Verkeersbesluit - uitbreiden blauwe zone

Logo Son en Breugel

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel bevoegd om verkeersbesluiten te nemen. Deze bevoegdheid is door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Ruimte en Samenleving.

 

Vereisten ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen bij:

De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. 

Toelichting

Om overlast veroorzaakt door langparkeerders, die geen relatie hebben met de straten waar ze parkeren, tegen te gaan, is in 2008 in het centrum van Son en Breugel een blauwe zone ingesteld. In 2011 is de begrenzing van de blauwe zone (omgeving Markt) aangepast en in 2017 is de werkingsduur uitgebreid van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur naar maandag t/m zaterdag van 09:00 tot 18:00 uur. In de blauwe zone geldt een maximum parkeertijd van twee uur en is het gebruik van een parkeerschijf verplicht. In de bijlage is de bestaande begrenzing van de blauwe zone in het centrum aangeduid.  Vanwege bouwontwikkelingen in het centrum van Son, alsmede conclusies uit uitgevoerd parkeeronderzoek, zijn op 17 mei 2017 en 21 december 2017 twee raadsbesluiten genomen. Kort na de zomervakantie 2017 zijn een eerste fase aan verkeersmaatregelen doorgevoerd:

A) de maximale parkeerduur (2 uur) uitgebreid van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur naar maandag t/m zaterdag van 09:00 tot 18:00 uur.

B) de 25 aan het Raadhuisplein gelegen haaksparkeervakken (zuidzijde plein) zijn door een aanpassing van de marktopstelling voortaan gedurende alle dagen van de week (dus ook op de donderdag = marktdag) in gebruik voor het parkeren.

C) in de Zandstraat zijn 4 nieuwe parkeervakken aangelegd. Een 4-tal op het 17 Septemberplein aanwezige, voor artsen van maandag tot en met vrijdag gereserveerde parkeerplekken, zijn verplaatst naar de Zandstraat. Hierdoor is de gehele parkeercapaciteit op het 17 Septemberplein (gehandicaptenparkeerplaatsen en zondagen uitgezonderd) voortaan parkeerduurbeperking van toepassing. 

Ook zijn een 32-tal ondergrondse parkeerplaatsen aangekocht, die niet eerder verkocht zijn (en dus tot half 2017 ongebruikt waren) door de ontwikkelaar van deze ondergrondse parkeerplaatsen. 

 

In het raadsbesluit van mei 2017 is verzocht de mogelijkheid tot een geconcentreerde parkeervoorziening op het binnenterrein achter de Rabobank te onderzoeken. Op 21 december 2017 heeft de gemeenteraad besloten tot een uitbreiding met 20 parkeerplaatsen op het maaiveld van het binnenterrein achter de Rabobank. Ook is in het raadsbesluit aangeduid:  

- een 20-tal parkeerplaatsen op het genoemde binnenterrein op te nemen in de blauwe zone;

- de bestaande parkeercapaciteit in de Boslaan tussen Heistraat en Nieuwstraat met 2 plaatsen uit te breiden en het 22-tal parkeerplaatsen dat op dat wegvak na uitbreiding aanwezig is in de blauwe zone op te nemen;

- aanleg van een circa 20-tal groot parkeerterrein aan de Torenstraat tussen de weg Torenstraat en het Vroonhovenpark;

- aanleg van een 13-tal parkeerplaatsen op het parkeerterrein op de hoek Zandstraat – Esdoornstraat (nabij Protestantse Kerk); 

 

Uit het gehouden parkeeronderzoek (2016) bleek een tekort aan parkeercapaciteit voor kortparkeerders nabij de supermarkten. Ook blijkt dat langparkeerders in het noordelijke deel van het centrum veelal op het binnenterrein achter de Rabobank parkeren. In het raadsbesluit van mei 2017 is erkend dat er een toenemende behoefte aan kortparkeren (max. 2 uur) bestaat nabij de supermarkten in het centrum van Son. Met die gedachte is besloten een deel van het parkeerterrein achter de Rabobank op te nemen in de blauwe zone. Hieraan wordt in het raadsbesluit van 21 december 2017 vastgehouden. De uitbreiding van het parkeerterrein Schietbaan leverde een nieuwe alternatieve parkeerlocatie voor langparkeerders die vooralsnog op het binnenterrein of in de Boslaan staan. In het raadsbesluit van mei 2017 is het uitbreiden van het parkeerterrein Schietbaan niet overgenomen. Hierdoor dreigde de langparkeerder verbannen te worden naar parkeerplaatsen in noordelijke woonstraten rondom het centrum. Daar staat tegenover dat aan het raadsbesluit van mei 2017 toegevoegd is dat aankoop van circa 32 ondergrondse parkeercapaciteit gaat plaatsvinden. Dit is gerealiseerd, waardoor een substantieel aantal langparkeerders uit het straatbeeld van het centrum zijn gehaald. Omdat de langparkeerders die uit het straatbeeld zijn gehaald veelal parkeerden in het zuidelijke deel van het centrum (parkeerterrein Taylorstraat e.o.), is het risico dat er parkeeroverlast ontstaat in de Boslaan door langparkeerders, niet geheel geweken. Om dergelijke overlast structureel aan te pakken wordt de blauwe zone in de Boslaan tussen Heistraat en Nieuwstraat in 2018 uitgebreid. 

 

Doelstelling

De maatregelen zoals beschreven in dit verkeersbesluit streven, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen na:

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen

dat de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Son en Breugel; 

dat als onderdeel van het centrumplan Son ruimtelijke ontwikkelingen uitbreiding van een vernieuwd gemeentehuis, woningbouw, kantoorruimte, uitbreiding winkeloppervlakte, een dorpshuismet diverse maatschappelijke functies en een nieuwe kerk zijn voorzien; 

dat als onderdeel van het centrumplan Son parkeergelegenheid komt te verdwijnen zodra sprake is van de bouw van een dorpshuis, kerk en/of woningbouw aan het Kerkplein; 

dat uit de bijbehorende parkeerbalans van het centrumplan Son blijkt dat er in het centrum van Son en Breugel in totaliteit enige uitbreiding aan parkeergelegenheid dient te worden gerealiseerd; 

dat in 2017 een eerste pakket aan maatregelen is getroffen:

Aankoop 32 ondergrondse parkeerplaatsen door gemeente om het langparkeren in het centrum van Son te laten afnemen;

Aanleg 4 voor artsen gereserveerde, nieuwe parkeerplaatsen in de Zandstraat;

Opheffen van de reservering van 4 voor artsen gereserveerde parkeerplaatsen op het 17 Septemberplein (deze parkeerplaatsen zijn voortaan opgenomen in de blauwe zone);

Opheffen van het verbod om op donderdagen op 25 parkeerplaatsen aan het Raadhuisplein te parkeren. 

dat in 2017 conform de uitgangspunten van de parkeerbalans de ruimtelijke ontwikkeling van Heistraat 6 in uitvoering is genomen en dat begin 2018 dit plan is opgeleverd; 

dat in 2017 conform de uitgangspunten van de parkeerbalans de ruimtelijke ontwikkeling van Raadhuisplein 1 / Airbornestraat 1 in uitvoering is genomen en dat naar verwachting begin 2019 dit plan wordt opgeleverd; 

dat de bibliotheek in 2017 is verplaatst naar een tijdelijke alternatieve locatie binnen het centrum (van Airbornestraat 1 naar Kerkstraat 2); 

dat een aanzienlijk deel van het gemeentepersoneel tijdelijk is ondergebracht in de locatie Vijverberg en dat deze locatie buiten het centrum van Son is gelegen;  

dat de 32 aangekochte ondergrondse parkeerplaatsen in gebruik zijn genomen tegelijkertijd met de verhuizing naar de locatie Vijverberg, zodat bij de oplevering van het nieuwe gemeentehuis het personeel geen extra parkeerdruk in het centrum van Son veroorzaakt; 

dat in het 2e kwartaal 2018 conform de uitgangspunten van de parkeerbalans de ruimtelijke ontwikkeling van de hoek Wilhelminalaan – Nieuwstraat in uitvoering wordt genomen; 

dat kortom de in de parkeerbalans voorziene ruimtelijke ontwikkelingen in het noordelijke gedeelte van het centrum van Son allemaal opgeleverd zijn c.q. in één jaar worden; 

dat de parkeercapaciteit op het parkeerterrein Protestantse Kerk met 13 plaatsen wordt uitgebreid; 

dat de parkeercapaciteit op het binnenterrein Rabobank met circa 20 parkeerplaatsen wordt uitgebreid en dat deze parkeercapaciteit opgenomen wordt in de blauwe zone; 

dat de parkeercapaciteit in de Boslaan tussen Heistraat en Nieuwstraat met 2 plaatsen wordt uitgebreid en dat de totale openbare parkeercapaciteit (22 plaatsen) opgenomen wordt in de blauwe zone; 

dat bij de ruimtelijke ontwikkeling van de hoek Wilhelminalaan – Nieuwstraat op eigen terrein redelijkerwijs in de eigen parkeerbehoefte voorzien gaat worden en dat de haaksparkeervakken rondom het plan door het opheffen c.q. verplaatsen van uitritten geoptimaliseerd wordt; 

dat het aantal extra parkeerplaatsen in totaliteit 89 plaatsen omvat, terwijl de parkeerbehoefte van de bouwplannen Heistraat 6, Raadhuisplein 1 / Airbornestraat 1 en hoek Wilhelminalaan – Nieuwstraat 34 openbare parkeerplaatsen omvat; 

dat de (89 – 34 =) 55 extra parkeerplaatsen nu reeds aangelegd zijn c.q. in gebruik genomen om de verdere ontwikkeling van de in de centrumvisie opgenomen bouwplannen te faciliteren; 

dat conform de uitgangspunten van de bij het centrumplan Son behorende parkeerbalans verrekening van deze 55 parkeerplaatsen plaatsvindt bij de andere ruimtelijke ontwikkelingen uit de centrumvisie Son; 

dat ondanks de bijgekomen parkeercapaciteit het risico op parkeeroverlast in de Boslaan door langparkeerders niet geheel wijkt, omdat veel langparkeerders via de Boslaan het centrum benaderen. Indien geen vrije parkeerruimte op het parkeerterrein ‘binnenterrein achter de Rabobank’ wordt aangetroffen wordt uitgeweken naar de nabijgelegen Boslaan. Om dergelijke overlast te voorkomen wordt de blauwe zone in de Boslaan tussen Heistraat en Nieuwstraat in 2018 uitgebreid;   

dat de genoemde maatregelen op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening zijn aangegeven. 

BESLUIT

Op grond van voorgaande toelichting en overwegingen wordt gekomen tot het volgende besluit: 

Het uitbreiden van de blauwe zone in het centrum van Son, in de Boslaan tussen Heistraat en Nieuwstraat en het westelijke deel van het parkeerterrein (circa 20 nieuwe parkeerplaatsen groot) op het binnenterrein achter de Rabobank (deel dat vanaf Boslaan kan worden bereikt c.q. verlaten) door (ver-)plaatsing van borden E10-ZB met onderbord “ma t/m za 09:00-18:00”, (ver-)plaatsing van borden E11-ZB en het markeren van openbare parkeerplaatsen met blauwe lijnen. 

Conform op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening.

 

Son en Breugel, 22 februari 2018

Met vriendelijke groet,

Luc Wijnheijmer,

 

Hoofd afdeling Ruimte & Samenleving

Bezwaar en Beroep

Belanghebbenden kunnen conform de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA Son en Breugel. In dit bezwaarschrift moet de naam en het adres van degene die bezwaar maakt worden vermeld, evenals de datum waarop het bezwaarschrift is opgesteld. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en aangeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en om welke reden(en). Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening aanvragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90.125, 5200 MA in ’s-Hertogenbosch. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven