Verkeersbesluit - afsluiting zuidelijke aansluiting Raadhuislaan nabij Rijksstraatweg - Wassenaar

Logo Wassenaar

Z/17/15088

Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar:

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categoriën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Is het gewenst om:

de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan op de Rijksstraatweg (N44) door het plaatsen van een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer op te heffen, zodat gebruikers van het (brom)fietspad langs de Rijksstraatweg beschermd worden tegen afslaand gemotoriseerd verkeer vanaf de Rijksstraatweg naar de Raadhuislaan via de zuidelijke aansluiting;

Overwegingen.

Overwegende dat:

  • fietsers en/of bromfietsers worden over het hoofd gezien door afslaande automobilisten (vanaf de hoofdrijbaan van de Rijksstraatweg), waardoor ze geen voorrang krijgen. De zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan is niet voorzien van een uitvoegstrook vanaf de Rijksstraatweg. Afslaande bewegingen vormen hier complexe manoeuvres met beperkt zicht op een in twee richtingen bereden fietspad, waarbij tevens rekening gehouden moet worden met achteropkomend verkeer waarvoor een maximum snelheid van 70 km/uur geldt. Zodra een automobilist op deze kruising af wil slaan moet hij/zij voorrang verlenen aan het rechtdoorgaande (brom)fietsverkeer. Dat betekent dat de afslaande automobilist stil moet gaan staan op de rijbaan van de N44. Dit wordt door automobilisten als onprettig ervaren en worden zij onder druk gezet om snel af te slaan. Een (snelle) (brom)fietser die dan vanuit de dode hoek komt aanrijden kan dan eenvoudig over het hoofd worden gezien. Deze situatie heeft zich in de afgelopen jaren meerdere keren voorgedaan op een andere, gelijke kruising langs de Rijksstraatweg, en was daar de grootste oorzaak van diverse ongevallen tussen automobilisten en (brom)fietsen op die kruising;

  • Rijkswaterstaat de wegbeheerder is van de Rijksstraatweg. Rijkswaterstaat is positief over de afsluiting van de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan op de Rijksstraatweg voor gemotoriseerd verkeer. Ze waren ook positief over het plaatsen van een (tijdelijke) fysieke afsluiting, vooruitlopend op de procedure van het verkeersbesluit. Deze maatregelen zijn inmiddels genomen. Op termijn kan de tijdelijke afzetting gewijzigd worden in een definitieve permanente afsluiting;

  • de Rijksstraatweg een stroomweg is. Door de afsluiting van de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan wordt de doorstroming op de Rijksstraatweg iets hoger;

  • om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer vanaf de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan het fietspad langs de Rijksstraatweg oprijdt, is ook hier een fysieke afsluiting gewenst. (Brom)fietsverkeer kan hier langs rijden, zodat de kruising voor (brom)fietsers ongewijzigd blijft;

  • dat de Raadhuislaan binnen een 30 km/uur zone ligt en dit gehandhaafd blijft, blijven de zoneborden die de maximum snelheid aangeven gehandhaafd. Aan (brom)fietsers wordt hiermee duidelijk gemaakt dat ze zich in een verblijfsgebied bevinden en welk verkeersgedrag van hen verwacht wordt;

  • dat de zuidelijke aansluiting van de Rijksstraatweg gesplitst is. Door middel van een eenrichtingsverkeer bord is aangegeven aan welke zijde het verkeer dit bord voorbij moet rijden. Voor dit bord is geen verkeersbesluit bekend. Door de fysieke afsluiting is het voor gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk om over deze gesplitste delen te rijden. Het is niet bezwaarlijk dat (brom)fietsverkeer in twee richtingen over beide gesplitste delen rijdt. Het bord voor de verplicht rijrichting is dan niet meer nodig;

  • dat met bebording is geregeld dat verkeer komende vanuit de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Rijksstraatweg. Dit geldt zowel voor het (brom)fietspad als voor de hoofdrijbaan. Het is wenselijk om deze voorrangsregeling te handhaven voor het (brom)fietsverkeer. Het fietspad langs de Rijksstraatweg is onderdeel van de snelfietsroute Via44, tussen Leiden en Den Haag. Eén van de uitgangspunten voor de snelfietsroute is dat het (brom)fietsverkeer op deze route zoveel mogelijk in de voorrang zit;

  • voor het verkeer dat vanaf de Rijksstraatweg de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan wil inrijden met bebording is aangegeven dat voorrang verleend moet worden aan het verkeer op het (brom)fietspad en met onderbebording is aangegeven dat het een twee richten (brom)fietspad betreft. Door de fysieke afsluiting is deze bebording niet meer nodig;

  • door de fysieke afsluiting de Raadhuislaan aan de zuidzijde een doodlopende weg wordt, moet op de kruising van de Victorialaan met de Raadhuislaan met bebording aangegeven worden dat de Raadhuislaan aan de zuidzijde doodlopend is. Voor deze bebording hoeft geen verkeersbesluit genomen te worden;

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Wassenaar en Rijkswaterstaat;

  • overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Rijkswaterstaat die het beheer over de Rijksstraatweg heeft is gehoord;

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur. Op 27 november 2017 heeft politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur, laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit.

Overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van het BABW is Rijkwaterstaat gehoord in verband met de invloed op de bij Rijkwaterstaat in beheer zijnde wegen. Op 5 december 2017 heeft Rijkswaterstaat laten weten dat het voorgenomen verkeersbesluit is voorgelegd aan de verkeerskundige van het district Noord van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid en dat er geen bezwaren bestaan tegen het voorgenomen verkeersbesluit.

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:

  • vanwege diverse recentelijke ongevallen op een andere gelijke kruising langs de Rijksstraatweg nabij gelegen kruispunt het college van burgemeester en wethouders in haar vergadering van 14 november 2017 de wens heeft uitgesproken om de kruising zo spoedig mogelijk, vooruitlopend op het verkeersbesluit af te sluiten;

  • de bewoners van de Raadhuislaan, Pieter Twentlaan en Victorialaan door middel van een bewonersbrief, verzonden op 15 november 2017, op de hoogte zijn gebracht van de fysieke afsluiting;

  • er op 15 november 2017 een persbericht is verspreid waarin de fysieke afsluiting is aangekondigd;

  • vanaf 15 november 2017 de fysieke afsluiting bekend gemaakt is op de gemeentelijke website;

  • de politie mondeling heeft aangegeven het belang van het spoedig afsluiten van de kruising in te zien en ging akkoord met het procesvoorstel om de kruising eerst af te sluiten en vervolgens pas het verkeersbesluit te nemen;

  • ten tijde van de vaststelling van dit verkeersbesluit de (tijdelijke) fysieke afsluiting gerealiseerd was;

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:

  • 1.

    door het verwijderen van bord B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het onderbord OB503OB04 de voorrangsregeling waarbij afslaand gemotoriseerd voorrang moet verlenen op het (brom)fietsverkeer in twee richtingen, de voorrangsregeling op te heffen;

  • 2.

    door het verwijderen van bord C4r van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan voor de Rijksstraatweg, de verplichte rijrichting op te heffen;

  • 3.

    door het aanbrengen van een fysieke afsluiting tussen de hoofdrijbaan van de Rijksstraatweg en het fietspad langs de Rijksstraatweg en het aanbrengen van een fysieke afsluiting op de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan voor de aansluiting op het fietspad langs de Rijksstraatweg de aansluiting van de zuidelijke aansluiting van de Raadhuislaan op de Rijksstraatweg voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten.

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 4 januari 2018

Suzanne Smeets

Plaatsvervangend Hoofd afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Afschrift aan:

  • nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

  • Rijkswaterstaat

Naar boven