Verkeersbesluit oplaadlocatie elektrische voertuigen aan de Havenstraat nabij de Achterbaan.

Logo Huizen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen,

gelet op:

  • artikel 2, lid 3a, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • artikel 12, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit: de volgende borden: de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht, dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8 derde lid:

  • artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen door burgemeester en wethouders, of krachtens besluit van hen, door een door hen ingestelde bestuurscommissie;

  • artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten pas worden genomen na overleg met de korpschef;

overwegende dat:

  • de gemeente Huizen elektrisch rijden wil bevorderen, omdat elektrisch rijden lokale milieuvoordelen heeft, de voertuigen zijn stiller en veroorzaken geen lokale luchtemissies;

  • de oplaadpunten worden gevoed met groene stroom, waardoor ook de CO2-effecten van elektrisch rijden positief zijn ten opzichte van het rijden op fossiele brandstoffen;

  • de gemeente Huizen hiermee bijdraagt aan de realisatie van een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten, wat van groot belang voor een succesvolle invoering van elektrisch vervoer;

  • de gronden waarop de openbare ruimte ligt in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Huizen;

  • de locatie voor het oplaadpunt gelegen is aan de rand van het centrumgebied, wat betekent dat er, met name op zaterdag, sprake kan zijn van een relatief hoge parkeerdruk;

  • rekening houdend met de parkeerdruk, er maar één parkeerplaats wordt gereserveerd voor het elektrisch laden;

  • inrichting als parkeerplaats geen nadelige gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid en/of andere verkeersbelangen;

  • het oplaadpunt voor iedereen met een elektrische voertuig te gebruiken is en dus niet op kenteken wordt gereserveerd;

  • de gereserveerde parkeerplaats 7 dagen per week en 24 uur per dag vrij toegankelijk is;

  • de parkeerplaats ligt op een zichtbare, goed bereikbare locatie;

  • het oplaadpunt ligt op een locatie die goed verlicht is, wat het gebruik van het oplaadpunt in het donker gemakkelijker maakt en vandalisme ontmoedigt;

  • het verloren gaan van een openbare parkeerplaats ten gunste van een parkeerplaats voor elektrisch laden vanwege de hierboven genoemde redenen als acceptabel wordt gezien;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen overleg is gepleegd met de korpschef, in deze vertegenwoordigd door de verkeersadviseur van de regiopolitie;

  • inwoners van de gemeente Huizen kennis kunnen nemen van dit besluit via de gemeentepagina in het Nieuwsblad voor Huizen;

besluiten:

één parkeerplaats uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen, door het plaatsen van het verkeersteken E08 met onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ in de Havenstraat nabij de Achterbaan, zoals weergegeven op de bijgaande tekening met nummer 1829C03.

Bezwaar maken

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. U stuurt uw bezwaarschrift aan: het college van burgemeester en wethouders, postbus 5, 1270 AA Huizen. Zorgt u ervoor dat u uw bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wilt zeggen dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht, kan een verzoek om een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn van zes weken een bezwaarschrift heeft ingediend. Houdt u er rekening mee dat u voor het aanvragen van een voorlopige voorziening griffierecht verschuldigd bent.

Huizen, 7 maart 2018

Namens burgemeester en wethouders,

R.J.W. Zethof

Afdelingshoofd Openbare Werken

Naar boven