Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Staatscourant 2018, 1434 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Staatscourant 2018, 1434 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,
Dat de gemeenten daarom hebben besloten een nieuwe samenwerkingsregeling te treffen;
gezien de op grond van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelinge vereiste toestemming van de respectievelijke gemeenteraden;
gezien het positieve advies van de ondernemingsraden van de Deelnemende gemeenten, op grond van artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden;
gelet op artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Vast te stellen de navolgende:
Artikel 3 Inhoud van de werkzaamheden
Inzet van medewerkers binnen de Drechtsteden vindt plaats binnen de bestaande aanstelling en arbeidsvoorwaarden. Er wordt geen detacheringsovereenkomst afgesloten, tenzij er sprake is van langdurige inzet van personeel. De Opdrachtgevende gemeente vergoedt de inzet op basis van bruto salariskosten, waarbij de inzet over en weer jaarlijks kan worden gemiddeld.
Indien de uitvoering van de werkzaamheden dat noodzakelijk maakt, verlenen de Colleges en burgemeesters van de Deelnemende gemeenten elkaar mandaat, volmacht en machtiging voor het namens de Opdrachtgevende gemeente nemen van besluiten en voor het aangaan en ondertekenen van verplichtingen die noodzakelijk zijn om te kunnen voldoen aan de verplichtingen die voor de Uitvoerende gemeente voortvloeien uit deze Regeling en de in artikel 3, tweede lid bedoelde uitwerkingsovereenkomsten. De reikwijdte en inhoud van het mandaat worden per geval schriftelijk vastgelegd.
De Colleges en burgemeesters van de Opdrachtgevende gemeenten kunnen het in het eerste lid bedoelde mandaat respectievelijk de in het eerste lid bedoelde volmacht en machtiging beperken tot een nader door hen te bepalen maximum bedrag per jaar of per opdracht. Een dergelijke beperking wordt vastgelegd in de Uitwerkingsovereenkomst.
De Regeling heeft geen rechtspersoonlijkheid en heeft geen eigen personeel in dienst. Het personeel dat betrokken is bij de uitvoering van deze Regeling blijft in dienst van de Deelnemende gemeenten.
Artikel 6 Regionaal managementteam
Er wordt een Bestuurlijk Overleg per in artikel 3, eerste lid genoemd terrein ingesteld, dat bestaat uit de portefeuillehouders van die terreinen van de Deelnemende gemeenten. Indien de uitvoering van een opdracht valt binnen een beleidsterrein waar een PFO voor is ingesteld, kan dat PFO dienen als het Bestuurlijk overleg als bedoeld in dit lid.
Er is ambtelijk behoefte aan een Bestuurlijk Overleg, indien een van de leden van de in artikel 6 bedoelde managementteams dat aangeeft. In dat geval roept de voorzitter van het betreffende managementteam het Bestuurlijk Overleg bijeen, onder toezending van een agenda en een voorbereidende notitie over elk bespreekpunt.
Er is bestuurlijk behoefte aan een Bestuurlijk Overleg indien een van de leden van het betreffende overleg dat aangeeft. In dat geval geeft hij de voorzitter van het in artikel 6 bedoelde managementteam op het betreffende terrein, opdracht tot het bijeenroepen van het Bestuurlijk Overleg op dat terrein, onder toezending van een agenda en een voorbereidende notitie over elk bespreekpunt.
Artikel 9 Verantwoording aan de raad
In de in artikel 4, vierde lid bedoelde Uitwerkingsovereenkomsten worden, indien nodig, afspraken vastgelegd over de zaken waarover en de wijze waarop, naast de gebruikelijke verantwoording via de P&C-cyclus, verantwoording wordt afgelegd aan de raad.
De aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit een vorm van samenwerking wordt per vorm van samenwerking in de Uitwerkingsovereenkomst geregeld. Als er niets schriftelijk wordt geregeld geldt als uitgangspunt dat elke organisatie zijn eigen schade draagt.
Het in artikel 6 bedoelde managementteam draagt er zorg voor dat periodiek een rapportage wordt toegezonden aan de Opdrachtgevende gemeente(n) over de verleende diensten en uitgevoerde werkzaamheden en activiteiten in de afgelopen periode, met inbegrip van een financieel overzicht over de gedane en te verwachten uitgaven.
In het geval door een Deelnemende gemeente capaciteit beschikbaar is gesteld aan een andere Deelnemende gemeente, vindt een ambtelijke rapportage plaats aan ONS-D.
Andere gemeenten kunnen tot de Regeling toetreden indien de Deelnemende gemeenten daar unaniem mee instemmen. Daarbij worden tevens de financiële gevolgen van de toetreding geregeld. Toetreding kan uitsluitend plaatsvinden met ingang van 1 januari van een kalenderjaar.
De uittredende gemeente neemt naar redelijkheid en billijkheid de financiële gevolgen van het uittreden uit deze regeling voor haar rekening. Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van de uittreding vragen de Deelnemende gemeenten gezamenlijk advies aan een onafhankelijke externe deskundige, tenzij daar in de Uitwerkingsovereenkomst andere afspraken over zijn gemaakt. Het advies van deze deskundige is bindend. De kosten van het inschakelen van de deskundige komen bij uittreden voor rekening van de uittredende gemeente.
De Deelnemende gemeenten verplichten zich om in geval van geschillen omtrent de inhoud en uitvoering van deze Regeling met elkaar in overleg te treden waarbij zal worden getracht om tot een oplossing omtrent het geschil te komen. Geschillen kunnen door een regionaal managementteam ter besluitvorming worden voorgelegd aan het ONS-D en, indien dat niet tot een oplossing leidt, door het ONS-D aan het Bestuurlijk overleg.
Indien in het Bestuurlijk overleg niet tot een oplossing wordt gekomen zullen de Deelnemende gemeenten het geschil voorleggen aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland, conform artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 18 Inwerkingtreding van de regeling
Deze regeling treedt in werking op 20 maart 2014, werkt terug tot en met 1 januari 2013 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten”.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Alblasserdam op …
De secretaris, de burgemeester,
A.M. van den Berg B. Blase
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Hendrik Ido Ambacht op …
De secretaris, de burgemeester,
A.J.M. Martens J. Heijkoop
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Dordrecht op …
De secretaris, de burgemeester,
M.M. van der Kraan A.A.M. Brok
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Papendrecht op …
De secretaris, de burgemeester,
R.G. Beek C.J.M. de Bruin
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Sliedrecht op …
De secretaris, de burgemeester,
D.G.C. van der Spek A.P.J. van Hemmen
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Zwijndrecht op …
De secretaris, de burgemeester,
H. van Beelen D.J. Schrijer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-1434.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.