Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Staatscourant 2018, 12752 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Staatscourant 2018, 12752 | Verkeersbesluiten |
PZH-2018-639412526 / DOS-2015-0008737
De provinciale weg N448 vormt een verbinding tussen de kernen Voorschoten en Wassenaar. Langs deze weg, die plaatselijk bekend is als de Papeweg, is een parallelweg aanwezig die gebruikt kan worden door langzaam verkeer. Ter hoogte van Km 1.1 wordt de Veenwatering gekruist door middel van vaste kunstwerken in zowel de hoofdrijbaan als de parallelrijbaan. Uit een inspectie en de hierbij behorende technische berekening van het kunstwerk in de noordelijke parallelweg is gebleken dat de technische staat van dit kunstwerk onvoldoende is om alle verkeer te kunnen dragen. Vanuit de techische berekening wordt geadviseerd om een aslastbeperking van 10 ton in te stellen. Door middel van dit verkeersbesluit wordt deze maatregel ingesteld.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2014 is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd Advies Beheer Assets van de Dienst Beheer Infrastructuur.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15 lid 1 van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen krachtens artikel 15 lid 2 van de WVW.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Uit het oogpunt van het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om voor het kunstwerk in de parallelweg van de N448 ter hoogte van km 1,1 een aslastbeperking van 10 ton in te stellen om zodoende de instandhouding van dit kunstwerk te kunnen waarborgen.
Voor het kunstwerk in de noordelijke parallelweg van de N448 ter hoogte van de Veenwatering is een technische berekening uitgevoerd. Uit deze berekening blijkt dat dit kunstwerk niet voldoet aan de normbelasting volgens het huidige wettelijk kader, te weten de Eurocode. Het ingenieursbureau dat de berekening heeft adviseerd een aslastbeperking van 10 ton in te stellen voor verkeer dat over het kunstwerk mag rijden. De normbelasting vanuit de Eurocode is zwaarder dan wat op een parallelweg aan gebruik verwacht mag worden, waardoor werkelijk gebruik een groot risico zal vormen. Om eventuele risico’s voor zowel de infrastructuur als voor de gebruikers te minimaliseren en om te voldoen aan het wettelijk kader is het toch noodzakelijk de voorgestelde aslastbeperking in te stellen.
Door het instellen van een aslastbeperking is het voor voertuigen met een hogere aslast dan 10 ton niet meer mogelijk gebruik te maken van de doorgaande parallelweg. De wettelijke maximale aslasten voor voertuigen zijn in Nederland 10 ton voor niet aangedraven assen en 11,5 ton voor aangedreven assen. De beperking is daarmee minimaal. Aangezien er sprake is van een parallelweg is de beperking als gevolg van dit besluit op dit punt ook minimaal. Doorgaand verkeer kan immers gebruik maken van de hoofdrijbaan van de N448. Alleen voor landbouwverkeer zou dit een belemmering op kunnen leveren, zij mogen als gevolg van een gesloten verklaring immers geen gebruik kunnen maken van de hoofdrijbaan. Indien dit tot een belemmering zou leiden voor dit verkeer bestaat er voor belanghebbenden de mogelijkheid een ontheffing van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) aan te vragen.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit besluit is in concept voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Den Haag. Deze heeft ingestemd met de maatregel(en).
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van publicatie ervan in de Staatscourant worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt aangetekend – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de Voorzieningen-rechter van de Rechtbank ’s-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven. Alsdan verzoeken wij u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-12752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.