Wijziging Beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV

Zoetermeer, 5 maart 2018

JBZ 18/00766

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 4, vierde lid, van Richtlijn Nr. 96/53/EG EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationaal verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU L 235) en op artikel 149a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 4:83 Algemene wet bestuursrecht, het Besluit Voertuigen en het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer;

Besluit:

ARTIKEL I

A

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. De incidentele ontheffing LZV voor een aansluitroute wordt verleend voor maximaal één trekkend motorrijtuig.

2. er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. De incidentele ontheffing LZV, bedoeld in het eerste lid onder b en c wordt verleend voor maximaal vier kentekens van trekkende motorrijtuigen, mits deze kentekens op het aanvraagformulier als bedoeld in artikel 8, eerste lid, zijn vermeld.

B

In Bijlage A vervalt in artikel 1, onder k en artikel 2, eerste lid, onder f de zinsnede: of vloeistofcontainer.

C

Bijlage C, onder I, artikel D komt te luiden:

Artikel D. Verbod uitrusting en vervoer vloeibare lading

De lading van een LZV voertuig bestaat niet uit een tank met een inhoud van meer dan 1.000 L.

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdeel A treedt in werking met ingang van 1 mei 2018.

  • 2. Artikel I, onderdeel B en C treedt in werking met ingang 1 april 2018.

Deze beleidsregel wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De directie van de Dienst Wegverkeer, A. van Ravestein Algemeen Directeur

TOELICHTING

De wijziging opgenomen in artikel I onderdeel A regelt er in dat de incidentele ontheffing LZV voor een aansluitroute LZV voor één trekkend motorrijtuig wordt afgegeven. Daarmee wordt voorzien in een beter en logischer combinatie met de basisontheffing LZV, nu deze ontheffingen altijd in onderlinge samenhang worden gebruikt en dan ook een identieke geldigheidsduur hebben.

De wijziging opgenomen in artikel I, onderdeel B en C regelt dat keuring en vervoer van lege tankcontainers voortaan ook met LZV’s kan plaatsvinden. Dit levert naar schatting een reductie van 30% van de ritten door transporteurs op, met zowel gereinigde ADR tanks, als gereinigde en niet gereinigde Foodtanks. Dit is, naast de kostenbesparing voor de sector ook gunstig voor de doorstroming van het verkeer en het milieu. Het vervoer van lege tankcontainers op LZV’s is in de ons omringende landen, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken en Duitsland) al toegestaan.

Uitsluitend het vervoer van lege tankcontainers met een LZV wordt toegestaan. Volle tankcontainers moeten derhalve nog steeds met de reguliere combinaties, zonder ontheffing, worden vervoerd. Het verbod van ADR en daarmee ook niet gereinigde ADR op een LZV blijft gehandhaafd.

De voorgestelde wijzing is afgestemd in het OCOV en met ILT.

De directie van de Dienst Wegverkeer, A. van Ravestein Algemeen Directeur

Naar boven