Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Conradkade/Groot Hertoginnelaan/Laan van Meerdervoort (diverse verkeersmaatregelen) BWT-00202VKZ17

Logo 's-Gravenhage

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 5 december 2017 ingekomen verzoek van het Ingenieursbureau Den Haag, ingediend namens de Dienst Stadsbeheer/afdeling Opdrachtgeving van de gemeente Den Haag, tot het nemen

van een verkeersbesluit voor het treffen van diverse verkeersmaatregelen, te weten het instellen van

een 30 km/uur-gebied alsmede het instellen van (partieel eenrichtingsverkeer) op de Conradkade

tussen de Groot Hertoginnelaan en de Laan van Meerdervoort, het aanwijzen van een (brom-)fietspad

in de middenberm van de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkade en het aanwijzen van

een zebra/voetgangersoversteekplaats op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkade,

dit in verband met de aanleg van de ster-fietsroute van het centrum naar Scheveningen;

gelezen de op 17 januari 2018 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2018/-;

overwegende,

dat een sterroute voor de fiets wordt gerealiseerd tussen het centrum en Scheveningen Haven, dit

zoals opgenomen in de Haagse Nota Mobiliteit en in het Meerjarenprogramma Fiets en dat door

de aanleg van deze fietsster-route een directe, snelle en comfortabele fietsverbinding ontstaat;

dat de aanleg van de fietsster-route in delen wordt uitgevoerd;

dat hiervoor meerdere verkeersmaatregelen worden getroffen, te weten het instellen van een

30 km/uur-gebied alsmede het instellen van (partieel eenrichtingsverkeer) op de Conradkade

tussen de Groot Hertoginnelaan en de Laan van Meerdervoort, het aanwijzen van een (brom-)

fietspad in de middenberm van de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkade en het

aanwijzen van een zebra/voetgangersoversteekplaats op de Laan van Meerdervoort ter hoogte

van de Conradkade;

dat het beleid van de gemeente Den Haag om het autogebruik terug te dringen en de uitvoering

daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad in de vergadering van 2 juli 1992 (rv 198, 1992);

dat het gemeentelijk beleid ten aanzien van de verkeersveiligheid er op is gericht om in de

zogenoemde verblijfsgebieden (woonbuurten) de verkeersonveiligheid zo veel mogelijk terug

te dringen door deze gebieden aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zones teneinde

aldus een optimale leefbaarheid te bereiken en de invloed van de auto op de woonomgeving

zo veel mogelijk te beperken;

dat het gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan onder meer strekt tot het op buurt- of wijkniveau

invoeren van 30 km/uur-zones;

dat dit aansluit bij de door de rijksoverheid voorgestane aanpak om binnen afzienbare tijd alle

stedelijke gebieden binnen Nederland aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-zone;

dat het invoeren van 30 km/uur-zones is gebonden aan wettelijke eisen ter zake waaronder het

nemen van maatregelen die de snelheid fysiek afdwingen;

dat daartoe snelheidsbeperkende maatregelen op aansluitpunten van zijwegen en/of oversteek-

plaatsen van langzaam verkeer kunnen worden getroffen dan wel tot het aanleggen van smalle

rijbanen kan worden overgegaan;

dat het, gelet op de beperkte mogelijkheden die bestaande woonstraten veelal hebben en gezien

de vaak hoge parkeerdruk, niet gewenst is om straten te versmallen ten koste van parkeer-

plaatsen, zodat het aanbrengen van verkeersdrempels de meest geschikte mogelijkheid is;

dat de wegen dienen te voldoen aan de inrichtingseisen zoals die laatstelijk zijn vastgesteld bij

regeling van 22 september 1999, nr. CDJZ/WBI/1999-707 (Stcrt. 188): Uitvoeringsvoorschriften

BABW, paragraaf 4, punt 4:

dat er alleen dan een 30km/uur-regeling op wegvakken mag worden toegepast indien wordt

voldaan aan de volgende eisen;

- iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;

- om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit

van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;

- met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra

aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:

a. plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te

steken;

b. kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;

c. kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;

- de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk

herkenbaar;

- indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende

weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitrit-

constructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te

worden;

dat het, in het kader van het bevorderen van de verkeersveiligheid in de gemeente Den Haag,

gewenst is om de Conradkade tussen de Groot Hertoginnelaan en de Laan van Meerdervoort

aan te wijzen en in te richten als 30 km/uur-gebied:

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid/doorstroming van het verkeer; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat geen reactie is ingekomen; dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN:  door het plaatsen van borden volgens model A0130 zb en A0230 ze, waarop aangegeven het getal 30, van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) op de Conradkade tussen de Groot Hertoginnelaan en de Laan van Meerdervoort een 30 km/uur-gebied in te stellen zodat daar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van borden volgens model C02 en C03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderbordenvolgens model OB 54, partieel eenrichtingsverkeer (eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers) in te stellen op de Conradkade tussen Groot Hertoginnelaanen de Laan van Meerdervoort (en wel vanaf de Groot Hertoginnelaan in de richting van deLaan van Meerdervoort), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van borden volgens model G12a van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgensmodel OB505, in de middenberm van de Laan van Meerdervoort ter hoogte van deConradkade aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen, dit zoalsaangegeven op de hierna genoemde situatietekening;   door het over de rijbaan van de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Conradkadeaanbrengen van een zebra (dit betreft een verplaatsing over ongeveer 10 meter in oostelijke richting van een reeds bestaande zebra) zoals bedoeld in artikel 49, lid 2, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en het daarbij plaatsenvan borden volgens model L02, deze zebra aan te wijzen als een voetgangersoversteekplaats,dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers- maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;  dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij de Dienst Stadsbeheer, Handhavingsorganisatie/Vergunningen en Handhaving, Loudonstraat 95, Den Haag. Burgemeester en wethouders van Den Haag,Namens dezen:Teamhoofd Vergunningen,M. van der Linden   Afdruk aan: 1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Segbroek1* DPZ / Wegbeheer Stadsdeel Scheveningen1* 1* DSB/IBDH (VOV@denhaag.nl)1* DSO/ afdeling Verkeer en Infrastructuur (- BEZWAARSCHRIFTBent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in. Maakt u gebruik van internet? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet. Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres: Burgemeester en wethouders van Den Haag, AWB / bezwaar.Postbus 12 600 2500 DJ DEN HAAG Vermeld in uw bezwaarschrift:naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;de datum en handtekening;een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;de argumenten voor bezwaar. Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen. Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Den Haag.  

Naar boven