Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2018, 13535 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2018, 13535 | Besluiten van algemene strekking |
Rechtskarakter: Aanwijzing in de zin van artikel 130 lid 6 Wet RO
Van: College van procureurs-generaal
Aan: Hoofden van de OM-onderdelen
Registratienummer: 2018R002
Datum inwerkingtreding: 15-03-2018
Publicatie in Stcrt.:
Vervallen:
Relevante beleidsregels OM: Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen (2015A001)
Wetsbepalingen: Artikel 197a Wetboek van Strafrecht
Bijlage(n): –
Deze richtlijn heeft betrekking op mensensmokkel, strafbaar gesteld in artikel 197a Wetboek van Strafrecht. Bij mensensmokkel gaat het om hulp bij illegale toegang, doorreis en verblijf.
Mensensmokkel is nauw verbonden met de migratiestromen en speelt zich af in de context van de irreguliere migratie die plaatsvindt vanaf het land van herkomst tot aan een (Europees) bestemmingsland. De instroom van migranten in de Europese Unie gaat gepaard met mensonterende mensensmokkelpraktijken. Mensensmokkelaars opereren vaak in internationaal werkende criminele samenwerkingsverbanden en zetten met hun activiteiten levens op het spel. Bij de risicovolle overtochten over zee en de doorreis binnen de Europese Unie vallen regelmatig slachtoffers te betreuren. Aan de illegale binnenkomst en doorreis van migranten in de Europese Unie wordt veel geld verdiend. De praktijken van mensensmokkelaars leiden (in toenemende mate) tot politieke en maatschappelijke verontwaardiging. Het profijt trekken uit illegale migratie door criminelen dient met kracht bestreden te worden1. De urgente situatie en de verbinding tussen de fenomenen mensensmokkel en mensenhandel en andere gerelateerde criminaliteit, zoals documentfraude, noodzaakt tot voortvarend optreden.
Met ingang van 1 juli 2016 zijn de strafmaxima voor mensensmokkel verhoogd. Het strafmaximum voor het gronddelict mensensmokkel was 4 jaar en is thans 6 jaar gevangenisstraf (of een geldboete van de vijfde categorie). In deze richtlijn worden eerst de basiseisen van mensensmokkel uitgewerkt en daarna volgen de strafmaat beïnvloedende factoren. De gedifferentieerde strafbaarstelling maakt het mogelijk dat de professionele mensensmokkelaar zwaarder gestraft wordt dan de “kleine” mensensmokkelaar en dat zwaardere straffen kunnen worden opgelegd wanneer ernstige gevolgen zijn ingetreden2.
Het belang van de strafbaarstelling is gelegen in het feit dat op het grondgebied van een staat alleen personen mogen verblijven die daartoe gerechtigd zijn3.
Mensensmokkel (hulp bij illegale toegang, doorreis en verblijf).
Basiscasus/delict |
First offender |
1x recidive |
meermalen recidive |
1 t/m 3 gesmokkelden |
GS 3 mnd per gesmokkelde |
GS 4 mnd per gesmokkelde |
Maatwerk |
4 t/m 8 gesmokkelden |
GS 12-24 mnd (totaal) |
GS 18-32 mnd (totaal) |
Maatwerk |
> 8 gesmokkelden |
GS minimaal 18 mnd (totaal) |
Maatwerk |
Maatwerk |
Strafverzwarende omstandigheden |
|||
Licht: – Winstbejag1 (lid 2) – Ambt/beroep (lid 3) – Beroep/gewoonte (lid 4) – Medeplegen (lid 4) |
+ 1 tot 2 mnd GS per gesmokkelde én per strafverzwarende omstandigheid |
||
Midden: – Georganiseerd verband, waarbij rol verdachte van belang is voor de strafmaat (bijv. facilitator of organisator) – Bijzondere kwetsbaarheid slachtoffers, zoals kinderen / zwangere vrouwen etc. – Mensonterende omstandigheden, niet zijnde levensgevaar – Vervoer via een luchthaven (Denk aan behulpzaamheid bij papieren en ticket en meereizen: impact op overheidssysteem, Schiphol apparaat en preventieve werking) |
+ 2 tot 6 mnd GS per gesmokkelde én per strafverzwarende omstandigheid |
||
NB in geval van combinatie van strafverzwarende feiten uit de categorieën licht en midden, cumulatie maatwerk. |
|||
Zwaar: – Zwaar lichamelijk letsel / levensgevaar (lid 5) – Dood ten gevolge (lid 6) |
Maatwerk |
Maatwerk N.b. Hier is sprake van ernstige recidive |
Het tweede lid is geen strafverzwarende omstandigheid, maar een afzonderlijk delict (een ander behulpzaam zijn bij het verschaffen van illegaal verblijf).
Legenda
Tweede Kamer, vergaderjaar 2015–2016, 34 345, nr 3, Memorie van Toelichting bij de Wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met de verhoging van de strafmaxima voor mensensmokkel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-13535.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.