug naar beginpunt;

    tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd;

  • c. EHP 26A (Scheveningen)

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°06'26.46"N 004°16'38.89"E;

    52°07'10.98"N 004°18'05.07"E;

    52°06'47.72"N 004°19'48.69"E;

    52°05'58.33"N 004°17'58.83"E;

    terug naar beginpunt;

    tot 2000 ft AMSL, dagelijks van 00.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd.

Artikel 6 Vluchten uitgezonderd van de verboden

  • 1. Het verbod, genoemd in artikel 2, eerste lid (gebied EHR 3), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid, en

    • b. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties.

  • 2. De verboden, genoemd in de artikelen 3 en 4, zijn niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid;

    • b. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties.

  • 3. Het verbod, genoemd in artikel 5, onderdeel a (gebied EHP 25), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid;

    • b. luchtvaartuigen die worden gebruikt ten behoeve van het vervoer van leden van het Koninklijk Huis, staatshoofden en ministers;

    • c. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties.

  • 4. Het verbod, genoemd in artikel 5, onderdelen b (gebied EHP 26) en c (gebied EHP 26A), is niet van toepassing op:

    • a. luchtvaartuigen van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke eenheid;

    • b. luchtvaartuigen die worden gebruikt ten behoeve van het vervoer van leden van het Koninklijk Huis, staatshoofden en ministers;

    • c. helikopters die worden gebruikt voor spoedeisende hulpverlening door traumateams en het vervoer van slachtoffers of voor zoek- en reddingsacties;

    • d. ambulancevluchten voor het Medisch Centrum Haaglanden Westeinde in Den Haag;

    • e. vluchten door civiel geregistreerde historische militaire luchtvaartuigen die deelnemen aan de luchtvaartvertoning ter gelegenheid van de Nederlandse Veteranendag.

  • 5. Aan de gezagvoerders van luchtvaartuigen die ondersteuning leveren aan Defensie, kan door de autoriteiten, genoemd in artikel 7, eerste lid, toestemming worden gegeven gebruik te maken van de gebieden, genoemd in artikel 2, eerste tot en met vierde lid. Aan de toestemming kunnen voorschriften of beperkingen worden verbonden.

Artikel 7 Coördinatie militaire oefeningen

  • 1. De hierna volgende autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van de militaire oefeningen in de genoemde gebieden:

    • a. de Commandant Zeestrijdkrachten voor de gebieden EHR 8, EHR 8A, EHD 41A, EHD 41B, EHD 41C en EHD 41D;

    • b. de Commandant Landstrijdkrachten voor de gebieden EHR 2, EHR 3, EHR 3A, EHR 3B, EHR 9, EHR 49, EHTSA 50, EHTSA 51, EHTSA 52, EHTSA 53, EHTSA 54, EHTSA 55A, EHTSA 55B, EHTSA 56, EHTSA 57, EHTRA 59 en EHR 64;

    • c. de Commandant Luchtstrijdkrachten voor de gebieden EHD 01, EHD 02, EHD 03, EHD 04, EHD 05, EHD 06, EHD 07, EHD 08, EHD 09, EHD 018, EUC SEA 1, EHTSA 1A, EHTSA 1B, EHR 2A, EHR 2B, EHR 2C, EHR 4, EHR 4A, EHR 4B, EHR 4C, EHR 4D, EHR 4E, EHR 4F, EHTRA 10A, EHTRA 10B, EHTRA 11, EHTRA 12, EHTRA 12A, EHTRA 14, EHTRA 14B, EHTRA 14C, EHD 42, EHTRA 58, EHR 61, EHR 62, EHR 63, EHTRA 72, EHTRA 80, EHTRA 81, EHTRA 82, EHTRA 83, EHTRA 84 en EB TRA North B.

  • 2. Mede ten behoeve van de uitgifte van NOTAMs worden door de autoriteiten, genoemd in het eerste lid, coördinatoren aangewezen.

  • 3. Naar de vorengenoemde gebieden kan worden verwezen met de lettercijfercombinatie die boven de beschrijving is gesteld.

Artikel 8 Intrekking regelgeving

Ingetrokken worden:

  • a. de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2017;

  • b. de Regeling jaarlijkse sluiting luchtruim Bijlmermeer;

  • c. de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 29 maart 2018.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 maart 2018

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

TOELICHTING

Algemeen

De Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2017 wordt onder andere gewijzigd naar aanleiding van het verder uitwerken van de gebruiksregels van militaire oefengebieden zoals geëist in Verordening (EG) Nr. 2150/2005 van de Commissie van 23 december 2005 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor een flexibel gebruik van het luchtruim (Voor de EER relevante tekst)(PbEU 2005, L 342) en het toevoegen van enkele gebieden ten behoeve van luchtsteun, doorgaans aangeduid als Close Air Support (CAS). De wijzigingen zijn overeengekomen in de Luchtverkeerscommissie (LVC) en afgestemd met de luchtvaartsector. Verder zijn de nog resterende gebieden uit de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen naar deze regeling overgeheveld en is ook de Regeling jaarlijkse sluiting luchtruim Bijlmermeer hierin opgenomen, waarmee deze regelingen kunnen komen te vervallen.

In deze regeling zijn alle gebieden waarvoor een gebruiksbeperking voor burgerluchtvaartuigen geldt, samengebracht. Deze gebieden zijn voor het burgerluchtverkeer verboden of beperkt toegankelijk, omdat in die gebieden – veelal door het Ministerie van Defensie – activiteiten plaatsvinden die niet met het burgerluchtverkeer verenigbaar zijn. Deze gebieden zijn gecategoriseerd volgens de Criteria Catalogus Luchtruim, die is vastgesteld door de LVC en die een hulpmiddel vormt voor het vaststellen van luchtruimklassen en luchtruimvoorzieningen rond luchthavens. De Criteria Catalogus Luchtruim is gebaseerd op internationale regelgeving van de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) en van de Europese Commissie. Historisch gezien werden militaire oefengebieden vrijwel altijd permanent afgesloten voor het burgerluchtverkeer en was gebruik door burgerluchtvaartuigen meestal niet mogelijk. Vanwege de implementatie van Verordening (EG) Nr. 2150/2005 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor een flexibel gebruik van het luchtruim worden deze gebieden alleen geactiveerd als er daadwerkelijk (militaire) activiteiten plaatsvinden. De permanente afsluiting wordt dus vervangen door een flexibele sluitingsmogelijkheid. In de in 2012 aan de Tweede Kamer aangeboden luchtruimvisie wordt onderscheid gemaakt in gebieden die permanent, regelmatig of incidenteel worden afgesloten voor burgerluchtverkeer. Het flexibele luchtruimgebruik dient tijdig te worden afgestemd met alle luchtruimgebruikers.

In Nederland is voor dit noodzakelijke, flexibele en efficiënte luchtruimgebruik een Airspace Management Cell (AMC) ingericht waarin civiel en militair luchtruimgebruik vooraf met betrokken partijen wordt afgestemd. Voor ongecontroleerde gebieden waarin luchtruimgebruik door luchtvarenden is toegestaan zonder verplicht radiocontact met een luchtverkeersleidingsinstantie en waar de kans op ongeautoriseerd gebruik van afgesloten gebieden dus reëel aanwezig is, worden gebieden meer structureel op de meest voorkomende gebruikstijden afgesloten.

Gebieden die onder directe controle staan van luchtverkeersleidingsinstanties en waarin alleen gecontroleerd luchtverkeer vliegt, kunnen gepland maar ook per direct in het kader van (vlieg)veiligheid voor niet aan oefeningen deelnemend vliegverkeer worden afgesloten en weer worden vrijgegeven. Dit vergroot de luchtruimcapaciteit voor burgerluchtverkeer aanzienlijk, terwijl militair luchtruimgebruik verzekerd blijft.

Voor een beperkt aantal gebieden, zoals rondom de paleizen en regeringsgebouwen, blijft de sluiting permanent. De nummering en de grootheden van de verticale begrenzingen van de gebieden zijn zoveel mogelijk gestandaardiseerd volgens geldende luchtvaartnormen waardoor de kans op veiligheidsincidenten afneemt. Een aantal gebieden is daarbij variabel in hoogte te activeren, zodat niet meer luchtruim wordt geclaimd dan strikt noodzakelijk.

Gezien het grote aantal wijzigingen is gekozen voor een nieuwe regeling en de oude regeling te laten vervallen.

Artikelgewijs

Sinds 7 december 2017 wordt de luchtverkeersdienstverleningstaak van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen uitgevoerd vanaf de locatie van de Luchtverkeersleiding Nederland te Schiphol. Dientengevolge vindt er een naamsverandering plaats van de militaire luchtverkeersleiding in Military Air Traffic Control Centre Schiphol. Daartoe is in artikel 1 de begripsbepaling aangepast.

Het in artikel 2, eerste lid, genoemde gebied is permanent voor de luchtvaart gesloten. Reden hiervoor is dat er in dat gebied schietoefeningen plaatsvinden dan wel een gecontroleerde detonatie van explosieven plaatsvindt, wat een gevaar kan opleveren voor de luchtvaart.

De in artikel 2, tweede lid, genoemde gebieden zijn op vastgestelde tijden verboden voor burgerluchtverkeer. Deze gebieden kunnen echter worden vrijgegeven voor gebruik aan de desbetreffende luchtverkeersdienstverlener. Voor het vrijgeven van de gebieden wordt gebruikgemaakt van het in Verordening (EG) Nr. 2150/2005 aangegeven ‘Flexible Use of Airspace concept’.

In artikel 2, derde lid, is de noordoostelijke hoek van de EHR 2C iets naar het westen verlegd om vrij te blijven van de vliegprocedures voor het havengebied van Emden. Ten behoeve van CAS-oefeningen zijn de gebieden EHTRA 14, 14B en 14C opgenomen. Verder is ten behoeve van militair valschermspringen de EHTRA 59, een springgebied rond de Leusderheide, ingesteld. In dit lid zijn tevens de EHTRA 72 en EHTRA 80 tot en met EHTRA 84 opgenomen die voorheen waren opgenomen in het vierde lid, vanwege een versoepeling op het verbod voor burgerluchtvaart. Het permanente verbod wordt beperkt tot de in een NOTAM aangegeven tijden.

Voorts is de gebiedsaanduiding van het schietgebied Breezanddijk EHD 49 aangepast naar EHR 49 om beter aan te sluiten op de aldaar toegestane activiteiten en gevaarzetting en is de EHR 64 toegevoegd, een voor de burgerluchtvaart verboden gebied rondom de reeds bestaande handgranaatbaan te Kruispeel. Het gebied houdt rekening met de scherfwerking van handgranaten en wordt per NOTAM geactiveerd. De gebieden zijn op nummervolgorde gerangschikt.

De in dit lid genoemde gebieden zijn slechts incidenteel benodigd en zullen op aanvraag voor burgerluchtverkeer worden afgesloten door middel van een Notice to Airmen (NOTAM). Voor de aanduidingen TRA en TSA is conform ICAO-standaarden voor luchtruimaanduidingen de landenindicatie EH toegevoegd. Dit is ook in het vierde lid gebeurd.

De in artikel 2, vierde lid, genoemde gebieden worden door de AMC geactiveerd. Informatie hieromtrent wordt tijdig aan de luchtverkeersdienstverleners verstrekt. De gebieden TRA 72 en TRA 80 tot en met TRA 84 stonden abusievelijk in dit lid en zijn thans verplaatst naar het derde lid van dit artikel. Nieuw is conform afspraken met de Duitse luchtverkeersdienstverlening de benaming EUC SEA 1 voor een grensoverschrijdend oefengebied met Duitsland, dat voorheen bekend stond als CBA SEA 1. Dit in het kader van harmonisatie van gebiedsaanduidingen binnen Europa. In dat verband is ook de naam van EB TRA N B AMC-Manageable Area gewijzigd in EB TRA North B AMC-Manageable Area. Ook in dit lid zijn de gebieden op nummervolgorde gerangschikt.

In artikel 3 zijn de gebiedsaanduidingen van de EHR 16 tot en met 19 conform de richtlijnen uit de Criteria Catalogus Luchtruim aangepast in EHTSA 16 tot en met 19.

In artikel 4, eerste lid, is de gebiedsaanduiding van de EHR 20 conform de richtlijnen uit de Criteria Catalogus Luchtruim aangepast in EHTSA 20.

In artikel 4, vijfde lid, is de Regeling jaarlijkse sluiting luchtruim Bijlmermeer verwerkt. Die regeling kan daardoor vervallen.

In artikel 4, zesde lid, zijn de nog resterende gebieden uit de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen opgenomen die voor ceremoniële langsvluchten zijn bedoeld. Het betreft de militaire begraafplaats te Margraten (EHTSA 23), het herdenkingsmonument op de voormalige vliegbasis Soesterberg (EHTSA 24) en het Nationaal Indië-monument 1945-1962 te Roermond (EHTSA 28). Toegevoegd is het gebied boven Den Haag (EHTSA 27) ten behoeve van de viering van de Nederlandse Veteranendag. De gebieden worden telkens per NOTAM geactiveerd.

In artikel 5 zijn de gebieden rondom paleizen, regeringsgebouwen en de Scheveningse strafgevangenis opgenomen waarin burgerluchtverkeer is verboden ter bescherming van de nationale veiligheid. In onderdeel a zijn de afmetingen van het verbodsgebied EHP 25 (Kasteel Drakensteijn) dat zich uitstrekte boven paleis Soestdijk en kasteel Drakensteijn, in overleg met het Koninklijk Staldepartement verkleind in verband met het afstoten van paleis Soestdijk.

Artikel 6 bevat uitzonderingen op het verbod voor burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden voor hulpdiensten en enkele andere categorieën. Dit artikel is thans ook van toepassing op de gebieden die staan vermeld in artikel 4, vijfde en zesde lid. Aan het vierde lid is een onderdeel e toegevoegd, dat het mogelijk maakt dat civiel geregistreerde historische militaire luchtvaartuigen die deelnemen aan de luchtvaartvertoning ter gelegenheid van de Nederlandse Veteranendag, in de EHP 26 kunnen vliegen.

Artikel 7 is geactualiseerd naar aanleiding van het opnemen in de regeling van nieuwe gebieden en wijzigingen in de aanduiding van gebieden. Het betreft gebieden waarvoor de Commandant Landstrijdkrachten en de Commandant Luchtstrijdkrachten verantwoordelijk zijn. De gebieden zijn per commandant op nummervolgorde gerangschikt.

Door de omvang van de wijziging is gekozen voor een geheel nieuwe regeling. Artikel 8 regelt de intrekking van de bestaande regeling, van de Regeling jaarlijkse sluiting luchtruim Bijlmermeer en van de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen, nu alle daarin genoemde gebieden zijn overgeheveld naar deze regeling. Artikel 10 bevat de nieuwe citeertitel.

Voor de datum van inwerkingtreding 29 maart 2018 (artikel 9) is gekozen voor de publicatiedatum van de Aeronautical Chart ICAO 1:500 000 The Netherlands, Edition 2018, waarop de in de regeling genoemde gebieden zijn aangegeven. De publicatie van de Aeronautical Chart vindt om organisatorische en financiële redenen één keer per jaar plaats en wel op de eerste AIRAC (Aeronautical Information Regulation and Control) datum in maart. Op die datum treedt tevens de gewijzigde Aeronautical Information Publication (AIP) in werking waarin de betrokken gebieden zijn opgenomen. Om die reden wordt afgeweken van de vaste verandermomenten.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven