Verkeersbesluit wijzigen eenrichtingsverkeer Johan de Wittstraat

Logo Wassenaar

Z/18/18589

Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar:

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 37 van het BABW; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

Is het gewenst om:

Het eenrichtingverkeer op de Johan de Wittstraat, tussen de Lange Kerkdam en de Van Zuylen van Nijeveltstraat, tijdelijk om te keren, zodat het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt.

Overwegingen.

Overwegende dat:

  • het college op 19 juni 2017 het verkeersbesluit heeft genomen om eenrichtingverkeer in de Johan de Wittstraat in te stellen. Het verkeer rijdt hierbij vanaf de Van Zuylen van Nijeveltstraat richting Lange Kerkdam. (Brom)fietsers zijn van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd;

  • naar aanleiding van de gekozen rijrichting op de Johan de Wittstraat heeft de gemeente klachten ontvangen. De winkels aan de Luifelbaan zijn slecht bereikbaar vanuit het zuidelijk deel van Wassenaar. Er is een toename van verkeer op de Lange Kerkdam en Prinsenweg/Van Oldenbarneveltweg;

  • het college de verkeerssituatie wil evalueren en daarvoor als proef de richting van het eenrichtingsverkeer wil omdraaien, waarbij het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt. (Brom)fietsers worden van het eenrichtingsverkeer uitgezonderd. Vanuit het zuiden heeft het verkeer dan de mogelijk om of via de Van Oldenbarneveltweg of via de Johan de Wittstraat naar de Luifelbaan te rijden. Hiermee wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd en wordt de beperking van de functie van de ondernemingen aan de Luifelbaan tegen gegaan;

  • zes maanden na instelling van de wijziging wordt bekeken welke rijrichting de voorkeur heeft, hiervoor wordt binnen tien maanden na instelling van de wijziging een besluit genomen;

  • als de rijrichting vanaf de Van Zuylen van Nijjeveltstraat gewenst is, blijft het verkeersbesluit van 19 juni 2018 van kracht. Als de rijrichting vanaf de Lange Kerkdam gewenst is wordt een definitief verkeersbesluit hiervoor genomen;

  • het eenrichtingsverkeer voor de Johan de Wittstraat staat niet ter discussie, de inrichting van de weg is gebaseerd op eenrichtingsverkeer. Met het eenrichtingverkeer wordt de veiligheid op de weg verzekerd;

  • het voor de verkeersveiligheid wenselijk is om voor het verkeer dat de kruising Johan de Wittstraat met de Van Zuylen van Nijeveltstraat nadert verplichte rijrichtingen in te stellen. Dit verkeer krijgt dan al voor de kruising te zien dat ze het zuidelijk deel van de Johan de Wittstraat niet in mogen rijden.

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Wassenaar;

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 5 maart 2018 heeft de politie het volgende laten weten:

De politie heeft bezwaar op het voorgenomen verkeersbesluit, om de navolgende reden.

Het verkeer heeft al vanaf het genomen besluit in 2017 moeten wennen aan de nu bestaande eenrichting.

Na een aantal klachten van bewoners bij de politie van het tegen het verkeer inrijden van automobilisten, is door het aanpassen van voorwaarschuwingen, men nu gewend aan dit inrijverbod vanaf de Lange Kerkdam. Er komen nu geen klachten meer van tegen het verkeer in rijden op de Johan de Wittstraat.

Om nu voor een bepaalde periode deze regeling om te draaien, is de mening van de politie, dat men weer voor een lange periode moet wennen aan deze rijrichting. Verder wordt genoemd dat, wanneer blijkt dat bij de beoordeling deze nieuwe rijrichting niet aan het gestelde doel voldoet, het weer moet worden teruggedraaid naar de oude situatie, dus wederom een gewenningsperiode.

Door deze verandering wordt tevens bereikt dat het verkeer, vanaf de Lange Kerkdam, de Johan de Wittstraat inrijdende, om richting de winkels aan de Luifelbaan te rijden, gestuurd wordt door een erftoegangsweg, de Van Limburg Stirumstraat.

In het verleden werd deze straat als sluiproute gebruikt om de verkeerslichten aan de Van Zuylen van Nijeveltstraat te ontzien.

Gezien bovenstaande is de politie van mening dat het omdraaien van het eenrichtingsverkeer, niet de verkeersveiligheid en doorstroming bevordert.

De politie adviseert dus negatief op het te nemen besluit.

Omdat de verkeersmaatregelen van tijdelijke aard zijn, wil het college ze toch doorvoeren en wordt het advies van de politie niet opgevolgd.

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat de maatregelen uit het verkeersbesluit als een proef worden uitgevoerd. Na de proef wordt gekeken welke richting de voorkeur heeft. Als de rijrichting vanaf de Van Zuylen van Nijjeveltstraat gewenst is, blijft het verkeersbesluit van 19 juni 2018 van kracht. Als de rijrichting vanaf de Lange Kerkdam gewenst is wordt een definitief verkeersbesluit genomen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:

  • 1.

    door het plaatsen van borden C2, C3, C4l en C4r en onderborden OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op Johan de Wittstraat, tussen de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Lange Kerkdam een verplichte rijrichting in te stellen, waarbij het verkeer vanaf de Lange Kerkdam richting Van Zuylen van Nijeveltstraat rijdt en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

  • 2.

    door het plaatsen van borden D6l en D6r en onderborden OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de Van Zuylen van Nijeveltstraat, voor de kruising met de Johan de Wittstraat, een verplichte rijrichting in te stellen, waarbij rechtdoor over de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Johan de Wittstraat, het gedeelte ten noorden van de Van Zuylen van Nijeveltstraat, ingereden mag worden en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

  • 3.

    door het plaatsen van bord D7 en onderbord OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de Johan de Wittstraat, tussen de Cornelis de Wittstraat en de Van Zuylen van Nijeveltstraat, voor de aansluiting op de Van Zuylen van Nijeveltstraat, een verplichte rijrichting linksaf of rechtsaf in te stellen en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

  • 4.

    de onder 1 genoemde maatregelen gelden voor de duur van maximaal 10 maanden vanaf 14 maart 2018;

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 5 maart 2018

Drs. H.J. Lamot

Hoofd afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Naar boven